Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistoon 40 -vuotiaana?

Vierailija
21.03.2021 |

Onko kokemusta kellään? Pohjalla lukio yli 20v sitten ja ammattikoulussa opiskeltu perustutkinto alalta, jonka jo opiskellessa tiesin jäävän heti, kun koulu on ohi. Sen jälkeen olen ollut vaihtelevasti kahvilassa ja kaupassa töissä. Yliopisto on aina kiehtonut, mutta nuorena epäilin itseäni suuresti. Haluaisin opiskella ehkä jotain biologiaan tai maantietoon liittyvää. Tai ehkä kemiaan. Lukiossa opiskelin näistä vain pakolliset. Onko ihan hullu ajatus? Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Lukea vain valitsemani alan pääsykokeisiin vai kannattaisiko ensin mennä iltalukioon käymään kursseja vai pärjääkö noilla aloilla ilman lukion kursseja? Asialliset vastaukset olisivat iloinen päätös tähän iltaan :) N39

Kommentit (430)

Vierailija
141/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalukio on niin helppo tapa saada lisäpisteitä pääsykokeisiin. Jos nyt vasta innostut, on sisäänpääsy yliopistoon oikeastaan mahdotonta. Käy kokeilemassa pääsykoneet.

Tärkeintä on, että selvität missä alalla on hyvät työllisyysnäkymät. 40 vuotiaan ei kannata enää unelmoida, haluan näyttelijäksi ja bb tähdeksi vaan opiskelet alalle, jossa et joudu kortistoon tai tappelemaan niiden 20 v nuorempien kanssa samasta työpaikasta. Suomessa ON ikärasismia. 

Voit esim soittaa lähi-iltalukioon ja kysyä neuvoja. Moni iltalukio antaa koulukirjojakin ilmaiseksi lainaan, eikä siellä opettajat ole niin nipoja pitää olla viimeisin painos.

Sisään päästään pääsykoneen perusteella sekä lukion numeroista saadaan lisäpisteitä. Ehdottomasti tämä kannattaa hyödyntää. Yksin et ikinä opi samalla tavalla, kun ammattitaitoisen opettajan opissa.

Vierailija
142/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMKilla kannattaa aloittaa, koska sieltä saa helpommin tutkinnon kasaan, erityisesti aikuisille suunnatussa monimuodossa, ja varsinkin jos aiemmista opinnoista on  jo aikaa.  Jos AMK:n jälkeen vielä kiinnostusta opiskeluun riittää, voi käydä tekemässä maisterivaiheen yliopistossa.

Opiskelu on nykyisin helpompaa kuin viime vuosituhannella, kun kaikki löytyy netistä ja suoritusten vaatimustasoakin on laskettu (oma kokemus 1980-90 lukujen vaihde vs. 2010-20 lukujen vaihde.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin itse yliopistoon 30-vuotiaana, enkä ollut läheskään vanhin. Kyllä siellä on muitakin nelikymppisiä, luennoilla voi olla vanhempiakin (esim. tutkijoita tai sitten vaan alaa vaihtaneita tai opintovapaalla olevia).

Vierailija
144/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

faarao kirjoitti:

itse menin harrastukseksi n 43 vuotiaana toiseen tutkintoon että sain stadista opiskelija-asunnon ja 2 vuotta kelalta oikeutta opiskella työttömänä, parissa vuodessa luin toisen yliopistotutkinnon ja entinen auttoi siinä että sain hypätät maisteriohjelmaan suoraan, tein gradun entisestä gradusta, sitten taas uudet maisterin paperit, ryypätessähän se meni se 2 vuotta ja sitten taas työttömäksi. tuskin koskaan tarviin papereita mutta olipahan harrastus lukea wikipediasta tenttiin ja vanha gradu pohjana

Jos tämä ei ole trolli, niin siistiä! Ei kaikkien tarvitse elää samalla tavalla, ja kuulostaa oikeasti, että oli hauskat ja mieleenpainuvat vuodet. Ei ainakaan oravanpyörää.

Ja gradu on aina gradu, ei se olisi mennyt läpi, jos olisit selvästi plagioinut ja perseillyt sen.

Uskon, että työpaikka vielä löytyy.

Vierailija
145/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalukio on niin helppo tapa saada lisäpisteitä pääsykokeisiin. Jos nyt vasta innostut, on sisäänpääsy yliopistoon oikeastaan mahdotonta. Käy kokeilemassa pääsykoneet.

Tärkeintä on, että selvität missä alalla on hyvät työllisyysnäkymät. 40 vuotiaan ei kannata enää unelmoida, haluan näyttelijäksi ja bb tähdeksi vaan opiskelet alalle, jossa et joudu kortistoon tai tappelemaan niiden 20 v nuorempien kanssa samasta työpaikasta. Suomessa ON ikärasismia. 

Voit esim soittaa lähi-iltalukioon ja kysyä neuvoja. Moni iltalukio antaa koulukirjojakin ilmaiseksi lainaan, eikä siellä opettajat ole niin nipoja pitää olla viimeisin painos.

Sisään päästään pääsykoneen perusteella sekä lukion numeroista saadaan lisäpisteitä. Ehdottomasti tämä kannattaa hyödyntää. Yksin et ikinä opi samalla tavalla, kun ammattitaitoisen opettajan opissa.

Tuo on puppua, että olisi muka mahdotonta tai edes kohtuuttoman vaikeaa. Se ei määrittele yliopistoon pääsymahdollisuuksia, montako tutkintoa/opiskelutuntia on takana ja että missä iässä innostuu. Tiedän paljon älykkäitä ihmisiä, joita ei ole kiinnostanut opiskelu niin paljon, että nuorena olisi mennyt lukioon tai jatkanut opintojaan toisen asteen jälkeen. Se, että joku kiinnostuu opiskelumahdollisuuksista myöhemmässä vaiheessa, ei tarkoita, ettei siitä ihmisestä olisi siihen.

Vierailija
146/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko yliopistoon päästä sisään ilman, että on käynyt mitään koulua peruskoulun jälkeen, jos vain ostaa esim. Nuo bilsan ja mantsan kurssikirjat ja niistä pänttää pääsykokeisiin?

Voi päästä, kun kävelee vaan ovesta sisään. Ainakin päivällä ovet ovat auki.

Vierailija
147/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, minä myös harkitsemassa yliopistossa opiskelua ja arkeologia kiinnostaa :) Mietin vain, kun lukiokin oli aika haastava (aikaa vierähtänyt n. 20 vuotta) ja pääsin just läpi, että oisko liian rankka.

N40

Lukio oli mulle paljon rankempi paikka kuin kauppakorkeakoulu (josta myös valmistuin).

Isoin pulma sulla on päästä yliopistoon sisään, ei se siellä opiskelu.

Vierailija
148/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla saadaan lukionumeroista lisäpisteitä? Yliopistoon päästään nykyisin joko pääsykokeella tai ylioppilastodistuksella, yhteispistevalinnasta on luovuttu. Lukion kurssiarvosanoja ei yliopistoon hakiessa ole kyllä katsottu millään alalla ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen.

Vierailija
149/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reilu kolmekymppinen ja aikoinani suorittanut vain alemman korkeakoulututkinnon. Nyt ajattelin tempaista ja hakea kandin tutkinnollani toisen aineen maisteriohjelmaan. Mitään ei maksa yrittää, joten paperit rohkeasti sisään vaan!

Vierailija
150/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana selvittäisin, mihin ja miten helposti työllistyy. Esim. biologia ei työllistä lainkaan. Ellei sitten ole miljoonaomaisuutta, jonka varassa opiskella sitä sun tätä.

Miten niin ei biologia työllistä lainkaan? Lähipiirissä on aerobiologi. Keväällä ja kesällä kiirettä, kun pitää päivittäin pukata siitepölytiedotetta. Sitten muutenkin ympäri vuoden kiirettä, kun analysoivat kaiken maailman porausnäytteitä rakennuksista ja katsovat löytyykö hometta, ja minkälaista. Varmaan paljon muutakin tekevät ja on kuulemma niitä harvoja yksiköitä jotka rahoittavat oman toimintansa yliopistolla. 

Uskoisin, että monenkin turhalta kuulostavan opintoalan takaa löytyy työskentelymahdollisuuksia, joista ihmiset eivät vain tiedä.

Vierailija
151/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihto on tuonikäisenä aika haastavaa. Ainakaan mihinkään uraputkeen tuskin tulee asiaa. Toki jos vain huvikseen opiskelee tai tähtää jonnekin julkiselle tai järjestöhommiin, mikäs siinä.

Vierailija
152/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana selvittäisin, mihin ja miten helposti työllistyy. Esim. biologia ei työllistä lainkaan. Ellei sitten ole miljoonaomaisuutta, jonka varassa opiskella sitä sun tätä.

Miten niin ei biologia työllistä lainkaan? Lähipiirissä on aerobiologi. Keväällä ja kesällä kiirettä, kun pitää päivittäin pukata siitepölytiedotetta. Sitten muutenkin ympäri vuoden kiirettä, kun analysoivat kaiken maailman porausnäytteitä rakennuksista ja katsovat löytyykö hometta, ja minkälaista. Varmaan paljon muutakin tekevät ja on kuulemma niitä harvoja yksiköitä jotka rahoittavat oman toimintansa yliopistolla. 

Uskoisin, että monenkin turhalta kuulostavan opintoalan takaa löytyy työskentelymahdollisuuksia, joista ihmiset eivät vain tiedä.

Ei työllistä siksi, kun työpaikkoja on biologeille aivan liian vähän. Harvalla onnekkaalla on työpaikka, loput sinnittelevät pätkätöissä ja työttöminä.

Vierailija
153/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vasta lukemassa ketjua kolmatta sivua, mutta pakko kirjottaa jo nyt. Oon ylioppilas vuodelta 1989, kuusi laudaturia SYK:sta. Sen jälkeen menikin kaikki päin prinkkalaa, pääsin kyllä TKK:lle teknillisen fysiikan osastolle, mutta opinnoista ei tullut mitään. Olen nyt 50v ja toissapäivänä sain ADD-diagnoosin. Tokaa päivää kokeilen lääkkeitä ja hittolainen, nyt on sellainen olo että tässähän voisi yrittää saada vielä jonkun asiallisen ammatin itselleen! Tiedostan tietenkin työmarkkinoiden realiteetit, mutta oon nyt vähän doupattu ja tuntuu että peli ei ole vielä pelattu! Ni tältä pohjalta tsemppiä ap:lle, ihmeitä voi tapahtua!

Vierailija
154/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap suosittelen biologiaa, siinä mikrobiologia-suuntautumista joka nyt erittäin työllistävää virologeille

Vierailija
155/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vasta lukemassa ketjua kolmatta sivua, mutta pakko kirjottaa jo nyt. Oon ylioppilas vuodelta 1989, kuusi laudaturia SYK:sta. Sen jälkeen menikin kaikki päin prinkkalaa, pääsin kyllä TKK:lle teknillisen fysiikan osastolle, mutta opinnoista ei tullut mitään. Olen nyt 50v ja toissapäivänä sain ADD-diagnoosin. Tokaa päivää kokeilen lääkkeitä ja hittolainen, nyt on sellainen olo että tässähän voisi yrittää saada vielä jonkun asiallisen ammatin itselleen! Tiedostan tietenkin työmarkkinoiden realiteetit, mutta oon nyt vähän doupattu ja tuntuu että peli ei ole vielä pelattu! Ni tältä pohjalta tsemppiä ap:lle, ihmeitä voi tapahtua!

Eli olet ensikertalainen yhteishaussa. Nyt tarkkana, ettet tuhlaa sitä!

Pääset noilla papereilla suoraan oikikseen ja kauppikseen. Jos sua kiinnostaa lääkis, psyka tai edelleen DI, sun täytyy käydä kirjoittamassa pari reaalia ensin.

Vierailija
156/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nelikymppinen ja en lähtisi enää tällä iällä korkeakouluttautumaan. Toki jos löytyy vakaa suhde ja hyvätuloinen puoliso joka ruokkii kotiin, niin sittenhän ei ole juurikaan menetettävää.

Itse kävin aikoinaan pari toisen asteen tutkintoa, mutta sen korkeampi kouluttautuminen ei kiinnostanut, jota olen jälkeenpäin miettinyt, mutta ei toisaalta kaduta. En tässä iässä enää ottaisi sitä riskiä, että valmistuessani lähentelisin 50 ikävuotta ja sitten jos ei työllistykään ikärasismin takia, niin hukkaan menisi kaikki vuodet.

Moni sanoo, että kouluttautuminen ei koskaan mene hukkaan, mutta näin se ei välttämättä ole. Varsinkin tässä iässä se saattaa olla pikemminkin riski kuin mahdollisuus. Mutta kuten todettua, jos on vakaa parisuhde eikä tarvita kahta palkansaajaa talouteen, niin sitten se kortti voi olla kannattavaa katsoa, paino sanoilla "voi olla".

Vierailija
157/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite alotin vuos sit opiskelun aikuislukios. m37.

En tee koko lukioo, niin ei tarvi opiskella Ruotsia yms. Ymmärrän, että voi hakea pelkästään yo aineilla. Joskin löytyy myös vanhat amispaperit jos tarvii.

Korkeeseen tarvii kirjoittaa 5 ainetta.

Yliopistoon tarvii 5-6 ainetta. Esim lääkikseen tarvii 6. Jos lääkiksee menee, niin terveystiedosta ja lyhyestä matikasta saa vähemmän pisteitä, kun fyssasta ja pitkäst matskusta. Kantsii katsoa pisteytykset alalle jonne hakee. Kilpailu voi olla kovaa ja ei tule pettymyksiä.

Ite meen korkeeseen luultavasti SH.. en tiie, tulevaisuuden murhe se. Opiskelen tällä hetkellä 5 ainetta matikka, enkku, äikkä, bilsa ja terveydenhoito. Näillä mennään toistaiseksi.

Vierailija
158/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harjoitella pääsykokeisiin tutkimalla vanhoja pääsykokeita ja vastauksia niihin ja opettelemalla, löytyy netistä. Kirjastosta lukion bilsaa, mantsaa yms. Nettiä tutkimalla. 

Avoin yliopisto kanssa vaihtoehto, mutta itselläni se kaatui siihen että ois pitänyt olla läsnä (nyt varmaan etänä), paljon tehtäviä ja opintotukea ei saa, eli rahoitus pitää itse hoitaa esim työssä käymällä. En tiedä kuka ehtii käydä töissä ja opiskella täys päiväisesti. Tai sitten vaan opiskella, tyhjätaskuna. 

Vierailija
159/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite alotin vuos sit opiskelun aikuislukios. m37.

En tee koko lukioo, niin ei tarvi opiskella Ruotsia yms. Ymmärrän, että voi hakea pelkästään yo aineilla. Joskin löytyy myös vanhat amispaperit jos tarvii.

Korkeeseen tarvii kirjoittaa 5 ainetta.

Yliopistoon tarvii 5-6 ainetta. Esim lääkikseen tarvii 6. Jos lääkiksee menee, niin terveystiedosta ja lyhyestä matikasta saa vähemmän pisteitä, kun fyssasta ja pitkäst matskusta. Kantsii katsoa pisteytykset alalle jonne hakee. Kilpailu voi olla kovaa ja ei tule pettymyksiä.

Ite meen korkeeseen luultavasti SH.. en tiie, tulevaisuuden murhe se. Opiskelen tällä hetkellä 5 ainetta matikka, enkku, äikkä, bilsa ja terveydenhoito. Näillä mennään toistaiseksi.

Lääkikseen ei käytännössä ole mahdollista ilman pitkää matikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa, koska sinne on niin paljon hyviä hakijoita. Ja noikin E/L-tasolla. Karu fakta. Terveystiedon voi samoin tein unohtaa.

Et voi hakea pelkillä yo-aineilla. Jos ammatillinen tutkintosi on vähintään kolmivuotinen, se antaa sinulle hakukelpoisuuden korkeakouluun. Jos se on vanhempi kuin vuodelta 2018, et voi hakea sen numeroilla.

Eli teit miten teit, pääsykokeen kautta on mentävä.

Vierailija
160/430 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet ensikertalainen yhteishaussa. Nyt tarkkana, ettet tuhlaa sitä!

Pääset noilla papereilla suoraan oikikseen ja kauppikseen. Jos sua kiinnostaa lääkis, psyka tai edelleen DI, sun täytyy käydä kirjoittamassa pari reaalia ensin.

Kirjoittajan tapauksessa kannattaa ainakin yrittää hakea erivapautta jatkaa opintojaan vanhassa paikassa eli Aallon fyssalla. Syy keskeyttämiseen kun on ollut lääketieteellinen. Talon sisällä on paljon helmpompi vaihtaa parin vuoden jälkeen.