Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan haluaa esimieheksi?

Vierailija
20.03.2021 |

Olen yliopiston käynyt ja työni on ihan ok, mutta minulla ei ole pienintäkään kiinnostusta hakeutua esimiestehtäviin. Mikä niissä ihmisiä kiehtoo? Voiko olla vastenmielisempää hommaa, kuin "paimentaa" muita.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joudut paimentamaan työntekijöitäsi, olet palkkanut vääriä henkilöitä."

Näin se on. Mutta eivät kaikki vallastaan päihtyneet tätäkään hiffaa.

Vierailija
82/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomoissa pahimpia ovat niitä, jotka eivät tiedosta sitä omaa tilaansa, eivätkä TIETENKÄÄN tarvi mitään esimieskoulutusta... Kaikki ennakkoluulonsakin ovat jumalallisia "viisauksia"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Valta ja raha, mitä sitä kiertämään ja kieltämään.

Vierailija
84/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos joudut paimentamaan työntekijöitäsi, olet palkkanut vääriä henkilöitä."

Näin se on. Mutta eivät kaikki vallastaan päihtyneet tätäkään hiffaa.

Ja sinä olet vain typerä, jos luulet, että jokainen esimies astuu uuteen positioon, missä hän saa palkata ja valita alaisensa. Uutisia sinulle: useimmiten esimieheksi alkava siiryy jo olemassa olevan tiimin esimieheksi eikä hänellä ole mitään valtaa tiimin kokoonpanoon. Se tulee ns annettuna eikä muutokset myöhemminkään ole välttämättä läpihuutojuttuja, jos tiiminvetäjä vain haluaisi tehdä niin.

Esimiestyö olisikin hemmetin helppoa, jos saisi valita kaikki parhaat tiimiläisensä :D 

Vierailija
85/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi palkka ja saa tehdä asiat enemmän omalla tavallaan. Jos joudut paimentamaan työntekijöitäsi olet palkkanut vääriä henkilöitä, osaava alainen osaa tehdä työnsä itsenäisesti.

Mitkä asiat saa tehdä? Ovatko ne organisaation käyttöön tulevia asioita? Nice to know -esitys johdon assistentin toteuttamana johonkin palaveriin. Jonkun tiimin kanssa valmisteltu tai heille ohjeistettu tehtävä tai kokonaisuus. Rekrytoinneissa toimiminen yhtenä henkilönä HR:n ja mahdollisten palkattavan henkilön lähitiimin tms. kanssa.

Millaisia töitä esimiehet kokevat itsellään olevan varsinaisten esimiestehtävien lisäksi ja vaaditaanko niitä jonnekin? Jos joku on vaikkapa myyntipuolella ja käy esimiehenä sähköpostikeskusteluja, käy jossain tai tapaa tärkeitä asiakkaita palavereissa, se on työaikaa vievä tehtävä. Entä muunlaisia? Onko budjetoinnin, henkilöstöhallinnon, asioihin päällisin puolin perehtymisen sekä palavereita tai jonkun muun työtehtävää varten johonkin reagoimisen lisäksi aidosti muuta?

Ei se ole mitään, että millaisia töitä _kokevat_ olevan, vaan niitä ihan oikeasti on niitä todellakin vaaditaan. Ihan samoja töitä mitä tiimiläisilläkin on eli myyntiä (teollisuusasiakkaille, B2B), projektien ideointia ja suunnittelua (projektisuunnitelmat), rahoituksen hankkimista miljoonahankkeisiin (hakemukset, kumppanit jne.), tuotekehitysprojektien toteutusta, käytännön teknistä kehitystyötä, raportointia asiakkaille, tuloksista viestintää, projektitiimin vetämistä (jos myös projektipäällikkönä), asiakassuhteiden hoitoa.

Suurin osa ajasta menee ns normitöihin ja varsinaiseen tiiminvetoon pieni osa työajasta.

Toki tämä vaihelee suuresti eri paikoissa, mutta huvittavaa tuo kun epäillään, etteikö esimiehillä olisi ihan niitä "oikeita töitäkin".

Vierailija
86/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mahdollista vaativampiin tehtävien hakemisen (esim. johtajaksi), oppii näkemään asioita työnantajanäkökulmasta(kin). Tämä on suurin henkinen mindsetin muutos ja oppi

- Saa "valita" esimiehensä ennemminkin kuin että joku randon nousee tiiminvetäjäksi ja omaksi esimieheksi, mikä voisi ärsyttää suuresti ja hankaloittaa omia töitä, ellei hyvää tyyppiä löytyisi

- Saa oppia ja kehittyä esimiesroolissa, oppii paljon ihmisistä: on ihan uskomatonta mitä voi tulla vastaan, mitä ei ennen osannut kuvitellakaan :D JOskus jopa viihdyttävää

- Toimii usein palkankorotuksen perusteena, että siirtyy esimiesrooliin, mutta se ei silti tarkoittaisi, että tienaisi enemmän kuin kaikki tiimiläisensä (ainakaan asiantuntijatöissä). Ja se on tietty ihan ok

- Pääsee vaikuttamaan korkeamman tason asioihin ja päätöksiin firmassa, jos toimii osana johtoryhmää. Aika usein lähiesimiehenä toimiminen ei tosin juuri mitään valtaa tuo, vaikka vastuuta on 

- Tykkää toimia ihmisten kanssa ja etsiä keinoja kannustaa ja motivoida, saada ihmisiä kehittymään ja innostumaan työstään -> toisten onnistumisen kautta onnistumisen iloa myös itselle

- Jos saa tiimin tekemään hyvää tulosta ja täyttämään/ ylittämään tavoitteita, saa myös kokea onnistumisen kokemuksia, että on ollut osana savuttamassa ne yhdessä muiden kanssa :) 

Vierailija
87/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ansaitsen n 3.000 e kuussa enemmän kuin sinä. Se kertaa 13 on mikä sen vaikutus on yhdessä vuodessa. 10 vuodessa voi laittaa nollan perään.

Minusta esimiestyö on pääosin mukavaa.

Missäpäin saat tuon 9600€/kk

Ap kertoi että palkkansa on 4.500, siihen 3.000 päälle. Opettelepa laskemaan.

Vierailija
88/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ansaitsen n 3.000 e kuussa enemmän kuin sinä. Se kertaa 13 on mikä sen vaikutus on yhdessä vuodessa. 10 vuodessa voi laittaa nollan perään.

Missä työpaikassa on 13 kuukautta vuodessa. Onko työaikasikin 27 tuntia/vrk

Useimmissa työpaikoissa saa myös lomarahat = 13. kuukauden palkka.

Vierailija
89/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin hyvä esimies mutta nykyisellä ja aiemmilla työnantajilla ei esimiestyö ole puhdasta esimiestyötä vaan samalla pitää myös johtaa projekteja tai myydä.

Itse haluaisin tehdä pelkkää esimiestyötä koska tulen hyvin juttuun ihmisten kanssa ja pidän ihmisten ohjaamisesta. Olen myös päässyt harjoittelemaan potkujen antamista kun olen poistanut ihmisiä projekteistani.

Jos tulet toimeen kaikkien kanssa ja osaat ohjata, miksi olet antanut potkuja?

JOS on mielestäni hyvä kysymys.

Henkilö voidaan poistaa  projektista jos hänet siirretään toiseen projektiin tai vaikkapa heikon suoriutumisen vuoksi. Aina ei osaaminen ei riitä ja projektipäällikkö saa väkeä linjaorganisaatiosta.

Minut on kerran headhuntattu firmaan siivoamaan toisen sotkut. Suosittelisin tekemään peliliikkeet ajoissa koska huono työntekijä tulee varsin kalliiksi.

-eri

Osaisiko joku teistä esimiehistä vastata kolmikantakysymykseen?

Työskentelen osastolla, josta on lyhyenä aikana lähtenyt lähes puolet henkilökunnasta joko toisiin tehtäviin talon sisällä, opiskelemaan tai siirtynyt eri yrityksen palvelukseen.

Miltään muulta osastolta ei ole lähtenyt yhtä paljon ihmisiä parissa kuukaudessa. 

Pääseekö esimies kolmikantaneuvotteluihin lähtijöiden vuoksi?

Mikä helvetin kolmikantaneuvottelu?

Vierailija
90/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI, ja jo opiskeluajaltani joistain opiskelukavereista näkyi sellainen johtamisroolin haluaminen. Jollain pahimmillaan rasittavana päsmäröintinä, mutta jollain ihan hyvänä johtamisena jo silloin. Esim. puheenjohtajina.

Itse olen pitänyt ajatusta muiden johtamisesta aika rasittavana. Nyt kokemuksen myötä jonkinlaista johtamisroolia on joskus pakko ottaa nuorten työntekijöiden kanssa, ja silloinkaan kun onnistun jonkun ohjaamisessa ja tsemppaamisessa, niin en usko saavani siitä irti sitä, mitä ne johtamishenkiset.

Mutta jotkut ovat hyviä johtamisessa. Pakko siinä on olla muutakin kuin statuksen, vallan tai rahan tavoittelua.

Vierailija
91/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin hyvä esimies mutta nykyisellä ja aiemmilla työnantajilla ei esimiestyö ole puhdasta esimiestyötä vaan samalla pitää myös johtaa projekteja tai myydä.

Itse haluaisin tehdä pelkkää esimiestyötä koska tulen hyvin juttuun ihmisten kanssa ja pidän ihmisten ohjaamisesta. Olen myös päässyt harjoittelemaan potkujen antamista kun olen poistanut ihmisiä projekteistani.

Henkilö voidaan poistaa  projektista jos hänet siirretään toiseen projektiin tai vaikkapa heikon suoriutumisen vuoksi. Aina ei osaaminen ei riitä ja projektipäällikkö saa väkeä linjaorganisaatiosta.

Minut on kerran headhuntattu firmaan siivoamaan toisen sotkut. Suosittelisin tekemään peliliikkeet ajoissa koska huono työntekijä tulee varsin kalliiksi.

-eri

Työskentelen osastolla, josta on lyhyenä aikana lähtenyt lähes puolet henkilökunnasta joko toisiin tehtäviin talon sisällä, opiskelemaan tai siirtynyt eri yrityksen palvelukseen.

Miltään muulta osastolta ei ole lähtenyt yhtä paljon ihmisiä parissa kuukaudessa. 

Jos tuo on esimiehestä johtuvaa, niin esimies yleensä maksetaan ulos. Mutta voihan toi työntekijöiden vähentyminen ja vaihtuminen olla ihan tavoiteltuakin.

Vierailija
92/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Jos tuo on esimiehestä johtuvaa, niin esimies yleensä maksetaan ulos. Mutta voihan toi työntekijöiden vähentyminen ja vaihtuminen olla ihan tavoiteltuakin.

Ja noihin lähtöihin voi olla ihan luonnolliset syyt, vaikka lyhyelle ajalle osuisikin. Jos olisi esimiehestä kiinni niin kai se olisi tullut ilmi lähteneiltä? Onko mitään lähtökyselyä?

Vierailija
93/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen osastonhoitaja täällä hei (sairaanhoitaja). Sain bruttopalkkana n. 200e enemmän. Todellisuudessa sain VÄHEMMÄN mitä alaiseni, sillä itselläni päivävuoro ja heillä kolmivuorotyö. Huh, onneksi pääsin takaisin "rivityöntekijäksi". Hullua, ettei siitä vastuusta edes makseta! 

Vierailija
94/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkyriluonteet..

Vierailija
95/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehet ovat yleensä narsisteja ja tunteettomia pyrkyreitä jotka saa tyydytystä muiden kyykyttämisestä.

Vierailija
96/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen osastonhoitaja täällä hei (sairaanhoitaja). Sain bruttopalkkana n. 200e enemmän. Todellisuudessa sain VÄHEMMÄN mitä alaiseni, sillä itselläni päivävuoro ja heillä kolmivuorotyö. Huh, onneksi pääsin takaisin "rivityöntekijäksi". Hullua, ettei siitä vastuusta edes makseta! 

Sinulla on puurot ja vellit sekaisin. Vuorolisät ovat korvaus epämukavista työajoista ja jos ei tee vuoroja, ei tietenkään saa vuorolisiä. Tuo ei liity esimiestyöhön mitenkään. Esimies SAA olla aamuissa eikä tarvitse resuta vuoroissa. Ilman vuorolisiä alaistesi palkka olisi pienempi kuin sinulla, tietenkin.

Vierailija
97/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitää olla, niin minut kiristettiin ottamaan paikka vastaan. Vihaan joka hetkeä. Palkka vähän kompensoi, mutta ei tarpeeksi.

Vierailija
98/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se selvä signaali on huonosta johtamisesta, jos ja kun alaisia alkaa häipyä ympäriltä. Etenkin jos lähtee pois oikeasti kyvykkäitä tekijöitä.

Vierailija
99/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimiehet ovat yleensä narsisteja ja tunteettomia pyrkyreitä jotka saa tyydytystä muiden kyykyttämisestä."

Diiliä seuratessa tuollainen voi tulla kyllä mieleen herkästi. Hienosti ilmaistuna "pitää ottaa tilaa muilta, ei antaa sitä heille..."

Vierailija
100/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se selvä signaali on huonosta johtamisesta, jos ja kun alaisia alkaa häipyä ympäriltä. Etenkin jos lähtee pois oikeasti kyvykkäitä tekijöitä.

No joo, joskus myös ne alaiset luulevat liikoja kyvyistään. Aina on tullut parempi tilalle kun joku itseään täynnä oleva kiukuttelija on lähtenyt.