Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan haluaa esimieheksi?

Vierailija
20.03.2021 |

Olen yliopiston käynyt ja työni on ihan ok, mutta minulla ei ole pienintäkään kiinnostusta hakeutua esimiestehtäviin. Mikä niissä ihmisiä kiehtoo? Voiko olla vastenmielisempää hommaa, kuin "paimentaa" muita.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskahommaa, mutta näkyy palkassa. Tuo kait on se selitys

mies53v

Meillä esimies on sidottu arjen aamuvuoroihin ja muut tekee kolmivuoroa = esimiehellä on työryhmän pienin palkka.

Ei ole, vaan ansio. Palkka on suurempi, mutta ansio pienempi koska te muut teette vuorotöitä. Meillä jokavuorossa on esimies yötäpäivää.. Vuorossa ~20 henkeä.

mies53v

Vierailija
42/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hakeuduin esimiestehtäviin rahan takia ja sen takia vain. Onneksi työni oli sellaista, ettei siinä ollut aina esimiesasemassa, vaan se riippui vuoroista. Jonain päivänä osui omalle kohdalle esimiesvuoro, jonain toisena ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun oli pakko ryhtyä. Jos en minä, niin joku kollegoistani. Huonoista vaihtoehdoista vähiten huono oli se, että otin pestin. Koiranhomma, mutta olen mieluummin lauman johtaja kuin alistun huonoon johtamiseen.

Jep. Näin kävi.

Vierailija
44/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Esimiehen työ ei ole paimentamista vaan motivoimista. Alaiset tekevät tuloksen. Esimies antaa välineet. Olen johtajakoulutuksen saanut esimies noin 100 alaiselle. Meillä on hyvät pelisäännöt ja selkeät tavoitteet. En ole koskaan ajatellut omaa palkkaani, vaan sitä että alaiseni voivat hyvin ja asiat edistyvät.

Vierailija
45/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti tosi paljon alasta. Itse en ikinä haluaisi esimieheksi duunari/sote-aloilla, koska se tarkoittaisi lähinnä jotain työvuorolistojen ja sijaisjärjestelyiden rumban pyörittämistä ja valitusta tulisi joka laarista..

Olen esimiehenä asiantuntijoille itseohjautuvuutta tukevassa organisaatiossa. Minulla on mahtava tiimi ja he ovat koulutettuja ammattilaisia. Työni on enemmänkin coach, kuin mikromanageeraaja ja pyrin mahdollistamaan olosuhteet, joissa he pystyvät onnistumaan.

Parasta työssä on kuitenkin se, että pääsee mukaan strategisiin keskusteluihin, johtamiskoulutuksiin jne. Näen tässä roolissa isomman kokonaisuuden ja tykkään teemoista joiden parissa teen töitä.

Vierailija
46/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Esimiehen työ ei ole paimentamista vaan motivoimista. Alaiset tekevät tuloksen. Esimies antaa välineet. Olen johtajakoulutuksen saanut esimies noin 100 alaiselle. Meillä on hyvät pelisäännöt ja selkeät tavoitteet. En ole koskaan ajatellut omaa palkkaani, vaan sitä että alaiseni voivat hyvin ja asiat edistyvät.

Hahahhah

Vierailija
47/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muodollisesti pätevä esimiehistö joka kuitenkin on aivan kädetön mm. heti kun tulee jokin ongelma joka pitäisi ratkaista. On siis tyyliin valittu hommaan kaverin kaveria ja onnettomia jees-ihmisiä jotka ei ole turhan aikaansaavia aikaisempaan sakkiin nähden jottei nämä alkaisi näyttää epäpäteviltä ja laiskoilta. Pomojen määrä on lähiesimiestasolla tuplaantunut siitä mitä se oli n. 10v sitten ja silti asiat menevät kokoajan iloisesti päin helvettiä kiihtyvällä tahdilla.

Itsellä olisi vuosien mittaan ollut useampikin mahdollisuus ja pätevyys hakea näihin tehtäviin niiden ollessa auki mutta olen jättänyt hakematta koska en tulisi valituksi em. syistä ja koska samalla irtaantuisin alaisporukasta jonka parissa olen vihdoin alkanut löytää paikkani kun tiettyjen ihmisten kanssa on alkanut välit vaihtelevassa määrin lämmetä. Yhdessä sitten tauoilla haukumme paskat esimiehemme ja se jos mikä hitsaa jengiä yhteen. 

Vierailija
48/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ansaitsen n 3.000 e kuussa enemmän kuin sinä. Se kertaa 13 on mikä sen vaikutus on yhdessä vuodessa. 10 vuodessa voi laittaa nollan perään.

Missä työpaikassa on 13 kuukautta vuodessa. Onko työaikasikin 27 tuntia/vrk

Lomarahat päälle.

Vierailija
49/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkää karjua ja komentaa ja kun vielä parempaakin palkkaa siitä saa niin mikä jottei? Armeijassa sen jo huomasin että komentaminen on mun juttu.

Vierailija
50/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahhah

tässä näkee eron duunariporukan ja asiantuntijaorganisaation välillä.

Duunarit vaatii paimentamista ja keppiä. Asiantuntijat motivoimista.

-eri

Vierailija
51/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut headhuntattiin tehtävään, koska yksi firman ydintehtävä oli vaarantunut. Edellinen esimies oli pitkillä sairaslomilla, ja osasto oli tuuliajolla.

Edellisessä työssäni osastolla oli hyvä tiimihenki, ja kaikki puhalsivat samaan hiileen. Porukka piti huolta toisistaan.

Valitettavasti nykyisessä tiimissä "every man for himself". Kaikki ovat yksilösuorittajia.

Vähän se on kiinni sitäkin, millaista porukkaa päädyt johtamaan.

Vierailija
52/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijaorganisaatioissa kiinnostavimmat työt ovat usein esimies/johtotasolla. Siksi sinne tuli edettyä, mutta pakettiin kuuluu samalla henkilöesimiestyö. Kaikella on hintansa, mutta on tämä mielestäni sen arvoista dilti.

Vierailija
53/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimies insinööri saa n. 1000€/kk vähemmän palkaa, kuin kokeneet duunarit. Toki osa tästä johtuu satunnaisten ylitöiden tuomasta lisästä.

Toisaalta esinahalla helppo homma, kun duunarit on vanhempaa ahkeraa porukkaa, ei tarvitse motivoida ja ammattiylpeys takaa laadukkaan jäljen. Toista varmaan porukoissa, joissa sometilien seuraaminen on tärkeämpää, kuin työnteko.

Vierailija
54/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt ulkomailla parissa kansainvälisessä organisaatiossa ja usein ihmiset, jotka haluavat esimiestehtäviin, eivät niihin sovi. He ovat hyviä työssään ja eteenpäin pyrkiviä, mutta huonoja ihmisten kanssa. Heille esimiesasema on statusasia ja heikot johrajat palkitsevat näitä suorittajia esimiesasemalla. Sitten kärsitään burnouteista ja muista ongelmista.

Myös "ammattiesimiehet" ovat rasittavia. He ovat lukeneet kaikki oppaat ja käyneet kurssit ja ovat niin ihmisläheistä johtajaa, mutta asiantuntija-alainen kaipaa eniten apua päätösten saamiseksi jaasioiden eteenpäin viemiseksi ei itsensä kehittämisessä.

Parhaimpia ovat pitkän linjan puurtajat, jotka ovat käytännöllisiä ja kykenevät päätöksentekoon tai sen saamiseen ylemmältä tasolta. Heillä on usein selkeä kuva siitä, mitä pitää saada aikaiseksi, ovat johdonmukaisia, eivät haahuile tai visioi jatkuvasti juostessa. Näiden esimiesten tiimeillä on harvoin ongelmia, koska työn määrä pidetään järkevänä, tehdään oikeita asioita, eikä leijuta sfääreissä. Henkilökohtainen kehittyminen tapahtuu työn lomassa, sillä pystyy tehdä uusia ja haastavia asioita kunnolla.

Vierailija
55/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin hyvä esimies mutta nykyisellä ja aiemmilla työnantajilla ei esimiestyö ole puhdasta esimiestyötä vaan samalla pitää myös johtaa projekteja tai myydä.

Itse haluaisin tehdä pelkkää esimiestyötä koska tulen hyvin juttuun ihmisten kanssa ja pidän ihmisten ohjaamisesta. Olen myös päässyt harjoittelemaan potkujen antamista kun olen poistanut ihmisiä projekteistani.

Jos tulet toimeen kaikkien kanssa ja osaat ohjata, miksi olet antanut potkuja?

JOS on mielestäni hyvä kysymys.

Henkilö voidaan poistaa  projektista jos hänet siirretään toiseen projektiin tai vaikkapa heikon suoriutumisen vuoksi. Aina ei osaaminen ei riitä ja projektipäällikkö saa väkeä linjaorganisaatiosta.

Minut on kerran headhuntattu firmaan siivoamaan toisen sotkut. Suosittelisin tekemään peliliikkeet ajoissa koska huono työntekijä tulee varsin kalliiksi.

-eri

Osaisiko joku teistä esimiehistä vastata kolmikantakysymykseen?

Työskentelen osastolla, josta on lyhyenä aikana lähtenyt lähes puolet henkilökunnasta joko toisiin tehtäviin talon sisällä, opiskelemaan tai siirtynyt eri yrityksen palvelukseen.

Miltään muulta osastolta ei ole lähtenyt yhtä paljon ihmisiä parissa kuukaudessa. 

Pääseekö esimies kolmikantaneuvotteluihin lähtijöiden vuoksi?

Vierailija
56/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on yritykselle kuluerä, joten yritys tietysti pyrkii ottamaan investoinnistaan kaiken irti. Asioiden tekemiseen hyvin ei vain riitä aika. Näin ainakin omassa työpaikassani.

Jos yrityksessä esimiehet vaihtuvat tiuhaan, siihen on syynsä.

Vierailija
57/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies on yritykselle kuluerä, joten yritys tietysti pyrkii ottamaan investoinnistaan kaiken irti. Asioiden tekemiseen hyvin ei vain riitä aika. Näin ainakin omassa työpaikassani.

Meillä esimiehet myyvät, tuovat rahaa sisään ja toteuttavat siinä missä muutkin. Ja käyttävät pienen osan ajastaan tiiminvetohommiin. Eli ei mikään pelkkä kuluerä.

Vierailija
58/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän esimiestyöstä. Olen onnellisessa asemassa, että saan toimia esimiehenä koulutetuille asiantuntijoille. Erittäin palkitsevaa, kun oppii tuntemaan ihmisiä, ja pystyy motivoimaan ja auttamaan heitä työssään. Pidän organisoimisesta ja vastuunottamisesta. En voi sietää huonoa johtamista ja paskoja esimiehiä. Mieluummin olen itse esimiehenä ja katson, että on hyvä yhteishenki, vaikutan asioihin ( kohtuullinen työkuorma ja selkeät yhteiset tavoitteet) ja teen töitä alaisten hyvinvoinnin eteen.

Vierailija
59/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut headhuntattiin tehtävään, koska yksi firman ydintehtävä oli vaarantunut. Edellinen esimies oli pitkillä sairaslomilla, ja osasto oli tuuliajolla.

Edellisessä työssäni osastolla oli hyvä tiimihenki, ja kaikki puhalsivat samaan hiileen. Porukka piti huolta toisistaan.

Valitettavasti nykyisessä tiimissä "every man for himself". Kaikki ovat yksilösuorittajia.

Vähän se on kiinni sitäkin, millaista porukkaa päädyt johtamaan.

Se on tosi paljon kiinni, millaista tiimiä pääsee johtamaan. Jos porukka on valmiiksi tyytymätön ja eripurainen, kuten julkispuolella saattaa usein olla, ei sitä toimivaksi saa, vaikka olisi kuinka kirkassilmänen ja jämäkkä esimies. Jos edeltäjä on vielä ottanut itselleen sulkykupin roolin, se siirtyy helposti perintönä. Helppoja, mukavia ratkaisuja ei aina ole. Joskus "hajoita ja hallitse" on ainoa ulospääsy tulehtuneesta tilanteesta, toisinaan "mätien omenien" poistaminen. Kummastakaan ei yleensä kiitosta heru, ei ainkaan heti.

Olen nähnyt unta siitä, että saisi joskus perustaa oman tiimin itse ja rekrytoida siihen dream teamin huipputyypeistä, mutta taitaa olla toiveajattelua. Pitäisi varmaan siirtyä yksityiselle töihin.

Vierailija
60/106 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä esimiehet myyvät, tuovat rahaa sisään ja toteuttavat siinä missä muutkin. Ja käyttävät pienen osan ajastaan tiiminvetohommiin. Eli ei mikään pelkkä kuluerä.

Varmasti on työpaikkakohtaisia eroja, mutta meillä esimiehet eivät myy. Kyseessä yli 1000 henkilön firma.