Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys yksilapsille: Miksi sinulla on vain yksi lapsi?

Vierailija
20.03.2021 |

.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä oo varaa useampaan lapseen. Halua kyllä olisi.... Mutta pienet tulot, ja asuminen pk-seudulla kallista. Jos töitä löytyisi maakunnista, muutettaisiin halvempaan lähiöön.

Vierailija
22/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu jouduttiin poistamaan ensimmäisen synnytyksen komplikaatioiden seurauksena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut suurperheen, mutta ei suotu kuin yksi lapsi. Olen hänestäkin toki äärimmäisen kiitollinen. 

Vierailija
24/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat ei riitä edes toiseen lapseen. Joo, vauvat ei maksa juuri mitään, mutta kyllä esimerkiksi lapsilla on oltava oma huone tiettyyn ikään mennessä, eikä isompaan asuntoon ole varaa. Lasten harrastukset myös maksaa.

Vierailija
25/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat ei riitä edes toiseen lapseen. Joo, vauvat ei maksa juuri mitään, mutta kyllä esimerkiksi lapsilla on oltava oma huone tiettyyn ikään mennessä, eikä isompaan asuntoon ole varaa. Lasten harrastukset myös maksaa.

Mihin ikään mennessä oma huone pitää olla?

N37, joka asui veljensä kanssa samassa huoneessa kunnes muutti opiskelujen perässä omaan kotiin

Vierailija
26/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näkisin, että tarve omaan huoneeseen iskee vasta murrosiän kynnyksellä.

Vierailija
27/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin ensimmäisen lapsen lähes 100% itse heti synnytyksen jälkeen, kun puoliso on niin patalaiska. Lapsi nyt 6v ja alkaa helpottaa hieman. Väsymys ja v***tus on vielä suuri. Nyt haluaisi toisen. Ei kiitos, tiedän miten kävisi taas.

Vierailija
28/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on joutunut jakamaan huoneen sisaruksensa kanssa ihan siihen saakka, kunnes jompikumpi muutti kotoa :D

En ota kantaa onko oma huone pakollinen, mutta luksusta se joillekin on....

Vierailija
29/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on yhden, helpon lapsen kanssa mukavaa. Olemme matkustelleet paljon, kun tähän on yhden lapsen kanssa varaa ja loma on ollut myös vanhemmille lomaa kun on kaksi vanhempaa yhden lapsen kanssa. Lapselle on aina ollut aikaa, mutta myös itselle. Lapsi on nyt teini, ja hänestä on kasvanut ihana, empaattinen, muut huomioonottava nuori nainen.

Joskus oli pohdinnassa myös toinen lapsi, mutta näin jälkeenpäin olen enemmän kuin tyytyväinen ettemme tähän ryhtyneet. Minulla ei riittäisi hermo kuunnella sitä sisarusten jatkuvaa kinastelua ja nahistelua.

Vierailija
30/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä yhdessä oli aivan hitokseen tekemistä (aikuinen jo, nepsy).

Missä se aikuinen nepsy nyt on? Nehän asuvat vanhempiensa kanssa kunnes vanhemmat kuolevat.

Vierailija
31/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eka riitti.En halunnut uusia kokemusta.

Vierailija
32/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ikään mennessä oma huone pitää olla?

N37, joka asui veljensä kanssa samassa huoneessa kunnes muutti opiskelujen perässä omaan kotiin

No luultavasti viimeistään esiteininä alkaa kaivata omaa tilaa.

Vierailija
33/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä se aikuinen nepsy nyt on? Nehän asuvat vanhempiensa kanssa kunnes vanhemmat kuolevat.

Itsenäisessä elämässään. Kaikki erityiset eivät tarvitse holhousta. 

Vierailija
34/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska resurssit eivät riitä kahteen sekä olen jo sen verran vanha ettei ehkä kannata. Ensimmäisessä raskaudessa oli paljon onnea mukana, pelkäisin että toisella kertaa ei olisi. 

Vierailija
35/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole koskaan kuullut palveluasumisyksiköistä ja vastaavista tuetun asumisen palveluista? Osa nepsyistä pärjää vallan mainiosti myös ihan tavallisessa kodissa. Heitähän on monenlaisia niin kuin meitä ei-nepyjäkin.

Vierailija
36/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetinmoinen sairaalarumba raskausmyrkytyksen vuoksi. Muuten niitä vois olla 2 tai 3. En olisi voinut kuvitellakaan että olisin jättänyt pari-kolme vuotiaan vuodeksi ollakseni toistamiseen raskaana, esikoinen ansaitsi läsnäolevan äidin.

Vierailija
37/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella täällä syynä resurssien rajallisuus (tulot ei riitä, asuminen kallista)! Ahdistavaa :(

Vierailija
38/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuntemani yksilapsinen perhe on yksilapsinen siitä syystä, että kun lasta alettiin "tehdä", ikää oli jo +35v. Mini olisi omien sanojensa mukaan toivonut useampaa, mutta kun jo yhden alulle saaminen oli haasteellista (tarvittiin hedelmöityshoitoja) tai kesti todella kauan, niin toisesta ei voi kuin haaveilla.

Eli oisko yksi syy se, että lapsia hankitaan yhä iäkkäämpinä?

Itse sain esikoiseni viime vuonna, 31-vuotiaana. Olin parinkin eri lääkärin sanoin "nuori ensisynnyttäjä!" :D koska ensisynnyttäjien ikä on noussut niin kovin.

Meillä ei ainakaan ollut mistään tuollaisesta kyse. Mentiin suin päin 8kk seurustelun jälkeen naimisiin ja siitä alle 3kk eteenpäin olin jo raskaana. Olin 30 kun lapsi syntyi, mies 32. Ja etukäteen kuviteltiin, et neljä lasta ois kiva. Vasta sitten ajan kanssa tajuttiin, että ehkä suurperhe ei ole meidän juttu, introverttejä ollaan molemmat - ja lapsikin. 

Ikinä ei ole tuntunut, että meidän perheestä puuttuisi jotain, yksi lapsi oli meille juuri sopivasti. Lapsen bestis toimitti jonkinlaisen osa-aikasiskon virkaa ja oli meille melkein kuin perheenjäsen, kulki välillä meidän matkoillakin mukana. Nyt lapsi on jo 20 ja meillä on myös vävy, joka on ollut kiva lisäys. 

Itse melkein väittäisin, että todella monet tekevät sen kaksi lasta edes miettimättä asiaa. Se on jotenkin sellainen odotusarvo ja ihmisillä tuntuu olevan ajatus, että lapsi tarvitsee sisaruksen. Vähän niin kuin monet hankkivat lastenvaunut edes kyseenalaistamatta niiden tarvetta. Koska kaikilla muillakin on, koska kuuluu. Ei edes pysähdytä miettimään, tarvitaanko näitä mihinkään. Toisen lapsen kanssa sama juttu, se tehdään sen kummempia miettimättä, koska kuuluu ja koska kaikilla muillakin on ja mitä ne naapuritkin sanoo jos meillä on vain yksi lapsi.

Vierailija
39/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on yhden, helpon lapsen kanssa mukavaa. Olemme matkustelleet paljon, kun tähän on yhden lapsen kanssa varaa ja loma on ollut myös vanhemmille lomaa kun on kaksi vanhempaa yhden lapsen kanssa. Lapselle on aina ollut aikaa, mutta myös itselle. Lapsi on nyt teini, ja hänestä on kasvanut ihana, empaattinen, muut huomioonottava nuori nainen.

Joskus oli pohdinnassa myös toinen lapsi, mutta näin jälkeenpäin olen enemmän kuin tyytyväinen ettemme tähän ryhtyneet. Minulla ei riittäisi hermo kuunnella sitä sisarusten jatkuvaa kinastelua ja nahistelua.

Ei kaikki sisarukset jatkuvasti nahistele. En muista koskaan tapelleeni 4v nuoremman siskoni kanssa...

Omat lapseni, tyttö ja poika, eivät juurikaan uhmaiän jälkeen ole nahistelleet 🤔

Vierailija
40/114 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella täällä syynä resurssien rajallisuus (tulot ei riitä, asuminen kallista)! Ahdistavaa :(

Ne on niitä kuuluisia valintakysymyksiä. Resurssit kyllä riittävät vaikka työttömällä yh:lla, jos on vain osaa pitää menot ja tulot tasapainossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan