Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko harvinaista musikaalisuutta jos osaa aloittaa biisin oikeasta nuotista kuulematta aloitussäveltä?

Vierailija
20.03.2021 |

Olen huomannut, että aloitusnuotti osuu oikeaan tuttujen biisien kohdalla, vaikken olisi kuullut tai laulanut niitä vähään aikaan. Saatan hetken hakea, mutta oikea korkeus löytyy, ja sitten tarkistan pianolla että meni oikein. Vai onko kyseessä vaan joku muisti?

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele oikea nuotti? Kaikki on transponoitavissa, ja moni biisi onkin nuotinnettu eri sävellajeihin , myös eri instrumenttien mukaan .

Mutta jos olet tottunut aloittamaan tietyn biisin tietystä sävelestä, niin kurkku/ äänihuulet saattaa muistaa sen fyysisen tunteen, eli saattaa puolivahingossa aloittaa totutusta sävelestä.

Voi olla kyse absoluuttisesta sävelkorvastakin, mutta se ei ole mikään varsinainen musikaalisuuden mittari. Voi olla vaativampaa pystyä laulamaan tai soittamaan joku biisi mistä tahansa sävellajista. Toki ei poissulje, että saatat myös olla hyvin musikaalinen =)

t.Musiikin maisteri

Vierailija
102/172 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni tuo on ihan normaalia. Epänormaalimpaa on se, että tarvitsee soittimen tuekseen.

Millä lailla normaalia? Ei sitten niin millään tavalla itsestäänselvää =)

Se mus.maist.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 jatkaa vielä, siis minä pystyn muistamaan tiettyjen kappaleiden aloitussävelet, kun hiukan mietin. Olen harrastanut musiikkia koko ikäni. Minulla ei kuitenkaan ole varsinaisesti absoluuttinen sävelkorva, koska en heti sano esim. monitoimikoneen surinasta, mikä sävel se on. (Kuulen sen toki sävelenä.)

Olen muuten kuullut absoluuttisista sellaista, että saattaa päivän mukaan joskus vaihdella, että ei osaakaan antaa oikeaa ääntä. Että osuu huono päivä.

En sanoisi huonoksi vaan hyväksi päiväksi ;) On melkein kirous, jos laulat vaikka isossa porukassa, ja sävel on pikkaisen pielessä ja laskee vain. Ja tämä on se mitä aina tapahtuu, jopa hyvissä kuoroissa säveltaso laskee helposti aavistuksen pitkän kappaleen edetessä. Normiyleisö ei huomaa, absoluuttisen korvan omaava todellakin huomaa ja kärsii. Siinä on musiikin ilo kaukana.

Vierailija
104/172 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei lauluharrastajat ja kuorolaiset! Ajatelkaa jotain oikein tuttua biisiä jota olette harjoitelleet ja veivanneet lukemattomia kertoja. Osaatteko aloittaa sen tismalleen oikeasta sävelestä automaattisesti ilman mitään apuja? Kyllä se voi olla ns. lihasmuistissa.

No ajattelin yhtä kappaletta, johon olen antanut ääniraudalla alkuäänet monia kertoja. Lauloin alkuäänet päästäni ja menin pianolle. Oikenhan ne olivat.

Mutta eilen heitti kokosävelaskeleella, kun yritin keski-C:tä.

Vierailija
105/172 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan monet klassiset ammattimuusikot ainakin osaa. Kun sitä korvaa on harjoitettu niin paljon pienestä pitäen. Korvaahan voi treenata ihan. Joillakin voi olla synnynnäinen absoluuttinen korva.

Ei läheskään kaikilla ammattimuusikoilla ole näin. Minulla isoin este on se, että monet kappaleet lähtee alkuperäisesti äänialaani nähden liian korkealta. Transponoin siis mieluusti aina alemmas, eikä siinä vaiheessa kiinnosta, kuinka paljon "väärä" ääni on johonkin tiettyyn nuottiin verrattuna. Korvani on kuitenkin erittäin tarkka. Enkä siis ole ainoa, myös monella kollegalla sama.

Se mus.maist.

Vierailija
106/172 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analyysiä tästä?

Vierailija
107/172 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan monet klassiset ammattimuusikot ainakin osaa. Kun sitä korvaa on harjoitettu niin paljon pienestä pitäen. Korvaahan voi treenata ihan. Joillakin voi olla synnynnäinen absoluuttinen korva.

Ei läheskään kaikilla ammattimuusikoilla ole näin. Minulla isoin este on se, että monet kappaleet lähtee alkuperäisesti äänialaani nähden liian korkealta. Transponoin siis mieluusti aina alemmas, eikä siinä vaiheessa kiinnosta, kuinka paljon "väärä" ääni on johonkin tiettyyn nuottiin verrattuna. Korvani on kuitenkin erittäin tarkka. Enkä siis ole ainoa, myös monella kollegalla sama.

Se mus.maist.

Tuohan ei liity siihen "absoluuttiseen taitoon" oikeastaan ollenkaan, vaan transponoit vaan tietoisesti mukavampaan sävellajiin. 

Vierailija
108/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastotietona sanottakoon, että absoluuttinen sävelkorva on yhdellä 25 000 ihmisestä, eli vuosittain Suomessa syntyy pari-kolme ihmistä joille se kehittyy. Tämä vastannee kysymykseen, onko se kaikilla Sibelius-akatemiassa opiskelevilla.

Kai Karma eräässä haastattelussa sanoi, että oikeastaan relatiivinen korva on kehittyneempi, koska se sopeutuu tilanteeseen ja mahdollistaa yhteismusisoinnin.

Vierailija
109/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä huomenta!

Testasin asiaa nyt heti aamulla nukutun yön jälkeen, eli korvassa ei ollut tuoreena kuultuja säveliä lähimuistissa. Löysin C:n ihan oikein, hain sen taas sen Fis:n kautta, joka soi kirkkaana mielessäni. Aika siistiä!

AP

Vierailija
110/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Itsekin osaan, enkä ole mitenkään harvinaisen musikaalinen tai superlahjakas.

Absoluuttinen sävelkorva on sitä, että osaa nimetä nuotin, joka soi. Sitä minulla ei ole. Eikä sekään kai mitään todella superharvinaista ole. 

Absoluuttinen sävelkorva puhtaassa muodossaan on kyllä todella harvinainen, synestesiaan verrattava. Se tarkoittaa, että kuulee kaikki äänet suhteessa säveljärjestelmään, esimerkiksi bussin moottorin epävireisenä es-äänenä. Käytännössä elämä on yhtä epävirettä.

Mun serkulla on toi puhtaassa muodossa oleva sävelkorva. Sen elämä on yhtä kärsimystä ollut. Se on saanu hoitoa siihen.

Vierailija
111/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Itsekin osaan, enkä ole mitenkään harvinaisen musikaalinen tai superlahjakas.

Absoluuttinen sävelkorva on sitä, että osaa nimetä nuotin, joka soi. Sitä minulla ei ole. Eikä sekään kai mitään todella superharvinaista ole. 

Absoluuttinen sävelkorva puhtaassa muodossaan on kyllä todella harvinainen, synestesiaan verrattava. Se tarkoittaa, että kuulee kaikki äänet suhteessa säveljärjestelmään, esimerkiksi bussin moottorin epävireisenä es-äänenä. Käytännössä elämä on yhtä epävirettä.

Mun serkulla on toi puhtaassa muodossa oleva sävelkorva. Sen elämä on yhtä kärsimystä ollut. Se on saanu hoitoa siihen.

Tuollaisesta en ole kuullutkaan. Millaista hoitoa?

Vierailija
112/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muusikolle puhtaasta absoluuttisesta sävelkorvasta on varmasti paljon haittaa. Sen lisäksi, että elämä musiikin parissa on paljolti kärsimystä, vie vireen huomioiminen (vaikka se tapahtuisi miten automaattisesti) kuitenkin aivokapasiteettia muilta musiikin osa-alueilta, ennen kaikkea eläytymiseltä ja soittokavereiden kuuntelemiselta.

Vähän kuin olisi lapsinero, joka koettaa leikkiä tavislasten kanssa. Hetkellisesti voi olla kivaa, mutta lopulta aina nero vain miettii, kuinka toisin ja hienommin voisi olla.

Vierailija
113/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastotietona sanottakoon, että absoluuttinen sävelkorva on yhdellä 25 000 ihmisestä, eli vuosittain Suomessa syntyy pari-kolme ihmistä joille se kehittyy. Tämä vastannee kysymykseen, onko se kaikilla Sibelius-akatemiassa opiskelevilla.

Kai Karma eräässä haastattelussa sanoi, että oikeastaan relatiivinen korva on kehittyneempi, koska se sopeutuu tilanteeseen ja mahdollistaa yhteismusisoinnin.

Johan tässäkin ketjussa on vaikka miten monta absoa ja absolapsiakin löytyy.

Vierailija
114/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Absolapsi siis sanoo erinaisista hyrinöistä ja mörinöistä sävelen ja osaa antaa sävelen ja määritellä sävelen.

- Se, joka sanoi absolapsesta

Vierailija
115/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole harvinaista lahjakkuutta. Jos on vähän soittanut jotakin soitinta ja opiskellut musiikkia/musiikin teoriaa, niin tuollaisen pitäisikin onnistua. Olen opiskellut musiikin teoriaa lapsena ihan kansanopistotasolla. Tällöin harjoittelimme mm sitä, että korvakuulolta kirjoitettiin nuotit kuultuun sävelmään.

Vierailija
116/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole harvinaista lahjakkuutta. Jos on vähän soittanut jotakin soitinta ja opiskellut musiikkia/musiikin teoriaa, niin tuollaisen pitäisikin onnistua. Olen opiskellut musiikin teoriaa lapsena ihan kansanopistotasolla. Tällöin harjoittelimme mm sitä, että korvakuulolta kirjoitettiin nuotit kuultuun sävelmään.

Et ymmärtänyt ketjun pointtia.

Vierailija
117/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on säveltapailua, joka kuuluu musiikin teorian opiskeluun. Ei teidän varmaan kuitenkaan pitänyt sitä lähtösäveltä kuulla itsenäisesti oikein ja kirjoittaa nuotiksi?

Vierailija
118/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Absolapsi siis sanoo erinaisista hyrinöistä ja mörinöistä sävelen ja osaa antaa sävelen ja määritellä sävelen.

Minkä ikäinen lapsi ja onko kauan opiskellut musiikkia / teoriaa?

Vierailija
119/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normijuttu tällä palstalla. Klassikko on myös tämä ”sukulaisellani on absoluuttinen sävelkorva: hän osaa soittaa pianolla minkä vain kappaleen korvakuulolta”.

Vierailija
120/172 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi ja onko kauan opiskellut musiikkia / teoriaa?

13, soittelee itsekseen kaikkia soittimia, mitä saa soittaa. Säestää itseään pianolla ja laulaa. Ei ole opiskellut teoriaa, mutta nuotintaa itse klassisia kappaleita muististaan, siis kaikki stemmat, eli osaa siis nuotit jne. Viettää pitkiä aikoja nuotintaen. Tutkii partituureja ja nuotteja. Olemme tietenkin leikkien opetelleet intervallit pienenä ja muuta "teorialeikkiä". Musiikkivalmennukseen asti kävi muskaria. Laulaa muiden ja omalla säestyksellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän