Juotko itse tai tunnetko ketään joka juo kiljua?
Aika harvalla näkyy ostoskärryissä tarvikkeita ja kun itse asuin pääkaupunkiseudulla ei pikkukaupoista meinannut löytyä kunnollista sankoakaan.
Kommentit (23)
Juu, miun äiti juo sitä hirvittävää mössöä. :D Itse yritin juoda sitä teininä, enkä tykänny yhtää. Uudestaan en uskalla kokeilla, ku pelkään et oksennan. Se haju ja koostumus… Ja sit siitä pitäisi vielä maksaa. :D M25
Juon mutta harvoin tulee tehtyä. En osaa sanoa miksi. Ehkä sen takia kun kumppani ei juo kiljua.
Nyt kun ollaan kiljuketjussa niin kysyisin, kuinka moni on juonut pontikkaa? Itse en ole koskaan juonut. Miten se eroaa kiljusta maun puolesta?
Kilju on oiva, tasapainottava juoma polttavien esim jalapeno-ruokien kaa.
Suosikkini on Hot Wingsit polttavilla mausteilla ja jääkaappikylmää kiljulla
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ollaan kiljuketjussa niin kysyisin, kuinka moni on juonut pontikkaa? Itse en ole koskaan juonut. Miten se eroaa kiljusta maun puolesta?
En tiedä miltä kilju maistuu..
-91
Maltilla oikeassa lämpötilassa käytetty ja huolella kirkastettu vesikilju on kuin linnunmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Maltilla oikeassa lämpötilassa käytetty ja huolella kirkastettu vesikilju on kuin linnunmaitoa.
Siivilän kauttako kirkastat lopuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miltä kilju maistuu..
-91
Ei ihmekään, olet elänyt koko ikäsi yltäkylläisyydessä.
Olen tehnyt appelsiinikiljua 10 litran painekattilassa. En vielä juonut sitä, koska ajattelin pitää talvella rokulia alkoholin juonnista.
Ei löydy ruokamarketista hyvän kiljun tekemiseen tarvittavaa ainesosaa turbohiivaa. Edes Prismasta ei saa, mutta esim. Tokmannilta ja Kärkkäiseltä kyllä.
Käyminen sillä kestää vain neljä päivää. Viikon sen päälle kannattaa toki varata kirkastamiseen.578
Vierailija kirjoitti:
Ensin tehdään mäskiä. Esim. viljaa, perunaa, hiivaa, kuumaa vettä, sokeria. Pitää saada käymisilmiö. Sitten tislataan. Em. ohjeet löytää varmaan googlettamalla nykyään. Pitää tislata useamman kerran sen puhtaampaa. Maistuu viskillä. Palstalla on varmaan joku kemisti, joka osaa selittää tarkemmin. Olen vain
kotipolttajaa. Laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin tehdään mäskiä. Esim. viljaa, perunaa, hiivaa, kuumaa vettä, sokeria. Pitää saada käymisilmiö. Sitten tislataan. Em. ohjeet löytää varmaan googlettamalla nykyään. Pitää tislata useamman kerran sen puhtaampaa. Maistuu viskillä. Palstalla on varmaan joku kemisti, joka osaa selittää tarkemmin. Olen vain
kotipolttajaa. Laitonta.
Ponun makuakin joskus kuulee moitittavan. Onko kukaan kokeillut tislata huolella kirkastettua kiljua? Luulisi noin saatavan täysin priimaa ainetta.
Ihan hauska harrastus se on vaikka kesämökillä
Varmaan kaikki tuttuni juovat. Itse olen absolutisti niin ei tule juotua mutta varmaan joisin muiden mukana jos olis ryyppääminen tapana
Vierailija kirjoitti:
Aika radikaalisti. Kuin vodka viinistä.
Pontikan mausta voi saada kuvan, jos maistaa geneveriä(tätä on kyllä maustettu) tai grappaa.
Toki hyvin tehty pontikka voi olla kuin vodkaa.
Kilju on kuin halvinta nuorta viiniä, jossa lisäksi maistuu ja haisee vahvasti hiiva.
Vaikuttaa juurikin siltä että hiiva tarvikkeet on loppuunmyyty joka kaupassa ja pitää vain tilata.
I want kill you eli mie halluun kiljuu!
Kiljun vahvuushan lienee siinä mietojen vinkkujen tasoa korkeintaan, kun ponu taas väkevien viinojen, ja ylikin.
Ai niin, ja oon maistanut molempia, kiljua oikein juonutkin, ja tehnyt.
Minä juon :) Maitohappobakteerit käsittelee hiivan mahalle paremmaksi!