Miksiköhän mua ei kukaan auttanut nuorena? T. Ammattivalittaja
Kun kaikki näkivät, että yritin kovasti opiskella, enkä pärjännyt ja kaikki opiskelut päättyivät kesken.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katkera siitä, että nuoruuteni meni ihan pilalle. Ap
Kenelle olet katkera?
Ainakin ekalle miehelleni. Ap
Mitähän ihmettä taas? Miten sun mies vaikutti nuoruuden opiskeluihin?
No kyllähän hän tiesi, miksi me mentiin yhteen ja naimisiin. Enhän minä hänen kanssaan olisi naimisiin mennyt, jos iltalukio ei olisi siihen matikkaan päättynyt. Olisi jotenkin yrittänyt auttaa, niin ei meidän olisi tarvinnut mennä yhteen. Ap
No, nyt on timanttista settiä. Miksi ihmeessä mies olisi auttanut sinua opiskeluissa, jos se olisi tarkoittanut sitä ettei saakaan sinusta muijaa?!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle olet katkera?
No kyllähän hän tiesi, miksi me mentiin yhteen ja naimisiin. Enhän minä hänen kanssaan olisi naimisiin mennyt, jos iltalukio ei olisi siihen matikkaan päättynyt. Olisi jotenkin yrittänyt auttaa, niin ei meidän olisi tarvinnut mennä yhteen. Ap
No, nyt on timanttista settiä. Miksi ihmeessä mies olisi auttanut sinua opiskeluissa, jos se olisi tarkoittanut sitä ettei saakaan sinusta muijaa?!!
Ei varmaan miksikään. Saihan hän naisen eli minut hakattavaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle olet katkera?
Nainen olisi vastaavassa tilanteessa auttanut miestä. Mutta miehet ovat pohjattoman itsekkäitä minäminä-ihmisiä.
Millä ihmeen tavalla se ensimmäinen miehesi olisi voinut sinua auttaa opinnoissasi?
Oliko hän siis opinto-ohjaaja, ammatinvalintapsykologi, opettaja tai muutoin alan asiantuntija? Ainakin tähän asti olet kertonut, että hän oli ammattirikollinen.
Ja miksi se, että tämä helmi miehekseen ei auttanut sinua opinnoissa, pakotti sinut menemään kanssaan naimisiin???
Eihän näissä sinun pohdinnoissasi ole mitään logiikkaa.
Sitä mä ihmettelen, ettei sinua otettu pois mt-ongelmaisilta, rutiköyhiltä vanhemmiltasi. Sisaretkin kaikki vihasivat sinua ja asuitte yhden huoneen mörskässä, kertomasi mukaan. Karmea kasvuympäristö kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olit lastenpsykiatrisella osastolla hoidossa. Niin olet aiemmin kertonut. Sinulta oli myös kysytty, haluatko jäädä aikuisenakin asumaan psykiatriselle osastolle, mutta olit kieltäytynyt.
Niin olin, kun siellä tutkittiin mun oppimisvaikeuksiani. Kyllä minä ajattelin, että kuitenkin pystyn jonkun ammatin hommaamaan. Ap
Mihin kaikkiin ammatteihin yritit opiskella?
En muihin kuin merkonomiksi ja sitten iltalukioo. Fyysisiin töihin en ole voinut opiskella skolioosin ja jalkavamman takia. Ap
Missä oppilaitoksessa yritit opiskella merkonomiksi? Oliko se ihan tavallinen oppilaitos vai erityisammattikoulu? Erityisammattikouluissa kehitysvammaisetkin opiskelevat merkonomeiksi, joten voisi se sinunkaltaiseltasi heikkolahjaiseltakin onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeen tavalla se ensimmäinen miehesi olisi voinut sinua auttaa opinnoissasi?
Oliko hän siis opinto-ohjaaja, ammatinvalintapsykologi, opettaja tai muutoin alan asiantuntija? Ainakin tähän asti olet kertonut, että hän oli ammattirikollinen.
Ja miksi se, että tämä helmi miehekseen ei auttanut sinua opinnoissa, pakotti sinut menemään kanssaan naimisiin???
Eihän näissä sinun pohdinnoissasi ole mitään logiikkaa.
Ei ollut mikään noista. Hän oli teknikko, joka oli ylioppilaaksi opiskellut eli olisi pystynyt varmaan auttamaan. Hän oli sairauksistaan silloin jo eläkkeelle. Taloudellisista syistä mentiin naimisiin, kun mun asuntoni meni alta ja opinnot loppui enkä tiennyt, mitä tehdä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sähän olet kohta viiskymppinen. Ei sun nuoruudessasi vielä sellaisia apuja ollut. Varsinkaan jossain 20 000 asukkaan pikkukaupungissa.
Jos 1970-luvulla ja 1960-luvulla alakoulunsa aloittaneet käytäisiin läpi tai olisi alakoulussa aikoinaan tutkittu, varmaan puolella olisi joku kirjainyhdistelmädiagnoosi, lukihäiriö tai vastaava. Mutta ei niitä silloin tunnistettu eikä osattu auttaa. Ongelmaoppilas oli joko tyhmä, laiska tai huonotapainen tai kaikkia niitä, eikä niille asioille sen aikaisten kasvatusoppien mukaan paljon mitään voinut.
Kerran toisensa jälkeen yritit opiskella, mutta aina samaa tutkintoa eli merkonomin.
Ei tullut mieleesi kokeilla jotain toista alaa, sellaista, jolla olisit voinut onnistua?
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä ihmettelen, ettei sinua otettu pois mt-ongelmaisilta, rutiköyhiltä vanhemmiltasi. Sisaretkin kaikki vihasivat sinua ja asuitte yhden huoneen mörskässä, kertomasi mukaan. Karmea kasvuympäristö kaikkiaan.
Sitä minäkin ihmettelen. Äiti jopa pyysi sitä sossulta, kun olin 13v, mutta ei ne vaan ottaneet pois. Meillä kävi kerran viikossa kodinhoitaja ja aina välillä terveydenhoitaja siihen asti, kun olin 13v. Silloin äiti heitti sen pihalle, kun se kertoi, että mun toinen jalkani on lyhyempi kuin toinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olit lastenpsykiatrisella osastolla hoidossa. Niin olet aiemmin kertonut. Sinulta oli myös kysytty, haluatko jäädä aikuisenakin asumaan psykiatriselle osastolle, mutta olit kieltäytynyt.
Niin olin, kun siellä tutkittiin mun oppimisvaikeuksiani. Kyllä minä ajattelin, että kuitenkin pystyn jonkun ammatin hommaamaan. Ap
En muihin kuin merkonomiksi ja sitten iltalukioo. Fyysisiin töihin en ole voinut opiskella skolioosin ja jalkavamman takia. Ap
Missä oppilaitoksessa yritit opiskella merkonomiksi? Oliko se ihan tavallinen oppilaitos vai erityisammattikoulu? Erityisammattikouluissa kehitysvammaisetkin opiskelevat merkonomeiksi, joten voisi se sinunkaltaiseltasi heikkolahjaiseltakin onnistua.
Olen ollut kiipulassakin, ei se sielläkään onnistunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sieltähän se kaikki on lähtösin. Ap on myös kertonut, että vanhemmat valitsivat hälle tän ensimmäisen miehen ja Ap olisi päässyt jo nuorena sairaseläkkeelle mutta äitinsä eväsi päätöksen. Perin erikoinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Kerran toisensa jälkeen yritit opiskella, mutta aina samaa tutkintoa eli merkonomin.
Ei tullut mieleesi kokeilla jotain toista alaa, sellaista, jolla olisit voinut onnistua?
On tullut, mutta kun tarvitsen muiden sairauksieni takia ns istumatyön. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sieltähän se kaikki on lähtösin. Ap on myös kertonut, että vanhemmat valitsivat hälle tän ensimmäisen miehen ja Ap olisi päässyt jo nuorena sairaseläkkeelle mutta äitinsä eväsi päätöksen. Perin erikoinen perhe.
En mä itsekään halunnut nuorena eläkkeelle, koska mä ajattelin, että löydän jonkun työn. Ap
On tietysti ikävä tilanne, että asunto menee alta ja opinnot keskeytyvät.
Mutta se EI pakota ketään menemään naimisiin, erityisesti väkivaltaisen ammattirikollisen kanssa.
Tämä kaikki tapahtui 1990-luvulla, jolloin Suomi oli jo kauan ollut hyvinvointivaltio. Olisit kyllä saanut tarvitsemasi avun kotikuntasi sosiaaliviranomaisilta, katon pään päälle ja tarvittavan toimeentulon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sun olisi pitänyt opiskella johonkin muuhun. Tai sitten sun skolioosisi olisi pitänyt hoitaa leikkauksella. Sun nuoruudessasi ei vielä esim sairaalan tekstinkäsittelijöiltä edellytetty toisen asteen tutkintoa vaan pelkkä kurssin suorittaminen riitti.
Vierailija kirjoitti:
On tietysti ikävä tilanne, että asunto menee alta ja opinnot keskeytyvät.
Mutta se EI pakota ketään menemään naimisiin, erityisesti väkivaltaisen ammattirikollisen kanssa.
Tämä kaikki tapahtui 1990-luvulla, jolloin Suomi oli jo kauan ollut hyvinvointivaltio. Olisit kyllä saanut tarvitsemasi avun kotikuntasi sosiaaliviranomaisilta, katon pään päälle ja tarvittavan toimeentulon.
En mä tiennyt, että se on väkivaltainen eikä se ollut ns ammattirikollinen, vaan teknikko joka oli eläkkeellä sairauksien takia enkä ole täällä kertonut, enkä kerro, miksi se joutui vankilaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sun olisi pitänyt opiskella johonkin muuhun. Tai sitten sun skolioosisi olisi pitänyt hoitaa leikkauksella. Sun nuoruudessasi ei vielä esim sairaalan tekstinkäsittelijöiltä edellytetty toisen asteen tutkintoa vaan pelkkä kurssin suorittaminen riitti.
Joo, en tiennyt, että kurssi olisi tuollaiseen riittänyt. Ap
Ja lisäksi se oli itseäsi kymmeniä vuosia vanhempi kuuden lapsen isä.
En pidä kiroilusta, mutta nyt on pakko kysyä, miksi penteleessä valitsit juuri tämän tyypin äijäksesi ja ns. turvasatamaksesi. Jos nyt oli ihan pakko oli joku ottaa (oikeasti ei tietenkään ollut).