Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa
Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?
Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Kommentit (550)
Talon reaalisointi on vihoviimeinen vaihtoehto, jos hoitaa lyhennykset sopimuksen mukaan, ei UO:llakaan ole tarvetta alkaa taloa pakkomyymään.
Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?
Mistä se puoliso on hirveän summan velkaa tehnyt? Firma nurin vai pelivelkoja?
Valitettavasti uo voi vaatia talon pakkomyyntiä. En nyt jaksa muistaa miten pienet lapset vaikuttaa eli voidaanko lasten koti myydä. Aika monta vuotta tolla summalla saa maksella velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Talon reaalisointi on vihoviimeinen vaihtoehto, jos hoitaa lyhennykset sopimuksen mukaan, ei UO:llakaan ole tarvetta alkaa taloa pakkomyymään.
Olen netissä lukenut tapauksista, joissa asunto ulosmitataan maksusuunnitelmassa pysymisestä huolimatta, koska vouti katsoo ettei velkojen lyhenemistahti ole kuitenkaan riittävä. Tietysti netissä voi tuntemattomat kirjoitella mitä hyvänsä mutta tämä jäi mietityttämään.
Älytöntä suuri hullua touhua. Myyntiin vaan heti . Maksatte velat pois heti nehän kasvaa korkoa kokoajan. Vuokralla ei tarvi miettiä .
Myytte talon velat pois kirjoitti:
Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?
Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.
Kauheeta ahneutta kirjoitti:
Älytöntä suuri hullua touhua. Myyntiin vaan heti . Maksatte velat pois heti nehän kasvaa korkoa kokoajan. Vuokralla ei tarvi miettiä .
Vuokralla asuessa heitetään 1500 euroa kuussa suoraan roskiin, se ei ole vaihtoehto. Jos myytäisiin talo niin ostettaisiin halvempi omistusasunto pelkästään minun nimiini.
Kuinka hyvin puolisosi osaa hoitaa uudet velat? Eli miten ne on syntyneet?
Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois. Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois. Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei.
Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. Peliongelman toistuvasti kieltää, ryyppyveloista ei voi olla kyse. En maksa puolison velkoja pois koska en luota ettei hän tee sitä lisää. Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja enempää en omistani siihen pohjattomaan kaivoon lapa. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. Peliongelman toistuvasti kieltää, ryyppyveloista ei voi olla kyse. En maksa puolison velkoja pois koska en luota ettei hän tee sitä lisää. Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja enempää en omistani siihen pohjattomaan kaivoon lapa. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.
Oletko ap? "Ei tiedä mistä velkaa tullut"
Ei varmaan tiedä, joopajoo. Vaadi tositteet velanotosta jollet ole sitä jo tehnyt, siitähän sen näkee mihin ne on mennyt. Aika selkeesti pelivelkoja.
Ootte nyt tilanteessa missä sun ja lasten kannalta olisi ehdottomasti paras vaihtoehto ottaa ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko pihalle jos ei pysty kertomaan miten velat ovat syntyneet.
Ethän sinä pysty elämään tuollaisessa tilanteessa.
Velat ei jää tähän.
Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. ---Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja ----. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.[/quote]
Myyntiin,ukko ulkoruokintaan ja sulle ja lapsille oma asunto.
Epäluotettava.
Tarviiko enenpää tökkiä!
Kuulostaa että on vain ajan kysymys kun AP on samassa suossa... Velkaa 100% asunnon arvosta, Järkyttävän kokoiset lyhennykset euroissa, ja korot nollilla.. mitähän tapahtuu kun korko nousee vaikka vain 1%;n.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti uo voi vaatia talon pakkomyyntiä. En nyt jaksa muistaa miten pienet lapset vaikuttaa eli voidaanko lasten koti myydä. Aika monta vuotta tolla summalla saa maksella velkaa.
Älä söhlää. Talo on pankilla asuntolainan ja varmaan remppalainan vakuutena, joten vain pankki voi sen vaatia realisoitavaksi, jos nämä lainat jäävät hoitamatta.
Lainasumma kuulostaa kyllä trolliperäiseltä, sillä mikään pankki ei myönnä lainaa 290 tonnia 300 tonnin tönöä vastaan.
Mutta kyllä on hienosti ukko talouttaan hoitanut, jos tarina on totta. ÄO varmaan pienempi kuin päänympärys sentteinä.
Taas todiste siitä, ettei nainen katso miehen lompakkoon.
Tietoa tilanteesta tippuu vähän kerrallaan ja tarina saa uusia käänteitä.
Tämä on taas näitä Porvoon tarinoita.
Suosittelen selvittämään velkojen juurisyyt ainakin aluksi.
Toki noista voi yhdessä selvitä, mutta jos siellä kytee päihde/uhkapeli/ostomaniaa, niin täytyyhän ne saada kuntoon, muuten sulle jää maksajan rooli ainiaaksi.
Perhetutulla oli peliongelmien takia hirveät rahaongelmat, ja jäi velkaa vähän pahemmalle paikalle kuin nordean joustoluotto.
Siinä sitten lypsi äitinsä nimissä ison lainan jotta pääsis kuiville.
Pääs kuiville, ja jatko parin kk:n tauon jälkeen samaa apinointia, nyt iäkäs äiti aivan kusessa sen ison lainan kanssa, mitä poika ei lyhennäkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä söhlää. Talo on pankilla asuntolainan ja varmaan remppalainan vakuutena, joten vain pankki voi sen vaatia realisoitavaksi, jos nämä lainat jäävät hoitamatta.
Lainasumma kuulostaa kyllä trolliperäiseltä, sillä mikään pankki ei myönnä lainaa 290 tonnia 300 tonnin tönöä vastaan.
Mutta kyllä on hienosti ukko talouttaan hoitanut, jos tarina on totta. ÄO varmaan pienempi kuin päänympärys sentteinä.
Taas todiste siitä, ettei nainen katso miehen lompakkoon.
5 vuotta sitten ennen lakimuutosta ostettu, 100% lainalla, Garantian ostotakaus kattoi sen mitä talon omasta takausarvosta jäi uupumaan. Ihan mahdollista, tämä on minulle jo toinen 100% lainalla ostettu asunto.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että on vain ajan kysymys kun AP on samassa suossa... Velkaa 100% asunnon arvosta, Järkyttävän kokoiset lyhennykset euroissa, ja korot nollilla.. mitähän tapahtuu kun korko nousee vaikka vain 1%;n.
Ymmärrän että näyttää pahalta, en nyt viitsinyt kirjoittaa hehtaarialoitusta jota kukaan ei jaksaisi lukea joten osa jäi selventämättä. Tuo 2000 on asuntolaina plus remonttivelat yhteensä, asuntolainassa korkoputki ja remonttilainoissa kiinteät korot. Ja minulla on ihan hyvän palkka.
Vierailija kirjoitti:
Tietoa tilanteesta tippuu vähän kerrallaan ja tarina saa uusia käänteitä.
Tämä on taas näitä Porvoon tarinoita.
En viitsinyt kirjoittaa hehtaarialoitusta jota kukaan ei jaksaisi lukea. Toiseksi, nämä keskustelussa paljastuneet uudet asiat eivät ole olennaisia alkuperäisen kysymykseni kannalta. Minähän halusin tietää lasketaanko remonttilainat taloon kohdistuvaksi velaksi ja miten todennäköisesti taloa lähdetään näillä tiedoilla ulosmittaamaan. Siihen on käsittääkseni merkitystä lähinnä numeroilla. Toki ihan mielelläni keskustelen tilanteesta laajemminkin, mutta turha syyttää siitä etten ole älynnyt kirjoittaa aloituksessa auki kaikkia mahdollisia vastauksia kaikkiin mahdollisiin lisäkysymyksiin.
Ei sitä taloa ulosmitata, jos velat saa muutenkin maksettua.