Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa

Vierailija
20.03.2021 |

Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?

Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Kommentit (550)

Vierailija
161/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Jos jotain tästä ketjusta opimme niin sen, että älkää koskaan ottako yhteistä talolainaa. Jos toinen jättää omat osuutensa maksamatta, ne kaatuu sen toisen niskaan eli hän maksaa lainan kokonaan, ja talon omistussuhde on silti 50-50 eli eron sattuessa se tyhjätasku vie puolet toisen maksamasta talosta.

Nyt puolet vie ulosotto, jos asiaa ei saada järjesteltyä jotenkin.

Oletko Ap varma, että me kaikki miehen velat näkyy jo siellä ulosotossa? Vai onko lisää ylläreitä vielä tiedossa?

Tämä! Huomaamme, että ap ei ole tähän mennessä maininnut halaistua sanaa siitä, mitä on tehnyt selvittääkseen miehen TODELLISTA velkatilannetta, eikä ottanut selvää, mistä velkaantuminen johtuu.

Ei kaikkia velkoja edes laiteta ulosottoon, jos eivät ole erääntyneet eikä vanhentumispäivä lähesty.

Vinkki ap:lle ja muille vastaavassa tilanteessa oleville: pyytäkää ulosotossa olevaa esittämään velallisen ulosottoasiat-tulosteen. Kyllä sekin ulosoton sivulta löytyy. Sinä näkyvät nekin asiat, jotka eivät nyt ole vireillä. Ja toinen vinkki: osa ulosottotiedoista on julkisia, ja ne voi pyytää silloin kun velallinen ei itse suostu tuota tulostetta hankkimaan ja näyttämään.

Mies ei ole vielä ulosotossa vaan vasta pyytänyt velkojen siirtoa ulosottoon, koska palkka alkaa mennä kokonaisuudessaan niiden maksuun eikä ne silti järkyttävien korkojen vuoksi lyhene. Muuten hyvä vinkki.

Ap

Tähän kosahti tämä provo. Tai sitten mies valehtelee sinulle enemmän kuin olet arvannutkaan.

Oikea tieto ulosotosta löytyy täältä: https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri 

Niin? Menossa ulosottoon, koska ulosotossa on suojaosuuden käsite, toisin kuin vapaaehtoisessa perinnässä.

Vierailija
162/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap, onhan teillä avioehto? Jos ei, pakota miehesi kirjoittamaan se nyt.

Et olisi ensimmäinen, joka on pelastanut puolisonsa ja maksanut kaiken, ja sitten lopussa se toinen vie kaikesta puolet. Vaikka on itse ollut vapaamatkustajana.

Oli osittainen avioehto, nyt on kaiken kattava versio laadittu. Puoliso itse ollut tässä avioehtoasiassa vielä aloitteellisempi kuin minä. Ihan molempien tavoitteena tässä vaiheessa, ettei minun omaisuuttani päädy ulosottoon senttiäkään.

Ap

Sinun omaisuuttasi ei päädy ulosottoon senttiäkään. Tämän faktan sinä olet jo varmaan ymmärtänyt.

Yhteistä taloakaan ei ulosmitata noin vähäisistä veloista, jotka eivät edes tulisi maksetuksi talon myynnillä. Se on sitten toinen juttu,ovatko velat yhteisvastuullisia vai onko kummallakin oma eri velka. Jos ne eivät ole  yhteisvastuullisia, et ole vastuussa niistäkään muuten kuin vakuutena olevalla omaisuudella.

Kun se ulosotossa oleva puoliso jättää oman talolainansa maksamatta, niin perintäänhän se menee, ja sitä kautta myyntiin. Ihmeellisesti ihmisiltä näyttää tässä unohtuvan tuo puolison talolaina kokonaan.

Miksi se jättäisi sen lainan maksamatta? Ulosotosta jää suojaosuus ja monet hoitavat siitä jäljelle jäävästä summasta asuntolainan lyhennyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Et olisi ensimmäinen, joka on pelastanut puolisonsa ja maksanut kaiken, ja sitten lopussa se toinen vie kaikesta puolet. Vaikka on itse ollut vapaamatkustajana.

Oli osittainen avioehto, nyt on kaiken kattava versio laadittu. Puoliso itse ollut tässä avioehtoasiassa vielä aloitteellisempi kuin minä. Ihan molempien tavoitteena tässä vaiheessa, ettei minun omaisuuttani päädy ulosottoon senttiäkään.

Ap

Sinun omaisuuttasi ei päädy ulosottoon senttiäkään. Tämän faktan sinä olet jo varmaan ymmärtänyt.

Yhteistä taloakaan ei ulosmitata noin vähäisistä veloista, jotka eivät edes tulisi maksetuksi talon myynnillä. Se on sitten toinen juttu,ovatko velat yhteisvastuullisia vai onko kummallakin oma eri velka. Jos ne eivät ole  yhteisvastuullisia, et ole vastuussa niistäkään muuten kuin vakuutena olevalla omaisuudella.

Kun se ulosotossa oleva puoliso jättää oman talolainansa maksamatta, niin perintäänhän se menee, ja sitä kautta myyntiin. Ihmeellisesti ihmisiltä näyttää tässä unohtuvan tuo puolison talolaina kokonaan.

No meillä on yhteinen talolaina, joten se ei luonnollisesti jää maksamatta vaan minä maksan sen sitten kokonaan. Eihän sekään toki hyvä ratkaisu ole jos omistus on 50-50 ja velkojat himoitsee sitä puolison osuutta.

Ap

Vierailija
164/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette jo keski-ikäisiä ja ap:lla 100 000 euron vuositulot, niin miten on mahdollista, että talosta lainaa edelleen liki 100 % käyvästä arvosta? Mihin ihmeeseen teidän/sinun rahat on menneet? Tietysti sijoitusasunnosta osa maksettu, mutta ymmärsin että senkin velka-aste hyvin korkea.

Vierailija
165/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap

No meillä on yhteinen talolaina, joten se ei luonnollisesti jää maksamatta vaan minä maksan sen sitten kokonaan. Eihän sekään toki hyvä ratkaisu ole jos omistus on 50-50 ja velkojat himoitsee sitä puolison osuutta.

Ap

On kyllä vaikea kuvitella, että taloa otettaisiin ulosottoon kun velkasumma on ihan maltillinen ja mies töissä niin että voi sitä ihan hyvällä summalla lyhentää.

Vierailija
166/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap

Ap

On kyllä vaikea kuvitella, että taloa otettaisiin ulosottoon kun velkasumma on ihan maltillinen ja mies töissä niin että voi sitä ihan hyvällä summalla lyhentää.

Velallisen vakituisena asuntonaan käyttämää asuntoa suojellaan ulosotossa viimeiseen asti.

Vierailija
167/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap

Ap

Ja kohta mies voi hakea Takuusäätiön takausta kun lainasumma alenee. Siinä maksimi on 35 000 euroa. Ja takaisinmaksu taitaa olla 3-5 vuotta?

Vierailija
168/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette jo keski-ikäisiä ja ap:lla 100 000 euron vuositulot, niin miten on mahdollista, että talosta lainaa edelleen liki 100 % käyvästä arvosta? Mihin ihmeeseen teidän/sinun rahat on menneet? Tietysti sijoitusasunnosta osa maksettu, mutta ymmärsin että senkin velka-aste hyvin korkea.

Talo ostettu 100% lainalla muutama vuosi sitten, näihin muutamaan vuoteen on mahtunut kolme perhevapaata ja muutama remonttiyllätys. Eikä ne tulot ole aina tuota tasoa olleet.

Ap

Vierailija
169/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap

No periaatteessa minun omaisuuttani voisi päätyä ulosottoon sitä kautta, että maksan isomman osan asuntolainasta mutta talon omistus on 50-50. Viiden vuoden päästä asuntolaina onkin lyhentynyt niin paljon että ulosmittaus alkaakin kannattaa ja ulosotto vie puolet minun maksamastani talosta. Puolisohan olisi valmis siirtämään asunnon kokonaan minun nimiini, mutta tämä on laitonta koska se katsotaan velallisen epärehellisyydeksi.

Ap

Voi hyvä tavaton sinua järjen jättiläistä ... Sinähän OSTAT miehen osuutta talosta jokaisella lainaerällä, jonka maksat hänen puolestaa hänen asuntovelastaan. Tästä vaan on oltava selvä sopimus niin että esimerkiksi seuraavassa kiinteistöverotuspäätöksessä sinun osuutesi on esimerkiksi 55% ja miehen 45%, koska olet maksanut hänen osuuttaan. Ja seuraavana vuonna 60/40 jne. sen mukaan, minkä verran sinä maksat enemmän. 

Se ei ole velallisen epärehellisyyttä, mutta kannattaisi kysyä neuvoa vaikka pankin juristilta, jotta ei tule mitään epäselvyyttä ja minkä tärkeintä, sinä pääset huolestasi.

Edelleen kiinnostaa, miksi pidät kiinni sijoitusasunnostasi etkä halua myydä sitä niin, että siitä saatavalla rahalla ostaisit miehen osuuden talosta.

Eikä OSTA, omistussuhde ei siitä muutu että lyhentää toisen lainaa, maksettu osuus on lainaa, jota mies tuskin pystyy maksamaan takaisin. 

No minulle on annettu ymmärtää, että jo maksetun osuuden voisi käyttää osana kauppasummaa, mutta tämä ei ole mikään läpihuutojuttu vaan ulosottoviranomainen voisi syyttää siitä että puolisoa on suosittu muiden velkojien yli.

Ap

Puolisoa suosittu muiden velkojen yli? Mistä sinä keksit tämän lauseen?

Jospa nyt toteaisit ihan rehellisesti itsellesi, että ei kukaan ole niin pöhkö, että suostuisi ostamaan puolikkaan teidän talostanne ulosmitattuna. Asunto jäisi ulosmitattunakin hyvin pitkäksi aikaa teidän hallintaanne. Vain siinä vaiheessa voi tulla sekin eteen, jos miehesi kuolee. Silloin velkojien oikeus menee lesken asumisoikeuden edelle.

Keskity nyt varsinaiseen ydinogelmaan: miksi miehesi on velkaantunut? Te selviätte kyllä, jos velkaantuminen loppuu. Talon menettäminen olisi pienempi ongelmasi, jos miehesi velat ovat huumekaupoista tai muista rikoksista, pelaamisesta tai muusta laittomasta tai haitallisesta.

Tämän viimeisen kirjoittaja on täysin pihalla siitä, miten ulosotto toimii tällaisessa tapauksessa. Jos talo ulosmitataan miehen veloista, ei siitä suinkaan myydä puolikasta, vaan koko talo. Ap saa toki oman puolikkaansa talon myyntihinnasta (josta tosin suurin osa menee taloon kohdistuvien velkojen maksuun), mutta ei se muuta sitä, että ap perheineen joutuu muuttamaan pois talosta. Miehen puolikkaalla myyntihinnasta (sillä, mitä jää jäljelle taloon kohdistuvien velkojen jälkeen) lyhennettäisiin miehen ulosottovelkoja.

En sinänsä pidä todennäköisenä, että ap:n tilanteessa talo ulosmitattaisiin, mutta jos tähän päädyttäisiin, niin ap ei voisi pitää omaa puolikastaan talosta.

Kumpi meistä on pihalla ulosotosta?

Mihin sinun väitteesi perustuu, että myös aloittajan osuus ulosmitattaisi? Voit etsiä vastauksia sekä Ulosottokaaresta että muista alemmista säädöksistä.

Onko sinulle tuttu käsite "yhteisomistuksen purku"? 

Yksiselitteisesti sinä (146) olet pihalla. En ole missään vaiheessa väittänyt, että ap:n osuus talosta ulosmitattaisiin. Mutta jos miehen osuus ulosmitataan, niin se tehdään juuri niin, että koko talo (ei vain puolikasta) myydään. Ap saa itselleen rahat omasta puolikkaastaan. Niitä ei siis ulosmitata. Sen sijaan miehen puolikkaasta tulleet rahat ulosmitataan. Toki taloon kohdistuvat lainat ensin vähennetään myynnistä saaduista rahoista.

142

Vierailija
170/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap

Ap

Ja kohta mies voi hakea Takuusäätiön takausta kun lainasumma alenee. Siinä maksimi on 35 000 euroa. Ja takaisinmaksu taitaa olla 3-5 vuotta?

Juu tämä on yksi mahdollinen vaihtoehto harkittu.

Ap

171/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mies ei jatkossakaan hallitse rahankäyttöään? Maksaa ulosottoon sen 800€/kk mutta mitä jos silti jättää sen oman osuutensa talolainasta maksamatta? Toteaa vaan, että sori, ei ole rahaa kun ulosotto vei osan ja loput meni ties mihin. Ja sitten Ap on taas yksin vastuussa kaikesta.

Et olisi Ap ensimmäinen, jolle on käynyt näin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
172/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulosotto ei ole vielä alkanut, kannattaa katsoa lista kaikista veloista ja tutkia, pystyykö mies maksamaan niistä pienimmän/t pois ennen ulosoton alkua. Jos pystyy, niin kaikki mieheltä jäävät rahat näiden maksuun ja muut jätetään odottamaan ulosoton käynnistymistä.

Pieni velka helposti kaksinkertaistuu ulosoton alkuun mennessä, kun velkapääoman päälle tulevat ulosotosta aiheutuvat tuomio- ym. maksut. Sen vuoksi kannattaa maksaa mahdollisimman monta pientä velkaa pois ja päästää vain isoimmat ulosottoon.

Vierailija
173/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä jos mies ei jatkossakaan hallitse rahankäyttöään? Maksaa ulosottoon sen 800€/kk mutta mitä jos silti jättää sen oman osuutensa talolainasta maksamatta? Toteaa vaan, että sori, ei ole rahaa kun ulosotto vei osan ja loput meni ties mihin. Ja sitten Ap on taas yksin vastuussa kaikesta.

Tämän estämiseksi kannattaa miehen kanssa tehdä järjestely, jossa miehen maksuosuus siirtyy heti miehen palkkapäivänä ap:n tilille tai sellaiselle yhteiselle tilille, johon miehellä ei ole oikeuksia verkkopankissa. Ap sitten maksaa lyhennykset ja muut yhteiset laskut tältä tililtä.

Vierailija
174/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hyvin puolisosi osaa hoitaa uudet velat? Eli miten ne on syntyneet?

Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois.  Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei. 

Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. Peliongelman toistuvasti kieltää, ryyppyveloista ei voi olpuolison velkoja pois koska en luota ettei hän tee sitä lisää. Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja enempää en omistani siihen pohjattomaan kaivoon lapa. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.

Siinä tapauksessa erotat oman ja lastesi talouden miehen taloudesta.

1/ et maksa hänen velkoja, mutta voit ostaa lopun talon häneltä. Jolloin talo ja laina on sinun yksin.

2/ talo myyntiin, ja ostat asunnon, joka on sen hintainen, että pystyt yksin maksamaan.

2/ talo myyntiin, ja muutatte vuokralle, jonka vuokran pystyt itse msksamaan

Kuten huomaat, en ota kantaa, mitä mies tekee. Häneen ei ole luottamista näköjään. En voi käsittää, ettei kerro mistä velat ovat tulleet.

Voit itse valita sitten, otatko miehen mukaan asustelemaan johonkin näistä asunnoista. Voi myös asua erikseen, vaikka olisi naimisissa.

Avioehdon voi tehdä vaikka olisi jo naimisissa. Myös osituksen voi tehdä vaikka ei eroaisi (tämä kävi ilmi kun olin eroamassa).

Sinun sijassa kuitenkin harkitsisin hyvin vakavasti eroa miehestä, joka tuhlaa lastesi kodin, mutta ei viitsi edes kertoa sinulle, mihin.

Sinulla on vastuu ensi sijassa ajatella äitinä lastesi etua, ja siihen kuuluu koti.

Omat lemmenasiat tulee aina kakkosena. Vaikka ne kohdistuisi siihen vihittyyn mieheen. Voi olla tarpeen erota lapsille haitallisesta suhteesta turvatakseen heidän elämä.

Vierailija
175/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vastuu myös miehestäsi, hänellä on jotain hätää jos tarvitsee noin paljon velkarahaa vaikka vaikuttaa että teillä tuloja löytyy hyvinkin. Huume/peliongelmaa veikkaisin, muuten ei tuollaisia rahasummia saa kulutettua ilman selkeää elintason nousua. Eriytä taloutenne, hanki miehellesi luottokielto ja omalle nimellesi myös koska se yrittää käyttää sinunkin nimen luottotiedot siinä kohtaa kun riippuvuus on seinää vasten. Sairaud!!! Ei tarkouta ettei rakasta teitä ja sinua mutta on sairas ja siksi hänelle ei vastuuta jätetä mistään taloudellisesta asiasta.

Älä missään nimessä anna tilanteen vain jatkua näin, velkaa tulee vain lisää ja lisää ja lapset ja sinä päädytte pahvilaatikkoon ojaan asumaan ja se on sun syytä kun annoit näin käydä! Älä työnnä päätäsi pensaaseen vaan ota elämäsi ohjat ja laita toimimaan hommat💪🏻

Vierailija
176/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin sijoitusasunnon ja siitä jäljelle jäävät rahat käyttäisin nykyisen tilanteen selvittämiseen, joko maksaisin pois puolison velat tai sitten vaihtoehtoisesti käyttäisin nykyisen kodin säilyttämisen mahdollistamiseksi.  Mitäs jos sinun hyvät tulosi pienenevät? Miten sitten pärjäätte, jos esim sairastut vakavasti?

Se hyvä puoli, että teillä on molemmilla ansiotyöt, mutta noin pahasti velkaantuneena realisisoisin omaisuutta ja aloittaisin nollasta. Turhat kikkailut lainojen kanssa lopettaisin, sillä ne ovat vain hetkellistä helpotusta ja tulevat maksettavaksi kuitenkin. Itse en kyllä katsoisi puolisoa, joka on ulosotossa. Ulosottoon joutuminen kertoo elämänhallinnan puutteesta.

Vierailija
177/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan 2 kirjoitti:

Sinulla on vastuu myös miehestäsi, hänellä on jotain hätää jos tarvitsee noin paljon velkarahaa vaikka vaikuttaa että teillä tuloja löytyy hyvinkin. Huume/peliongelmaa veikkaisin, muuten ei tuollaisia rahasummia saa kulutettua ilman selkeää elintason nousua. Eriytä taloutenne, hanki miehellesi luottokielto ja omalle nimellesi myös koska se yrittää käyttää sinunkin nimen luottotiedot siinä kohtaa kun riippuvuus on seinää vasten. Sairaud!!! Ei tarkouta ettei rakasta teitä ja sinua mutta on sairas ja siksi hänelle ei vastuuta jätetä mistään taloudellisesta asiasta.

Älä missään nimessä anna tilanteen vain jatkua näin, velkaa tulee vain lisää ja lisää ja lapset ja sinä päädytte pahvilaatikkoon ojaan asumaan ja se on sun syytä kun annoit näin käydä! Älä työnnä päätäsi pensaaseen vaan ota elämäsi ohjat ja laita toimimaan hommat💪🏻

Pahvilaatikkoon asumaan? Nyt taisi kyllä lähteä vähän laukalle... Eiköhän tässä pahin mahdollinen vaihtoehto ole ahtautua koko viiden hengen voimin sinne sijoituskaksioon, pahvilaatikkoasuminen ei nyt hirveän todennäköiseltä vaikuta. Mutta ymmärrän pointin.

Ap

Vierailija
178/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos velan syyt ei saa ukosta nyhdettyä ja miestä hoidon piiriin kannattaa ihan oikeasti erota. Läheiselle kävi niin että kun ukko ei enää saanut mistään vippejä, käytti puolison pankkitunnuksia (jotka saa yllättävän helposti käsiinsä jos asuu samassa taloudessa ja niin kovasti haluaa) ja teki myös puolisolleen velkaa kymmeniä tuhansia ennenkuin asia selvisi. Ota yhteyttä peluuriin jos epäilet peli hommia. Niin kauan kun mies ei ongelmiaan tunnusta, velka tulee vain kasvamaan.

Vierailija
179/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap

Ap

Eli suunnittelet maksavasi myös miehen puolikkaan talosta, ilman että omistus silti siirtyy sinulle. Sillä tavalla ensin maksat koko talon, mutta sitten kuitenkin menetät sen velkojille. Ajattele uudelleen.

Vierailija
180/550 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Täyttä puolikasta en odotakaan puolison pystyvän maksamaan, se lienee epärealistinen tavoite, mutta pidemmän päälle odotan että osallistuisi vähintään sillä summalla jonka saisin erotessakin eli minimielarit kolmesta ja lapsilisän yh-korotus. Muussa tapauksessahan olisi taloudellisesti järkevämpää erota paperilla, vaikka yhteiseloa jatkaisikin.

Ap