Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa
Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?
Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi yksinkertaista kysymystä Ap:lle:
Miksi et vielä ole selvittänyt mistä puolison velka on syntynyt?
Ja miksi et ole jo tässä vaiheessa kääntynyt aihepiirin hallitsevan juristin puoleen sen sijaan, että sinulla näyttää olevan aikaa pyörittää paikallaan junnaavaa keskustelukerhoa täällä?
Joko Ap on oudolla tavalla yksinkertainen ihminen - tai sitten kyseessä on provo.
En ole vielä keskustellut juristin kanssa, koska en halua maksaa satasia jaarittelusessiosta, vaan haluan ensin miettiä mitä haluan tehdä ja sitten selvittää onko se mahdollista. Olen kyllä hakeutumassa lakimiehen juttusille kun olen saanut tavoitteeni itselleni selviksi.
Ap
Mies vois ottaa selvää oisko esim. Takuusäätiöstä apua. Ulosotossa on kuitenkin iso etu siitä, että velallinen pyrkii tekemään jotain velan maksamisen eteen eikä vain odottele päätöksiä.
Oletko ap töissä jossakin maa1lmanparannusjärjestössä? Tuntuu oudolta, että sinulla on noin hyvä palkka vaikka elämänhallinta on hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen selvittämään velkojen juurisyyt ainakin aluksi.
Toki noista voi yhdessä selvitä, mutta jos siellä kytee päihde/uhkapeli/ostomaniaa, niin täytyyhän ne saada kuntoon, muuten sulle jää maksajan rooli ainiaaksi.Perhetutulla oli peliongelmien takia hirveät rahaongelmat, ja jäi velkaa vähän pahemmalle paikalle kuin nordean joustoluotto.
Siinä sitten lypsi äitinsä nimissä ison lainan jotta pääsis kuiville.
Pääs kuiville, ja jatko parin kk:n tauon jälkeen samaa apinointia, nyt iäkäs äiti aivan kusessa sen ison lainan kanssa, mitä poika ei lyhennäkkään.
Tehkää lapsia vanhuuden turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies vois ottaa selvää oisko esim. Takuusäätiöstä apua. Ulosotossa on kuitenkin iso etu siitä, että velallinen pyrkii tekemään jotain velan maksamisen eteen eikä vain odottele päätöksiä.
Velkamäärä liian iso Takuusäätiön lainaan, mutta ei lainkaan mahdoton ajatus että maksaisi ensin pari vuotta ulosoton kautta ja sitten hakisi Takuusäätiön lainaa.
Ap
Minä en jatkaisi suhdetta sellaisen miehen kanssa, joka on hukannut 40 000 euroa jonnekin, eikä suostu kertomaan mihin ne ovat kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap töissä jossakin maa1lmanparannusjärjestössä? Tuntuu oudolta, että sinulla on noin hyvä palkka vaikka elämänhallinta on hukassa.
Minä veikkaan ettet sinä edes tunne yhtään hyväpalkkaista ihmistä, jos sinulla on heistä noin epärealistinen käsitys. Ihan tavallisia ihmisiä me kuule ollaan, vikoinemme virheinemme päivineen.
Ap
Onko miehellä auto, minkä arvoinen?
Vierailija kirjoitti:
Aivan turha ketju. Ap huolehtii rahasta ja kulisseista. Oikea huoli olisi, että mies on joku peliriippuvainen, valehtelee, ja pelaa tulevatkin rahat.
Liekö edes totta, kukaan oikea ihminen ei ota lisävelkaa, jos ei tiedä minne edelliset rahat on menneet.Ehkä ap tietääkin mutta ei kerro. Silloinkin turha jauhaa.
Tämä. Vähän kyllä kiinnostaisi mistä hommasta vajaaälyinen voi tienata noin hyvin.
Mikä järki ostaa talo 100% lainalla? Ihan järkyttävä riski, miksi ihmeessä ap tuollaiseen ryhdyit?
Vierailija kirjoitti:
Joku puhelinmyynnillä vanhusten hyväntahtoisuutta hyväksikäyttävä firma kuten se Mirkka Torikan päätoimittama lehti? Joku tällainen vois olla tosiaan kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan ettet sinä edes tunne yhtään hyväpalkkaista ihmistä, jos sinulla on heistä noin epärealistinen käsitys. Ihan tavallisia ihmisiä me kuule ollaan, vikoinemme virheinemme päivineen.
Ap
Yleensä hyväpalkkaiset ihmiset ovat älykkäitä ja osaavat hoitaa raha-asiansa ilman vauvapalstan neuvojakin. Eikä nuo vipeillä ulosottoon ittensä hoitaneet ukotkaan ole kovin edustettuina ns. paremmissa piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suhteellisen varma, että ap on lääkäri. Siihen sopii sekä ap:n palkka, hyvissä ajoissa tiedossa oleva tuleva palkankorotus sekä se, että ap on muutaman viime vuoden aikana ollut kolme kertaa vanhempainvapaalla mutta siitä huolimatta on asemassa, jossa palkka on noin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin tällainen talo, jossa omistajilla oli pakkorako myydä.
Ulosottomies oli kaupanteossa mukana ja kuittasi pariskunnan velat pois.
Saatiin talo 80t eur alkuperäistä pyyntihintaa halvemmalla. Tämä pk.seudulla.
Tämä juuri. Jotenkin tuntuu ajatuksena aika ärsyttävältä, jos minulle tarjotaan vaihtoehdoiksi ostaa puolison puolikas esim. 155 tonnilla tai luopua omasta puolikkaasta pakkohuutokaupassa 130 tonnilla. Varsinkin, kun pankki myöntäisi minulle lainan tuohon jälkimmäiseen summaan muttei ensimmäiseen.
Ap
Kumpikin puolikas on saman hintainen. Jos asunto on huutokaupassa ja sinä ostat sen 260 000 eurolla, maksat saman tien on oman puolikkaasi sillä rahalla, jonka siitä saat ja miehen puolikkaasta sen osan, jonka ulosotto vie eli 40 000€ olettaen, että se verran on velkaa talon ulosmittausvaiheessa. Miehelle jäisi 90 000€ velkojen maksun jälkeen, ja sillä hän voisi ostaa loput talosta. Sen jälkeen omistusosuutenne eivät olisi 50/50 vaan 170 000/90 000, eli noin 65/35.
Mutta mitä iloa siitä sinulle olisi, jos miehen velkaantuminen jatkuisi ihan hänen silkkaa tietämättömyyttään niin kuin tähänkin asti?
Mistä se mies sen 90000 saa? Vähän meni mönkään nyt sun laskut. Jos rahan saanti olisi noin helppoa, kaikki myisi pakkohuutakaupassa itselleen miljoonan kämpän puolella miljoonalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yleensä hyväpalkkaiset ihmiset ovat älykkäitä ja osaavat hoitaa raha-asiansa ilman vauvapalstan neuvojakin. Eikä nuo vipeillä ulosottoon ittensä hoitaneet ukotkaan ole kovin edustettuina ns. paremmissa piireissä.
Peliongelmia esiintyy kyllä paremmissakin piireissä. Muistanpa entisen ministerinkin (nyt jo kuolleen) kertoneen kärsineensä tällaisesta. Aika usein taustalla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka voi iskeä yhteiskuntaluokkaa katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin puolisosi osaa hoitaa uudet velat? Eli miten ne on syntyneet?
Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois. Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei.
Kannattaa kysyä velkaneuvonnasta oikeat tiedot. Jos maksaa toisen velkoja omistuksesta, kuuluu myös omistus maksajalle, siitä mustaa valkoiselle. Siksikin ettei sitä katsota lahjaksi, joka pitää myydä velkojien vuoksi. Mies olisi nyt velaton talosta, mutta vuokrasuhteessa jos jatkaa asumista talossa. Ja jos mies tekee aina vain lisää velkaa, ei talo olisi enää hänen sotkujensa panttina. Lapset saa pitää kotinsa. Velkaneuvonnan juristi osaa neuvoa parhaiten ettei tee kämmiä jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sun palkkasi, teidän lainat ja fakta, että 40000 meinaa kaataa korttipakan ei nyt ihan täsmää. Ja sulla tässä nyt on epärealistiset ajatukset.
Lääkärit ei kyllä saa mitään ihkuja palkankorotuksia.... Julkisella puolella mennään tehtävänmukaisilla taulukkopalkoilla eläkeikään saakka, pari ikälisää tulee ja välillä saa ehkä jonkun huikean 0,4- 1% työhtosopimuksen mukaisen lisän (-veronkorotus). Privaattilääkärit on taas yrittäjiä, joten ei hekään mitään korotuksia saa.
T. Lääkäri
Huoh. AV-palsta ja iänikuinen aloittajien haukkuminen. Kyllä on monella ihmisellä taas hirveän paha olla.
Ap on provo joka vain spekuloi.