Vastaan kysymyksiin klo 12 saakka t. kätilö
Kommentit (23)
Kyllä se hyvä olisi pian ottaa. Riippuu vähän koska viimeksi otettu, 2-3 vuoden välein.
klö
esim. 3. lastaan synnyttävälle...?
voiko siitä olla jotain haittaa tulevaisuudessa, esim. lapsettomuutta?
Erityisiä suosituksiahan ei ole vaan kivunlievitys riippuu aina sen hetkisestä synnytyksen vaiheesta ja suunnitellaan yksilöllisesti jokaiselle. Tavallisimmin kuitenkin spinaali tai kohdunkaulan puudutus l. pcb tai nopeassa synnytyksessä, joita kolmannet usein ovat, ilokaasu.
klö
Istukan toiminta jotenkin heikintynyt ns. istukan toiminnanvajaus, jos ei tuota enää lapsivettä.
klö
Eipä yleensä jos ei tullut mitään tulehdusta tms vaan toivuit normaalisti.
klö
Onko mahdollista saada kuuri tarvittaessa heti synnytyksen jälkeen ettei tilanne äityisi tulehdukseksi kun sama toistunut joka kerralla aiemmin?
Kohtuun viedään pieni instrumentti jossa ikäänkuin silmukka ja sillä raaputetaan pois kohdun limakalvo ja ylimääräiset, esim. istukan ja kalvojen jäänteet jne.
klö
Voit mainita asiasta sairaalassa ja pyytää, kyllä sitä herkästi annetaan.
klö
Kuinka helppoa tai mahdollista se on? Mihin kannattaa vesota jotta saa leikkauksen?
Ei niinkään veden vähyydestä ole haittaa vaan että se on merkki sittä, että istukka ei toimi enää täysin ja sikiön ravinnon ja hapen saantikin saattaa olla vaarassa. Siksi seurattava tilanne.
klö
minut jouduttiin kaavinnan aikana nukuttamaan syvään narkoosiin (piti olla vai kevyt nukutus). Mistä tämä voi johtua? Suuresta verenhukasta?
Eipä oikein muuhun voi vedota kuin synnytyspelkoon ja section saadakseen tulee hakeutua neuvolan kautta pelkopoliklinikalle asiasta keskustelemaan.
klö
En osaa sanoa. Anestesiapuolen asia.
klö
Nyt alkaa rv10 ja aiemmin olen tuntenut kohdunpohjan mutta nyt jotenkin en enää tunne. Ja miksi mulla ei ole mitään kohdun kasvukipuja? Toista odotan.
tuli kolmannen ja neljännen asteen repeämät. kuinka seuraava synytys tapahtuu? onko sektio?
Ei tulehdusta, ei fyysistä rasitusta yms.
Minulla nyt vähän yli 1v lapsi. Pitäisikö papa käydä ottamassa?