Nimien " varaaminen" vauvalle & nimistä tappeleminen, JÄRJETÖNTÄ TOUHUA!
Tuolla Odotus-palstalla törmäsin ilmiöön nimeltä " nimen varaaminen" . Tarkoittaa siis sitä, sukulaiset ja ystävät jotka eivät edes odota vauvaa, tulevat " varailemaan" tiettyjä nimiä jotka haluavat joskus tulevaisuudessa tuleville lapsilleen antaa?
Itse en ole tällaisesta kuullutkaan mutta Odotus-palstan ketjussa kerrotaan tällaista tapahtuneen monellekin. Kun ollaan raskaana, niin tutut tulevat sanomaan että " ette sitten anna tätä nimeä teidän lapsellenne koska olen aina halunnut antaa tyttärelleni/pojalleni tämän nimen" . Huikein kommentti ole tällainen: " jos tämän nimen annatte niin tiedän että olet varastanut sen minulta" .
Jumankauta. Voiko ihmiset tosiaan olla noin pönttöjä??? Nimiasioiden tiimoilta on kuulemma pidetty suunnilleen sukukokouksia, että miten toimitaan jos vaikkapa sisarukset haluaakin saman nimen joskus vuosien päästä lapsilleen. Valtaisia riitoja, nenään vedettyjä herneitä, katkeruutta ja kaunaa vielä vuosienkin päästä siitä, että serkkuni kummin kaima nimesi poikansa Nico-Petteriksi vaikka meidänkin mussukka on sen niminen... Siis ei ole enää todellista!!! Mikä ongelma se sitä paitsi on, jos kahdella muksulla on sama nimi? Kaatuuko maailma siihen jos vaikkapa serkukset ovat saman nimisiä?
Miten mitätön elämä ihmisellä on, että voi tehdä lapsen nimestä tällaisen casen?
Itse odotan esikoista ja toivon todellakin, etten sekoa nimiasioista tällä tavalla. Tai jos sekoan, niin toivottavasti joku ohjaa minut hoitoon.
Oletteko törmännyt tällaiseen?
Kommentit (84)
... itse en odotus-nettiyhteisöissä ole kertonut lapsen nimeä ennen kun on syntynyt, koska on tuntunut että joku voisi sen jotenkin varastaa. Eihän sillä mitään väliä olisi koska en ketään näistä reaalimaailmassa tunne, mutta jotenkin tulisi häijy olo vaan. Vertaisryhmissä kun kuitenkin on aina kymmeniä ihmisiä, jotka miettivät omalle lapselle nimeä juuri sillä hetkellä.
Lähipiirissä taas nimeä ei ole kerrottu kuin ihan lähimmille, mutta siksi ettei kukaan sitä alkaisi arvostella etukäteen :)
coecahill:
... itse en odotus-nettiyhteisöissä ole kertonut lapsen nimeä ennen kun on syntynyt, koska on tuntunut että joku voisi sen jotenkin varastaa. Eihän sillä mitään väliä olisi koska en ketään näistä reaalimaailmassa tunne, mutta jotenkin tulisi häijy olo vaan. Vertaisryhmissä kun kuitenkin on aina kymmeniä ihmisiä, jotka miettivät omalle lapselle nimeä juuri sillä hetkellä.Lähipiirissä taas nimeä ei ole kerrottu kuin ihan lähimmille, mutta siksi ettei kukaan sitä alkaisi arvostella etukäteen :)
Hänellä oli tuolloin jo yksi lapsi, poika. Itsekkin olin sitä nimeä pitänyt yhtenä vaihtoehtona, mutta päätin sitten sen unohtaa, ettei hän vain ajattelisi että vein häneltä nimen... tuntui se kyllä niin naurettavalta nyt pitää itsellään varalla jotain nimeä vaikkei ollut edes lasta tulossa, eikä heille ole toista enää tullutkaan. Tyttäreni sai onneksi kauniin nimen, sellaisen, jota ei kukaan sukulainen osannut arvata vaikka yrittivät.. kyllä suku on joskus niiiin rasittava
Ihmiset voi päästää suustaan kaikenlaista :)
Oletteko siis törmänneet siihen, että valitsemaanne nimeä arvostellaan? Itselläni ei onneksi ole sellaisia kokemuksia, mutta voin kyllä kuvitella perheitä joissa sellaista tapahtuisi.
Mua kyllä satuttaisin jos joku olisi aikoinaan tullut haukkumaan niitä nimiä, jotka rakkaudella lapsillemme valitsimme.
Kyllä olen valitettevasti törmännyt tähän ilmiöön.
Annoimme tytöllemme mielestämme kauniin nimen. Miehen veljen vaimo katsoi kuitenkin asiakseen tulla morkkaamaan nimeä siitä, että se on liian tavallinen ja vanhanaikainen.
Kyllä vaan tuntui tosi pahalta.
Olen nimittäin lapsesta asti ollut sitä mieltä, että jos saan joskus tyttären, niin hän saa äitini isoäidin nimen. Annoin sen nimen jo nukelleni pikkutyttönä ja se on myös nimi, jota oma äitini ajatteli minulle, mutta jonka isäni tyrmäsi kun ei tykännyt nimestä. Nimi on minulle kauhean tärkeä, kuten oli myös äitini isoäiti joka eli suurimman osan lapsuudestani ja oli minulle tosi rakas. En voi kuvitella, että mikään asia saisi minua muuttamaan mieltäni nimen suhteen.
Kannattaa miettiä, että nämä nimiasiat ovat myös hyvin tunnepitoisia juttuja. Jollekin joku nimi on vaan kauhean tärkeä. Minulle on tärkeää " jatkaa" äidin puolista sukua antamalla se suvussa ollut nimi omalle tyttärelle. Jos joku ehtii antaa sen ennen vauvamme syntymää lapselleen, se ei muuta mitään. Muuten pettäisin itseäni ja mikä muu tahansa nimi olisi vain korvike sille mitä oikeasti haluan. Pitäköön joku minua nyt nimifanaatikkona tai hömppänä, mutta minulla nimeen liittyy muutakin kuin vain se ajatus, että onpa nätti nimi. (Onneksi muuten miehenikin pitää kyseisestä nimestä..!)
Kyllähän tuota arvostelua saa kuulla aika paljon. Minulla ainakin suvussa monta henkilöä ja kaveripiirissäkin jokunen, jotka ovat haukkuneet jo niin paljon nimiä, että tiedän nytkin valmiiksi, ettei lapseni tuleva nimi tule kelpaamaan heille, mutta toivottavasti tottuvat aikanaan.
Ja sitten alkuperäisestä aiheesta. Nimen varaamisen voisin hyväksyä siinä vaiheessa, kun tulevan lapsen sukupuoli on jo tiedossa. Tämä sitten edellyttäisi kyllä sitä, että nimi myös varmasti käytetään. Muutenhan hommassa ei ole mitään järkeä.
Itse en ole silti livenä kuullut varaamista harrastettavan koskaan.
seuraavalle mahdolliselle lapselleen. Tämä sen vuoksi että poikiemme nimet alkavat samalla kirjaimella ja halusi varmistaa että en vain ehdi antaa ko. nimiä ennen häntä..kumpikaan meistä ei ole edes raskaana.
aika naurettavaa.
Sukulaisten kesken ymmärrän vielä jonkunlaisen tasapainottelun ja kompromissit (jos kenellekään ei jää niistä kauhean paha mieli), mutta se on jo paksua, jos kaveripiirissä ei voi olla samannimisiä lapsia. Kun kavereiden perheiden kanssa ei kuitenkaan vietetä niin älyttömästi aikaa eikä lapset ole jatkuvasti tekemisissä keskenään. Mielestäni on ihan sama, jos kaverin lapsella on sama nimi, kuin jos lapsen luokalle sattuu samanniminen.
No, kaikki ei suhtaudu yhtä lunkisti... Odotan kauhulla mitä yksi ystäväni sanoo, kun meidän tytölle tulee 2 samaa nimeä kuin heidän tytöllään..! Heidän lapsella on kolme nimeä " Aa Bee Cee" ja meidän tytöstä tulee " Bee X Aa" ..! Mielestäni asiassa ei ole mitään ongelmaa, koska meillä nuo nimet on suvusta ja aikoja sitten mietittyjä -en tunne huonoa omaatuntoa niiden käytöstä. Mutta tätä ketjua lukiessa on kyllä tullut mieleen, että ystäväni saattaa tosissaan vetää herneen nenään :( Tylsää tietysti, mutta minusta kohtuutonta...
Vierailija:
seuraavalle mahdolliselle lapselleen. Tämä sen vuoksi että poikiemme nimet alkavat samalla kirjaimella ja halusi varmistaa että en vain ehdi antaa ko. nimiä ennen häntä..kumpikaan meistä ei ole edes raskaana.
aika naurettavaa.
Nää nimien varaajat on varmaan siinä iässä, että kannattas leikkiä niillä barbeilla ja antaa niille nimiä ja jättää perheen perustaminen niille, joilla on ikää ja elämänkokemusta tarvittava määrä!
mulle ihan yks hailee mitä nimeä suunnittelee, koska annan sen nimen, minkä jos ja kun sen aika on. mutta kaverinihalusi varata tietyt nimet ja sen mulle myös ilmoitti. tästähän tässä ketjussa on ollut kyse.
Miehen paras kaveri antoi tokalle lapselleen meidän esikoisen nimen, ja me taas napattiin oman kaverini esikoisen nimi kuopuksellemme.
Kränää ei ole ollut puolin eikä toisin.
Jos joskus sattuu samannimiset paikalle, lapset (ja me vanhemmatkin) kutsuu " Iso-Pekka ja Pikku-Pekka" ja " Iso-Matti" ja " Pikku-Matti" .
Kalenterissahan ne ovat kaikkien käytettävissä ;) Ehkä siinä tapauksessa ymmärrän, jos joku on keksinyt lapselleen jonkun harvinaisen nimen (jota ei ole kalenterissa) kertoo siitä jollekin sukulaiselle, ystävälle tms. ja sitten sanoo että tämä nimi on varattu omalle lapselleni.. Vaikka hassua se siinäkin tilanteessa olisi. Parempi olla paljastamatta niitä nimiä ;D
Sairasta menoa kyllä on jos jotain hemmetin sukukokouksiakin pitää pitää. Mitä väliä sillä on jos on saman nimisiä serkuksiakin! Mulla esim. on kaksi serkkua, sanotaan vaikka Minna ja Jukka, jotka eivät ole sisaruksia keskenään, niin Jukka antoi tytölleen nimeksi Minna. Oisko siitä pitänyt nostaa meteli ja sanoa että ei käy? Juu ei..
Jos toisen pojan joskus saan saatan antaa hänelle saman nimen kuin sedällään. Ihan vain siksi että se on minusta niin kiva nimi :D
kuopuksellamme hieman harvinaisempi nimi, jota mummo tuskin oli koskaan kuullutkaan. Kasteessa kuuli nimen ekan kerran papin suusta ja päivitteli saman tien suureen ääneen " antoivat nyt tollasen nimen, jota ei osaa edes lausua. Olisi ollut vaikka Olli" . Parasta on ettei lapsen nimi muistuta edes Olli -nimeä.
Nimi on tärkeä sekä mulle että miehelleni, liittyy läheisesti suhteemme alkuaikoihin. Nimi on myös niin harvinainen, että tuskin sitä kukaan ystävistämme ' vahingossa' keksisi mistään muualta..
Ehkä tämä on jonkun mielestä lapsellista, mutta koska nimellä on suuri tunnearvo, sen annamme mahd. tulevalle pojallemme, vaikka kaikki ystävämme olisivat lapsellensa sen nimen jo antaneet..
Tiedoksenne, että tuo ei ole normaalia aikuisen käytöstä vaikka siellä emäntäkoululaisten kesken tuppukylässä niin saattaa teistä itsestänne tuntua.
Ja samat sanat niille, jotka loukkaantuvat, jos joku sattuu nimeämään lapsensa teidän prinsessan tai prinssin nimiseksi.
Jos haluat antaa lapsellesi uniikin (tosin onko se Eetu/Jeminaca nyt niiiiiin uniikki) nimen ja varata sen nimen, niin hae nimelle patenttia, ettei kukaan muu vain laita lapselle samaa nimeä lähipiiristä!
Ihan uskomatonta touhua varailla jotain nimiä :D
Vierailija: