Hesarin artikkeli kotitöiden jakautumisesta puolisoiden kesken
Tän päiväinen artikkeli Hesarissa on vaan tilaajille. Onko jollain artikkelin sisältöä? Haluaisin ehdottomasti katsoa miten meillä jakautuu nämä "metatyöt".
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään kun töissä miehet valittaa niiden vaimoista, jos tuo on todellakin sitä touhua mitä vaimot kehtaa tehdä, siis kotitöillä vedättäminen, mä en ole koskaan kokenut niitä millään muotoa hankaliksi, aikaa vieviksi ja pääsääntöisesti kone pesee kaikki, ymmärrän jos joku käsipyykillä tekee mutta hei haloo, ei nykyään kotityöt ole enää mitään.
Miehet valittaa, kun ne ei itse tee kotona mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka suunnittelee pyykkien pesut??? Kone ne pesee ei se nyt NIIN aikaa vievää ole Jessus.
Milloin vaihdetaan lakanat, pyyhkeet, lasten vaatteet
, pyykkien lajittelu, pesu oikein, vmkuivartsminen, veikkaus, kaappiin laitto- pesukone ei tee tätä- jos oikeadtibtekidit tämän, niin tietäisit.
Silloin kun ne on likaiset ne laitetaan pyykkikoriin. Kun ne ovat korissa ne pestään kun muuta samanlaista pyykkiä on koneellinen. Kun kone on pesyt pyykit laitetaan kuivumaan.
Alun listan kaikki asiat hoituvat miettimällä asian tekemiseen prosessin YHDEN KERRAN. Sen jälkeen tekeminen on rutiinia - ei ole mitään miettimistä.
Vierailija kirjoitti:
15, mitä sitten että ei ole kuivuria??? Kuivuu ne pyykit silti kun laittaa kuivumaan ei mene kuin pari minuuttia, mikä pointti? Pitääkö siihenkin vaatia suunnitelma ?:))))
Ottamatta kantaa muuten metatyön hyödyllisyyteen tai hyödyttömyyteen, kyllä meillä ainakin on tilanteita, joissa pitää vähän miettiä, koska sen pyykin pesee.
Esimerkiksi kestovaippoja pitää pestä niin, että ne ehtivät kuivua ennen kuin loppuvat.
Lakanapyykkiä en halua ovien päälle roikkumaan silloin, kun on juhlat tai harvinaisempia vieraita.
Lapsen haalari on syytä pestä mahdollisimman nopeasti likaantumisen jälkeen, koska sitä tarvitaan jatkuvasti, joten se syrjäyttää vaipat ja muut pyykit.
Meidän pesukone on äänekäs, joten sitä ei voi jyskyttää yöllä. Pyykit pitää laittaa koneeseen viimeistää 21, ettei tarvitse valvoa niiden takia ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ihmiset ei tajunneet oikeen tuota pointtia suunnittelusta. Se on helppo pestä pyykkiä kun on se kone ja pesuaine ja kuivuri jne. Jonkun pitää kuitenkin kantaa kokonaisvastuu monesta asiasta, vaikka ne arjessa aika omalla painollaan rullaa.
Mikä kokonaisuus?
Jos joku ei arjessa rullaa sitä mietitään yhdessä, miten se saataisiin toimimaan tai ainakin toimivammaksi.
Siis jos nuo listan asiat on joillekin päänvaivaa tuottavia niin kyllä on tosiaan vaikeaa elämää. Siis vaikka joku roskien vienti. Meillä kumpi huomaa jotakin roskaa roskikseen laittaessaan, että roskis on täynnä vaihtaa samantien roskapussin ja lähtee viemään täynnä olevan roskapussin ulos jätepisteeseen. Jos jostain syystä ei ehdi heti viedä, jättää roskapussin ulko-oven viereen, jolloin sen vie se, joka on ulos seuraavaksi lähdössä. Jos biojätteet on täynnä, ne viedään yleensä heti, taas se, joka asian ensin huomaa. Ei ole koskaan ollut ongelma eikä vaatinut mitään ylimääräistä ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ihmiset ei tajunneet oikeen tuota pointtia suunnittelusta. Se on helppo pestä pyykkiä kun on se kone ja pesuaine ja kuivuri jne. Jonkun pitää kuitenkin kantaa kokonaisvastuu monesta asiasta, vaikka ne arjessa aika omalla painollaan rullaa.
Mikä kokonaisuus?
Jos joku ei arjessa rullaa sitä mietitään yhdessä, miten se saataisiin toimimaan tai ainakin toimivammaksi.
No se kai olikin sen artikkelin idea, että kun ei mietitä YHDESSÄ, vaan toinen vain miettii ja hoitaa ja toinen tulee siivellä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15, mitä sitten että ei ole kuivuria??? Kuivuu ne pyykit silti kun laittaa kuivumaan ei mene kuin pari minuuttia, mikä pointti? Pitääkö siihenkin vaatia suunnitelma ?:))))
Ottamatta kantaa muuten metatyön hyödyllisyyteen tai hyödyttömyyteen, kyllä meillä ainakin on tilanteita, joissa pitää vähän miettiä, koska sen pyykin pesee.
Esimerkiksi kestovaippoja pitää pestä niin, että ne ehtivät kuivua ennen kuin loppuvat.
Lakanapyykkiä en halua ovien päälle roikkumaan silloin, kun on juhlat tai harvinaisempia vieraita.
Lapsen haalari on syytä pestä mahdollisimman nopeasti likaantumisen jälkeen, koska sitä tarvitaan jatkuvasti, joten se syrjäyttää vaipat ja muut pyykit.
Meidän pesukone on äänekäs, joten sitä ei voi jyskyttää yöllä. Pyykit pitää laittaa koneeseen viimeistää 21, ettei tarvitse valvoa niiden takia ylimääräistä.
Pitääkö noi suunnitella joka kerta uudelleen? Eikö riitä että asiat mietitään kerran ja sen jälkeen toimitaan sen yhteisen suunnitelman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kokonaisuus?
Jos joku ei arjessa rullaa sitä mietitään yhdessä, miten se saataisiin toimimaan tai ainakin toimivammaksi.No se kai olikin sen artikkelin idea, että kun ei mietitä YHDESSÄ, vaan toinen vain miettii ja hoitaa ja toinen tulee siivellä..
Mistä se johtuu että asioita ei mietitä yhdessä? Onko niitä jossain vaiheessa mietitty yhdessä mutta yhtäkkiä toinen muuttuu siipeilijäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pesukone on äänekäs, joten sitä ei voi jyskyttää yöllä. Pyykit pitää laittaa koneeseen viimeistää 21, ettei tarvitse valvoa niiden takia ylimääräistä.Pitääkö noi suunnitella joka kerta uudelleen? Eikö riitä että asiat mietitään kerran ja sen jälkeen toimitaan sen yhteisen suunnitelman mukaan.
Teillä taidetaan elää päivästä toiseen tiukan rutiiniaikataulun mukaan? Samat askareet toistuvat säännöllisesti minuutilleen. Entä jos tulee jotain tavallisesta poikkeavaa, joku onneton vaikka tulee yllättäen kylään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pesukone on äänekäs, joten sitä ei voi jyskyttää yöllä. Pyykit pitää laittaa koneeseen viimeistää 21, ettei tarvitse valvoa niiden takia ylimääräistä.Pitääkö noi suunnitella joka kerta uudelleen? Eikö riitä että asiat mietitään kerran ja sen jälkeen toimitaan sen yhteisen suunnitelman mukaan.
Teillä taidetaan elää päivästä toiseen tiukan rutiiniaikataulun mukaan? Samat askareet toistuvat säännöllisesti minuutilleen. Entä jos tulee jotain tavallisesta poikkeavaa, joku onneton vaikka tulee yllättäen kylään?
Päinvastoin, rutiineja on hyvin vähän. Tiettyjä pelisääntöjä toki. Jos vaatteet on likaiset ne laitetaan pyykkiin. Pyykkien pesu kuuluu jokaiselle jne.
Kaikki menee puoliksi tai vuoroviikoin. Molemmille jää saman verran vapaa aikaa. Jos tulisi lipsumista niin ei kun ero. Kumpikaan EI Ole toisen orja.
Nuo s a a t a n a n metatyöt on ärsyttävin termi, pahan mielen aihe ja kiukuttelun hyväksynnän aihe tällä vuosisadalla. Saahan sitä nyt vaikka miten pitkän listan kun pykää exceliin joka asian. Suunnittelin että pitäs pukea päälle joten olen ihan uupunut näin yöpaitasillanikin.
Kyllä on rankkaa ja raskasta miettiä kaiket päivät kausiverhoja tai lasten keväthaalareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kokonaisuus?
Jos joku ei arjessa rullaa sitä mietitään yhdessä, miten se saataisiin toimimaan tai ainakin toimivammaksi.No se kai olikin sen artikkelin idea, että kun ei mietitä YHDESSÄ, vaan toinen vain miettii ja hoitaa ja toinen tulee siivellä..
Mistä se johtuu että asioita ei mietitä yhdessä? Onko niitä jossain vaiheessa mietitty yhdessä mutta yhtäkkiä toinen muuttuu siipeilijäksi?
Kriittinen hetki on lapsen saanti. Silloin arki menee uusiksi, ja kotiin jäävästä vanhemmasta (lue: naisesta) tulee projektipäällikkö, ja miehestä 50-lukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka suunnittelee pyykkien pesut??? Kone ne pesee ei se nyt NIIN aikaa vievää ole Jessus.
Pyykkikonetta ei kannata laittaa päälle silloin, kun lapsi pitää lähteä viemään harrastukseen. Pyykkiä pitää pestä niin, että ne on puhtaat ja kuivat silloin kun niitä tarvitsee, esimerkiksi jos lapsi tarvitsee harrastukseen tietyt vaatteet. Meillä pyykkikone on kylppärissä ja kun on pyykkipäivä, saunaa ei laiteta samaan aikaan päälle vaikka mies kuinka polkisi jalkaa.
Ahaa - terve järki on siis niitä naisten kovasti tekemiä metatöitä! No eipä ihme, että ne rasittavat. Miten kukaan jaksaa elää yksin, kun kaikki hankalat päätökset pitää tehdä itse tyyliin auto pitää katsastaa elokuussa, kuka varaa ajan sille ja koska! Tai lattiakaivo pitää puhdistaa, kuka sen tekee, millä välineillä, ennen vai jälkeen suihkussakäynnin...
Ruokien ja kauppalistan suunnittelu
Ruoat suunnittelen aina minä, mikä on välillä hyvin rasittavaa. 100/0
Pyykkihuollon suunnittelu (Mitä pestään, milloin ja miten?)
Ei tarvitse suunnitella. Pari kertaa viikossa pestään pyykit, ja hän kuka laittaa koneeseen, katsoo mitä ohjelmia tarvitaan. 50/50
Keittiön siivouksen organisointi ruokailun jälkeen
Ei tarvitse organisoida. Molemmat tekee ihan organisoimatta. 50/50
Kodin siivouspäivien organisointi
Ei tarvitse organisoida. Siivouspäivä on aina samaan aikaan. Se, kenelle tulee yllättävää menoa, ehdottaa uutta aikaa. 50/50
Roskahuolto (Siitä huolehtiminen, että roskat viedään ja roskiskaappi siivotaan.)
Ei tarvitse suunnitella mitenkään. Se, kuka menee ulos, katsoo, tarvitseeko roskia viedä. 50/50
Kierrättäminen (Siitä huolehtiminen, mitä kierrätetään ja miten.)
Tämä suunniteltiin yhden kerran, eli silloin kun asuntoon muutettiin. Silloin puoliso suunnitteli kierrätysastioiden paikat. Nyt ei tarvitse organisoida mitään. Molemmat huolehtivat omat vaatteensa ja tavaransa fb-kirppikselle tai keräyslaatikkoon tms. 50/50
Viherkasvien hoidon organisointi (Siitä huolehtiminen, milloin mikäkin kasvi pitää kastella tai lannoittaa tai koska on aika vaihtaa mullat.)
Viherkasvit ovat puolison harrastus, hän hoitaa kaiken niihin liittyvän. 0/100
Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtaminen (Sopivasta vaihtovälistä huolehtiminen ja pesun organisointi.)
Kuuluu viikkosiivoukseen, ei tarvitse organisoida mitenkään.
Kausiluontoisten kodintöiden, kuten ikkunoiden tai mattojen pesemisen, suunnittelu.
Näitä ehdotan yleensä minä.
Lattiakaivon ja hajulukkojen puhtauden seuraaminen ja puhdistuksen organisointi
50/50.
Laskujen maksaminen (Siitä huolehtiminen, että laskut tulevat maksettua.)
Molemmat maksavat tietysti omat laskunsa sen mukaan, miten ne on jaettu.
Sopimusten vertailu ja tekeminen (Esim. vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät)
Se tekee, kumpi asiasta innostuu.
Kodin isompien hankintojen hintavertailu
Se tekee, kumpi asiasta innostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kokonaisuus?
Kriittinen hetki on lapsen saanti. Silloin arki menee uusiksi, ja kotiin jäävästä vanhemmasta (lue: naisesta) tulee projektipäällikkö, ja miehestä 50-lukulainen.
Eli molemmat taantuu johonkin 50-luvulle? Miksi perheellisenä itse en oikein tuota ymmärrä. Lasten syntyminen pikemminkin vaikutti päinvastoin, lapsille haluaa opettaa niitä tapoja joilla he pärjäävät tulevaisuudessa esim. sen että kotityöt ei ole sama kuin äidintyö jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkikonetta ei kannata laittaa päälle silloin, kun lapsi pitää lähteä viemään harrastukseen. Pyykkiä pitää pestä niin, että ne on puhtaat ja kuivat silloin kun niitä tarvitsee, esimerkiksi jos lapsi tarvitsee harrastukseen tietyt vaatteet. Meillä pyykkikone on kylppärissä ja kun on pyykkipäivä, saunaa ei laiteta samaan aikaan päälle vaikka mies kuinka polkisi jalkaa.
Ahaa - terve järki on siis niitä naisten kovasti tekemiä metatöitä! No eipä ihme, että ne rasittavat. Miten kukaan jaksaa elää yksin, kun kaikki hankalat päätökset pitää tehdä itse tyyliin auto pitää katsastaa elokuussa, kuka varaa ajan sille ja koska! Tai lattiakaivo pitää puhdistaa, kuka sen tekee, millä välineillä, ennen vai jälkeen suihkussakäynnin...
Meillä mies ei uhraa noille ajatustakaan, joten ne jää minun tehtäväksi. Vähennän niitä koko ajan, mutta mies ei oikein tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Ruokien ja kauppalistan suunnittelu
Ruoat suunnittelen aina minä, mikä on välillä hyvin rasittavaa. 100/0
Pyykkihuollon suunnittelu (Mitä pestään, milloin ja miten?)Ei tarvitse suunnitella. Pari kertaa viikossa pestään pyykit, ja hän kuka laittaa koneeseen, katsoo mitä ohjelmia tarvitaan. 50/50
Keittiön siivouksen organisointi ruokailun jälkeenEi tarvitse organisoida. Molemmat tekee ihan organisoimatta. 50/50
Kodin siivouspäivien organisointiEi tarvitse organisoida. Siivouspäivä on aina samaan aikaan. Se, kenelle tulee yllättävää menoa, ehdottaa uutta aikaa. 50/50
Roskahuolto (Siitä huolehtiminen, että roskat viedään ja roskiskaappi siivotaan.)Ei tarvitse suunnitella mitenkään. Se, kuka menee ulos, katsoo, tarvitseeko roskia viedä. 50/50
Kierrättäminen (Siitä huolehtiminen, mitä kierrätetään ja miten.)
Tämä suunniteltiin yhden kerran, eli silloin kun asuntoon muutettiin. Silloin puoliso suunnitteli kierrätysastioiden paikat. Nyt ei tarvitse organisoida mitään. Molemmat huolehtivat omat vaatteensa ja tavaransa fb-kirppikselle tai keräyslaatikkoon tms. 50/50
Viherkasvien hoidon organisointi (Siitä huolehtiminen, milloin mikäkin kasvi pitää kastella tai lannoittaa tai koska on aika vaihtaa mullat.)Viherkasvit ovat puolison harrastus, hän hoitaa kaiken niihin liittyvän. 0/100
Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtaminen (Sopivasta vaihtovälistä huolehtiminen ja pesun organisointi.)Kuuluu viikkosiivoukseen, ei tarvitse organisoida mitenkään.
Kausiluontoisten kodintöiden, kuten ikkunoiden tai mattojen pesemisen, suunnittelu.
Näitä ehdotan yleensä minä.Lattiakaivon ja hajulukkojen puhtauden seuraaminen ja puhdistuksen organisointi
50/50.
Laskujen maksaminen (Siitä huolehtiminen, että laskut tulevat maksettua.)Molemmat maksavat tietysti omat laskunsa sen mukaan, miten ne on jaettu.
Sopimusten vertailu ja tekeminen (Esim. vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät)Se tekee, kumpi asiasta innostuu.
Kodin isompien hankintojen hintavertailuSe tekee, kumpi asiasta innostuu.
Joo. Olen minäkin lapseton, ja elämä tuntuu yksinkertaiselta. Eniten suunnittelua vaatii kunnollinen syöminen: ruokalistan suunnittelu, kaupassa käynti ja ruuanlaitto. Muuten pyörii meilläkin rutiineilla.
Voin silti kuvitella, että lapsiperheessä asiat on ihan toisin. Rasittaa edes ajatella sitä kaikkea säätöä mikä liittyy lasten päiväkotiin, koulunkäyntiin, harrastuksiin, vaatteisiin yms yms. Siitä tossa artikkelissa etupäässä oli kyse.
Keksin siis päivällä laittaa peitot pesuun ja illalla ihmettelen, että mites nyt tarkenee nukkua pelkällä pussilakanalla. Tai pesen saman päivän aikana viisi koneellista pyykkiä ja levittelen niitä ovien päälle, kun muualle ei sovi kuivumaan. No olispa järkevää.