Hesarin artikkeli kotitöiden jakautumisesta puolisoiden kesken
Tän päiväinen artikkeli Hesarissa on vaan tilaajille. Onko jollain artikkelin sisältöä? Haluaisin ehdottomasti katsoa miten meillä jakautuu nämä "metatyöt".
Kommentit (82)
Huh. Metatyöt - alkaa oikein ahdistaa, kun näkee, miten vaikeaa elämästä voidaan tehdä.
Se, jolla on aikaa, tekee, mitä tarvitaan. Mitä tuodaan kaupasta, laitetaan listaan ja kaupassa käy se, jolla on aikaa. Se siivoaa, jonka mielestä siihen on tarvetta. Miksi ihmeessä normaaliin päivään ja tavalliseen perhe-elämään kuuluva toiminta on yhtäkkiä ”metatyötä”, jota täytyy oikein suunnitella?
Minulla on kaksi lasta, nyt jo aikuisia ja mieheni oli poissa töiden vuoksi puolet ajasta. Ei ole koskaan edes käynyt mielessä, miten hirveästi ”metatyötä” olen vuosien aikana tehnyt. Olen vain elänyt, päivästä toiseen, ongelmitta.
Älkää hyvät ihmiset tehkö elämästänne vaikeampaa, kuin se jo on. Lopettakaa se hemmetin Exceliin laitettava hiustenhalkominen siitä, miten monta minuuttia viikossa kumpikin aikuisista käyttää ruokalistan laatimiseen ja pesukoneen täytön ja pikkuserkun synttärilahjan ostamisen suunnitteluun.
Hengittäkää syvään, menkään ulos ja katselkaa tähtiä ja nauttikaa siitä että olette olemassa. Elämä on liian lyhyt ”metatöiden” pikkumaiseen analysointiin ja siihen, miten ne jakautuvat asianosaisten kesken. Nauttikaa siitä, että aivonne luovat ratkaisuja aivan automaattisesti ilman, että siitä normaalista aivotoiminnasta täytyy tehdä ”metatyötä”.
Jos kuulutte niihin onnettomiin, jotka ovat rakkauden huumassa menneet naimisiin sohvalle jötkähtäneen kusipään kanssa, on kai parasta miettiä, voiko jatkaa, vai olisiko parasta erota. Jatkuva nalkuttaminen ”metatöistä” ja niiden epäoikeudenmukaisesta jakautumisesta tuskin parantaa kodin ilmapiiriä.
Suurin osa tavalliseen elämään kuuluvista toiminnoista on vain sitä elämää. Ei sen kummempaa.
Pakko on koko ajan suunnitella mitä milloinkin tarvitaan että ihmisillä on puhtaita vaatteita ja pyyhkeitä ja petivaatteita silloin kun niitä tarvitaan. Meillä mies heittää koneeseen jotain joskus kun siltä tuntuu, minä pidän henkistä kirjaa siitä että kararoilla riittää puhtaat alushousut.