Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Haluaisin kuulla kokemuksia unikoiden kylvämisestä.
Kylvin idänunikkoa vähän aikaa sitten, mutta kuulin, että jos se edes ylipäänsä itää, voi mennä vuosia, ennen kuin se alkaa kukkia. Ja mitään ei näytä itäneen ainakaan vielä.
Mietin, mitä unikkolajia minun kannattaisi kylvää paahteiselle seinustalle? Kylvänkö vasta ensi keväänä, vai jo tänä syksynä?
🇺🇦🇮🇱
Esim pioniunikkoa voi ainakin kylvää myös myöhään syksyllä tai sitten tosi aikaisin keväällä. Kylväytyy itsekseen kun jättää siemenkodat paikoilleen.
Mitä lannoitetta käytätte? Laitoin alkukesällä kanankakkaa ruukkuihin ja kasvimaalle. Kasteluveden kanssa varmaan pitäisi antaa mutta mitä? Käykö sama kukkiville kukille ja syötäviksi kasveille?
Vierailija kirjoitti:
Esim pioniunikkoa voi ainakin kylvää myös myöhään syksyllä tai sitten tosi aikaisin keväällä. Kylväytyy itsekseen kun jättää siemenkodat paikoilleen.
Kiitos! Mistä saisin halvalla pioniunikon siemeniä? Kauanko kukinta kestää?
Mietin, että kokeilisin maustepurkista kylvää, onko kukaan kokeillut? Ne on vissiin silkkiunikkoja? Ainakin tulisi halvemmaksi näin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mitä lannoitetta käytätte? Laitoin alkukesällä kanankakkaa ruukkuihin ja kasvimaalle. Kasteluveden kanssa varmaan pitäisi antaa mutta mitä? Käykö sama kukkiville kukille ja syötäviksi kasveille?
Jotain yleislannoitetta olen lisännyt kasteluveteen. Siis joku ihan kekkilän kasvulannoite, vai mikä tuo nyt on.
Lisäksi mulla on rohtoraunioyrtin varsia likoamassa tynnyrissä ja kastelen sillä.
Tomaateille laitan omaa ainetta, sellaista ruskeaa litkua pullosta.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Mistä saisin halvalla pioniunikon siemeniä? Kauanko kukinta kestää?
Mietin, että kokeilisin maustepurkista kylvää, onko kukaan kokeillut? Ne on vissiin silkkiunikkoja? Ainakin tulisi halvemmaksi näin.
Ei ne paljon maksa missään ja kun pussin kerran ostat, olet jatkossa omavarainen niiden suhteen. Kukinta ei kauan kestä, se on kaikkien unikkojen ongelma. Katsoin, että vaikka excoticgardenilla, joka ei ole halpa paikka, saat 2,15 eurolla 2500 siemenen pussin.
Kannattaa sekoittaa tuollaiset pienet siemenet hiekkaan, niin saat paremmin levitettyä ne. Kasvit jäävät pieniksi jos ovat liian tiheässä (kokemusta on).
Kiitos kovasti vinkistä!
Olen lukenut, että siperianunikon kukinta kestäisi pidempään. Onkohan tämä totta? Vai ovatko kaikki unikot tosiaan sellaisia salamakukkijoita? Ilmeisesti niitä voi myös kylvää pitkin kesää, ja täten pidentää kukinta-aikaa?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Kiitos kovasti vinkistä!
Olen lukenut, että siperianunikon kukinta kestäisi pidempään. Onkohan tämä totta? Vai ovatko kaikki unikot tosiaan sellaisia salamakukkijoita? Ilmeisesti niitä voi myös kylvää pitkin kesää, ja täten pidentää kukinta-aikaa?
Mulla ei ole siperianunikosta kokemusta, testaa ihmeessä! Ja voi tosiaan tehdä useamman kylvön kun vain muistaa…
Mulla on tapahtunut lisäksi hauskoja risteytymisiä pioniunikoiden kanssa. Alkujaan oli sellaisia ripsureunaisia vaaleanpunaisia ja tumman liloja. Myöhemmin syntyi sellaisia, joissa oli molempia värejä. Samoin on muutosta tullut reunaripsujen suhteen: osasta ne ovat kadonneet ja osa muuttunut ihan hörselöisiksi.
Kaffepulla kirjoitti:
Kiitos kovasti vinkistä!
Siperianunikko kukkii pitkään, varsinkin jos poistat kuihtuneet kukat ennen siementen muodostumista, mutta jätä kuitenkin loppukesästä siemenkotia kypsymään saat uusia taimia. Keltavaleunikko on samannäköinen kuin siperianunikko, ja kukkii pitkään ja viihtyy myös multavassa maassa ja puolivarjossakin ( ei varsinaisesti ole kasvitieteellisesti unikko). Maustehyllyn unikonsiemenistä kasvaa yksinkertaisia "ooppiumunikoita" , kukinta on lyhyt mutta olet sitten omavarainen unikonsiementen suhteen (ei niistä kuitenkaan saa oopiumia). Siemenet kannattaa kylvää jo syksyllä.
Tuollainen monivuotinen projekti olisi kiva. Antaa kylväytyä ja seurata, mitä tulee.
Mulla olisi paikkana näille sellainen kuiva ja kivikkoinen, paahteinen talon seinusta, jossa ei edes ole mitään oikeaa kukkapenkkiä, vaan enemmänkin vaan soraa ja kivikkoa. Multaa on ohut kerros.,Voisivatkohan unikot itää siinä? Olen lukenut, että kasvavat melkein missä vaan, kunhan maa on läpäisevää.
🇺🇦🇮🇱
Tuohan on ihanteellinen paikka siperianunikolle, ja silkkiunikolle myös. Pioniunikkokin ehkä itää, mutta jää kovin pieneksi, itselläni kasvaa kasvimaalla hyvin. Tuossa viihtyisi myös ketoneilikka ja kangasajuruoho jos niistä tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihanteellinen paikka siperianunikolle, ja silkkiunikolle myös. Pioniunikkokin ehkä itää, mutta jää kovin pieneksi, itselläni kasvaa kasvimaalla hyvin. Tuossa viihtyisi myös ketoneilikka ja kangasajuruoho jos niistä tykkäät.
Kiitos!
🇺🇦🇮🇱
Kysymys pioneista, tänä vuonna kukan nuput kuivuivat paikoilleen ennen avautumista.
Johtuuko kuumuudesta, kastelin päivittäin vai onkohan istutettu väärin?
Miten teidän puutarhat ovat kestäneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tulee puutarhasta satoa? Meillä on juhannuksesta asti saanut kurkkuja, kesäkurpitsoja ja mansikoita. Yrttejä on saanut napsittua jo hyvän tovin pitempään. Perunoiden tilannetta en vielä ole katsonut, mutta tänään olisi tarkoitus.
Onkos ämpäriperunoiden kasvattajia? Mulla on nyt ekan kerran kokeilussa ja mietinkin, että tyhjennetäänkö koko ämpäri kerralla, vai oletteko käsin kaivanut pohjalta ensin isompia ja jättäneet pinnassa olevat pienemmät vielä kasvamaan?
Miltäs helle näyttää puutarhassa? Täällä vähän jo kyllästyttää... Jäi aika iso määrä monivuotisten taimia istuttamatta helteiden alettua. Helpompi pitää taimet yhdessä paikassa varjossa, ja kastella astioihinsa, kuin kantaa vettä ympäri pihaa. Toisaalta olisi kauhea into päästä tekemään kesken jäänyt uusi istutusalue loppuun ja aloittaa jo toista, mutta ei kerta kaikkiaan kuuman työpäivän päälle jaksa.
Kastelua siis piisaa: joka toinen ilta 300 litraa kasvimaahan ja kasvihuoneeseen ja joka toinen ilta saman verran muille istutuksille. Saisi kyllä sataa välillä!
Toisaalta tämä helle on tehnyt sen, että puutarhassa on tullut normaalia enemmän vain kierreltyä ja katseltua, kun ei ole kaiken aikaa työntouhussa. 😊
Vähän laiskottaa isutuspuuhat täälläkin, ovat edelleen astioissaan :D
Ikävä kyllä pahempaa hellettä ja kuivuutta on luvattu, joten kastelua riittää. Pitää alkaa jo hyödyntämään kaikki hanasta valutettava lämmin vesi myös. Ennakointi on parasta mitä voi tehdä, eikä harmita, vaikka tulisikin sateita. Tleepahan joka tapauksessa käytettyä kaikki vesi hyödyksi.
Varoitus kaikille joiden pihalla on isoja sadevesitynnyreitä! Meillä oli orava jotenkin onnistunut putoamaan tynnyriin ja sinne oli raukka hukkunut :( Oli kai janoissaan yrittänyt juomaan, vaikka pihalla oli kyllä matala juoma-astiakin. Kannattaa laittaa tukeva kansi tynnyriin, vaikka näyttäisi että ei orava tuonne pääse. Kyllä pääsee.
Meillä on tynnyrissa aina lauta pystyssä. Sitä pitkin orava pääsee kiipeämään pois.
Eilen illalla satoi kaatamalla vettä!!!! Koko kesänä ei ole kuin yhtenä päivänä satanut kunnolla ja parina päivänä sen verran ettei ämpäriin tullut pisaraakaan. No nyt riittää kasteluvettä! Kaivoin esiin kaikki saavit, vadit, sankot, kulhot, rasiat, pullot mitä talosta löytyi ja sadetakki päälle ulos keräämään vettä. Vähän pelotti kun oli kova ukkospuuska samalla mutta onnistuin. Jospa marjat ja omenat vielä kasvaisi kokoa, ettei ole ihan kuivia pippureita. On tätä odotettukin.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys pioneista, tänä vuonna kukan nuput kuivuivat paikoilleen ennen avautumista.
Johtuuko kuumuudesta, kastelin päivittäin vai onkohan istutettu väärin?
Miten teidän puutarhat ovat kestäneet?
Voin olla väärässä, mutta olen käsittänyt, että pionit eivät liiemmälti pidä kastelusta.
Omiani en kastellut yhtään, ja kyllä ne ihan normaalisti kukkivat kuivuudesta huolimatta.
🇺🇦🇮🇱
Kirjoitin aiemmin niistä hajuherneen raappanoista, jotka olivat vain lötköjä suikeroita pitkällisestä esikasvatuksesta huolimatta. Ihme kyllä ne virkistyvät isossa ruukussa ulkona, ja ovat nyt ihan komeita. Mutta ei nyt mitään hirveän ihmeellisiä. Kukkia ei ole kovin paljon.
Jatkossa en aio näitä esikasvattaa. Suorakylvän, tai en laita enää ensi kesänä näitä. Kaikkeen vaivannäköön nähden olivat floppi.
Mitkä kasvit teillä on tänä vuonna onnistuneet / epäonnistuneet?
Mulla epäonnistui täysin paprika, ei lähtenyt kasvuun alkua pidemmälle.
Lyhtykoiso on vielä arvoitus, tuleeko tuosta mitään.
Tilli epäonnistui täysin, ei edes itänyt. Myöskään idänunikot eivät ole näyttäneet itäneen.
Tämähän oli Jaska Jokusen määritelmä vuoroviljelystä: siellä missä tomaatit nahistuivat viime vuonna, siellä perunat kärventyvät tänä vuonna.
Mitä floppeja teillä on ollut?
🇺🇦🇮🇱
Ai niin, lehtikaali oli myös floppi. Se meni jonkun perhostoukan suihin.
🇺🇦🇮🇱
Juu, voi syödä. Ei vaikuta mitenkään syötävyyteen.