Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Joko teidän paprikat kukkivat?
Omat taimeni ovat reheviä 40-senttisiä, isot lehdet, mutta kukista ei vielä tietoakaan.
Kyllä kukkivat, kaikki isoimmat taimet ja jokaisessa monta kukkaa, ensimmäisiä pieniä raakileitakin jo alkaa ilmestyä. Joka päivä pitää ihailla kasveja kun kerrankin olen onnistunut noin hyvin niiden kasvatuksessa. Ulkona ovat terassilla itäpuolella eli aamuauringosta saavat nauttia. Olen pian varmaan pulassa sadon kanssa jos kaikista tulee useampia paprikoita. Ajattelin että jos yhden saan per taimi niin sittenkin niitä tulee paljon kun on liki 20 taimea. Nyt näyttää että 2-3 per taimi on tulossa. Onneksi ovat kuitenkin niin eri vaiheessa että osa ei vielä kuki ja nopeimmat tekee jo hedelmää. Ja pakastimeen kyllä mahtuu, etikkasäilykettäkin vois keitellä sipulin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tulee puutarhasta satoa? Meillä on juhannuksesta asti saanut kurkkuja, kesäkurpitsoja ja mansikoita. Yrttejä on saanut napsittua jo hyvän tovin pitempään. Perunoiden tilannetta en vielä ole katsonut, mutta tänään olisi tarkoitus.
Onkos ämpäriperunoiden kasvattajia? Mulla on nyt ekan kerran kokeilussa ja mietinkin, että tyhjennetäänkö koko ämpäri kerralla, vai oletteko käsin kaivanut pohjalta ensin isompia ja jättäneet pinnassa olevat pienemmät vielä kasvamaan?
Miltäs helle näyttää puutarhassa? Täällä vähän jo kyllästyttää... Jäi aika iso määrä monivuotisten taimia istuttamatta helteiden alettua. Helpompi pitää taimet yhdessä paikassa varjossa, ja kastella astioihinsa, kuin kantaa vettä ympäri pihaa. Toisaalta olisi kauhea into päästä tekemään kesken jäänyt uusi istutusalue loppuun ja aloittaa jo toista, mutta ei kerta kaikkiaan kuuman työpäivän päälle jaksa.
Kastelua siis piisaa: joka toinen ilta 300 litraa kasvimaahan ja kasvihuoneeseen ja joka toinen ilta saman verran muille istutuksille. Saisi kyllä sataa välillä!
Toisaalta tämä helle on tehnyt sen, että puutarhassa on tullut normaalia enemmän vain kierreltyä ja katseltua, kun ei ole kaiken aikaa työntouhussa. 😊
Vähän laiskottaa isutuspuuhat täälläkin, ovat edelleen astioissaan :D
Ikävä kyllä pahempaa hellettä ja kuivuutta on luvattu, joten kastelua riittää. Pitää alkaa jo hyödyntämään kaikki hanasta valutettava lämmin vesi myös. Ennakointi on parasta mitä voi tehdä, eikä harmita, vaikka tulisikin sateita. Tleepahan joka tapauksessa käytettyä kaikki vesi hyödyksi.
Varoitus kaikille joiden pihalla on isoja sadevesitynnyreitä! Meillä oli orava jotenkin onnistunut putoamaan tynnyriin ja sinne oli raukka hukkunut :( Oli kai janoissaan yrittänyt juomaan, vaikka pihalla oli kyllä matala juoma-astiakin. Kannattaa laittaa tukeva kansi tynnyriin, vaikka näyttäisi että ei orava tuonne pääse. Kyllä pääsee.
Mitkä perennat kukkivat heinäkuussa etelä-Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tulee puutarhasta satoa? Meillä on juhannuksesta asti saanut kurkkuja, kesäkurpitsoja ja mansikoita. Yrttejä on saanut napsittua jo hyvän tovin pitempään. Perunoiden tilannetta en vielä ole katsonut, mutta tänään olisi tarkoitus.
Onkos ämpäriperunoiden kasvattajia? Mulla on nyt ekan kerran kokeilussa ja mietinkin, että tyhjennetäänkö koko ämpäri kerralla, vai oletteko käsin kaivanut pohjalta ensin isompia ja jättäneet pinnassa olevat pienemmät vielä kasvamaan?
Miltäs helle näyttää puutarhassa? Täällä vähän jo kyllästyttää... Jäi aika iso määrä monivuotisten taimia istuttamatta helteiden alettua. Helpompi pitää taimet yhdessä paikassa varjossa, ja kastella astioihinsa, kuin kantaa vettä ympäri pihaa. Toisaalta olisi kauhea into päästä tekemään kesken jäänyt uusi istutusalue loppuun ja aloittaa jo toista, mutta ei kerta kaikkiaan kuuman työpäivän päälle jaksa.
Kastelua siis piisaa: joka toinen ilta 300 litraa kasvimaahan ja kasvihuoneeseen ja joka toinen ilta saman verran muille istutuksille. Saisi kyllä sataa välillä!
Toisaalta tämä helle on tehnyt sen, että puutarhassa on tullut normaalia enemmän vain kierreltyä ja katseltua, kun ei ole kaiken aikaa työntouhussa. 😊
Ikävä kyllä pahempaa hellettä ja kuivuutta on luvattu, joten kastelua riittää. Pitää alkaa jo hyödyntämään kaikki hanasta valutettava lämmin vesi myös. Ennakointi on parasta mitä voi tehdä, eikä harmita, vaikka tulisikin sateita. Tleepahan joka tapauksessa käytettyä kaikki vesi hyödyksi.
Varoitus kaikille joiden pihalla on isoja sadevesitynnyreitä! Meillä oli orava jotenkin onnistunut putoamaan tynnyriin ja sinne oli raukka hukkunut :( Oli kai janoissaan yrittänyt juomaan, vaikka pihalla oli kyllä matala juoma-astiakin. Kannattaa laittaa tukeva kansi tynnyriin, vaikka näyttäisi että ei orava tuonne pääse. Kyllä pääsee.
Meillä tuttavaperheen 2-vuotias lapsi putosi tuollaiseen. Oli ihan hilkulla ettei vietty hautajaisia. Onneksi kaikki päättyi hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua laittaa kantta niin kannattaa laittaa joku iso keppi, jota pitkin oravat ym. pääsevät kiipeämään pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kukkii ruusut, malvat sekä sormustinkukat tällä hetkellä. Kuunliljat myös, vaikka ei ne kukat niin näyttäviä ole.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi näin myös joskus ja sen jälkeen on pidetty tynnyreissä vanhoja harjanvarsia. Pääsevät pudokkaat sitä pitkin sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Ähh, uudistin keväällä vanhan siperianhernepensasaidan leikkaamalla kaikki puumaisiksi kasvaneet pensaat n. 20cm korkeiksi. Uudet versot lähtivät hyvin kasvuun, mutta ensin iski härmä, ja nyt joku on syönyt/tappanut osan pienistä versoista ihan kaljuiksi. Nuo kuolleet pienet versot ovat pensaiden sisällä ja suuret versot taipuvat nyt hassusti ulospäin :( Olen kastellut aitaa välillä, tosin aika laiskasti kun tuon pitäisi mielestäni olla "kaiken kestävä" kasvi. Harmittaa, kun aita lähti niin hyvin kasvuun ja toimi jo näkösuojana naapuriin, mutta kävi näin :( kirvoja epäilin syylliseksi, mutta en ainakaan nähnyt. Voisiko paha härmä tappaa versotkin?
Se mitään tapa...mulla on joka vuosi härmää hernepensaassa jossakin vaiheessa. On tosi kuivassa paikassa ja jos kastelee nin vesi valuu jonnekin aivan muualle. On ollut luonnon armoilla jo yli 30v. Alkuvuosina toki kasteltiin.
Syysleimukukkiin on aiempina vuosina tullut useinkin jotain omaa härmää/hometta, nyt ei ole vielä pilkunpilkkua...ekat alkaa avautua jo.
Kaikki on ohi nopeasti tänä kesänä.Ennen aikojaan aloitti kaikki kukintansa ja ei montaa päivää jaksa näillä helteillä.
Kastella täytyy, jottei kaikki kuole
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kukkii ruusut, malvat sekä sormustinkukat tällä hetkellä. Kuunliljat myös, vaikka ei ne kukat niin näyttäviä ole.
Täällä, Kotkassa, kukkii nyt malvikit, sekä harmaa että pensas, syysleimut aloittelee, pari on jo vähän väriään näyttänyt, erilaisia liljoja, kuuliljat olen leikannut kukkavarret pois, en pidä niistä kukista vaikka muuten niistä tykkään ja on paljon erilaisia, jaloritarinkannukset parhaillaan.
Sormustinkukat alkaa olla kohta ohi, osan olen jo poistanutkin.
Karpaatinkellot menee myös nopeasti ohi, vaikka ovat muinavuosina kukkineet aloituksensa jälkeen koko loppukesän.
Ekat salkoruusut on auki, yksinkertaiset. Kerrotut on vielä nupuissaan. Nekin jää metrin lyhyemmiksi kuin aiemmin. Tarhaviiniköynnös plena elegance aloittelee.
Sade tekisi hyvää, mutta kun ei niin ei. Letkun päässä pitää olla lähes päivittäin, aamuin illoin.
Millä, miten ja mitä kastelette näillä helteillä ? Entä jos lähdette kotoa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on sellaisia suojaverkkojakin myynnissä, reunassa lyijypainot. Vinkkinä vaan, jos ei kantta ole. Tynnyriin voi upottaa myös laudan pätkän, jota pitkin orava pääsee kiipeämään pois, jos sinne tippuu. Hautausmailla näitä ainakin näkee vesiastioissa.
Ja vielä: matalia vesikippoja pensaiden alle tai muihin varjopaikkoihin, joista eläimet pääsee juomaan turvallisesti!
Vierailija kirjoitti:
Ollaan onnekkaita, meillä on pihakaivo kasteluun ja lisäksi kyllä vielä sadevesitynnyrit rännien alla. Myös kaivosta lasken veden lämpenemään tynnyreihin ennen käyttöä. Kastelukannuilla kastelen.
Ollaan tänä kesänä oltu poissa kotoa 4 pv max, ja tuon ajan kasvihuone ja kasvimaa on pärjännyt, kun on kastellut lähtiessä. Kesäkukat on isoissa ruukuissa ja pärjäävät kerran viikossa kastelulla. Pienet ruukut ja amppelit olen nostellut varjoon poissaolon ajaksi.
Ja siis kastelen vain kasvimaata, kasvihuonetta, ruukkuistutuksia ja tänä vuonna istutettuja taimia. Ihan poikkeuksena nyt oli pakko kastella keijunkukkia, koska ne oli alkanut kärsiä kuivuudesta, muuten mulla ei perennapenkit kaipaa kastelua.
Mansikoita olisi pitänyt kastella, jäivät tosi pieniksi. Kaivon vesitilanteesta riippuen täytyy varmaan pian kastella nuoria satoatuottavia hedelmäpuita, jos ei tule riittäviä sateita.
Minun Dahliat on jo nupulla ja leijonankifädat kukkii
Mulla on iso cottage garden -kukkapenkki, joka on sadekesien ja pitkien sadejaksojen kauhistus, mutta tänä kesänä se on pysynyt niin mielettömän kauniin ryhdikkäänä - että jos jotain positiivista tästä kuivuudesta! 😄 (Kastella ei kuitenkaan ole tarvinnut.)
Siellä kukkii nyt tällä hetkellä myskimalvat valkoisena ja vaaleanpunaisena, samoin sormustinkukat, palavarakkaus vaaleanpunaisena ja vähän punaistakin, pinkki punakärsämö, loistosalviat ja lehtosalviat sinisenliloilana, yksivuotista vaaleanlilaa unikkoa (joka kylväytyy pitkin penkin reunoja), sininen ritarinkannus ja viininpunainen etelänruusuruoho. Itsestään sinne on tullut lehtohorsmaa ja saa kukkia siellä seassa. Penkin reunalla on kukassa hopeahärkki, vaaleanpunainen neidonkurjenpolvi ja vaaleansininen tähkätädyke. Kärhöistä kukkii nyt viinikärhö 'Polish spirit', jalokärhö 'Ville de Lyon' on avannut ensimmäiset kukat, samoin pari nuorta köynnösruusua. Ja kukissa käy hirmuinen pörinä. 🐝🦋🐞🦟
Muualla pihassa tarha-alvet ovat nyt täydessä loistossaan, jalokurjenpolvet ja keiju- ja haltiankukat kukkii vielä, myös köynnöshortensiassa on vielä kukintaa jäljellä, ruusuista kukkii ryhmäruusut ja Mustialan ruusu 'Minette'. Pensaista keiju-, ruusu- ja pajuangervo. Nyt rönsyili jo ohi perennojen ja varmaan jotain pieniä kukkijoita unohtui mainita. 🤔 😄 Mutta ihan hilkulla kukintaa aloittamassa on osa nauhuksista, keltaista jo pilkisti eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon ihan pulassa mun kasvien kanssa, viimevuonna laitoin viikolleen samaan aikaan mutta nyt on kasvilednauhat ollu mukana ilmeisesti vauhdittamassa hommaa. Kahteen kertaan vaihettu ruukut isompiin. Tomaatit puskee kukkaa, kurkuissa ekat kukat, jättisamettikukissa kukkaruusuke. Melonit metrisiä.... Ja ilmoittivat että tilattu kasvihuone viivästyy koronan takia kuukaudella :( kohta noita on vaikea liikutella vaikka korkeissa smartstore laatikoissa ovatkin. Saas nähdä selviävätkö hengissä :D
Tulin vähän päivittelemään ollut vähän kiirettä he he! Kasvihuone lopulta saapui 15 neliötä ja sain sen yksin kasattuakin vaikka kaksi laseista oli kuljetusfirma rikkonut, en jäänyt mittatilaustyönä odottamaan uusia laseja joissa olisi mennyt toinen kuukausi!!! Pleksit hain rautakaupasta jotta pääsin kasaamaan. Pohjatöissä meni lopulta kuukausi sillä paikalla kasvoi 8 puuta jotka piti eka kaataa, paloitella ja juuret sekä kannot repiä. 40 tonnia sain 60cm syvään kuoppaan uppoamaan soraa, jäi sitä vähän ulkopuolellekkin kun perustin lavatarhan 10kpl kasvihuoneen viereen. Kaikki sisällä kasvatetut taimet selvisivät ja siis sitä pikkukurkkua(15cm) tuli jo 10kpl/taimi jo sisällä... tuolla ne roikkuivat verhotangossa katonrajassa. Olin varma että kuolevat viimeistään siirrossa kasvihuoneeseen mutta ei, kukkaa puskee ja kurkkua niin jumalaton määrä että olen kassitolkulla raahannut niitä töihin. En voi uskoa miten ne niin riehaantuivat! Hiukan huvitti, kuin booaa olisi kietonut itseni ympärille että sain ne siirrettyä kasvihuoneeseen 🐍🥒🐍🥒. Melonit olivat jo sisällä 10cm kokoisia ja nyt tullut toiset 5cm lisää halkaisijaan. Tomaateissa ekat raakileet kehittyneet. Perunaa syöty ja kesäkurpitsatkin puskee pötkylää, monivuotiset yrtit kävin kahmaisemassa vanhalta kasvimaalta yhteen lavaan, mintut oli vähän lähtenyt karkuteille ja nyt on juuriesteen kanssa laitettu. Jestas mikä yhden naisen homma ollut mutta olen niin ylpeä! Kasvihuoneessa on myös sohvasänky ja siellä muutama yö tullut jo nukuttua ensimmäinen vahingossa kun piti vaan hetki torkahtaa 🤭 Tietty myös aurinkokennovaloketjuja ja verhot varjostamassa mun viidakkoa. Sateella sinne kiva mennä kuuntelee ropinaa. Mä olen niin onnellinen mun pitkäaikaisen unelman toteutumisesta! Näppärä muuten tuommoinen automaattikastelu tippuletku mikä liitetään vesipönttöön ja paino/imuvoima hoitaa loput, täyttää vaan pönttöä. Nyt pitäs sitten nurmikkoa laittaa kun myllännyt vanhan ihan pilalle tässä touhutessa ja perennapenkkiä fiksata. Liljat ja daaliat availivat kukkiaan tänään, kaunista, oisko huomenna jo ihan auki! On muuten todella paljon leppäkerttuja meillä tänä vuonna, siis postiluukun sanomalehtiinkin oli toukkia juhannuksena ehtinyt koteloitua 😀
Tästä tuli niin hyvä mieli. 😄 Onnea uuteen kasvihuoneeseen!
Vierailija kirjoitti:
On 6kpl 200litran tynnyriä johon sadevesi kerätään, kun ne on loppu niin hanasta taas täyteen aina 1 tynnyri kustakin keräyspaikasta. Istutusalueet kastelen sillä venyvällä letkulla johon puoliso on tehnyt putkesta sellaisen pitkän nokan, jolla ylettää istutusten keskiosiinkin, ilman että tarvii sinne itse mennä.Pituutta sillä on n. 1.5m. Se antaa jo sen verran ulottuvuutta että on miltei ilo kastella. Aikaa kyllä kuluu runsaasti istutusten koon takia. Sadevedellä ja niistä tynnyreistä kastellaan vain ruukkuistutukset, jonka nyt joutuu aamuin illoin tekemään, mikäli aikoo hengissä kaikki pitää.
Kotoa ei lähdetä niin, ettei kastelua olla itse hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan onnekkaita, meillä on pihakaivo kasteluun ja lisäksi kyllä vielä sadevesitynnyrit rännien alla. .
Ja onnekasta myös jos on satanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan onnekkaita, meillä on pihakaivo kasteluun ja lisäksi kyllä vielä sadevesitynnyrit rännien alla. .
Ja onnekasta myös jos on satanut.
Meillä Jyvässeudulla ei ole satanut juuri mitään,
Tänään satoi ehkä puoli tuntia heikosti ja n. 10 min vähän kovemmin . Mutta taas on ihan kuiva kasvimaa.
Ja näin on ollut koko kesä-
Vähän vettä tarvitsevat HEINÄKUUSSA auringonpahteessa kukkivat perennat: "PALAVA RAKKAUS"-perenna loistaa kirkkaan punaisena. Leviää helposti. Kestää talvet. Elää lähes ilman vettä. Pysyy hyvin pystyssä tuulessa. "SYYSLEIMUKUKKA" kauniin värisiä: pinkki, valkoinen, punainen. Jos sataa, kasvaa pidemmäksi. Tarvitsee vain vettä. Kestää talvet ja leviää kohtalaisesti. " SILKKIYRTTIKUKKA" on perhosmagneetti ja vaatimaton helppo kasvi. "PUNAINEN KÄRSÄMÖ" ja "PUNATÄHKÄ" kestävät paahdetta, perhoset myös tykkäävät. "PÄIVÄNNOUTO" on helppo perhoskukka ja vaikuttvan värisisä, tykkäävät auringosta. "KARPAATINKELLO" viihtyy jossain nurkassa pihanurkassa ja kukkii pitkään, ei vaadi paljon vettä. "MALVA" kukki reippaasti heinikossa, ei ole yhtään niitä kasteltu. "UNIKOT" tykkäävät auringosta, mutta niitä täytyy välillä kastella, jos ei sada. "Kurjenpolvi" leviää iloisesti eikä tarvitse juurikaan vettä. "SUOPAYRTTI" leviää liikaa, mutta mehiläiset pitävät siitä, alkaa kukkia heinäkuun lopulla.
"KÄRHÖT" voivat olla pieniäkin, eivät tarvitse paljon talvisuojaa juurille mutta puute on se, että ovat liian jalostettuja ja perhoset eivät välitä. Kukkivat heinäkuussa. "Mantsurian kärhö" on superkaunis eikä ole moksiskaan kylmästä talvesta. Viihtyvät auringossa eikä tarvitse kastella viikkokausiin.
Ähh, uudistin keväällä vanhan siperianhernepensasaidan leikkaamalla kaikki puumaisiksi kasvaneet pensaat n. 20cm korkeiksi. Uudet versot lähtivät hyvin kasvuun, mutta ensin iski härmä, ja nyt joku on syönyt/tappanut osan pienistä versoista ihan kaljuiksi. Nuo kuolleet pienet versot ovat pensaiden sisällä ja suuret versot taipuvat nyt hassusti ulospäin :( Olen kastellut aitaa välillä, tosin aika laiskasti kun tuon pitäisi mielestäni olla "kaiken kestävä" kasvi. Harmittaa, kun aita lähti niin hyvin kasvuun ja toimi jo näkösuojana naapuriin, mutta kävi näin :( kirvoja epäilin syylliseksi, mutta en ainakaan nähnyt. Voisiko paha härmä tappaa versotkin?