Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

1281/1456 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita vielä keijunmekon. Koko pussista iti vain muutama, ja nekin kupsahtivat heti, kun siirsin ne ulos. Se siitä!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1282/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenoita tulee nyt paljon ja mietin mehustamista.

Ensinnäkin mihin aikaan poimittu mehu omenat ?

Käsittääkseni mehua varten omenoiden ei tule olla kypsiä, mutta milloin ne pitää poimia ?

Toinen kysymys.

Mehumaijalla vai mehupuristimella ??

Itse tutkailin, että mehua tulee kummallakin tavalla aikalailla saman verran.

Mehumaijaan ei kyllä saa kerralla kummoisia määriä. Vielä kun joutuisi höryttämään tunti tolkulla per mehumaija satsi.

Ostaisinko mehupuristimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?

Vierailija
1284/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kotimainen puutarha-koti-remontointi aiheinen Youtube-kanava.

https://youtube.com/playlist?list=PLkWL7Y2SXc5BO-H9U7TNZQWkQ-SwdOA4x

Vierailija
1285/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horton kirjoitti:

Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?

Jos se on ns terassihortensia, se ei selviä ulkona talvea.

Vierailija
1286/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Horton kirjoitti:

Jos se on ns terassihortensia, se ei selviä ulkona talvea.

Jatkan vielä kun katsoin tuota netistä, ei tosiaan mene ulkona. Viileähkössä voi talvettaa.

Vierailija
1287/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ai niin, lehtikaali oli myös floppi. Se meni jonkun perhostoukan suihin.

Kaalit on syytä suojata harsolla, ne menevät muuten aina parempiin suihin. Laitoin myös varsiparsakaalia, mutta siinä on pelkkiä lehtiä ainakin vielä :/

Tilli ei itänyt minullakaan, koska oli liian lämmintä. Olisi pitänyt kylvää ennen kuin helteet alkoivat. Täytyy muistaa ensi vuonna. Myös salaatti itää paremmin viileässä ja moni kylvää näitä kasvihuoneeseen jo huhtikuussa.

Vierailija
1288/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehustamaan omenaa kirjoitti:

Käsittääkseni mehua varten omenoiden ei tule olla kypsiä, mutta milloin ne pitää poimia ?

Toinen kysymys.

Entä tuoremehuasema? Maksaa toki litralta enemmän kuin kaupan halvin omppumehu, mutta nopeasti tulee valmista ja säilyy hyvin. Mehuasemia on monenlaisia, yrityksiä ja järjestöjen ylläpitämiä.

Vierailija
1289/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Onko kokemusta harjaneilikoista?

Löysin pussin siemeniä erään marketin aulan lattialta (!) ja pistin ne nyt penkkiin itämään. Eli jos itävät ja selviävät talvesta, saan ensi vuonna kukkia. Katsotaan, mitä näistä tulee.

Meillä harjaneilikat ovat säilyneet omia aikojaan hengissä maalaispihalla jo vuosikymmeniä. Joka vuosi tulee itsekylväytyneistä siemenistä uusi väriyhdistelmä. Viikatteela niitetään niiden kasvupaikka kesän lopuksi, muuten saavat olla rauhassa aurinkoisella ja karulla paikalla.

Vierailija
1290/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää enää koskaan nuorentako/leikatko omenapuita kevättalvella!

Omenoita paljon, mutta vesiversoja tuhat kertaa enemmän...

Vierailija
1291/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin niistä hajuherneen raappanoista, jotka olivat vain lötköjä suikeroita pitkällisestä esikasvatuksesta huolimatta. Ihme kyllä ne virkistyvät isossa ruukussa ulkona, ja ovat nyt ihan komeita. Mutta ei nyt mitään hirveän ihmeellisiä. Kukkia ei ole kovin paljon.

Jatkossa en aio näitä esikasvattaa. Suorakylvän, tai en laita enää ensi kesänä näitä. Kaikkeen vaivannäköön nähden olivat floppi.

Mitkä kasvit teillä on tänä vuonna onnistuneet / epäonnistuneet?

Mulla epäonnistui täysin paprika, ei lähtenyt kasvuun alkua pidemmälle.

Lyhtykoiso on vielä arvoitus, tuleeko tuosta mitään.

Tilli epäonnistui täysin, ei edes itänyt. Myöskään idänunikot eivät ole näyttäneet itäneen.

Tämähän oli Jaska Jokusen määritelmä vuoroviljelystä: siellä missä tomaatit nahistuivat viime vuonna, siellä perunat kärventyvät tänä vuonna.

Mitä floppeja teillä on ollut?

Minulla taas ennätyksellisen hyvin kasvavat paprikat, tomaatit, kesäkurpitsat. Epäonnistuin avomaankurkuissa ja kesäkukkien kasvatuksessa. Tosin pelargonit siemenestä kasvatettuna alkavat nyt kukkimaan. Herukoita tulee enemmän kuin saan mahtumaan pakastimeen, mansikat oli aika pieniä suurin osa vaikka kastelin päivittäin. Omenoita vielä odottelen pari kuukautta, kovin pieniä ovat mutta määrä on valtava, osa tippuu puusta kun on niin tiheässä hedelmiä. Metsämarjoja en ole poiminut vuosiin kun ei mahdu minnekään eikä ehdi ja jaksa yksin enempää syödä, omasta pihasta tulee niin paljon syötävää.

Vierailija
1292/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehustamaan omenaa kirjoitti:

Toinen kysymys.

Entä tuoremehuasema? Maksaa toki litralta enemmän kuin kaupan halvin omppumehu, mutta nopeasti tulee valmista ja säilyy hyvin. Mehuasemia on monenlaisia, yrityksiä ja järjestöjen ylläpitämiä.

Tätä suosittelen minäkin, ehdoton ykkönen! Jää se sotkuinen työ kotona pois. Mehumaija on vihonviimeinen rakkine millä omenamehua kannattaa tehdä, hidasta ja kallista keitellä tuntikausia. Ämpärillisestä ei paljon mehua tule.  Lajikkeestakin tietysti riippuu ja kypsyysasteesta. Ensimmäisiä kun alkaa puusta kypsänä tippumaan, ovat varmaan aika sopivia mehustettavaksi. Omenoita saa edullisesti ostettuakin tai jopa ilmaiseksi, kannattaa seurata toria ja netin myyntipalstoja. Lajikkeesta myös riippuu mihin aikaan kesästä tai syksystä ovat kypsiä.

Vierailija
1293/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horton kirjoitti:

Riippuu ihan vyöhykkeestä, kasvupaikasta ja talvisuojauksesta. Minulla on hengissä, mutta on tehnyt vain pari uutta lehteä. Ei ole tullut viskatuksi vielä pois. Jopa kaupan ruusu voi talvehtia ulkona.

Vierailija
1294/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin niistä hajuherneen raappanoista, jotka olivat vain lötköjä suikeroita pitkällisestä esikasvatuksesta huolimatta. Ihme kyllä ne virkistyvät isossa ruukussa ulkona, ja ovat nyt ihan komeita. Mutta ei nyt mitään hirveän ihmeellisiä. Kukkia ei ole kovin paljon.

Jatkossa en aio näitä esikasvattaa. Suorakylvän, tai en laita enää ensi kesänä näitä. Kaikkeen vaivannäköön nähden olivat floppi.

Mitkä kasvit teillä on tänä vuonna onnistuneet / epäonnistuneet?

Mulla epäonnistui täysin paprika, ei lähtenyt kasvuun alkua pidemmälle.

Lyhtykoiso on vielä arvoitus, tuleeko tuosta mitään.

Tilli epäonnistui täysin, ei edes itänyt. Myöskään idänunikot eivät ole näyttäneet itäneen.

Tämähän oli Jaska Jokusen määritelmä vuoroviljelystä: siellä missä tomaatit nahistuivat viime vuonna, siellä perunat kärventyvät tänä vuonna.

Mitä floppeja teillä on ollut?

Minulla taas ennätyksellisen hyvin kasvavat paprikat, tomaatit, kesäkurpitsat. Epäonnistuin avomaankurkuissa ja kesäkukkien kasvatuksessa. Tosin pelargonit siemenestä kasvatettuna alkavat nyt kukkimaan. Herukoita tulee enemmän kuin saan mahtumaan pakastimeen, mansikat oli aika pieniä suurin osa vaikka kastelin päivittäin. Omenoita vielä odottelen pari kuukautta, kovin pieniä ovat mutta määrä on valtava, osa tippuu puusta kun on niin tiheässä hedelmiä. Metsämarjoja en ole poiminut vuosiin kun ei mahdu minnekään eikä ehdi ja jaksa yksin enempää syödä, omasta pihasta tulee niin paljon syötävää.

Minulla myös paprikat ja herukat :)

-eri

Vierailija
1295/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän onnistujat: mansikka, persilja, peruna, kesäkurpitsa, kasvihuonekurkku ja -paprika. Kukista harjaneilikka; daalia ja asteri hyvävoimaisia, ei vielä kukkia. Krassikokeilun siemenpussista 5 tainta, jotka vihdoin alkoivat kukkiakin.

Kuivuuteen kyykkäsivät sipulit, tilli, salaatti, retiisi ja rucola, raparperi ja herneet.

Ensi vuonna parempi onni!

Vierailija
1296/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levitin eilen syyslannoitetta, ja hämmästelin, että miten voikin kesä olla taas näin pitkällä! Tuntuu, että ihan vastahan sitä pyöritteli taimikasvatusta ja odotti kesäkuun alkua, että pääsisi istutuspuuhiin, ja kohta korjataan jo viimeistä satoa ja valmistellaan kasveja talveen ja ensi kesään!

Mulla tuli epäonnistumisia vahapapujen kanssa, vain yksi siemen iti! Samoin herneet itivät huonosti. En sitten tiedä pistelikö joku ne kylvön jälkeen poskeensa, vai oliko siemenissä jotain vikaa.

Puutarha selvisi helteistä ja kuivuudesta vaurioitta. Vettä satoi parin viikon välein ukkoskuuroina reilummin ja se tuntui riittävän. Meillä on hyvä savipitoinen maa, ja runsas kasvipeitteisyys ja katteet auttoivat myös. Ainoastaan yhtä kukkapenkkiä jouduin kastelemaan, jossa istutukset harvemmassa ja olen sen joskus perustanut ns. pussimullalla. Ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä noihin hyviin savensekaisiin kompostimultamaihin.

Nyt vain täytyisi kaivella se koko kesän (helteiden takia) uinunut viherpeukalo esiin ja koittaa edistää paria kesken jäänyttä istutusurakkaa.

Onkos muilla syysistutus suunnitelmia? Tai jotain muita pihaprojekteja vielä syksylle?

Vierailija
1297/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen lisäys, että toki vettä sai kantaa selkä vääränä kasvimaahan ja ruukkuihin, mutta muita istutuksia ei onneksi tarvinnut kastella. 😄

Vierailija
1298/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levitin eilen syyslannoitetta, ja hämmästelin, että miten voikin kesä olla taas näin pitkällä! Tuntuu, että ihan vastahan sitä pyöritteli taimikasvatusta ja odotti kesäkuun alkua, että pääsisi istutuspuuhiin, ja kohta korjataan jo viimeistä satoa ja valmistellaan kasveja talveen ja ensi kesään!

Mulla tuli epäonnistumisia vahapapujen kanssa, vain yksi siemen iti! Samoin herneet itivät huonosti. En sitten tiedä pistelikö joku ne kylvön jälkeen poskeensa, vai oliko siemenissä jotain vikaa.

Puutarha selvisi helteistä ja kuivuudesta vaurioitta. Vettä satoi parin viikon välein ukkoskuuroina reilummin ja se tuntui riittävän. Meillä on hyvä savipitoinen maa, ja runsas kasvipeitteisyys ja katteet auttoivat myös. Ainoastaan yhtä kukkapenkkiä jouduin kastelemaan, jossa istutukset harvemmassa ja olen sen joskus perustanut ns. pussimullalla. Ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä noihin hyviin savensekaisiin kompostimultamaihin.

Nyt vain täytyisi kaivella se koko kesän (helteiden takia) uinunut viherpeukalo esiin ja koittaa edistää paria kesken jäänyttä istutusurakkaa.

Onkos muilla syysistutus suunnitelmia? Tai jotain muita pihaprojekteja vielä syksylle?

Joo, minulla on istutettavia kasveja. En viitsinyt istuttaa niitä helteillä. Ovat nököttäneet ruukuissaan :p

Haaveilisin vielä parista marjapuskasta, mutta taidan jättää ensivuoteen.

Vierailija
1299/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesä meni kyllä vauhdilla vaikka vielä jotain on jäljelläkin kesästä. Minä vasta odottelen satoa, no marjat tietysti on jo syötäviä, mutta omenat ja vihannekset odotuttaa itseään. Onneksi tosiaan on nyt satanut ja se kastelu-urakka on vähän helpompaa. Uusia istutuksia ei minulla ole suunnitelmissa, päinvastoin pitäisi karsia ja paljon. Perennapenkki on ollut ihan oman onnensa nojassa ja näyttää räjähtäneeltä. Se pitää karsia kunnolla ennen pakkasia. Ja satoakin odotan jo senkin vuoksi että saa siivottua kaikki taimet sitten pois.  Mulla oli ulkona koko kesän huonekasveja ja osa innostui tekemään sivuversoja ja kasvamaan ihan hullun lailla. Nyt en tiedä minne niitä laittaisin, kun eivät sisälle mahdu kaikki.

Vierailija
1300/1456 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minulla on istutettavia kasveja. En viitsinyt istuttaa niitä helteillä. Ovat nököttäneet ruukuissaan :p

Haaveilisin vielä parista marjapuskasta, mutta taidan jättää ensivuoteen.

Sama mulla, en halunnut helteillä istuttaa ja kasvit odottaneet ruukuissaan. Olen myös suunnitellut pienentäväni mansikkamaata ja siihen tilalle laittaisin yhden päärynäpuun ja pari mustaherukkaa, mutta samat aatokset, että jos jättäisi kevääseen... 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi