Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Onko kokemusta harjaneilikoista?
Löysin pussin siemeniä erään marketin aulan lattialta (!) ja pistin ne nyt penkkiin itämään. Eli jos itävät ja selviävät talvesta, saan ensi vuonna kukkia. Katsotaan, mitä näistä tulee.
🇺🇦🇮🇱
Hei puutarhailijat.
Laitoin reilu kk sitten ämpäriperunoita kasvamaan. En tiedä onko ämpärissä edelleenkään mitään syötävää mutta noi varret kasvaa ihan hulluna. Ne on jo reilun metrin. Mulla on kaikkia virityksiä et ne pysyy pystyssä. Netistä löysin vähän ristiriitaista tietoa siitä, voiko niitä lyhentää?? Jossain luki, että jos ne menee leikkaamaan niin perunatkin lakkaa kasvamasta. . ?
Laitoin myös kaupan tomaateista otettuja siemeniä kasvamaan ja nekin kasvaa kauheaa vauhtia. Hirmu puskia :) Ensimmäiset tomaatit on havaittavissa ja nekin kasvaa ihan silmissä. Vähän myöhässä olin mutta josko molemmista nyt jotain sais.
Kaffepulla kirjoitti:
Onko kokemusta harjaneilikoista?
Löysin pussin siemeniä erään marketin aulan lattialta (!) ja pistin ne nyt penkkiin itämään. Eli jos itävät ja selviävät talvesta, saan ensi vuonna kukkia. Katsotaan, mitä näistä tulee.
Sain harjaneilikkaa taimena kaverilta. Tuossahan tuo talvehtii ja kukkii. Aika helppo vissiin.
Vierailija kirjoitti:
Hei puutarhailijat.
Laitoin reilu kk sitten ämpäriperunoita kasvamaan. En tiedä onko ämpärissä edelleenkään mitään syötävää mutta noi varret kasvaa ihan hulluna. Ne on jo reilun metrin. Mulla on kaikkia virityksiä et ne pysyy pystyssä. Netistä löysin vähän ristiriitaista tietoa siitä, voiko niitä lyhentää?? Jossain luki, että jos ne menee leikkaamaan niin perunatkin lakkaa kasvamasta. . ?
Laitoin myös kaupan tomaateista otettuja siemeniä kasvamaan ja nekin kasvaa kauheaa vauhtia. Hirmu puskia :) Ensimmäiset tomaatit on havaittavissa ja nekin kasvaa ihan silmissä. Vähän myöhässä olin mutta josko molemmista nyt jotain sais.
Perunan varsia ei saa katkaista ennen kuin ovat kasvaneet mukulat haluttuun kokoon eli syksyllä.
Typpeä olet antanut todennäköisesti liikaa, kun varret kasvaa ja vanha kansa sanoi ettei kahta kanna peruna eli varsia tai mukuloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei puutarhailijat.
Perunan varsia ei saa katkaista ennen kuin ovat kasvaneet mukulat haluttuun kokoon eli syksyllä.
Typpeä olet antanut todennäköisesti liikaa, kun varret kasvaa ja vanha kansa sanoi ettei kahta kanna peruna eli varsia tai mukuloita.
Kiitos vastauksesta.
Täytyy siis vaan viritellä lisää jottei ne ihan kaadu. Olen antanut niille ainoastaan kraanavettä, en mitään muuta. Aika paljon kyllä tällaisina hellepäivinä. Parvekkeelle tosin paistaa aurinko pitkin päivää ja on kuuma vaikka meillä ei ole parvekelaseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei puutarhailijat.
Typpeä olet antanut todennäköisesti liikaa, kun varret kasvaa ja vanha kansa sanoi ettei kahta kanna peruna eli varsia tai mukuloita.Kiitos vastauksesta.
Täytyy siis vaan viritellä lisää jottei ne ihan kaadu. Olen antanut niille ainoastaan kraanavettä, en mitään muuta. Aika paljon kyllä tällaisina hellepäivinä. Parvekkeelle tosin paistaa aurinko pitkin päivää ja on kuuma vaikka meillä ei ole parvekelaseja.
Se liikakastelukin aiheuttaa varren kasvua ja jotain lannoitusta olisi hyvä olla myös.
Itselläni myös varret komeat ja kukkinutkin, mutta mukulat olemattomat, niin kastelua epäilen syyksi, mutta lavassa pakko ollut kastella näillä ilmoilla.
Apua, pihallani on peltoetanoiden joukkohyökkäys. Ovat miehittäneet kaikki paikat ja lavakauluksetkin ovat täynnä niitä. Mitä voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, eikö mun cantaloupemeloni tee kuin tyttö tai poikakukkia, jokaikistä kukkaa tupsuttanut ja mehiläiset käyny mutta mikään kukka ei ala pullistumaan meloniksi. Vesimelonissa näky selkeä ero tyttö ja poikakukissa. 2 jo 20cm halkaisijaltaan mutta toi cantaloupe ei kerkiä enää hedelmiä tuottaa kun ei tärppää. (Eka melonikokeilu minulla)
Nämä voi olla ns itsesteriilejä eli vaativat toisen melonin kanssa risteytystä. Saman kasvin kukkien kesken eivät pölyty. Eli tyttö ja poika eri kasveista kun pölytät.
Jassooo hmm aina oppii uutta katsotaan miten käy, tupsuttelin kaikki tsiljoona kukkaa keskenään vesimeloninkukkien kanssa (joo en ole jaksanut enää leikellä kun söin jo ne vesimelonit, oli hyviä! niin puskevat kukkaa aina vaan lisää ja haarovat) mehiläiset ovat kyllä jo ahkerasti pörisseet sekä vesi- että cantaloupemelonin kukilla risteävästi, kypsyä eivät enää ehdi mutta jospa tärppäis, epäilen kyllä että noi kaikki kukat on poikia, ei niissä missään ole "pallukkaa".
Tänä vuonna esikasvattamani tomaatinsiemet eivät joko itäneet, tai sitten kuolivat varhaisessa vaiheessa. Niitä oli istutettu erilaisiin multiin ja hoidettu eri paikoissa, joten syy on arvoitus. En sitten viitsinyt laittaa uusia siemeniä tulemaan, kun oli aika myöhäinen ajankohta, toukokuu. Olisi ehkä voinut, mutta laiskuus iski. Heitin mullat siemenineen vanhaan isoon ja syvään ruukkuun ja siihen päälle sitten jotain random siemeniä ajalta mummo ja ukki. No... tomaatit alkoi siinä ikivanhassa mullassa itää ja sieltä sitten 2-3 viikon kuluttua alkoi puskea tomaatintaimia. Otin niitä sitten talteen parhaani mukaan, yhtä huolettomasti viskasin johonkin ruukkuun ja vettä päälle ajatuksena, että jos sitten ovat niin ujoja etteivät uskalla kasvaa, jos jokou koko ajan kyttää ja yrittää hoitaa.
Nyt on 5 tomaatissa kukat aukeamssa. Vielä siis on mahdollista, että ehdin saada ainakin muutaman tomaatin, koska parveke on lasitettu. jotain muitakin taimia sieltä isosta ruukusta puskee, en tiedä mitä, sirkkalehdet vasta tuloillaan. yksi mansikka ainakin on tulossa, siinä on jo tunnistettavat lehdet.
Kaupasta ostamani persiljaruukun jämätkin vain heitin partsille yhteen ruukkuun - oli persiljaruukku epähuomiossa eksynyt jääkaappiin ja itse taimet sitten ihan vettyneitä. Ajattelin, että saa siitä ainakin johonkin ruukkuun mullat siitä miniruukusta... No... persilja sitten alkoi tunkea uutta kasvustoa, kun pääsi multiin ja siellä on tällä hetkellä hyvin muhkea pensas
Ehkäpä siirryn jatkossa tällaiseen hälläväliä taimienkasvatukseen: tuntuu onnistuvan vallan mainiosti.
Kunkun=jonkun kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suopayrtti, pesusienikurkku kirjoitti:
Tykkään kokeilla itsetehtyjä juttuja, kuten nyt kasvatan pesusienikurkun taimia ( Luffa) .
Hyvin epätasaisesti ja hitaasti pesusienikurkun siemenet itävät.
Katsotaan mitä kasvaa ja saanko pesusieniä joululahjoiksi asti .Nyt katsottuani farmin, kysymyksissä oli suopayrtti mainittu, josta on tehty pesuainetta.
Ohjeenkin löysin,
Onko kukaan tehnyt itse suopayrtistä, ratamosta ja ruusun terälehdistä pesuainetta ?Tilasin suopayrtin taimia.
En löytänyt mistään puutarhamyymälöistä, lähiseuduilta.Perhoset muuten rakastaa suopayrttiä.
Nyt on suopayrtistä tehty saippuaa ja toimii.
Sama aine käy pyykin pesuun kuin kropan pesuunkin , kokeiltu on.Pyykinpesua ja siivouksessa ei haitta vaikka neste onkin vetistä lirua.
Suihkussa olisin kaivannut paksumpaa koostumusta tai
Saisiko lirusta muokattua palasaippuaa.Lux saippua on käyttänyt aikoinaan suopayrttiä omassa saippuassaan.
.[/quote]
Sama aine käy pyykin pesuun kuin kropan pesuunkin , kokeiltu on.
Pyykinpesua ja siivouksessa ei haitta vaikka neste onkin vetistä lirua.
Saisiko lirusta muokattua palasaippuaa.
Lux saippua on käyttänyt aikoinaan suopayrttiä omassa saippuassaan.[/quote]
Suopakukkasaippua on kotimainen vasiten pesupähkinöille.
Minusta suopakukka saippua oli parempi ja monipuolisempi kuin pähkinät .
Onko kukaan leikannut nurmikkoa viikatteella?
Suopayrtistä vielä palasaippuaksi kirjoitti:
Kunkun=jonkun kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suopayrtti, pesusienikurkku kirjoitti:
Tykkään kokeilla itsetehtyjä juttuja, kuten nyt kasvatan pesusienikurkun taimia ( Luffa) .
Hyvin epätasaisesti ja hitaasti pesusienikurkun siemenet itävät.
Katsotaan mitä kasvaa ja saanko pesusieniä joululahjoiksi asti .Nyt katsottuani farmin, kysymyksissä oli suopayrtti mainittu, josta on tehty pesuainetta.
Ohjeenkin löysin,
Onko kukaan tehnyt itse suopayrtistä, ratamosta ja ruusun terälehdistä pesuainetta ?Tilasin suopayrtin taimia.
En löytänyt mistään puutarhamyymälöistä, lähiseuduilta.Perhoset muuten rakastaa suopayrttiä.
Sama aine käy pyykin pesuun kuin kropan pesuunkin , kokeiltu on.Pyykinpesua ja siivouksessa ei haitta vaikka neste onkin vetistä lirua.
Saisiko lirusta muokattua palasaippuaa.Lux saippua on käyttänyt aikoinaan suopayrttiä omassa saippuassaan.
Huippua!!!
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan leikannut nurmikkoa viikatteella?
Olen, ukki opetti. Tosin en muista enää tekniikan saloja kun siitä on jo aikaa.
Ensimmäiset munakoisot alkavat kurkistella koloistaan. Ihmettelen edelleen mustaherukkasadon isoa määrää. Eikä pelkästään määrää, vaan marjan koko on huima! En muista ikinä nähneeni noin suuria.
Minä olen kohta pulassa, tai no olen nyt jo. Molemmat terassit on täynnä ruukkuja, ei mahdu kävelemään kunnolla. Tomaatit yltää katonrajaan ja kukkivat, ämpäreihin laitoin kasvamaan aina 1-2 taimea samaan. Paprikoita laitoin reilusti koska aina niistä varmaan puolet on kuihtuneet jostain syystä. No ei tänä kesänä! Joka ikinen taimi kasvaa hullunlailla, ovat jo ainakin metrin korkuisia ja täynnä kukkia. Raakileita laskin jo ainakin 20 kpl, taimia 20 kpl. Kesäkurpitsat (4 ruukkua/saavia) kasvattaa lehtiä ja kukanalkuja näkyy jokaisessa. Avomaankurkut on vielä pieniä mutta kukkivat jo. Siemenestä kasvatetut pelargonit ja samettiruusut kukkii. Mansikoista tulee viimeistä satoa ja herukat on kohta syöntikypsiä. Mihin minä nämä kaikki laitan, kuka nämä syö??? Puhumattakaan sitten syyskuussa omenoista joita viime vuonnakin tuli ainakin 50 kg. Ei tarvitse paljon kaupasta hakea ruokaa. Jännityksellä odotan minkä verran tulee sinistä perunaa, varsia on heikonlaisesti. Positiivisia ongelmia siis :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kohta pulassa, tai no olen nyt jo. Molemmat terassit on täynnä ruukkuja, ei mahdu kävelemään kunnolla. Tomaatit yltää katonrajaan ja kukkivat, ämpäreihin laitoin kasvamaan aina 1-2 taimea samaan. Paprikoita laitoin reilusti koska aina niistä varmaan puolet on kuihtuneet jostain syystä. No ei tänä kesänä! Joka ikinen taimi kasvaa hullunlailla, ovat jo ainakin metrin korkuisia ja täynnä kukkia. Raakileita laskin jo ainakin 20 kpl, taimia 20 kpl. Kesäkurpitsat (4 ruukkua/saavia) kasvattaa lehtiä ja kukanalkuja näkyy jokaisessa. Avomaankurkut on vielä pieniä mutta kukkivat jo. Siemenestä kasvatetut pelargonit ja samettiruusut kukkii. Mansikoista tulee viimeistä satoa ja herukat on kohta syöntikypsiä. Mihin minä nämä kaikki laitan, kuka nämä syö??? Puhumattakaan sitten syyskuussa omenoista joita viime vuonnakin tuli ainakin 50 kg. Ei tarvitse paljon kaupasta hakea ruokaa. Jännityksellä odotan minkä verran tulee sinistä perunaa, varsia on heikonlaisesti. Positiivisia ongelmia siis :)
Kuulostaa herkulliselta <3
Hei perunanistuttajat/tietäjät!
Perunarutto taisi iskeä ämpäriperunoihini. Siellä täällä lehdissä ruskeaa. Ei kovin paljoa. Varret ja suurin osa vihreää. Mutta kysymys kuulukin. Uskaltaako noita perunoita syödä. Otin kuitenkin jo kaikki ylös ja päällisin puolin niissä ei näy mitään mutta. . ?
Lemmikit kukkivat jo uutta kierrosta :D
Meillä tuli tänään aamun ja aamupäivän aikana 26 mm sadetta. ☔ Ai että puutarha ja puutarhuri kiittää. 🙏 Enemmänkin olisi saanut sataa, mutta tämä jo hyödyttää kasveja. Nyt vain kastellen lisää joillekin janoisille yksilöille, kun maaperä on kosteaa ja imee hyvin. Ja heti päälle levitän kompostikatetta, että kosteus pysyy pitempään maassa.