Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehustamaan omenaa kirjoitti:
Omenoita tulee nyt paljon ja mietin mehustamista.
Ensinnäkin mihin aikaan poimittu mehu omenat ?
Käsittääkseni mehua varten omenoiden ei tule olla kypsiä, mutta milloin ne pitää poimia ?Toinen kysymys.
Mehumaijalla vai mehupuristimella ??Entä tuoremehuasema? Maksaa toki litralta enemmän kuin kaupan halvin omppumehu, mutta nopeasti tulee valmista ja säilyy hyvin. Mehuasemia on monenlaisia, yrityksiä ja järjestöjen ylläpitämiä.
Tätä suosittelen minäkin, ehdoton ykkönen! Jää se sotkuinen työ kotona pois. Mehumaija on vihonviimeinen rakkine millä omenamehua kannattaa tehdä, hidasta ja kallista keitellä tuntikausia. Ämpärillisestä ei paljon mehua tule. Lajikkeestakin tietysti riippuu ja kypsyysasteesta. Ensimmäisiä kun alkaa puusta kypsänä tippumaan, ovat varmaan aika sopivia mehustettavaksi. Omenoita saa edullisesti ostettuakin tai jopa ilmaiseksi, kannattaa seurata toria ja netin myyntipalstoja. Lajikkeesta myös riippuu mihin aikaan kesästä tai syksystä ovat kypsiä.
Koska haluan tehdä itse niin,
Kävin ostamassa puristimen ja pian pitää alkaa poimimaan omenat,
oksia oli jo katkennut omenoiden painosta.
Oksat kannattaa tukea jo raakilevaiheessa. Siihen käy ihan jotkut vahvat paju-, pihlaja- tms kepit, joissa toisessa päässä oksasta muodostuva Y-haara. Hankala selittää. Tavallaan kuin jättikokoinen makkaratikku. 🙂 En tiedä, onko tähän ihan myynnissä jotain valmiita, mutta jos on jotain omaa puskaa josta ottaa, niin tuollaiset itsetehdyt ovat oikein pätevät ja kestävät vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Horton kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?
Riippuu ihan vyöhykkeestä, kasvupaikasta ja talvisuojauksesta. Minulla on hengissä, mutta on tehnyt vain pari uutta lehteä. Ei ole tullut viskatuksi vielä pois. Jopa kaupan ruusu voi talvehtia ulkona.
Jos puhutaan maahan iskemisestä, ei ehkä kysyjällä ole hirveästi kiinnostusta talvisuojaukseen. Varmemmin se viileässä sisätilassa menee ja kukkiikin uudestaan jos nyt talvettamista haluaa kokeilla. Yhdellä tutullani on valtavat pelargonit ja hortensiat oman talvetuksen ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin niistä hajuherneen raappanoista, jotka olivat vain lötköjä suikeroita pitkällisestä esikasvatuksesta huolimatta. Ihme kyllä ne virkistyvät isossa ruukussa ulkona, ja ovat nyt ihan komeita. Mutta ei nyt mitään hirveän ihmeellisiä. Kukkia ei ole kovin paljon.
Jatkossa en aio näitä esikasvattaa. Suorakylvän, tai en laita enää ensi kesänä näitä. Kaikkeen vaivannäköön nähden olivat floppi.
Mitkä kasvit teillä on tänä vuonna onnistuneet / epäonnistuneet?
Mulla epäonnistui täysin paprika, ei lähtenyt kasvuun alkua pidemmälle.
Lyhtykoiso on vielä arvoitus, tuleeko tuosta mitään.
Tilli epäonnistui täysin, ei edes itänyt. Myöskään idänunikot eivät ole näyttäneet itäneen.
Tämähän oli Jaska Jokusen määritelmä vuoroviljelystä: siellä missä tomaatit nahistuivat viime vuonna, siellä perunat kärventyvät tänä vuonna.
Mitä floppeja teillä on ollut?Minulla taas ennätyksellisen hyvin kasvavat paprikat, tomaatit, kesäkurpitsat. Epäonnistuin avomaankurkuissa ja kesäkukkien kasvatuksessa. Tosin pelargonit siemenestä kasvatettuna alkavat nyt kukkimaan. Herukoita tulee enemmän kuin saan mahtumaan pakastimeen, mansikat oli aika pieniä suurin osa vaikka kastelin päivittäin. Omenoita vielä odottelen pari kuukautta, kovin pieniä ovat mutta määrä on valtava, osa tippuu puusta kun on niin tiheässä hedelmiä. Metsämarjoja en ole poiminut vuosiin kun ei mahdu minnekään eikä ehdi ja jaksa yksin enempää syödä, omasta pihasta tulee niin paljon syötävää.
Mulla chili ei itänyt ollenkaan ja salaatit ja lehtikaalit tosi huonosti. Kurkut kituivat aikansa mutta sitten innostuivat ja nyt pukkaa satoa. Uusi tuttavuus sitruunakurkku on kiva. Penkin reunaan heitin huolimattomasti ikivanhan pussinjämät punajuurta. Kaikki itivät, tietenkin. Omenat ovat pieniä, kirsikoita tuli hyvin. Marjapensaat roikkuvat maassa saakka ja olen ihan tuskissa marjamäärän takia.
Kukista kiinanasteri on avannut ensimmäisen kukan, kelloköynnöksessä vasta nuppuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehustamaan omenaa kirjoitti:
Omenoita tulee nyt paljon ja mietin mehustamista.
Ensinnäkin mihin aikaan poimittu mehu omenat ?
Käsittääkseni mehua varten omenoiden ei tule olla kypsiä, mutta milloin ne pitää poimia ?Toinen kysymys.
Mehumaijalla vai mehupuristimella ??Entä tuoremehuasema? Maksaa toki litralta enemmän kuin kaupan halvin omppumehu, mutta nopeasti tulee valmista ja säilyy hyvin. Mehuasemia on monenlaisia, yrityksiä ja järjestöjen ylläpitämiä.
Tätä suosittelen minäkin, ehdoton ykkönen! Jää se sotkuinen työ kotona pois. Mehumaija on vihonviimeinen rakkine millä omenamehua kannattaa tehdä, hidasta ja kallista keitellä tuntikausia. Ämpärillisestä ei paljon mehua tule. Lajikkeestakin tietysti riippuu ja kypsyysasteesta. Ensimmäisiä kun alkaa puusta kypsänä tippumaan, ovat varmaan aika sopivia mehustettavaksi. Omenoita saa edullisesti ostettuakin tai jopa ilmaiseksi, kannattaa seurata toria ja netin myyntipalstoja. Lajikkeesta myös riippuu mihin aikaan kesästä tai syksystä ovat kypsiä.
oksia oli jo katkennut omenoiden painosta.Oksat kannattaa tukea jo raakilevaiheessa. Siihen käy ihan jotkut vahvat paju-, pihlaja- tms kepit, joissa toisessa päässä oksasta muodostuva Y-haara. Hankala selittää. Tavallaan kuin jättikokoinen makkaratikku. 🙂 En tiedä, onko tähän ihan myynnissä jotain valmiita, mutta jos on jotain omaa puskaa josta ottaa, niin tuollaiset itsetehdyt ovat oikein pätevät ja kestävät vuosia.
Tuo oli ihan hyvin selitetty, ja näin on tehtykin !
Osin vain oksia on jäänyt tukematta.
Nyt on tullut omenia puihin jotka eivät aikasemmin ole tehneet yhtään mitään.
Vieraili.[/quote kirjoitti:
Oksat kannattaa tukea jo raakilevaiheessa. Siihen käy ihan jotkut vahvat paju-, pihlaja- tms kepit, joissa toisessa päässä oksasta muodostuva Y-haara. Hankala selittää. Tavallaan kuin jättikokoinen makkaratikku. 🙂 En tiedä, onko tähän ihan myynnissä jotain valmiita, mutta jos on jotain omaa puskaa josta ottaa, niin tuollaiset itsetehdyt ovat oikein pätevät ja kestävät vuosia.
Harava tai heinähanko ylösalaisin, oiva tuki .
Horton kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?
Talvehtii, mutta tuskin saat kukkimaan enää. Tekevät vain lehteä. Tämä kokemus mulla.
🇺🇦🇮🇱
Ja siis kukkapenkkiin olen iskenyt nuo terassihortensiat. Ruukussa talvettamista en ole kokeillut. Kyllä ne penkissä talvehtii, mutta niistä tulee vain sellaisia isoja lehtipuskia. Viime vuonna kaivoin ne kaikki ylös.
Tästä tuli mieleen, että kannattako tänä keväänä ostetut ja ruukuissa olevat kärhöt talvettaa niissä ruukuissa, vai iskeä maahan?
Mulla on yksi ns. viinikärhö ja loput jalokärhöjä. Tuo viinikärhö oli ainoa, joka kukki.
🇺🇦🇮🇱
Niksi kirjoitti:
Vieraili.[/quote kirjoitti:
oksia oli jo katkennut omenoiden painosta.Oksat kannattaa tukea jo raakilevaiheessa. Siihen käy ihan jotkut vahvat paju-, pihlaja- tms kepit, joissa toisessa päässä oksasta muodostuva Y-haara. Hankala selittää. Tavallaan kuin jättikokoinen makkaratikku. 🙂 En tiedä, onko tähän ihan myynnissä jotain valmiita, mutta jos on jotain omaa puskaa josta ottaa, niin tuollaiset itsetehdyt ovat oikein pätevät ja kestävät vuosia.
Harava tai heinähanko ylösalaisin, oiva tuki .
No joo, jos on vaikka yksi puu ja pari tuettavaa oksaa ja varastossa ylimääräisiä heinähankoja ja haravia siksi aikaa kun muut ovat puussa tukena. 😄 Tässä laskin, että meillä tuossa lähimmässä puussa näyttää olevan jo viisi tukikeppiä. 😄
Kaffepulla kirjoitti:
Ja siis kukkapenkkiin olen iskenyt nuo terassihortensiat. Ruukussa talvettamista en ole kokeillut. Kyllä ne penkissä talvehtii, mutta niistä tulee vain sellaisia isoja lehtipuskia. Viime vuonna kaivoin ne kaikki ylös.
Tästä tuli mieleen, että kannattako tänä keväänä ostetut ja ruukuissa olevat kärhöt talvettaa niissä ruukuissa, vai iskeä maahan?
Mulla on yksi ns. viinikärhö ja loput jalokärhöjä. Tuo viinikärhö oli ainoa, joka kukki.
Osa kärhöistä kukkii vanhoilla edellisen vuoden versoilla joten älä leikkaa niitä jos et tiedä kukkiiko ko lajikkeet uusilla vai vanhoilla. Kannattaa istuttaa maahan jos asut Etelä- tai Keski-Suomessa, mutta 4-vyöhykkeellä harvoin onnistuu talvehtiminen ja varmempaa on viedä ruukussa kellariin.
Kesäkurpitsa pääsi yllättämään ja kasvoi puoli metriseksi. Löytyisikö hyviä reseptejä puiselle kesäkurpitsalle?
Kiitos kärhöneuvoista! Mulla on todella hyvämultainen kohopenkki, jossa olisi kyllä tilaa. Taidanpa kaivaa ne kaikki talveksi siihen. Selviytykööt tai olkoot selviytymättä.
Kesäkurpitsasta: se kun menee paksukuoriseksi, poistan kuoren juustohöylällä ja samoin sen siemenhötön. Käytän vain sen ”lihan”.
Sitä voi laittaa raastettuna makaronilaatikon sekaan, tai siivuina lasagnen sekaan. Tykkään mausta.
🇺🇦🇮🇱
Onkohan tomaattini sen takia vihreitä, että olen istuttanut liian myöhään? Onko muilla punaisia jo? Milllä ne saa punertumaan?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tomaattini sen takia vihreitä, että olen istuttanut liian myöhään? Onko muilla punaisia jo? Milllä ne saa punertumaan?
Pohjois-Pohjanmaa
Minulla on tomaatit kasvihuoneessa vihreitä . Satunnaisia punaisia pikku tomaatteja
on vasta kypsynyt.
Joka vuosi otan vihreät tomaatit kypsymään laatikkoon pimeään vaatehuoneseen.
Eivät ehdi kypsyä kasvihuoneessa , jossa ei ole lämmitystä.
Olen uusi, enkä jaksanut kovin montaa sivua selata, mutta onko tänä vuonna muilla syönyt ruusun lehtiä joku ötökkä? Mulla siis aivan kaikki vasta keväällä istutetut ruusut syötyjä. Yksi kuolikin sitten. Mitähän mahtaa olla ja mitä tälle mahtais? Vai voiko mitään enää tehdä? Jatkuuko ensi keväänä vai onko vuosikohtaista? Muutama ruusu on tullut, mutta melko kitsasta on nyt.
Kyllä tässä vielä lämpimiä ilmoja voi olla tulossa. On niillä vielä aikaa kypsyä.
Mulla on tomaatit jo punaisia, vaikka ovat ihan ulkona olleet koko kesän. Näin etelä-Suomessa!
🇺🇦🇮🇱
Hei. Onko neuvoa / mielipidettä siitä, että mitä kotimaisista Valkea Kuulas -omenoista kannattaa tehdä? Ja kannattaako säilöä? Jos kannattaa, niin miten? Kiitos kaikille kommenteista jo etukäteen.
Moikka. Ajatukset siirtyvät jo talveen vaikka kesää vielä riittää... Kysymys: Onko kukaan saanut pensasmustikkaa talvehtimaan thermoruukussa?
Vierailija kirjoitti:
Vihreitä on minullakin, ja suurin osa vasta kukkii, eli ei taida montaa kirsikkatomaattia tulla. Sivuversoja en ole poistanut joten ovat aikamoisia pehkoja ja kasvavat vain kokoa eivät niinkään satoa. Osan latvoin mutta osa kasvaa edelleen kokoa, ensimmäinen kesä kun opettelen tätä. Keskellä maata asustelen.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsa pääsi yllättämään ja kasvoi puoli metriseksi. Löytyisikö hyviä reseptejä puiselle kesäkurpitsalle?
Kasviskeittoa, minulla myös reiden kokoinen, keitin ja soseutin porkkanan ja sipulin kanssa ja pakkaseen.
Siitä sitten kun haluaa päästä helpolla.