Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa ketjua pilaa aloituksessa käytetty itseräätälöity nimitys. Miksi ja mihin sellaista tarvitaan?
Sana puutarhuri on ollut olemassa jo iät ajat.
Puutarhailija on ihan mainio nimitys puutarhassa puuhastelevalle henkilölle. Lisäksi tällaiset itseräätälöidyt nimet kertoo kielemme rikkaudesta. Puutarhuri on ammattinimike.
Totta puhuen itselläkään ei oikein taivu suuhun tai näppäimistölle "puutarhailija" ja luen aina väärin. Tuntuu ihan vieraskieliselle sanalle, todella vaikea ja mietin koko ajan kuinka se taipuisi ns. oikein, mutta elän sen kanssa. Puutarhurit olisi myös kelvannut itselle parhaiten, mielestäni se voi olla sekä ammatti että harrastus, mutta eipä oo mun ketju, joten ei tuosta otsikosta kannata olla niin vakava.
Noh, mutta itse kysymykseen. Minulla olisi mahdollisuus kaivaa n. 2,5m korkeita tuijia muualta ja istuttaa ne omaan pihaan. Mietin vaan, että kun nyt sijaitsevat varjossa ja minulla tulisivat paikkaan, jossa aurinko paistaa koko päivän, että kannattaako siirto sittenkään ja toinen, että kannattaisiko kaivaa vasta syksyllä tuijat ylös sittenkin? Näillä helteillä (täällä siis tyyliin koko kesä ollut 24 lämmintä vähintään joka päivä) takuuvarmasti eivät saa tarpeeksi vettä, mutta kestääkö talven, jos kaivaa syksyllä (tod. näk. vasta lokakuussa).
Mieti sitä ja tule valmiin vastauksen kanssa meille esittelemään.
Vai niin, kiitos ja vissiin myös näkemiin, jos taso menee tällaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa ketjua pilaa aloituksessa käytetty itseräätälöity nimitys. Miksi ja mihin sellaista tarvitaan?
Puutarhailija on ihan mainio nimitys puutarhassa puuhastelevalle henkilölle. Lisäksi tällaiset itseräätälöidyt nimet kertoo kielemme rikkaudesta. Puutarhuri on ammattinimike.
Noh, mutta itse kysymykseen. Minulla olisi mahdollisuus kaivaa n. 2,5m korkeita tuijia muualta ja istuttaa ne omaan pihaan. Mietin vaan, että kun nyt sijaitsevat varjossa ja minulla tulisivat paikkaan, jossa aurinko paistaa koko päivän, että kannattaako siirto sittenkään ja toinen, että kannattaisiko kaivaa vasta syksyllä tuijat ylös sittenkin? Näillä helteillä (täällä siis tyyliin koko kesä ollut 24 lämmintä vähintään joka päivä) takuuvarmasti eivät saa tarpeeksi vettä, mutta kestääkö talven, jos kaivaa syksyllä (tod. näk. vasta lokakuussa).
Siirtäisin vasta ensi keväänä, jos suinkin mahdollista.
Olen siirtänyt pienempiä tuijia myös varjopaikasta aurinkoon ja osa ei sitä kestänyt. Jos juuristo on levinnyt laajalle, voi olla vaikeaa saada siirrettyä ilman isompia vaurioita. Kunhan uudella paikalla on kunnollinen multavara ja istutuksen jälkeen saa kunnolla vettä, luulisi kasvin siinä viihtyvän. Keväällä voisi olla paras aika siirtoon.
Vierailija kirjoitti:
Totta puhuen itselläkään ei oikein taivu suuhun tai näppäimistölle "puutarhailija" ja luen aina väärin. Tuntuu ihan vieraskieliselle sanalle, todella vaikea ja mietin koko ajan kuinka se taipuisi ns. oikein, mutta elän sen kanssa. Puutarhurit olisi myös kelvannut itselle parhaiten, mielestäni se voi olla sekä ammatti että harrastus, mutta eipä oo mun ketju, joten ei tuosta otsikosta kannata olla niin vakava.
Ovatko myös sanat kirjailija ja taiteilija sinusta vieraskielisiä sanoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, perinteisestihän käytetään nimitystä kotipuutarhuri, mutta mielestäni tuo puutarhailija on aloittajalta kiva oivallus. Itse olen sekä ammattipuutarhuri (eli puutarhuri), että kotipuutarhuri. Onhan näillä vissi ero omasta näkökulmastani, mutta en nyt seinille hypi, jos harrastaja nimittää itseään puutarhuriksi. :)
Kysymykseesi: Tuijia kannattaisi kastella nyt heinäkuun ajan kerran viikkoon runsaasti. Elokuussa, kun helteet toivottavasti ovat ohi, kierrät pistolapion kanssa tuijat ympäri niin, että katkot juuret vähintään latvuksen levyiseltä alueelta, mieluummin isommalta, että juuripaakusta tuli mahdollisimman iso. Tämä juurten katkominen saa puun kasvattamaan hiusjuuristoa juuripaakkuun. Siirtäessä sitten juurten katkominen tietenkin myös paakun alta. Tässä pitäisi sitten olla varovainen, että juuripaakku pysyisi mahdollisimman ehjänä. Useampi henkilö saa olla lapion kanssa avittamassa. Paakku nostetaan pressun tai juuttikankaan päälle ja sidotaan kiinni.
Jos siirrät syksyllä, varjostuskankaat helmikuussa päälle. Jos siirrät keväällä, niin varjostuskankaat istuttamisen jälkeen päälle. Ensimmäisen kevään ja alkukesän säännöllinen kastelu, ja lopun kesääkin, jos on kuivaa.
Tuija on parhaimmillaan vähän varjoisemmassa paikassa, mutta auringossakin menestyy, jos maaperä on tuoreena pysyvää. Eli valmistele istutuspaikka hyvin: Isot kuopat, juuripaakkua isommat, ja niihin hyvää savensekaista multaa. Jos paikka on tuulinen, kunnolliset tukiseipäät eivät olisi pahitteeksi, pari vuotta riittää tukemiseen. Samoin siirron jälkeen varjostusverkko päälle parina-kolmena keväänä sieltä helmikuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, perinteisestihän käytetään nimitystä kotipuutarhuri, mutta mielestäni tuo puutarhailija on aloittajalta kiva oivallus. Itse olen sekä ammattipuutarhuri (eli puutarhuri), että kotipuutarhuri. Onhan näillä vissi ero omasta näkökulmastani, mutta en nyt seinille hypi, jos harrastaja nimittää itseään puutarhuriksi. :)
Kysymykseesi: Tuijia kannattaisi kastella nyt heinäkuun ajan kerran viikkoon runsaasti. Elokuussa, kun helteet toivottavasti ovat ohi, kierrät pistolapion kanssa tuijat ympäri niin, että katkot juuret vähintään latvuksen levyiseltä alueelta, mieluummin isommalta, että juuripaakusta tuli mahdollisimman iso. Tämä juurten katkominen saa puun kasvattamaan hiusjuuristoa juuripaakkuun. Siirtäessä sitten juurten katkominen tietenkin myös paakun alta. Tässä pitäisi sitten olla varovainen, että juuripaakku pysyisi mahdollisimman ehjänä. Useampi henkilö saa olla lapion kanssa avittamassa. Paakku nostetaan pressun tai juuttikankaan päälle ja sidotaan kiinni.
Jos siirrät syksyllä, varjostuskankaat helmikuussa päälle. Jos siirrät keväällä, niin varjostuskankaat istuttamisen jälkeen päälle. Ensimmäisen kevään ja alkukesän säännöllinen kastelu, ja lopun kesääkin, jos on kuivaa.
Tuija on parhaimmillaan vähän varjoisemmassa paikassa, mutta auringossakin menestyy, jos maaperä on tuoreena pysyvää. Eli valmistele istutuspaikka hyvin: Isot kuopat, juuripaakkua isommat, ja niihin hyvää savensekaista multaa. Jos paikka on tuulinen, kunnolliset tukiseipäät eivät olisi pahitteeksi, pari vuotta riittää tukemiseen. Samoin siirron jälkeen varjostusverkko päälle parina-kolmena keväänä sieltä helmikuusta alkaen.
Tarkennus vielä, että tuon juurten katkomisen jälkeen ei tehdä siirtoa heti, vaan vasta siellä syys-lokakuussa tai keväällä, että uutta juurta ehtii kehittyä! Unohtui tuolta välistä tämä.
Jos tehtäisiin niin, että keskityttäisiin itse asiaan, ja jätettäisiin vihdoin taakse tämän ketjun nimi, joka ei ollut ihan onnistunein, sen myönnän.
Hyvää kesän jatkoa kaikille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtäisiin niin, että keskityttäisiin itse asiaan, ja jätettäisiin vihdoin taakse tämän ketjun nimi, joka ei ollut ihan onnistunein, sen myönnän.
ap
Ei kai täällä ole ollut kuin pari kommentoijaa, jotka eivät ole ketjun nimestä pitäneet. ☺️ Tuo on just hyvä nimi! Jatketaan sillä. 😄
Vierailija kirjoitti:
ap
Et ole ap. Minä olen ap, eikä minua haittaa, että ihmiset keskustelevat ketjun nimestä. On oikein kiintoisaa miten 1 sana voi herättää niin paljon kommentteja. Hyvää kesää silti sinullekin vale-ap :)
Mitä perennoja suosittelisitte ruusuorapihlajan seuraksi isohkoon istutusryhmään paahteiselle paikalle? Vyöhyke II-III, naapurissa tuo puu on menestynyt niin uskalsin kokeilla sitä itsekin.
Joko teidän paprikat kukkivat?
Omat taimeni ovat reheviä 40-senttisiä, isot lehdet, mutta kukista ei vielä tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Joko teidän paprikat kukkivat?
Omat taimeni ovat reheviä 40-senttisiä, isot lehdet, mutta kukista ei vielä tietoakaan.
Paprika ei kuki. On pienempi kuin sinulla. Minulla kukkii kesäkurpitsa nyt.
Ihanaa mässyttää omia mansikoita <3
Joko tulee puutarhasta satoa? Meillä on juhannuksesta asti saanut kurkkuja, kesäkurpitsoja ja mansikoita. Yrttejä on saanut napsittua jo hyvän tovin pitempään. Perunoiden tilannetta en vielä ole katsonut, mutta tänään olisi tarkoitus.
Onkos ämpäriperunoiden kasvattajia? Mulla on nyt ekan kerran kokeilussa ja mietinkin, että tyhjennetäänkö koko ämpäri kerralla, vai oletteko käsin kaivanut pohjalta ensin isompia ja jättäneet pinnassa olevat pienemmät vielä kasvamaan?
Miltäs helle näyttää puutarhassa? Täällä vähän jo kyllästyttää... Jäi aika iso määrä monivuotisten taimia istuttamatta helteiden alettua. Helpompi pitää taimet yhdessä paikassa varjossa, ja kastella astioihinsa, kuin kantaa vettä ympäri pihaa. Toisaalta olisi kauhea into päästä tekemään kesken jäänyt uusi istutusalue loppuun ja aloittaa jo toista, mutta ei kerta kaikkiaan kuuman työpäivän päälle jaksa.
Kastelua siis piisaa: joka toinen ilta 300 litraa kasvimaahan ja kasvihuoneeseen ja joka toinen ilta saman verran muille istutuksille. Saisi kyllä sataa välillä!
Toisaalta tämä helle on tehnyt sen, että puutarhassa on tullut normaalia enemmän vain kierreltyä ja katseltua, kun ei ole kaiken aikaa työntouhussa. 😊
Vierailija kirjoitti:
Mitä perennoja suosittelisitte ruusuorapihlajan seuraksi isohkoon istutusryhmään paahteiselle paikalle? Vyöhyke II-III, naapurissa tuo puu on menestynyt niin uskalsin kokeilla sitä itsekin.
Googlasin "ruusuorapihlaja istutussuunnitelma" ja sieltä tuli yksi kiva Kotipuutarha - lehden linkki. En tiedä saako tänne linkittää, joten käyppä itse kurkkaamassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Joko tulee puutarhasta satoa? Meillä on juhannuksesta asti saanut kurkkuja, kesäkurpitsoja ja mansikoita. Yrttejä on saanut napsittua jo hyvän tovin pitempään. Perunoiden tilannetta en vielä ole katsonut, mutta tänään olisi tarkoitus.
Onkos ämpäriperunoiden kasvattajia? Mulla on nyt ekan kerran kokeilussa ja mietinkin, että tyhjennetäänkö koko ämpäri kerralla, vai oletteko käsin kaivanut pohjalta ensin isompia ja jättäneet pinnassa olevat pienemmät vielä kasvamaan?
Miltäs helle näyttää puutarhassa? Täällä vähän jo kyllästyttää... Jäi aika iso määrä monivuotisten taimia istuttamatta helteiden alettua. Helpompi pitää taimet yhdessä paikassa varjossa, ja kastella astioihinsa, kuin kantaa vettä ympäri pihaa. Toisaalta olisi kauhea into päästä tekemään kesken jäänyt uusi istutusalue loppuun ja aloittaa jo toista, mutta ei kerta kaikkiaan kuuman työpäivän päälle jaksa.
Kastelua siis piisaa: joka toinen ilta 300 litraa kasvimaahan ja kasvihuoneeseen ja joka toinen ilta saman verran muille istutuksille. Saisi kyllä sataa välillä!
Toisaalta tämä helle on tehnyt sen, että puutarhassa on tullut normaalia enemmän vain kierreltyä ja katseltua, kun ei ole kaiken aikaa työntouhussa. 😊
Vähän laiskottaa isutuspuuhat täälläkin, ovat edelleen astioissaan :D
Ikävä kyllä pahempaa hellettä ja kuivuutta on luvattu, joten kastelua riittää. Pitää alkaa jo hyödyntämään kaikki hanasta valutettava lämmin vesi myös. Ennakointi on parasta mitä voi tehdä, eikä harmita, vaikka tulisikin sateita. Tleepahan joka tapauksessa käytettyä kaikki vesi hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Harjaneilikka, saksankurjenmiekka, erilaisia kurjenpolvia, malvaa, unikoita, pioneja, ruusutkin sopisivat joukkoon vaikkeivat ole perennoja, myös pienikokoisia pensaita voisi käyttää isossa ryhmässä, esim japaninangervoa ja hanhikkia.
Puutarhailijan työt tuottavat jo satoa enemmän kuin jaksaa syödä.
Mansikkaa, kurkkua, pinaattia, lehtikaalia, kesäkurpitsaa ja sipulia syöty parisen viikkoa eikä kohta enää maistu.
Tomaatit alkavat olla syöntikypsiä myös ja paprikakin punoittaa lupaavasti.
Punajuuretkin kasvaneet syöntikokoon, mutta jotenkaan ei kesällä tee mieli niitä syödä.
Oli pakko siirtää kasvihuonetomaatit kokonaan ulos kasvihuoneesta. Siellä on saunalämpötila ja ne olivat ihan nahistuneita.
Salaateissa lavakauluksessa on järjettömät määrät pieniä etanoita. En ole onnistunut vähentämään niitä millään, aina tulee lisää.
Mansikoita on jo tullut ja punaisia viinimarjoja! Viime vuonna linnut ehtivät ensin ja söivät kaikki, nyt olen kerännyt jo vähän pakkaseen.
Mistä tietää, milloin perunoita voi nostaa? Laitoin jo keväällä varhaisperuna Annabellaa, eikä ole kukkinut yhtään.
Luumupuu oli kasvanut jo pari vuotta sitten kaksihaaraiseksi, en ollut tajunnut leikata. Nyt leikkasin toisen haaran pois, mutta se toinen on siis vino myös, eikä latvus kasva suoraan. Oikeneeko se ajan kanssa itsekseen, jos laittaa tukevan tukikepin ja narulla kiinnittää sen oksan väkisin suoraksi?
Mieti sitä ja tule valmiin vastauksen kanssa meille esittelemään.