Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
221/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Kiitos sinulle, joka jaksoit kirjoittaa pitkän viestin ja ehdotit krassia ja kerroit salkoruusun kasvatuksesta.

Minulla itse asiassa on siinä muurin ylätasolla maaparanettu kukkapenkki, johon laitan aina krassia! Sehän valuu ja peittää koko muurin, näky on syksyllä upea. Niin aion tehdä tänäkin vuonna

Mietin vaan siitä muurin juurta eli alaosaa, kun siihen tulee aina niitä rikkaruohoja. Siksi haluaisin siihen jotain, joka näyttäisi nätillä siinä reunuksena ja tukahduttaisi ne perhanan rikkaruohot. Täytyy nyt miettiä vielä.

Kuunlilja peittää hyvin alustaansa, mutta kun on aurinkoinen paikka, niin saattaa olla että vain ne vihreälehtiset viihtyy, kirjavilla on vaatimuksena vähän varjoakin. Mulla on niitä vihreälehtisiä ihan paahteessakin, hyvin on pärjänneet vuosikymmenen. Jos oikein kuivaa on, niin vähän vettä olen hätäapuna antanut, muutoin ovat omillaan toimeen tulevia.Viihtyessään kasvavat liki 70 sentin korkuiseksi, auringossakin. Niitäkin saattaa olla erilajeja, jotka on eri korkuisia.

Mulla on niitä kuuliljoja useita eri lajikkeita, pidän niistä kaikin puolin. Ainoa joa ei ole meillä viihtynyt on se valkea lehtinen, aikansa kitui, annoin serkulle, eikä viihtynyt sielläkään.

Kuuliljojen väliin voi sujauttaa vaikka tulppaaneja, niiden varret ja lehdet peittyy sitten kuuliljojen lehtien alle, ja kuka estää vaikka liljojakin laittamasta, mulla on niitä kaikkia runsaasti väleissä. Kun kuuliljat kasvaa leveyttä ja juurakot laajenee niin liljoille sitten uusi paikka, kun eivät enää jaksa kaivautua luulijojen juurakon läpi.

Hajuherne voisi myöskin viihtyä muurin juurella kiipeilisi sine krassien sekaan. Viime kesänä istutin monivuotista hajuhernettä, saa nähdä kasvaako nyt keväällä. Tilasin myös lisää sitä, punaisena ja vaalean punaisena.

Otin terassin ympäriltä pois köynnöshortensiat, olivat hankalia hoitaa siinä , laitan tilalle niitä hajuherneen monivuotisia ja erilaisia kärhöjä. Eri värisiä ja eri aikaan kukkivia, ovat helppohoitoisempia kun ruohovartisia ovat, puuvartisten hortensioiden sijaan.

Hajuhernettä ei ole monivuotisena. Tarkoitit ehkä ruusunätkelmää joka on monivuotinen köynnöskasvi. Sitä saa ainakin valkoisena ja vaaleanpunaisena. Jos saa viihtymään on kestävä ja kaunis.

Sitäpä juuri tarkoitin ja monivuotisena 'hajuherneenä' sitä markkinoidaan, joissakin paikoissa, on myös tummempana punaisena, noita kaikkia värejä tilasin, valkoisen jo viime vuonna.

Onko sinulla niitä kasvamassa, jos, niin kasvaako kuinkakin kookkaaksi. Aika luiru on noiden kuvausten mukaan, kun 20-30 sentin välein tulisi istuttaa. Viimevuonna hankitut laitoin sellaisen telineen ympärillen. 20sentin välein. Nyt siihen terassin ympärille aion niitä laittaa muiden mukaan, olisi ihan kiva jonkun kokemuksia kuulla kasvun koosta.

-sama-

Parissa vuodessa tuuheutuu ja tekee runsaasti versoja mutta ei lähde leviämään. Siemenistä olen kasvattanut uusia taimia. Kasvaa minulla n. 2-2,5 metriä korkeaksi, kasvuvyöhyke on II. Laittaisin aika tiheään jos siitä haluaa esim. näköestettä.

OK, niin arvelinkin , jotta lähekkäin kannattaa laittaa tai sitten muiden sekaan, antamaan eri värisiä juonteita terassin ympärille, kahdelle sivulle auringon puolelle..Korkeuskin on passeli.Kiitti.

-sama-

Vierailija
222/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös hullu puutarha-intoilija!! Olohuone täynnä taimia, koulittuja ja sitä odottavia. Tomaattia monia lajeja, varsinkin pensas- ja ruukkutomaatteja, jotka laitan kylmästi amppeleihin roikkumaan, onnistuu muuten tosi hyvin, kokeilkaa!!

Paprikaa ja chiliä löytyy myös. On tulossa kiireinen kesä, niin tänä vuonna en kylvä mitään kukkia. Kukkapenkkiin ulos kylvän kyllä metritolkulla unikkoa ja kesäkukkia. Maailman helpoin kukkapenkki!!

Olen kokeillut monena kesänä kesäkurpitsan kasvatusta, mutta en ole kummoisesti onnistunut. Muut kasvit ovat onnistuneet tosi hyvin, sato on aina valtava. Olen kova lannoittaja, ja olen tullut siihen tulokseen että olen lannoittanut kesäkurpitsoita liikaa. Ne ovat myös tosi tarkkoja missä vaiheessa taimet istuttaa. Yksikin lehti liikaa tai liian vähän, ja väårä ulkolämpötila, niin ei onnistu!! Kukkii mutta yhtään hedelmää ei tule.

Voi kun pääsis jo ulkohommiin ja multaa haistelemaan 🤠

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaat keväällä , huhtikuun alussa, kaikki kuivat lehdet ja rönsyt pois, vaihdat mullan, ja alat hoitamaan; lannoitat ja kastelet. Sijoita ensin sisälle, ja heti ulos kun plussaa, kasvattaa nopeasti uusia lehtiä. Riippuu lajikkeesta, minkä verran tekee marjoja, mutta marja- tai esim. tomaattilannoitetta voi laittaa. Ja syksyllä taas talvehtimaan, menee myös ulkona multapenkissä kuivilla lehdillä peitettynä.

Vierailija
224/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen oli tarkoitettu amppelimansikasta kysyjälle 🙂

Vierailija
225/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin viime vuonna vetämään pidemmän ajan kasvatusprojektia: istutin parsan juurakoita ja 12 pionia. Tänä keväänä jännäilen, miten selvisivät talvesta.

Helmikuussa tilasin nettikaupasta vadelman taimia, kärhöjä ja kuunliljoja, ne toimitetaan huhtikuussa. Toivottavasti lumet ovat silloin jo sulaneet (1-vyöhyke). Nettikaupasta minulla on vain hyviä kokemuksia, kaikki kasvit ovat olleet varsin elinvoimaisia.

Ikkunalla kasvatan syötäväksi rucolan versoja, kukintaa varten krassia ja auringonkukkia. Huhtikuussa alan esikasvattaa kesäkurpitsoja. Krassit lähtivät niin hyvään vauhtiin, että pääsin jo multaamaan ne isompaan ruukkuun. Orvokkiakin yritin taas, mutta ikinä neverever orvokkikylvös ei osoita minkäänlaista elonmerkkiä. Mitä teen väärin? Vaativatko orvokit jonkin tietyn mullan?

Tomaatteihin ja amppelimansikoihin en enää tuhlaa aikaa, vaivaa enkä rahaa, ne kuolevat joko kuivuuteen tai ylikasteluun. Raparperin aoin vielä hankkia, ja muutenkin keskittyä enemmän monivuotisiin lajeihin. En enää jaksa katsella keittiön tasoja täynnä idätyspurkkeja..

Eräs ystäväni muutti, uuden kodin pihalla oli joitakin viljelylaatikoita, joiden ympärillä parveili jatkuvasti perhosia. Muistelen, että yhdessä laatikossa kasvoi laventelia, mutten ole ihan varma. Taidan siis laittaa myös laventelia kasvamaan, kunhan löydän jostain siemeniä. Ainoa kauppa, josta olen löytänyt "siemen-standin" on Lidl, Prismassa ja Cittarissa ei ole hämmästyksekseni näkynyt.

Ihanaa kevättä ja menestyksekästä kasvukautta kaikille multasormille!

Vierailija
226/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni muutti, uuden kodin pihalla oli joitakin viljelylaatikoita, joiden ympärillä parveili jatkuvasti perhosia. Muistelen, että yhdessä laatikossa kasvoi laventelia, mutten ole ihan varma. Taidan siis laittaa myös laventelia kasvamaan, kunhan löydän jostain siemeniä. Ainoa kauppa, josta olen löytänyt "siemen-standin" on Lidl, Prismassa ja Cittarissa ei ole hämmästyksekseni näkynyt.

Ihanaa kevättä ja menestyksekästä kasvukautta kaikille multasormille!

Minulla on luomu-laventelin siemeniä, mutta en enää muista mistä ostin kun on vanha pussi. Netistä kuitenkin tilasin jostain.

Kiitos ja samoin sinulle <3

Vierailija
227/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta John Davis - köynnösruususta? On kanadalainen lajike ja olen suunnitellut sitä pergolan kulmalle aurinkoiseen paikkaan.

Minulla kiipeilee pari aitaa vasten kohopenkissä 1B-vyöhykkeellä. Istutin ne vasta viime kesänä, mutta lähtivät kivasti kasvuun ja kukkivatkin kauniisti. Näyttäisi siltä, että ne selvisivät myös talvesta, vaikken tajunnut suojata niitä mitenkään. Eteläkulmalla kasvoivat "ihan silmissä" ja olivat syksyllä jo metrisiä roikaleita. Toivottavasti tuuheutuvat tänä kesänä pelkän pituuskasvun sijasta :) 

Vierailija
228/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkääkö kukaan muu saniaisista, hiirenportaista jne?

Minä tykkään! Luonnostaan meillä kasvaa metsäalvejuurta, soreahiirenporrasta on taas edellisen asukkaan istuttamana parissa penkissä. Itse olen metsäpuutarhaan istuttanut kotkansiipisaniaista ja aikomus on kerätä sinne erilaisia erikoisempia saniaisia. Nyt mulla on siellä vasta japaninhiirenporras, tarha-adiatumi ja hirvenkieli. Näitä saa vähän etsiskellä, eivät kuulu ihan joka perus puutarhamyymälän valikoimiin.

Vierailija
229/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle uutta tietoa: Kaupan tomaateista ja muista istutetut siemenet levittävät viruksia:

Euroopassa leviää kovaa vauhtia muun muassa tomaatin ruskokurttuvirus, joka voi levitessään tappaa kaikki tomaatit ja chilit.

Puutarhoilla ja siemenkaupoissa myytävien siementen puhtauden eteen on tehty paljon töitä. Sen lisäksi että siemenpussista saa taatusti terveitä taimia, niistä tietää myös millainen sato on luvassa.

https://yle.fi/uutiset/3-11853527

Eli eipä kannata laittaa kaupan tuotteista mitään kasvamaan.

Vierailija
230/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään! Luonnostaan meillä kasvaa metsäalvejuurta, soreahiirenporrasta on taas edellisen asukkaan istuttamana parissa penkissä. Itse olen metsäpuutarhaan istuttanut kotkansiipisaniaista ja aikomus on kerätä sinne erilaisia erikoisempia saniaisia. Nyt mulla on siellä vasta japaninhiirenporras, tarha-adiatumi ja hirvenkieli. Näitä saa vähän etsiskellä, eivät kuulu ihan joka perus puutarhamyymälän valikoimiin.

Uteliaisuudesta miksi haluat laittaa kasvamaan ei suomalaisia lajikkeita? Etenkin metsäpuutarhaan? Eikö edellisistäkin viekaspajeista yritetä parhaillaan päästä eroon?

Vierailija
231/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ulkonaliikkumis kielto alueilla hoitaa viljelypalstoja?

Vierailija
232/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta John Davis - köynnösruususta? On kanadalainen lajike ja olen suunnitellut sitä pergolan kulmalle aurinkoiseen paikkaan.

Minulla kiipeilee pari aitaa vasten kohopenkissä 1B-vyöhykkeellä. Istutin ne vasta viime kesänä, mutta lähtivät kivasti kasvuun ja kukkivatkin kauniisti. Näyttäisi siltä, että ne selvisivät myös talvesta, vaikken tajunnut suojata niitä mitenkään. Eteläkulmalla kasvoivat "ihan silmissä" ja olivat syksyllä jo metrisiä roikaleita. Toivottavasti tuuheutuvat tänä kesänä pelkän pituuskasvun sijasta :) 

Kiitos vastauksesta, unohdinkin laittaa kysymykseni mukaan oman vyöhykkeen eli 2-3 rajoilla pirkanmaalla ollaan. Kanadalaisten ruusujen talvenkestävyyttä on hehkutettu mutta jotain kokeikuja on tehty suomessa niillä eri alueilla ja ei vissiin ollutkaan sen kestävämpiä kuin muut pensasruusutkaan. Rugosat ovat menestyneet loistavasti tässä (Iki-ihana Ritausma) mutta Paloma ja Peace- ruusut kituilivat muutaman vuoden eivätkä selvinneet erään karumman talven jälkeen. Tosin silloin llin vielä aloittelija noiden kanssa eikä talvisuojaukset olleet hyvin hanskassa. Myöhemmin iski laiskuus ja innostus kestäviin lajeihin.. 😁

Vierailija
233/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta miksi haluat laittaa kasvamaan ei suomalaisia lajikkeita? Etenkin metsäpuutarhaan? Eikö edellisistäkin viekaspajeista yritetä parhaillaan päästä eroon?

Ihan hyvä kysymys!

Metsäpuutarhani on täysin "keinotekoisesti" tehty, ei siis valmista alkuperäistä suomalaista metsää, vaan ihan vanhan pellon reunaan istutettuja puita, kotimaisia ja ei kotimaisia, vanhimmat kymmenien vuosien takaa edellisten pihan omistajien istuttamia. Arboretumiksikin, eli puulajipuistoksi, voisi kutsua, mutta tykkään sanoa metsäpuutarha, koska on osa puutarhaa ja muutakin kuin puita.

Sitten taas jos laajemmin tarkastellaan suomalaisen puutarhakulttuurin olemassa olon aikana yleisiin puistoihin ja muille viheralueille, yksityisiin pihoihin ja yksityisiin puistoihin istutettuja kasveja, niin kuinka moni niistä on meidän kotimaista alkuperää? Niin, eipä juuri mitkään.

Enkä näiden saniaisteni kanssa ole huolissani, hyvä kun hengissä meidän oloissa pysyvät, karkulaisiksi tuskin on. :)

En kyllä silti yhtään väheksy vieraslajien leviämistä. Oikealla asialla olet kysymyksesi kanssa. Itse on tehty iso työ, että on saatu edellisten asukkaiden karkuun päästämä jättibalsami hävitettyä, pitkin tienvarsia levinneen lupiinin kanssa tehdään vielä pitkään töitä, kyläyhdistyksen talkoilla on hävitetty jättiputkea autiotonteilta. Itse aktiivisesti loukutetaan supikoiria.

Ehkä tuo metsäpuutarha terminä nyt vain hämäsi? On ihan yleisesti käytössä oleva termi puutarhasanastossa, se voi tarkoittaa vaikka vain pientä varjoisaa tontin kulmaa, jonne on luotu metsämäiset olot kasveille. ☺️

Vierailija
234/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle uutta tietoa: Kaupan tomaateista ja muista istutetut siemenet levittävät viruksia:

Euroopassa leviää kovaa vauhtia muun muassa tomaatin ruskokurttuvirus, joka voi levitessään tappaa kaikki tomaatit ja chilit.

Puutarhoilla ja siemenkaupoissa myytävien siementen puhtauden eteen on tehty paljon töitä. Sen lisäksi että siemenpussista saa taatusti terveitä taimia, niistä tietää myös millainen sato on luvassa.

Entä kotimaisista tomaateista tulleita siemeniä...mitenkäs ne. Pitäisi mielestäni olla ihan puhtoisia noista taudeista

Vierailija
235/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kotimaisista tomaateista tulleita siemeniä...mitenkäs ne. Pitäisi mielestäni olla ihan puhtoisia noista taudeista

Puhtoisia kyllä, mutta ovat todennäköisesti F1 jalostettuja eli siemenet voi tuottaa ihan jotain muuta kuin tomaatti mistä otettu.

Olen kasvattanut valtavan määrän tomaattia ja en ymmärrä miksi ei raaskita ostaa siemeniä joista näkee mitä odottaa.

Minusta tässä ei kannata säästää.

Vierailija
236/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat tomskutaimet syntyivät tänään <3

Vierailija
237/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut yhtään perunaa, enkä porkkanaa viime vuonna, en tiedä mikä meni pieleen. Yritän uudestaan tänä vuonna. Viinimarjapensaita istutin, mutta marjoja tuli vain vähän ja nekin linnut söivät. Vadelmapensaat sen sijaan viihtyvät ja leviävät. Omenapuun taimia istutin 3 vuotta sitten, yhtään omenaa ei ole tullut. Sireenin taimia istutin myös 3 vuotta sitten eri puolille pihaa, eikä yksikään ole kukkinut... Vähän epäloogista tämä, mikä kasvi viihtyy ja mikä ei..

Samaa mietin!

Minulla mustaviinimarja on 2-metrinen, mutta tavallinen vadelma ei kasva :p Kun oppisi ymmärtämään mitä mikäkin kasvi haluaa viihtyäkseen, mutta se kai selviää vain kokeilemalla uusia paikkoja ja erilaisia tapoja. Toivottavasti saat täältä hyviä vinkkejä!

Oma mustaviinimarjani on osittain aidan suojissa. Siihen paistaa aamuaurinko suoraan, mutta etelästä päiväsaikaan paistaesa on aita luomassa varjoa. Siksi kai se on niin isokin, kun halusi kasvaa aitaa korkeammaksi. On tehnyt tosi isoa satoa ihan nuoresta lähtien ja joka vuosi satomäärä suurenee.

Minkä kokoiset kolot kaivoit omenapuille ja sireeneille? Jotkut kitsastelevat kuopan koossa ja uuden mullan määrässä ja ne eivät lähde kasvuun siitä syystä.

Oma sireenipensas on osoittautunut vaatimattomaksi maaperän suhteen: Sain kaivettua vain pienen kuopan tosi kovaan pihamaahan n 30 v sitten. Siihen kuoppaan laitoin sireenin taimen kasvamaan. Mitään kummempaa hoitoa se ei ole saanut. On nyt varmaan n 3 metriä korkea tosi leveä pensas.

Alkukesän kukkiva tuoksuva ilo.

Vierailija
238/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekat tomskutaimet syntyivät tänään <3

Onnea :)

Vierailija
239/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna kärkkäisestä ostetusta kukkaseoksesta paljastui aivan ihana seittihopeasilmä. Keräsin sen kuivuneita siemeniä talteen loppukesällä ja toivon, että niistä kasvattaminen onnistuu tänä vuonna.

Siementen kerääminen on taito, jonka aion tänä vuonna oppia!

Muistakaa varmistaa, että ette kerää hybridilajikkeista. Niiden seuraava sukupolvihan voi olla kukkimaton/hedelmää tekemätön tms.

Perinnelajikkeista toimii hyvin.

Vierailija
240/1456 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko amppelimansikat kuinka satoisia....ajattelin niitä laittaa. Kun on ollut muutama kymmentä mansikkaa pitkin istutuksia kasvamassa ja linnut, etanat, myyrät, hiiret ja ties mitkä kaikki käy puolet nokkimassa mansikasta, niin eipä niitä paljoa syötäviksi itselle jää....onko ne samoja mansikoita niissä amppeleissa kuin mitä maassakin kasvatetaan. Siinä tapauksessa voisi siirtää maasta amppeliin.

ovat satoisia, mutta kastelusta on pidettävä hyvää huolta, eivät ole samaa lajia kuin maassa olevat, mutta voivat kyllä maassakin selivtä.

Sain yhtenä kesänä omasta amppelimansikastani rusinoiksi kuivuneita marjoja, kun kastelin ohjeen mukaan, seuraavana kesänä laitoin ruukun noin joka toinen päivä muutamaksi tunniksi vesiämpäriin juotettavaksi. Teki hurjan sadon ja todella suuria marjoja. Pitää vain olla tarkkana, ettei multa ole koko ajan märkää, koska sitten iskee home. Linnut muuten syö amppelimansikoitakin + sitten punkit iskee helposti, joten se pitää silti suojata. Niitä maahan istutettavia voi hyvin myös laittaa amppeleihin, mutta eiväthän ne amppelimansikoita silti ole. Mansikoita voi suojata linnuilta harsolla ja sitten etanoita voi estää laittamalla mansikkamaan ympärille etanasuojat

Meillä etanat pysyvät pois puutarhasta, koska siellä asustaa muutama sammakko ja satunnaisesti käy siili tai pari, joka myös popsii etanoita. siilejä ei ruokita, koska emme toivo niitä pihallemme asustamaan salmonellariskin vuoksi + siksi, että rotat tuntuvat seuraavan siilejä. Ollaan alusta asti tehty sammakoille selväksi,, että meidän pihalla saavat olla rauhassa, eli ei häiritä niitä mitenkään. Tuntuvat olevan jo aikalailla kesyjä ja tunnistavat selvästi ainakin minut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi