Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Miten ampellimansikan saa jälleen kasvamaan? On talvehtinut lasitetulla parvekkeella.
Jos ei ole kevätauringossa kuivunut kuoliaaksi, lähtee kasvamaan ilman lämmettyä. Käy lorauttamassa kylmää kraanavettä purkki täyteen, ehkä vielä ei ole liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvihuoneeni tuotiin juuri pihalle, 18 neliötä odottaa kokoajaa, perustukset tehtiin jo viime syksynä. Vierelle iso terassi kuormalavoista (kokeillaan parasta paikkaa, siksi tällainen tilapäisratkaisu). Tiedossa on siis ruuvinvääntämiskisat pääsiäisenä.
😍😍😍
Iskee kyllä neliökateus!
Valintaan vaikuttaneita asioita: tuossa samalla paikalla on ollut kasvihuone noin 60 vuoden ajan eli siihen oli helppo saada toimenpidelupa melkein samanlaiselle kuin mitä edellinenkin oli. Purettu kasvihuone oli vanhoista ikkunoista ja viimeisinä vuosinaan myös muovista koottu hieman rujo rakennelma, tämä uusi napakampaa tekoa ja tässä on ovi edessä ja takana.
Pitääkö kasvihuoneelle hakea lupa? 😮😳
Riippuu pinta-alasta ja perustamistavasta. Omakotitalon pihalle pystytettävä kymmenneliöinen kevytrakenteinen kasvihuone ei vaadi lupaa. Perustuksilla olevaan rakennukseen pitää luva-asioita tiedustella kunnan rakennusvalvonnasta. Näissä on kuntakohtaisia eroja, minkä kokoisen ja kuinka lähelle rajaa saa rakentaa ilmoitusmenettelyllä.
Riippuu myös paikkakunnasta. Joka paikassa ei ole samat määräykset eli ei kannata yleistää, saattaa tulla kalliiksi.
Kysy kunnan rakennusvalvonnasta, sieltä selviää. Kysyminen on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tietää riesaksi asti leviäviä perennoja niin saa vinkata :D Minulla on iso piha ja rajallinen budjetti. Haen sellaista vähän villiintynyttä vaikutelmaa. Tarha-alpi on levinnyt kiitettävästi, mutta onkin sitten ainut. Vai olenko vain liian hätäinen ja kunnon leviämiseen menee se 5-10 vuotta?
Omassa pihassa ainakin nämä leviää vähän liikaakin: tuoksukurjenpolvi, hopeahärkki, suikeroalpi, ketoneilikka.
Puna-ailakki, unikko, väriminttu, vuohenkello, näitä ei saa pois kovin helposti.
Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!
Sormustinkukka ei ole mikään riesa vaan kaunis kaksivuotinen kasvi. Ei ole koskaan levinnyt mulla liikaa, päinvastoin. Jättipalsami on puolestaan haitallinen vieraslaji, josta kannattaa ilmoittaa kunnalle jos sitä jossain näkee.
Sormustinkukka on myrkyllinen haittakasvi, jota ei pitäisi enää lainkaan levittää.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!
Tuo jättibalsami... huh sentään. Erään tuttavan takapihalla metsän reunassa kasvaa näitä. Ja siellä ei sitten tosiaan mitään muuta kasvakaan.
Miten nuo sormustinkukat, nehän leviävät siemenestä? Ovatko kovia leviämään? Tykkään niiden ulkonäöstä kovasti.
Siemenestähän sormustinkukkakin leviää. Joka kukasta tulee kymmenniä siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kukat esikasvatuksessa: Sarviorvokki (syötävä), kehäkukka (luonnonkosmetiikka), krassi, tuoksuherne ja mustasilmäsusanna on kukat. Ruiskukka ehtii ajoissa, niin sitä en tarvitse esikasvattaa.
Penkissä on monivuotisena kurjenkelloa, kissankelloa, saippuakukkaa, helokkia, tulppaaneja, lumikelloa, juhannusruusua.
Marjasato: Mustaherukka, luumu, vadelma (vadelmavinkkejä kaivataan), ahomansikka, kuukausimansikka, mansikka, karhunvadelma, kirsikka, saskaton.
Haaveet: Omenapuu ja tyrni
Puutarhan ongelmakohta: Kuiva ja varjoinen syvennys (ideoita?).
Äkkinäinen sanoisi että peili? Toki ei siis peili vaan tässä tappauksessa joku tilateos...hehe, jolla suunnataan auringon valo halutulle alueelle. Se voisi oikeestaan olla siis joku sermi joka naamioidaan jotta/mutta kääntääkin valoa sinne....
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan istuttanut talven ruukussa olleita kanervia pihalle? Virkoaako?
Haaveilen sammalkentästä nurmikon tilalle, miten onnistuisi?
Talven parvekkeella olleet kanervat (Calluna vulgaris) tai "kanervat" (Erica) ovat todennäköisesti kuivuneet kuoliaaksi.
Metsäkasvit samoin kuin sammaleetkin kasvavat happamassa maaperässä. Kalkitsemattomalla turpeella ehkä onnistuisi. Ja ehkä myös havunneulasten kanssa saisi happamuutta lisättyä? Osaisikohan joku puutarhafirma neuvoa?
Vierailija kirjoitti:
laitan tomaatit aina maaliskuun alussa itämään, toisen lajikkeen itäminen kestää kaksi viikkoa, toisen noin viikon. Aikainen kylvö sen vuoksi, että jos menee kylvö pieleen eikä simenet idä, ehtii hyvin vielä laittaa toisen satsin. TOmaatti on siitä hyvä, että jos varsi venähtää liian pitkäksi, osan vartta voi hyvillä mielin istuttaa mullan sisään: mullan alla olevaan varteen kasvaa juuret. Tomaatti tekee paremman sadon yhdessä basilikan kanssa, olen huomannut. kutsuttiinkos tuota pariskuntaa kumppanuuskasveiksi...tomaatilla oli muitakin kumppannuskasveja, mutta en nyt muista niitä muita, kun minulla toimii basilika niin hyvin. Puutarhanani on parveke ja hyvin toimii sielläkin puutarhurointi.
Toissakeväänä kylvin tomaatit hyvissä ajoin, sillä seurauksella, että taimet venyivät. Olivat liian lämpimässä ja siksi kasvoivat pitkiksi luiruiksi. Ei hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle uutta tietoa: Kaupan tomaateista ja muista istutetut siemenet levittävät viruksia:
Euroopassa leviää kovaa vauhtia muun muassa tomaatin ruskokurttuvirus, joka voi levitessään tappaa kaikki tomaatit ja chilit.
Puutarhoilla ja siemenkaupoissa myytävien siementen puhtauden eteen on tehty paljon töitä. Sen lisäksi että siemenpussista saa taatusti terveitä taimia, niistä tietää myös millainen sato on luvassa.
https://yle.fi/uutiset/3-11853527
Eli eipä kannata laittaa kaupan tuotteista mitään kasvamaan.
Entä kotimaisista tomaateista tulleita siemeniä...mitenkäs ne. Pitäisi mielestäni olla ihan puhtoisia noista taudeista
Puhtoisia kyllä, mutta ovat todennäköisesti F1 jalostettuja eli siemenet voi tuottaa ihan jotain muuta kuin tomaatti mistä otettu.
Olen kasvattanut valtavan määrän tomaattia ja en ymmärrä miksi ei raaskita ostaa siemeniä joista näkee mitä odottaa.
Minusta tässä ei kannata säästää.
Tomaatteja en ole kasvattanut, mutta ainakin F1 siemenistä kasvatetuista petunioista olen siemeniä kerännyt ja samanlaisia on kasvanut, sekä kerrotut että tavalliset ja Vanilla sammareista.Ne on vaikeita niistä osto siemenistä saada kasvamaan, on muutama pussissa ja niistäkin on sen pussin saumoihin prässäytyneet suurimmalta osin, eli kelvottomia.Kerran sain 2 kasvamaan ja niiden jälkeläisiä olen vuosikaudet kasvatellut.
-sama-
1
Kesäkurpitsaa ei kannata kovin aikaisin esikasvattaa. Ehtii vielä hyvin toukokuussa. Kesäkuun alussa voi olla vielä kylmiä öitä.
Osan siemenistä voi kylvää suoraan maahan. Aluksi harso päälle.
Kesäkurpitsa tuottaa yleensä liikaa satoa, senpä takia kannattaa alkaa syödä niitä jo pieninä.
Kehäkukat voi kylvää penkkiin jo syksyllä, vaikka pakkasella. Multaa vaan päälle ja keväällä on penkki jo hyvässä vedossa aikaisin.
Kehäkukat kukkivat lokakuulle asti.
Kurpitsasta ja kesäkurpitsasta olen kerännyt omat siemenet ja hyvin on toiminut ja aika samanlaisia on tullut
Ja mulla on Dahlioita tulossa Hollannista
Minä malttamattomana odotan lumien sulamista, siirsin viime vuonna valtavia väinönputken juurakoita läheiselle ojalle. Luonnonkantaa tontilta jonka omistaja halusi niistä eroon. Sekä lähtöpaikka että uusi koti tulvivat lumien sulamisvedestä, molemmissa kasvaa koivua ja mesiangervoa. En vain tiedä onko ojani tarpeeksi puhdas, siellä mistä hain, laskee lähde läpi tontin.
Taimivalon alla on monenlaista, etenkin lyhtykoisoa jännitän saanko sen näin pohjoisessa menestymään. Haluan saada sen oksia kuivattuina koristeiksi, se on kaunis jo yksittäisenä oksana. Sairaalassa näin ensimmäisen, kun omainen oli tuonut sellaisen vakavasti sairaan äitinsä ikkunalle. Oksa oli kuin toisesta maailmasta potilashuoneen valkoisuutta vasten. Maaginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laitan tomaatit aina maaliskuun alussa itämään, toisen lajikkeen itäminen kestää kaksi viikkoa, toisen noin viikon. Aikainen kylvö sen vuoksi, että jos menee kylvö pieleen eikä simenet idä, ehtii hyvin vielä laittaa toisen satsin. TOmaatti on siitä hyvä, että jos varsi venähtää liian pitkäksi, osan vartta voi hyvillä mielin istuttaa mullan sisään: mullan alla olevaan varteen kasvaa juuret. Tomaatti tekee paremman sadon yhdessä basilikan kanssa, olen huomannut. kutsuttiinkos tuota pariskuntaa kumppanuuskasveiksi...tomaatilla oli muitakin kumppannuskasveja, mutta en nyt muista niitä muita, kun minulla toimii basilika niin hyvin. Puutarhanani on parveke ja hyvin toimii sielläkin puutarhurointi.
Toissakeväänä kylvin tomaatit hyvissä ajoin, sillä seurauksella, että taimet venyivät. Olivat liian lämpimässä ja siksi kasvoivat pitkiksi luiruiksi. Ei hyvä
Jos on liian pitkiä tomaatteja vartta kannattaa istuttaessa upottaa reilusti maan alle. Varteen kasvaa juuria js saat tukevamman tomaatin
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsasta ja kesäkurpitsasta olen kerännyt omat siemenet ja hyvin on toiminut ja aika samanlaisia on tullut
Kaikki kesäkurpitsalajukkeet risteytyy keskenään ja kaikki maxikurpitsat risteytyy myös. Ja muscatat keskenään.
Minullakin on ollut F1 kesäkurpitsaa josta olen siemeniä ottanut. Hyvin samanlaisia tuli vaikka F1 lajikkeista sanotaan että voi tulla yllätyksiä jos siemeniä kerää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian pitkiä tomaatteja vartta kannattaa istuttaessa upottaa reilusti maan alle. Varteen kasvaa juuria js saat tukevamman tomaatin
Tämä hyvä neuvo ja tomaatti saa paremmat lähtökohdat, kun juuristoa on enemmän. Pitää vain muistaa irrottaa lehdet mullan alle jäävästä varresta etteivät mätäne ja vaaranna koko taimen elämää. Siis ei kannata huolestua honteloista tomaatin taimista, kunhan saa ne ehjinä istutusmultaan.
Minä siirrän isompaan purkkiin ja istutaan syvemmälle. Koulin tänään varhaiskaalet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ovat kasvaneet hyviksi taimiksi, vaikka tosiaan laitan aina maaliskuun alussa. Tässähän vaikuttaa paljon kasvuolosuhteet ja kasvupaikka. Jokaisen pitää löytää sopiva aikataulu oman kasvupaikan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ovat kasvaneet hyviksi taimiksi, vaikka tosiaan laitan aina maaliskuun alussa. Tässähän vaikuttaa paljon kasvuolosuhteet ja kasvupaikka. Jokaisen pitää löytää sopiva aikataulu oman kasvupaikan suhteen.
Tämän takia pidän päiväkirjaa ja istutan useamman erän. Joka purkissa on päivämäärät ja katson mikä menestyy parhaiten :)
-eri
Onko täällä joku yrittänyt juurruttaa omenapuun oksaa? Rusakko pääsi aidan yli puiden kimppuun, onneksi maistuivat vain uloimmat oksat. Otin yhden hangelle hylätyn oksan ja tökkäsin sen altakasteluruukkuun jota käytän kokeilu/pelastusalustana kaikenlaisille kasveille. Uudet lehtisilmut se teki syötyjen tilalle ja availee niitä jo, mutta millä todennäköisyydellä se tekee juuret? Varttamallahan omppua yleensä lisätään. Terassipuuksi lähinnä tuota ajattelin, on hillittykasvuinen eikä ne juuret jos niitä tulee taida kestää pakkasia savimaassa.