Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
261/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä joku yrittänyt juurruttaa omenapuun oksaa? Rusakko pääsi aidan yli puiden kimppuun, onneksi maistuivat vain uloimmat oksat. Otin yhden hangelle hylätyn oksan ja tökkäsin sen altakasteluruukkuun jota käytän kokeilu/pelastusalustana kaikenlaisille kasveille. Uudet lehtisilmut se teki syötyjen tilalle ja availee niitä jo, mutta millä todennäköisyydellä se tekee juuret? Varttamallahan omppua yleensä lisätään. Terassipuuksi lähinnä tuota ajattelin, on hillittykasvuinen eikä ne juuret jos niitä tulee taida kestää pakkasia savimaassa.

Varttamalla ehkä olis mahdollisuus onnistua, huono aika kun ei ole kasvuvauhdissa olevaa puuta mihin oksan vois varttaa.

Mutta anna oksan olla ruukussa, ihmeitäkin toisinaan tapahtuu.

Vierailija
262/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatista poistettavat varkaat juurtuu vesilasissa. Saat sitten uuden tomaatintaimen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo voi antaa vaikka naapurille

Vierailija
264/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin jos tomaatti katkeaa voit juurruttaa sen uudelleen. Tai jos on vain pari siementä lempilajikkeesta niin aikaisin kasvuun ja varkaista ne taimet

Vierailija
265/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä malttamattomana odotan lumien sulamista, siirsin viime vuonna valtavia väinönputken juurakoita läheiselle ojalle. Luonnonkantaa tontilta jonka omistaja halusi niistä eroon. Sekä lähtöpaikka että uusi koti tulvivat lumien sulamisvedestä, molemmissa kasvaa koivua ja mesiangervoa. En vain tiedä onko ojani tarpeeksi puhdas, siellä mistä hain, laskee lähde läpi tontin.

Taimivalon alla on monenlaista, etenkin lyhtykoisoa jännitän saanko sen näin pohjoisessa menestymään. Haluan saada sen oksia kuivattuina koristeiksi, se on kaunis jo yksittäisenä oksana. Sairaalassa näin ensimmäisen, kun omainen oli tuonut sellaisen vakavasti sairaan äitinsä ikkunalle. Oksa oli kuin toisesta maailmasta potilashuoneen valkoisuutta vasten. Maaginen.

Käytätkö väinönpukea johonkin tiettyyn tarkoitukseen?

Vierailija
266/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormustinkukka on myrkyllisyydestään huolimatta kimalaisten ja muiden pölyttäjien suosikki. Itse olen kylvänyt sitä tarkoituksella omalle niitylle. Toivon että se menestyisi.

Vierailija
267/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus keittänyt väinönputkisiirappia

Tosin Lapista jirm rannalta kasvaneista

Vierailija
268/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyisin sellaista neuvoa, että onko konstia, joka innostaisi puutarhan hoitoon? Okt 20 vuotta ja hissukseen olen hävittänyt kasvit pihalta mm pensaita, kukkapenkin, mansikkamaan jne kun en kertakaikkiaan jaksa niitä hoitaa. Mikä saisi innostumaan?

Vierailija
269/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyisin sellaista neuvoa, että onko konstia, joka innostaisi puutarhan hoitoon? Okt 20 vuotta ja hissukseen olen hävittänyt kasvit pihalta mm pensaita, kukkapenkin, mansikkamaan jne kun en kertakaikkiaan jaksa niitä hoitaa. Mikä saisi innostumaan?

Ei ole pakko tykätä. Saat ajaa pihasi vaikka hiekkaa täyteen :)

Vierailija
270/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä malttamattomana odotan lumien sulamista, siirsin viime vuonna valtavia väinönputken juurakoita läheiselle ojalle. Luonnonkantaa tontilta jonka omistaja halusi niistä eroon. Sekä lähtöpaikka että uusi koti tulvivat lumien sulamisvedestä, molemmissa kasvaa koivua ja mesiangervoa. En vain tiedä onko ojani tarpeeksi puhdas, siellä mistä hain, laskee lähde läpi tontin.

Taimivalon alla on monenlaista, etenkin lyhtykoisoa jännitän saanko sen näin pohjoisessa menestymään. Haluan saada sen oksia kuivattuina koristeiksi, se on kaunis jo yksittäisenä oksana. Sairaalassa näin ensimmäisen, kun omainen oli tuonut sellaisen vakavasti sairaan äitinsä ikkunalle. Oksa oli kuin toisesta maailmasta potilashuoneen valkoisuutta vasten. Maaginen.

Käytätkö väinönpukea johonkin tiettyyn tarkoitukseen?

Tähän mennessä olen kuivannut lehtiä ja maistanut niillä liemiä, katkenneista lehtivarsista. Jos ne ottavat ojan omakseen, voisin uhrata kokonaisia kasveja ja hyödyntää myös varret ja juuret.

Vierailija
271/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tietää riesaksi asti leviäviä perennoja niin saa vinkata :D Minulla on iso piha ja rajallinen budjetti. Haen sellaista vähän villiintynyttä vaikutelmaa. Tarha-alpi on levinnyt kiitettävästi, mutta onkin sitten ainut. Vai olenko vain liian hätäinen ja kunnon leviämiseen menee se 5-10 vuotta?

Omassa pihassa ainakin nämä leviää vähän liikaakin: tuoksukurjenpolvi, hopeahärkki, suikeroalpi, ketoneilikka.

Puna-ailakki, unikko, väriminttu, vuohenkello, näitä ei saa pois kovin helposti.

Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!

Sormustinkukka ei ole mikään riesa vaan kaunis kaksivuotinen kasvi. Ei ole koskaan levinnyt mulla liikaa, päinvastoin. Jättipalsami on puolestaan haitallinen vieraslaji, josta kannattaa ilmoittaa kunnalle jos sitä jossain näkee.

Sormustinkukka on myrkyllinen haittakasvi, jota ei pitäisi enää lainkaan levittää.

Sormustin kyllä siementää innokkaasti ja tekee uusia taimia ikuisesti kasvupaikallaan, mutta ei tuo sinänsä haittakasvilta eli haitalliselta vieraslajilta vaikuta. Jos olisi, johan tuo olisi vallannut kaikki etelän pientareet lupiinin tavoin. Se myös löytyisi vieraslajilistoilta, niinkuin nyt jättibalsami ym.

Nopealla googletuksella ei löydy mitään mainintaa, että leviäisi kovin helposti ilman ihmisen aktiivista apua.

Kyllä sen uskaltaa omaan pihaan vapauttaa, jos sen ulkonäkö miellyttää. Itse pidän sormustimet koira-aitauksen ulkopuolisilla alueilla myrkyllisyyden takia, vaikka eivät nuo muutkaan kukat aikuisia koiria juuri ruokailumielessä näy kiinnostavan.

Meillä on isossa pihassa mm. entisen asukkaan villiinnyttämää myskimalvaa, ( ihana) valkoailakkia, nurmikohokkia ( myös kivoja) ja vuohenkelloa.( en tykkää)

Ailakit ja kohokit ovat villikasveja, mitä en meinaa uskoakaan.

Lehtoakileija muutti pihaamme ihan itse. Siitä vaan. Keskikesästä syksyyn kuiva kohta on niittynä, koska siinä ei nurmi viihdy. Siinä on kissankelloa, ruusuruohoa, siankärsämöä, päivänkakkaraa, ja muuta kivaa.

Jos haluaa jotain isoa ja arvokkaan vanhahtavaa, varjolilja on hyvä villipuutarhan kukka. Se pärjää hyvin kilpailussa villikasveille, ei siis vaadi möyhennettyä maata. Tekee siemeniä kyllä, ja sivusipuleita, mutta on hidas leviämään. Viihtyy kyllä myös aurinkoisemmassakin paikassa, ei ole kranttu. Suuri rakkauteni.

272/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perennat ovat ihania!

On kiva kuulla, minkälaisia perennoja olette saaneet viihtymään milläkin paikalla.

Oma ykkösyllättäjä on ollut sarviorvokki. Sitä kylväytyi ihan spontaanisti kukkapenkkiin terassilla olleesta kaupan orvokkipadasta, jonka olin saanut lahjaksi.

Ne padan orvokit olivat valkoisia, mutta maassa kasvavat orvokit ovat sinisen ja liilan sävyisiä, kaikki vähän erilaisia!

Heti lumen sulettua ne alkavat kukkia ja sitä kestää loppukesään asti. Kukkapenkki on idän puolella, paahteessa tuskin menestyisivät, mutta tuossa ne rehottavat joka kesä kuin viimeistä päivää. Ja leviävät siemenestä aina vaan.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
273/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kasvoi orvokkeja parvekelastikossa viime vuonna. Vaikka mulla ei ple ikinä ollut orvokkeja? Kuinka tää on mahdollista?

Linnut?

Yläkerrasta tuulen mukana?

Vierailija
274/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatista poistettavat varkaat juurtuu vesilasissa. Saat sitten uuden tomaatintaimen

Oikeastaan turhaa niitä on vedessä juurruttaa. Helpommalla pääsee (=jää yksi välivaihe pois), kun törkkää pistokkaat suoraan multaan ja laittaa haihtumista vähentävän muovikalvon purkin päälle. Tuolla menetelmällä ammattiviljelmilläkin pistokkaat ennen juurrutettiin.

Vierailija
275/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

laitan tomaatit aina maaliskuun alussa itämään, toisen lajikkeen itäminen kestää kaksi viikkoa, toisen noin viikon. Aikainen kylvö sen vuoksi, että jos menee kylvö pieleen eikä simenet idä, ehtii hyvin vielä laittaa toisen satsin. TOmaatti on siitä hyvä, että jos varsi venähtää liian pitkäksi, osan vartta voi hyvillä mielin istuttaa mullan sisään: mullan alla olevaan varteen kasvaa juuret.  Tomaatti tekee paremman sadon yhdessä basilikan kanssa, olen huomannut. kutsuttiinkos tuota pariskuntaa kumppanuuskasveiksi...tomaatilla oli muitakin kumppannuskasveja, mutta en nyt muista niitä muita, kun minulla toimii basilika niin hyvin. Puutarhanani on parveke ja hyvin toimii sielläkin puutarhurointi.

Toissakeväänä kylvin tomaatit hyvissä ajoin, sillä seurauksella, että taimet venyivät. Olivat liian lämpimässä ja siksi kasvoivat pitkiksi luiruiksi. Ei hyvä

Jos on liian pitkiä tomaatteja vartta kannattaa istuttaessa upottaa reilusti maan alle. Varteen kasvaa juuria js saat tukevamman tomaatin

Pointtini oli siinä, että venyneistä taimista ei saa hyviä, vaikka niiden vartta hautaisi puoli metriä mullan sekaan. Toki syvempään istuttamallakin voi vähän saada taimikasvatuksen virheitään anteeksi. Asuinhuoneisto on aika haasteellinen taimikasvatukseen, kun ikkunoista tuleva valo ei tahdo riittää, vaikka antaisi lisävaloakin ja toisaalta asumislämpötila on liian korkea. Seurauksena on venyneitä luirutaimia, joita ei meinaa kehdata tutuille antaa.

Vierailija
276/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dahlioita kylvin siemenestä. Jutta kohta viikko mennyt ja ei itäneet ! Mitä nyt ?

Vierailija
277/1456 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole saanut mitään aikaiseksi vielä. Ajattelin ostaa jonkun keltaisen kirsikkatomaatin valmiina taimena, ja ehkä suosiolla vaan kesäkukatkin :D

Sipulikukkia istutin syksyllä miesystävän pihaan reilut 200. Joitain taimia osteltiin vanhan kotipihan tontille, eniten siellä olisi uudistus/raivaustarvetta, vuohenputket, jättipalsamit, nokkoset ja kaikenmaailman vesiheinät rehottaa. Haluaisin kukkaniityn, salaattia, yrttejä, ehkä auringonkukkia. Ruusut on rumia kuivettuneita risukasoja, sojottavia angervoja ja ... tekemistä riittää ilman kylvöjäkin! Ja kotiloita... Jotain perhoskukkia voisi vielä googletella

Vierailija
278/1456 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

laitan tomaatit aina maaliskuun alussa itämään, toisen lajikkeen itäminen kestää kaksi viikkoa, toisen noin viikon. Aikainen kylvö sen vuoksi, että jos menee kylvö pieleen eikä simenet idä, ehtii hyvin vielä laittaa toisen satsin. TOmaatti on siitä hyvä, että jos varsi venähtää liian pitkäksi, osan vartta voi hyvillä mielin istuttaa mullan sisään: mullan alla olevaan varteen kasvaa juuret.  Tomaatti tekee paremman sadon yhdessä basilikan kanssa, olen huomannut. kutsuttiinkos tuota pariskuntaa kumppanuuskasveiksi...tomaatilla oli muitakin kumppannuskasveja, mutta en nyt muista niitä muita, kun minulla toimii basilika niin hyvin. Puutarhanani on parveke ja hyvin toimii sielläkin puutarhurointi.

Toissakeväänä kylvin tomaatit hyvissä ajoin, sillä seurauksella, että taimet venyivät. Olivat liian lämpimässä ja siksi kasvoivat pitkiksi luiruiksi. Ei hyvä

Jos on liian pitkiä tomaatteja vartta kannattaa istuttaessa upottaa reilusti maan alle. Varteen kasvaa juuria js saat tukevamman tomaatin

Pointtini oli siinä, että venyneistä taimista ei saa hyviä, vaikka niiden vartta hautaisi puoli metriä mullan sekaan. Toki syvempään istuttamallakin voi vähän saada taimikasvatuksen virheitään anteeksi. Asuinhuoneisto on aika haasteellinen taimikasvatukseen, kun ikkunoista tuleva valo ei tahdo riittää, vaikka antaisi lisävaloakin ja toisaalta asumislämpötila on liian korkea. Seurauksena on venyneitä luirutaimia, joita ei meinaa kehdata tutuille antaa.

En ole tomaatti-asiantuntija, enkä muutenkaan ammattilainen, mutta olen ajatellut että taimikasvatuksessa venähtäminen kielii siitä että valonlähde on liian kaukana. Mulla on säädettävä taimilamppu jota voi nostaa sitä mukaa kun taimet saavat korkeutta, alkuvaiheessa se on tietysti alhaalla ja korotan potit tätäkin lähemmäs laittamalla niiden alle korokkeen.

Tuo taimilamppu on jo monta vuotta vanha, en ole edes uutta loisteputkea joutunut ostamaan. Nelson Gardenin valmistama.

Vierailija
279/1456 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko tykätä. Saat ajaa pihasi vaikka hiekkaa täyteen :)

Miksi sellainen, joka ei pidä puutarhahommista ja siitä saatavasta ilosta, yleensäkään asuu ok-talossa.Eikö kertsi olisi parempi vaihtoehto, ei tarvisi asiaa edes ajatella.

Vierailija
280/1456 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tomaatti-asiantuntija, enkä muutenkaan ammattilainen, mutta olen ajatellut että taimikasvatuksessa venähtäminen kielii siitä että valonlähde on liian kaukana. Mulla on säädettävä taimilamppu jota voi nostaa sitä mukaa kun taimet saavat korkeutta, alkuvaiheessa se on tietysti alhaalla ja korotan potit tätäkin lähemmäs laittamalla niiden alle korokkeen.

Tuo taimilamppu on jo monta vuotta vanha, en ole edes uutta loisteputkea joutunut ostamaan. Nelson Gardenin valmistama.

Tomaatti haluaisi valoa ja lisäksi lämpötila ei saisi olla liian korkea kasvatusvaiheessa. Liian vähäinen valo ja liika lämpö aiheuttavat honteloita taimia. Ostan siksi valmiit taimet alkukesällä, koska minulla ei ole viileä-valo -yhdistelmäpaikkaa kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi