Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
181/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, meillä lapsi toivoo kesäksi herneitä pihalla, mutta mä en ihan ymmärrä mitä herneitä tonne pitäisi laittaa kasvamaan. Lapsi toivoo siis niitä, joita ostetaan torilta ja napostellaan palon sisästä pelkät siemenet. Eli mitä mun pitäisi laittaa kasvamaan? Me asutaan Vantaalla ja piha on eteläsuuntainen

Minä kasvatan ja syön vain sokeriherneitä.

Ydinherneitä on kesällä myytävät

Minun kaikissa pusseissa lukee sokeriherne. Jos tarkoitit sanasi edelliselle, niin olisit lainannut vain häntä :)

Suo anteeksi, että sinun kirjoitukseesi sotkin.

Kannattaa kokeilla ydinherneitäkin joskus.

Ne ovat kitkeriä ja maistuvat pahalle.

Päinvastoin ovat sokeriherneitä makeampia. Yleinen harhaluulo on, että sokeriherne olisi se makein.

Riippuu varmaan ihmisen kielestä. En syö ydinherneitä, mutta nautiskele sinä niistä jatkossakin :)

Kaikki kesällä myytävät herneitä ovat ydinherneitä eikä sokeriherneitä.

Sokeriherneet on tarkoitettu syötäväksi heti liitteinä jolloin ovat makeita, mutta maku kärsii isoksi tullessa.

Kasvatan ja syön vain maukkaita sokeriherneitä. On kyllä hauskaa miten se käy luonnollesi :p Jätän silti sinut yksin jankkaamaan ja menen suunnittelemaan tulevan kesän sokerihernepenkkiäni <3

Vierailija
182/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuja ja herneitä en esikasvata

Kurkkuja ja maisseja 2-3 viikkoa

Jenny Lind melonia tulee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja sitruunakurkkua

Vierailija
184/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakoison taimet on jo isoja! Ne laitan ruukkuun partsille

Vierailija
185/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan istuttanut talven ruukussa olleita kanervia pihalle? Virkoaako?

Haaveilen sammalkentästä nurmikon tilalle, miten onnistuisi?

Vierailija
186/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munakoison taimet on jo isoja! Ne laitan ruukkuun partsille

Miten isoja? Millaisten lamppjen alla/lämmitetyssä kasvihuoneessa kasvatit? Mikä lajike? Oletko saanut aiempina vuosina satoa? Missä vaiheessa saat ulos?

Vierailija
187/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patio baby on nyt kun se on aikaisempi minimunakoiso. Sisällä kylvetty valon alle tammikuussa ja nyt noin 20 cm. Kohta uusiin ruukkuihin. Lopullinen kasvupaikka on 10-12 l altakasteluruukku. Partsilla kesä ja yleensä tullut satoa 4-6 / taimi. Kivasti siis

Vierailija
188/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos menee touko/kesäkuussa ja valot on sisällä vielä.

189/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, joka jaksoit kirjoittaa pitkän viestin ja ehdotit krassia ja kerroit salkoruusun kasvatuksesta.

Minulla itse asiassa on siinä muurin ylätasolla maaparanettu kukkapenkki, johon laitan aina krassia! Sehän valuu ja peittää koko muurin, näky on syksyllä upea. Niin aion tehdä tänäkin vuonna

Mietin vaan siitä muurin juurta eli alaosaa, kun siihen tulee aina niitä rikkaruohoja. Siksi haluaisin siihen jotain, joka näyttäisi nätillä siinä reunuksena ja tukahduttaisi ne perhanan rikkaruohot. Täytyy nyt miettiä vielä.

🇺🇦🇮🇱

190/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niistä sormustinkukista vielä, äitini kasvattaa niitä ja eivät ne mielestäni mitenkään holtittomasti leviä. Ainakaan hänen kohdallaan näin ei ole käynyt. Kauniita ne mielestäni ovat!

Tuo jättipalsami on tavallaan harmi, että se on torjuttava vieraslaji. Kukat ovat nimittäin kauniita, tulee orkidea mieleen jopa!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
191/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kiitos sinulle, joka jaksoit kirjoittaa pitkän viestin ja ehdotit krassia ja kerroit salkoruusun kasvatuksesta.

Minulla itse asiassa on siinä muurin ylätasolla maaparanettu kukkapenkki, johon laitan aina krassia! Sehän valuu ja peittää koko muurin, näky on syksyllä upea. Niin aion tehdä tänäkin vuonna

Mietin vaan siitä muurin juurta eli alaosaa, kun siihen tulee aina niitä rikkaruohoja. Siksi haluaisin siihen jotain, joka näyttäisi nätillä siinä reunuksena ja tukahduttaisi ne perhanan rikkaruohot. Täytyy nyt miettiä vielä.

Kuunlilja peittää hyvin alustaansa, mutta kun on aurinkoinen paikka, niin saattaa olla että vain ne vihreälehtiset viihtyy, kirjavilla on vaatimuksena vähän varjoakin. Mulla on niitä vihreälehtisiä ihan paahteessakin, hyvin on pärjänneet vuosikymmenen. Jos oikein kuivaa on, niin vähän vettä olen hätäapuna antanut, muutoin ovat omillaan toimeen tulevia.Viihtyessään kasvavat liki 70 sentin korkuiseksi, auringossakin. Niitäkin saattaa olla erilajeja, jotka on eri korkuisia.

Mulla on niitä kuuliljoja useita eri lajikkeita, pidän niistä kaikin puolin. Ainoa joa ei ole meillä viihtynyt on se valkea lehtinen, aikansa kitui, annoin serkulle, eikä viihtynyt sielläkään.

Kuuliljojen väliin voi sujauttaa vaikka tulppaaneja, niiden varret ja lehdet peittyy sitten kuuliljojen lehtien alle, ja kuka estää vaikka liljojakin laittamasta, mulla on niitä kaikkia runsaasti väleissä. Kun kuuliljat kasvaa leveyttä ja juurakot laajenee niin liljoille sitten uusi paikka, kun eivät enää jaksa kaivautua luulijojen juurakon läpi.

Hajuherne voisi myöskin viihtyä muurin juurella kiipeilisi sine krassien sekaan. Viime kesänä istutin monivuotista hajuhernettä, saa nähdä kasvaako nyt keväällä. Tilasin myös lisää sitä, punaisena ja vaalean punaisena.

Otin terassin ympäriltä pois köynnöshortensiat, olivat hankalia hoitaa siinä , laitan tilalle niitä hajuherneen monivuotisia ja erilaisia kärhöjä. Eri värisiä ja eri aikaan kukkivia, ovat helppohoitoisempia kun ruohovartisia ovat, puuvartisten hortensioiden sijaan.

192/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ideoita, kiitos!

Noita kuunliljoja en muistanutkaan, nehän voisivat soveltua tosi hyvin! Niissähän on valtavan tuuhea lehdistö, joka syrjäyttää rikkaruohot hyvin.

Ja niitä mulla on mahdollisuus saada ilmaiseksi, ja käyn äidin pihasta kaivamassa ylös.

Yksi mitä mietin, on iirikset. Nehän myös kasvattavat tuuheat lehdet.

Akileijaa mietin myös.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
193/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammalleimu leviää hyvin, on tosin ihan matala mutta viihtyy paahteessa.

Vierailija
194/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta John Davis - köynnösruususta? On kanadalainen lajike ja olen suunnitellut sitä pergolan kulmalle aurinkoiseen paikkaan.

Vierailija
195/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö kukaan muu saniaisista, hiirenportaista jne?

Vierailija
196/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkääkö kukaan muu saniaisista, hiirenportaista jne?

Saunan takana pohjoispuolella täysvarjossa kasvaa saniaista, ihan villilajia, toin metsästä joskus.On tanakka ja kestää koko kesän hyvänä, toisin kuin kotkansiipi joka ränsistyy kun lehdet painuu esim. sateessa. 

Toki tuo saniainen lisääntyy lähistölle , mutta kohtuullisesti . helppo nostaa maasta ne ylimääräiset.. Tai sitten pitää katkoa ennenkuin ne siitepöly pakkaukset sieltä lehtien alapuolelta alkaa karista.

Vierailija
197/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ihania ideoita, kiitos!

Noita kuunliljoja en muistanutkaan, nehän voisivat soveltua tosi hyvin! Niissähän on valtavan tuuhea lehdistö, joka syrjäyttää rikkaruohot hyvin.

Ja niitä mulla on mahdollisuus saada ilmaiseksi, ja käyn äidin pihasta kaivamassa ylös.

Yksi mitä mietin, on iirikset. Nehän myös kasvattavat tuuheat lehdet.

Akileijaa mietin myös.

Kannattaa jakaa ne kuuliljat, saa samasta useamman ja kasvusto pitää siitä kun saa uutta tilaa kasvaakseen

Päivänliljat ja siperian kurjenmiekat tekee runsaasti lehteä, minulla oli molempia, hävitin ne juurikin leviämisen ja sen lehtipehkon kasvun takia.Siperian kurjenmiekka ehkä vähän kosteammasa viihtyy kuin päivänliljat

Saksan kurjenmiekka on leveä lehtisempi, sellaiset nimensä mukaiset miekkamaiset kovat lehdet, juurakko maan pinnassa, niitäkin oli paljon, annoin niitä kottikärrilasteja naapureille, kun halusin muita tilalle.

Akileijan lehdet peittää myöskin kivasti maata ympäriltään, taipumuksena vaeltelu, siementaimista kasvaa uusia uuteen paikkaan. Värikin saattaa muuttua matkalla,Minulla on näitä vaelluskasveja, saavat kasvaa sinne minne mielii, aikansa on ja sitten häviää, kunnes toisaalta taas tulee jälkeläisiä. On aina yllätys, minkä värisiä tulee.

-sama-

198/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun jaat kokemuksia!

Noita päivänliljoja voisi pohtia. Uskon, että tuo muurinjuuri saattaa olla aika kuiva paikka, ehkä liian kuiva siperoankurjenmiekoille? Entä kuunliljat, kestävätkö kuivuutta?

🇺🇦🇮🇱

199/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, yksi vielä tuli mieleen eli vuorenkilpi. Mitä mieltä?

🇺🇦🇮🇱

200/1456 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sammalleimu leviää hyvin, on tosin ihan matala mutta viihtyy paahteessa.

Näitä minulla onkin yhden toisen muurin päällä, ihania ovat ja leviävät hyvin!

🇺🇦🇮🇱