Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä sinusta niin outoa käytöstä, että huomauttaisitte?

Vierailija
16.03.2021 |

Käyn välillä kaverini kanssa luontoretkillä, viimeksi joulun alla. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten yleensä teemme niin, että matkustan 5 tunnin matkan hänen kotikuntaansa bussilla ja siitä menen kaverini kyytiin.

Homma on se, että kaverini ei koskaan hae minua asemalta tai edes koukkaa minua vastaan puolimatkaan. Minun pitää aina mennä häntä vastaan hänen ajoreittinsä varrelle, usein uudella bussilla yli puolikin tuntia tai sitten kävellä. Palatessa hän ei edes halua jättää minua tienvarteen lyhentämiseen minun kävelyäni asemalla, jos se tarkoittaa että hänen pitää yhtään poiketa isolta tieltä. Vaikka minulla olisi kiire bussiin.

Juuri tuolla joulunalusreissulla esimerkiksi jouduin kävelemään vielä ylimääräiset 45 min bussissa istumisen perään. Ulkona satoi vettä.

En ole viitsinyt valittaa, koska hänenhän autonsa se on eikä minun, ja olen mielissäni että pääsen ylipäätään retkille, autottomana tulisi tuskin käytyä omin päin näin usein. Bensarahoja makselen hänelle myös.

Sitten taas toisaalta minä olen se jolla on vaihtokamppeet ja kaikki retkikamppeet eli raskas kuorma selässä, ja 10 min koukkaus autolla olisi paljon pienempi ponnistus häneltä kuin 45 min kävelylenkki minulta.

Mitä olette mieltä, onko tämä outoa käytöstä?

Kommentit (240)

Vierailija
201/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa maksaa bensarahoja ja joutua silti kävelemään pitkän matkaa ylimääräistä.

Itse ilmaisisin ongelman kaverille niin, että jaksaisit kävellä pidemmän retken, jos pääsisit lähemmäs bussipysäkkiä etkä joutuisi kävelemään vielä bussille retken lisäksi. Ehkä hän ymmärtää sellaisen selityksen paremmin?

Vierailija
202/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko ap muokannut tarinaa hieman? Ehkä voisi olla joku toisenlainen tilanne tuohon kyytihommaan liittyen oikeastikin, mutta ei kehdannut tänne kirjoittaa ettei kukaan tunnistaisi. Jotenkin tuo kyseinen tarina kuulostaa niin epäuskottavalta.. Käyttekö siis yön yli kestävillä luontoretkillä vai päiväseltään? Miksi sinulla on kaikki vaihtokamppeet ja retkitavarat, eikö kaverillasi nyt ole ihan omana kotonaan omat retkivaatteensa ja sen sellaiset?

Meidän reissut on olleet sellaisia 2-5 yön vaelluksia. Yhden yön reissua varten en näkisi tällaista vaivaa.

Tuo on ihan tavallinen käytäntö varsinkin pidemmillä vaelluksilla, että kamppeita säännöstellään ja jaetaan keskenään, eli esim. hänellä on teltta ja minulla ruoanlaittovehkeet. Tottakai hänellä on myös omat vaatteet ja oma makuupussi ym, minulla omani. Osa kamoista sitten jätetään autoon odottamaan, mm. vaihtokengät ja -housut. Mutta omakin osuuteni kamaa raahata pitkän matkan takaa on aikamoinen lasti.

Ap

Luehan nyt ap ihan ajatuksella oma vastauksesi tuolle kysyjälle..

Mieti sitten onko muka kovin vieraanvaraista/tekisitkö/tekeekö normaali ihminen noin?

Kaverisi laittaa sinut matkustamaan 5 h bussissa p*skaisdna kotiin ja yötä tms ei saa jäädä?

Niiiin....

Eiköhän tuo ole aika selvä signaali siitä, miten korkealle kaverisi sinua arvostaa?

Jos pyytelee sinua mukaan, niin mikäs siinä, hän nauraa partaansa hölmöydellesi.

Matkustat ihan pokkana yhteensä 10 h hänen luokseen, maksat puolet kuluista, osallistut töihin jne..

Ottaisin asian puheeksi suoraan YHDEN kerran, jos asiaan ei tulisi kunnon selitystä ja muutosta niin "kaveruus" poikki vaan.

Etsi vaikka netistä retkeilystä kiinnostunutta seuraa, sitä luulisi löytyvän?

Turha sitä on itseään nöyryyttä noin! 567

Sisältö jatkuu mainoksen alla
203/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko ap muokannut tarinaa hieman? Ehkä voisi olla joku toisenlainen tilanne tuohon kyytihommaan liittyen oikeastikin, mutta ei kehdannut tänne kirjoittaa ettei kukaan tunnistaisi. Jotenkin tuo kyseinen tarina kuulostaa niin epäuskottavalta.. Käyttekö siis yön yli kestävillä luontoretkillä vai päiväseltään? Miksi sinulla on kaikki vaihtokamppeet ja retkitavarat, eikö kaverillasi nyt ole ihan omana kotonaan omat retkivaatteensa ja sen sellaiset?

Meidän reissut on olleet sellaisia 2-5 yön vaelluksia. Yhden yön reissua varten en näkisi tällaista vaivaa.

Tuo on ihan tavallinen käytäntö varsinkin pidemmillä vaelluksilla, että kamppeita säännöstellään ja jaetaan keskenään, eli esim. hänellä on teltta ja minulla ruoanlaittovehkeet. Tottakai hänellä on myös omat vaatteet ja oma makuupussi ym, minulla omani. Osa kamoista sitten jätetään autoon odottamaan, mm. vaihtokengät ja -housut. Mutta omakin osuuteni kamaa raahata pitkän matkan takaa on aikamoinen lasti.

Ap

Mieti sitten onko muka kovin vieraanvaraista/tekisitkö/tekeekö normaali ihminen noin?

Kaverisi laittaa sinut matkustamaan 5 h bussissa p*skaisdna kotiin ja yötä tms ei saa jäädä?

Niiiin....

Eiköhän tuo ole aika selvä signaali siitä, miten korkealle kaverisi sinua arvostaa?

Jos pyytelee sinua mukaan, niin mikäs siinä, hän nauraa partaansa hölmöydellesi.

Matkustat ihan pokkana yhteensä 10 h hänen luokseen, maksat puolet kuluista, osallistut töihin jne..

Ottaisin asian puheeksi suoraan YHDEN kerran, jos asiaan ei tulisi kunnon selitystä ja muutosta niin "kaveruus" poikki vaan.

Oikeassa olet. Olen tainnut vanhasta tottumuksesta jäädä jumittamaan tämän tyypin kanssa. Siinä on oma helppoutensa, kun ihminen on tuttu. On aika jännittävääkin mennä ihan uusien ihmisten kanssa luontoon, koska siellä ollaankin yhdessä 24 tuntia vuorokaudessa. Mutta kun ensimmäisen kerran kokeilen, siitä se helpottuu. Saan varmasti avuliaampia retkikavereita ja lähempää kotoa.

Ap

Vierailija
204/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaapeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niiiin....

Oikeassa olet. Olen tainnut vanhasta tottumuksesta jäädä jumittamaan tämän tyypin kanssa. Siinä on oma helppoutensa, kun ihminen on tuttu. On aika jännittävääkin mennä ihan uusien ihmisten kanssa luontoon, koska siellä ollaankin yhdessä 24 tuntia vuorokaudessa. Mutta kun ensimmäisen kerran kokeilen, siitä se helpottuu. Saan varmasti avuliaampia retkikavereita ja lähempää kotoa.

Ap

Kun tutustut uuteen retkihenkiseen kaveriin, niin kannattaa olla ensin hiukan pienempi aika hänen kanssaa. Ensin tutustua ja jutella oletteko samanhenkisiä muutenkin kuin retkeilyn kannalta.

Ihan uppo-oudon kanssa en itse lähtisi kylmiltään heti 24 tunniksi tai pidemmäksi aikaa.

Yleensähän ihmiset ensin tutustuvat hiukan ja tavallaan haistelevat ilmaa.

Sitten kun huomaa, ettjutut sopivat yksiin niin voidaan suunnitella pitempää reissua.

Vaikka siis ottaisit yhteyttä vaikka facebookin kautta retkeihenkisten ryhmään niin silti kannattaisi ensin nähdä muissa merkeissä tai lyhyellä retkellä kuin heti kärkeen sinne metsään vuorokausiksi.

Vierailija
205/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää käytöstä.Sano se sitten moro kiitos ja näkemiin.

Vierailija
206/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaapeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niiiin....

Ap

Kun tutustut uuteen retkihenkiseen kaveriin, niin kannattaa olla ensin hiukan pienempi aika hänen kanssaa. Ensin tutustua ja jutella oletteko samanhenkisiä muutenkin kuin retkeilyn kannalta.

Ihan uppo-oudon kanssa en itse lähtisi kylmiltään heti 24 tunniksi tai pidemmäksi aikaa.

Yleensähän ihmiset ensin tutustuvat hiukan ja tavallaan haistelevat ilmaa.

Sitten kun huomaa, ettjutut sopivat yksiin niin voidaan suunnitella pitempää reissua.

Vaikka siis ottaisit yhteyttä vaikka facebookin kautta retkeihenkisten ryhmään niin silti kannattaisi ensin nähdä muissa merkeissä tai lyhyellä retkellä kuin heti kärkeen sinne metsään vuorokausiksi.

Tää on ihan totta. Mulla on hyvä ystävä joka on todella hauskaa seuraa, mutta en ikipäivänä lähtisi hänen kanssaan mihinkään reissuun. Tiedän että ollaan tietyissä asioissa niin erilaisia ettei edes matkan suunnittelusta tulisi hänen kanssaan yhtään mitään, saati sitten itse reissusta. Ehkä hänkin tämän tietää kun ei ole kummallakaan tullut asia koskaan puheeksi.

Ja aloittajan tilanteeseen sanon että ei, tuollainen ”ystäväsi” käytös ei ole normaalia, oli syy mikä tahansa. Kaveria ei laiteta kävelemään rinkan kanssa tuommoisia matkoja jos itsellä on auto, varsinkin kun olet vielä kysynyt kyytiä ja maksat bensasta. Veikkaan myös että mitään selkeää syytä tuolle käytökselle et tule ikinä saamaan vaikka sitä häneltä suoraan kysyisit. Isäni on tuon tyylinen ihminen, on aina ollut enkä tiedä onko tuohon jotain diagnoosia olemassa, hänellä ei ainakaan ole. Eikä ole mitenkään ilkeä ihminen, ei vaan osaa ajatella muita yhtään. Olen aika harvoin yhteyksissä, suosittelen aloittajalle samaa.

Vierailija
207/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö luontoretkellä Porvoossa?

Vierailija
208/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kun oli oikein raskaat kamat mukana ja aikainen lähtö, niin kysyin kokeeksi että pystytkö vähän tulemaan vastaan, kun on paljon kamaa ja bussilla harvennettu vuoroväli jne. Hänelle se olisi ollut about 10 min ylimääräinen koukkaus autolla, voi laskea paljon se oli minulle kävelyä. Esitin nämä perustelut. Hän meni kamalan hankalaksi ja selitti että kun tulee sitten taas ylimääräistä ajamista ja perillekin on pari tuntia matkaa..

Tuosta tulikin hänen kantansa selväksi, niin en sitten enää viitsinyt ottaa puheeksi.

Ap[/quote]

=======

Itse en sietäisi tuollaista niuhotusta, vaihtaisin kaveria tai ostaisin auton, ja hommaisin ajokortin, mikäli sellaista ei vielä ole.

Vierailija
209/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitemmälle tätä ketjua luin, sen pahemmalta musta alkoi tuntumaan apn puolesta :( Ei tuollainen ole kaveri ollenkaan, mikä lie hyväksikäyttäjä vaan. Etsi ap parempia kavereita ja parempaa retkeilyseuraa, miksi turhaan pahoittamaan omaa mieltään tuollaisen mörököllin seurassa kun mikään pakko ei ole. 

Vierailija
210/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on samanlainen. Hän on ensinnäkin sairaalloisen pihi, mutta myös muutenkin luonnehäiriöinen. En jaksa eritellä miten, mutta on kuitenkin. Häneltä ei vaan pysty saamaan mitään palveluksia tai apua. Hän vie autolla vain sinne minne on itse menossa, ja senkin väkisin. Autoa ei voi todellakaan lainata myöskään, ei tule kuuloonkaan vaikka auto seisoisi tyhjänpanttina ja hänellä ei olisi muuta tekemistä. Hän myös on jotenkin pelokas kuski, eli ei aja kuin pienellä paikkakunnalla aina yhtä ja samaa tietä. Auton jättää aina yhteen parkkiin vaikka olisi itse menossa kylän toiselle puolelle. Hänen kohdalla on siis yhdistelmä pelkuruutta ja pihiyttä. Asian kohdalla voisi olla ymmärtäväinen, jollei hän käyttäytyisi muutenkin täysin häiriintyneesti. 

Vierailija
211/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on niin vaikea löytää retkikaveria että mielihyvin veisin tuossa tapauksessa pysäkille/asemalle alle tunnin matkan päähän niin että samalla ehtisi vielä turista autossa. Mitään rahaa en ottaisi. Kumma kaveri sulla, ei kai ole joku saita 70-kymppinen?

Vierailija
212/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on samanlainen. Hän on ensinnäkin sairaalloisen pihi, mutta myös muutenkin luonnehäiriöinen. En jaksa eritellä miten, mutta on kuitenkin. Häneltä ei vaan pysty saamaan mitään palveluksia tai apua. Hän vie autolla vain sinne minne on itse menossa, ja senkin väkisin. Autoa ei voi todellakaan lainata myöskään, ei tule kuuloonkaan vaikka auto seisoisi tyhjänpanttina ja hänellä ei olisi muuta tekemistä. Hän myös on jotenkin pelokas kuski, eli ei aja kuin pienellä paikkakunnalla aina yhtä ja samaa tietä. Auton jättää aina yhteen parkkiin vaikka olisi itse menossa kylän toiselle puolelle. Hänen kohdalla on siis yhdistelmä pelkuruutta ja pihiyttä. Asian kohdalla voisi olla ymmärtäväinen, jollei hän käyttäytyisi muutenkin täysin häiriintyneesti. 

Esimerkiksi jos sairastuisin vanhemmilla käydessä, hän ei veisi minua minnekään. Saattaisi ihan hyvin käskeä tilaamaan taksin. Tosiaankin empatiakyky puuttuu täysin mikä ilmenee tällaisissakin tilanteissa.

Vierailija
213/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, ettei voi heittää kymmenen minuutin päähän tai jättää matkan varrelle kun ap kumminkin maksaa bensat, on ihan pelkkää ilkeämielisyyttä ja kiusantekoa. 

Ymmärsinkö ap oikein, että sinä ostat myös teidän ruuat noille reissuille? Ei kai sentään? Ja miten on verrattavissa se, että kaveri "suunnistaa kartan avulla, niin sinä huolehdit ruuista"? En ymmärrä. Musta ei ole kyllä tasapuolista tuokaan. Miten ihmeessä se antaa sun edes nukkua omassa teltassaan, kun kaikki tuntuu olevan niin vaikeaa hänelle... Pahasti kuulostaa siltä, että ap sua käytetään hyväksi ja ihan rankemman kautta. 

Vierailija
214/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaapeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niiiin....

Ap

Hyvä, varmasti löydät parempaa seuraa:)

Mieluummin kaveri vaihtoon kuinntuollaista kohtelua niskaan, ei ole normaalia!

Vierailija
215/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se keskustelu menee?

"Tuletko hakemaan mut asemalta?"

"En."

Näinkö? On outoa, kyllä. Kysyisin perusteluja tuohon. 

Kerran kun oli oikein raskaat kamat mukana ja aikainen lähtö, niin kysyin kokeeksi että pystytkö vähän tulemaan vastaan, kun on paljon kamaa ja bussilla harvennettu vuoroväli jne. Hänelle se olisi ollut about 10 min ylimääräinen koukkaus autolla, voi laskea paljon se oli minulle kävelyä. Esitin nämä perustelut. Hän meni kamalan hankalaksi ja selitti että kun tulee sitten taas ylimääräistä ajamista ja perillekin on pari tuntia matkaa..

Tuosta tulikin hänen kantansa selväksi, niin en sitten enää viitsinyt ottaa puheeksi.

Ap

Eli juu, on outoa käytöstä. Jos on joku asperger-tyyppinen niin ymmärtää, muuten ei.

Tämä tuli tosiaan itsellekin ekana mieleen

Vierailija
216/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä jankkausta koko ketjun täydeltä. Jos näistä vastauksista ei ymmärrä yskää, ei käy ihan täysillä itsekään, jos ei kaverikaan.

Niinpä, lisäksi hän on jo vastannut itse omaan kysymykseensä monta kertaa mutta edelleen jankkaa.

Sanoisin että provo hän on, ei ole tällaista kaveria ja tämä on ihan satua.

1/5, pinna sinnikkäästä jankkauksesta.

Vierailija
217/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitemmälle tätä ketjua luin, sen pahemmalta musta alkoi tuntumaan apn puolesta :( Ei tuollainen ole kaveri ollenkaan, mikä lie hyväksikäyttäjä vaan. Etsi ap parempia kavereita ja parempaa retkeilyseuraa, miksi turhaan pahoittamaan omaa mieltään tuollaisen mörököllin seurassa kun mikään pakko ei ole. 

Ap saa osanottoja ja empatiaa ketjun täydeltä keksitylle jankkaus-jutulleen... aika huonosti on asiat jos tällaisella sadulla täytyy täällä ratsastaa.

Vierailija
218/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok toimintaa laittaa ylipainoinen kävelemään extraa

Vierailija
219/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin arvelisin retkikohteeksi.

Vierailija
220/240 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa siitä on muualle lähtijäksi edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän