Pitäisikö matalapalkka-aloilla työskenteleville luoda mahdollisuus OSTAA asunto?
Jotenkin pitäisi luoda systeemi, että lähihoitaja ja siivooja voivat halutessaan OSTAA asunnon myös pääkaupunkiseudulla. Yhtälö on hankala, jos lainan lyhentämiseen ei jää varoja.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuuttajillehan annetaan ilmaiset asunnot, autot ja ruokarahaa . Miksi heidän pitäisi ne itse ostaa?
Siksi he ovat tyytyväisiä Suomessa kun annettua rahaa jää ylikin vaikkapa lähetettäväksi kotimaahan.
Kylmä lähihoitajanakin on varaa omistusasuntoon Helsingissä. Ei tosin miltään loistoisimmalta alueelta. Olen itse lähäri eikä rahaa kulu päihteisiin, matkusteluun tai maksullisiin harrastuksiin
Mulla on kyllä matalapalkka-alan työntekijänä joku 165000 lainaa, kun taloyhtiön pieni lainaosuus on saldossa mukana. Tosin teen paljon töitä ja tulot ovat aika mediaanissa. Ihan hyvin on pystynyt maksamaan yksin sellaisen 8000-10000€ lainoja takaisin viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä lähihoitajanakin on varaa omistusasuntoon Helsingissä. Ei tosin miltään loistoisimmalta alueelta. Olen itse lähäri eikä rahaa kulu päihteisiin, matkusteluun tai maksullisiin harrastuksiin
Suomalaiset ovat tottuneet koviin veroihin, kalliisiin hintoihin ja alhaiseen elintasoon. Vaikea kuvitella että itse luopuisi ravintoloista, matkustelusta, harrastuksista siksi että kaikki raha menee asuntoon.
- Hollannikas
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni esimerkiksi valtiolla tai kunnalla työskenteleville pitäisi olla jotakin kompensaatiota siitä palveluksesta. Palkkahan noissa on yleensä melkoisen kehno, mutta sitä voisi kompensoida juurikin helpottamalla asunnon saantia tai jotenkin tukemalla sitä. Lopulta kaikki voittaisivat. Mielestäni se olisi ihan kohtuullista, vaikka itse yksityisellä työskentelenkin ja tienaan ihan mukavasti.
Ahaa. Esimerkiksi koko sosiaalialalla on yksityisellä pienempi palkka kuin julkisella.
"lähihoitaja ja siivooja voivat halutessaan OSTAA asunnon myös pääkaupunkiseudulla"
Nämä on sellaisia aloja, joilla riittää töitä myös maakunnissa. Siivooja ja lähihoitaja voi muuttaa vaikkapa Joensuuhun ja ostaa kämpän sieltä.
Vierailija kirjoitti:
"lähihoitaja ja siivooja voivat halutessaan OSTAA asunnon myös pääkaupunkiseudulla"
Nämä on sellaisia aloja, joilla riittää töitä myös maakunnissa. Siivooja ja lähihoitaja voi muuttaa vaikkapa Joensuuhun ja ostaa kämpän sieltä.
Mutta kun maakunnissa sairastuu masennukseen ja menettää työkykynsä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni saa käteen n. 1800€ verojen jälkeen. Ei saanut lainaa edes 30 000€, olisi ostanut meille oman kodin maaseudulta. Tätä tämä on nykyään. Kaikki rahat menee vuokraan.
Mikset sinä olisi ollut myös ostajana?
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan matalapalkka-alalla, mutta lähellä. Maksan asunnosta 1100 euroa/kk ( laina, yhtiövastike). Elämiseen jää toimeentulotuen verran
(josta menee sähkölasku, vakuutus, ruoka jne.). Ei naurata. Motivaatiota työntekoon saa välillä hakea, kun muuta ei elämässään saa kuin katon päänsä päälle ja ruokaa vatsaansa. Hetkittäin mietin, että pitäiskö ottaa mies maksamaan puolet, niin elämä olisi taloudellisesti helpompaa.Yksineläjien tilannetta ei päättäjät edes juhlapuheissaan muista.
"Ota" joku nainen maksamaan puolet.
Miksi pitäisi?
Joku solukämppä jättimäisestä asuntolasta?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Miksi helsingissä pitäisi olla lähihoitajia ja siivoojia? Ilmankin pärjätään.
No ei tietysti mistää hesoista,betoniboxii ,vaan ihana talo maalta.Käy keikkayöillä,tai etätöillä..vaikka norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Miksi helsingissä pitäisi olla lähihoitajia ja siivoojia? Ilmankin pärjätään.
Jep, miksi kaikilla pitäisi olla 120m2 omakotitalo helsingin ytimestä?
Isolla tontilla tietysti, lähärille ei pieni tontti kelpaa
Ei tietenkään pitäisi. Vain Pohjoismaissa kukaan edes ajattelee, että pitäisi olla joku subjektiivinen oikeus OMISTAA jotain, mihin ei ole varaa. Ollaan totuttu niin hyvään, ettei edes ymmärretä, mitä kaikkea valtio tarjoaa meille koko ajan ilmaiseksi.
Vuokra-asumisesta suurissa kaupungeissa tulisi tehdä halvempaa, ja siihen on helpot ratkaisut olemassa (poliitikot ei vaan uskalla niitä tehdä):
1. Lopetetaan asumistuki. Nyt pienipalkkainen työssäkäyvä maksaa esim. juristiksi opiskelevan asumista. Voitot käärii vuokranantaja, jonka tilipussiin nämä asumistuet suoraan valuvat. Vuokralaisia riittää sikahintaisiin kämppiin, koska vuokralainen ei itse maksa koko vuokraa.
2. Lopetetaan Helsingin kaupungin vuokra-asunnot. Asun itse Hekalla ja vuokrani on ihan naurettava verrattuna ystäviini, jotka vuokraavat yksityiseltä. Ei ole reilua, että muut työssäkäyvät maksavat minun vuokraani. Itse olen pienituloinen mutta meidän talossa asuu esim. arkkitehti ja menestyvä yrittäjä. Samalla ihmiset on oikeasti hädässä, mutta eihän niille näitä Stadin kämppiä riitä...
3. Lopetetaan Hitas-järjestelmä. Nämäkin valuu hyvin pienelle, usein hyväosaisille joukolle. On julkista tietoa, että osalla on useampi Hitas-kämppä hallussa. Helppo tapa tehdä voittoa, kun ostaa reiluun alihintaan ja myy markkinahintaan.
Ihmettelen, että vieläkin enemmistö kansasta hyväksyy tällaisen täysin epätasa-arvoisen lottoarvonta-systeemin.
Vivutus lienee edelleen mahdollista.
T: laitoshuoltaja velattomasta kolmiosta Tampereelta
eipä tietenkään "omaa" kojamolta jää toverien asunto tuet saamatta jos toveri tajuu vertailla maksamiaan hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pitäisi. Vain Pohjoismaissa kukaan edes ajattelee, että pitäisi olla joku subjektiivinen oikeus OMISTAA jotain, mihin ei ole varaa. Ollaan totuttu niin hyvään, ettei edes ymmärretä, mitä kaikkea valtio tarjoaa meille koko ajan ilmaiseksi.
Vuokra-asumisesta suurissa kaupungeissa tulisi tehdä halvempaa, ja siihen on helpot ratkaisut olemassa (poliitikot ei vaan uskalla niitä tehdä):
1. Lopetetaan asumistuki. Nyt pienipalkkainen työssäkäyvä maksaa esim. juristiksi opiskelevan asumista. Voitot käärii vuokranantaja, jonka tilipussiin nämä asumistuet suoraan valuvat. Vuokralaisia riittää sikahintaisiin kämppiin, koska vuokralainen ei itse maksa koko vuokraa.
2. Lopetetaan Helsingin kaupungin vuokra-asunnot. Asun itse Hekalla ja vuokrani on ihan naurettava verrattuna ystäviini, jotka vuokraavat yksityiseltä. Ei ole reilua, että muut työssäkäyvät maksavat minun vuokraani. Itse olen pienituloinen mutta meidän talossa asuu esim. arkkitehti ja menestyvä yrittäjä. Samalla ihmiset on oikeasti hädässä, mutta eihän niille näitä Stadin kämppiä riitä...
3. Lopetetaan Hitas-järjestelmä. Nämäkin valuu hyvin pienelle, usein hyväosaisille joukolle. On julkista tietoa, että osalla on useampi Hitas-kämppä hallussa. Helppo tapa tehdä voittoa, kun ostaa reiluun alihintaan ja myy markkinahintaan.
Ihmettelen, että vieläkin enemmistö kansasta hyväksyy tällaisen täysin epätasa-arvoisen lottoarvonta-systeemin.
Hekan asuntoja ei missään tapauksessa pidä lopettaa vaan lisätä reilusti. Hekan vuokralaiset maksavat ihan itse vuokrissaan talojen kaikki kulut.
Suomessa on ylipäätänsä aivan järjettömän korkeat vuokrat ja asumiskuluihin menee ihmisillä ihan liikaa rahaa, sekä omistus- että vuokra-asujilla. Asumiskulut pitäisi saada pienemmiksi ja rahaa enemmän muuhun kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni esimerkiksi valtiolla tai kunnalla työskenteleville pitäisi olla jotakin kompensaatiota siitä palveluksesta. Palkkahan noissa on yleensä melkoisen kehno, mutta sitä voisi kompensoida juurikin helpottamalla asunnon saantia tai jotenkin tukemalla sitä. Lopulta kaikki voittaisivat. Mielestäni se olisi ihan kohtuullista, vaikka itse yksityisellä työskentelenkin ja tienaan ihan mukavasti.
Kunnilla on työsuhdeasunnoksi antaa vuokra-asuntoja. Helsingin kaupungillakin on. Kolleega muutti juuri Kalasatamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla on työsuhdeasunnoksi antaa vuokra-asuntoja. Helsingin kaupungillakin on. Kolleega muutti juuri Kalasatamaan.
Lisäksi Helsingin kaupunki muutti joku aika sitten työsuhdeasuntojen enimmäisasumisajan työsuhteeseen sidotuksi, kun se monta vuotta oli maksimissaan 5+2 vuotta.
Tuo on hatrhaluula ja ei pidä itseasiassa paikkaansa. Tarkista itse vaikka eurostat tilastoista.
Suomi sijoittuu 63% omistusasumisen määrässä alimpaan kolmannekseen. Monissa Euroopan maissa omistusasunnoissa asuu 80% ja yli.