Muutto Lappiin?
Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.
Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.
Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?
Kommentit (234)
Niin pieni asujaimisto tuntee toisensa sukupolvien takaa. Kyllä siinä väkisin joutuu suurennuslasin alle ainakin aluksi.
Muuten en näe, että miksi ei. Poiskin pääsee.
Meidän pienessä kunnassa pääsee lääkäriin, fyssarille, hammaslääkäriin ainakin huippu hyvin. Lääkäritkin pysyy samoina niin ei tarvitse joka kerta aloittaa ihan alusta. Ennen asuttiin Espoossa, siellä ei esimerkiksi päässyt lapsi oikomishoitoon julkiselle mutta täällä on hoidettu hymy suoraksi.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin itsekin takaisin lappiin mutta nuorin lapsista on este. Tai oikeastaan siis hänen isänsä, joka on asiaa vastaan. Lentokoneella pääsisi tunnissa tänne etelään, mutta se ei käy vaikka nytkin lapsi on minulla 70% ajasta. Työn puolesta voin itse asua missä vaan ja minulla asuu lapissa äitini ja sukulaisia ja ystäviä. Kinkkinen paikka
No ei tosiaan tuohon tarvitse lapsen isältä kysyä lupaa. Voit ilmoittaa isukille, että jos yhteishuoltajuus ei onnistu, niin haet yksinhuoltajuutta. Lapsi on sinulla jo muutenkin 70 % ajasta, joten jos hauat muuttaa, niin muutat. On hyvä perustelu, että sinulla on siellä tukiverkosto, ja myös lapsen sukulaiset ovat siellä.
Voit saada muuton joltain firmalta yllättävän edullisesti. Ehdottomasti kannattaa kilpailuttaa muutto (ei sido mihinkään, esim. muuttomaailma.fi ). Itse olen aikoinaan maksanut muuttofirmalle noin 200 euroa muutosta Rovaniemeltä Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hullua että tuota tarvii edes miettiä. Tottakai työpaikka otetaan vastaan jos kerran työttömänä on.
Hyvä työpaikka vileä.Ei mitään lapiotöitä.
Tuohan on lottovoitto - onnittelut virasta! Minä olisin sinun sijassasi jo menossa, että heippa Ruuhka-Suomi! Mikä seikkailu! Ja varman päällehän menet, jos kerran virka odottaa!
Vierailija kirjoitti:
Plussaa on kaunis luonto. Miinusta lyhyt kesä ja itikat.
Riippuu täysin ihmisestä. Jos luonto, hiljaisuus, rauha jne ovat arvoasteikolla tärkeintä niin sitten Lappi on erinomainen paikka asua. Sitten jos kaipaa esim palveluita lähelle niin ei ehkä niinkään.
Helsingistä muuttavalle saattaa tulla yllätyksenä esim se että lähin päiväkoti, alakoulu, yläkoulu, Lukiosta nyt puhumattakaan voi olla hyvinkin kaukana. Hyvin pienessä kylässä ei välttämättä ole lapsille ikätovereita juuri lainkaan ja harrastusmahdollisuuksia käytönnössä nolla. Lähin Pizzeria, kampaamo, kirjasto, terveyskeskus, poliisi, palokunta, lääkäri, kirjasto, elokuvateatteri, harrastusmahdollisuudet ylipäätään, kunnollinen ruokakauppa - vaatekaupasta nyt puhumattakaan ties kuinka pitkien matkojen takana. Julkisesta liikenteestä ei paljon kannata edes puhua jne jne.
Muutto Lappiin. Siis ajatuksena tuo kiehtoo. Puhdas ilma mahtavat kaikki luonnonpuitteet. Ehkä työtäkin vois saada huomattavan paljo paremmin. Tulevina eläkepäivinä vois ehkä ajatuksen toteuttaa päätyyn asti. Tietty tuota asuinpaikkaa ei ole etukäteen tullut aateltua. Sotien aikana Venäjä ( Neukkula ) yritti tehdä tuolloisesta Suur-Suomesta mini Suomen. Alaosa Suomea ois Neukkulaa jos ei tuolloiset miehet ois kyenneet estämään maamme valtaamis yritystä. Tulevaisuudessa tuo sama uhka on maamme yllä . Lappia Venäjä ei saa Norja ja Nato liian lähellä. Alaosaa ei mikään suuresti puolusta. Viro ja Nato auttamisapu tulee oleen suuri kysymys. Lapissa olisi turvassa tuolta kaikelta kauhu skennaaariolta jotka eivät toivottavasti koskaan tapahdu.
Ei ikinä. Ei koskaan Lapiin eikä Pohjanmaalle eikä Kainuuseen.
Vilkaskaapa Ylen Areenasta elokuva Maa on syntinen laulu. Siinä sitä Lapin eksotiikkaa riittää.
Itse lähdin ennakkoluulottomasti Helsingistä Kainuuseen pikkukylään.
Lähdin vielä ns tyhjän päälle, eli otin loparit, eikä ollut mitään työpaikkaa tiedossa.
Olen kolmannen polven Helsinkiläinen, ja asunut ennen muuttoa koko elämäni Stadissa.
Paljon hyvää ja uutta, mutta myös paljon kuraa ja paskaa.
Kuppikunnat elää ja voi vahvasti näillä pikkupaikoilla, itse tykkään pukeutua värikkäästi ja ns " puoliboheemisti" ( mies ), ja voi sitä tuijotuksen ja supinan määrää kun pistäydyin paikkaliseen ääs markettiin ostoksille.
Luonto on tosiaan nättiä ja koskematonta, mutta siihen se tuppaa aikalailla jäämään, talvella tulee lunta niin paljon että se lungi "zippailu" ja "dalsiminen" jää n. 5kk pois kokonaan.
Jos nautit elävästä ravintolaskenestä, voit unohtaa sen kokonaan, yleensä näillä kylillä on 1-2 juottolaa + grilli / pizzeria, sekä majoitusliikkeen ravinteli eli lehtipihvi ja lohimedaljonki.
Autolla tosiaan pääsee rullaamaan ja huolella, sain duunia 95 km päästä kotia, eli semmonen 1000km + vapaa-ajan ajot ( kylälle 20 km suunta) per viikko, n. 45 min meni suuntansa tykittää se työmatka, sai polkea kyllä aivan rauhassa niin lujaa kun uskaltaa.
Se mikä järkytti eniten oli sähkölasku, vuokrattiin rouvan kanssa 500 euroon omakotitalo, ja vaikka lämmitettiin puilla, oli se kuukauden lasku siirtoineen aina 180-250 euron hujakoilla.
Enkä sano tätä ilkeilläkseni, mutta kyllä se paikallisväestö oli aivan eri planeetalta kuin minä ja puolisoni.
Nautimme kulttuurista, musiikista, viineistä, ja olemme todella vapaamielisiä ja avoimia ihmisiä.
Sitten taas paikalliset "ukot" oli meininkiä viina, popeda ja pieruvitsit.
Homot on syntisiä epäsikiöitä, ja ilmastonmuutos on kiinalaisten salajuoni, ja tätärataa.
Käyminen kotiseudulla olikin sitten semmoinen 8 tuntia / suunta reissu, että kerran-2 vuoteen tuli käytyä.
Loppujen lopuksi takaisin kotiin, ei ollut meitä varten, eikä edes sen edullisempaa elämää kuin stadissa...
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin ennakkoluulottomasti Helsingistä Kainuuseen pikkukylään.
Lähdin vielä ns tyhjän päälle, eli otin loparit, eikä ollut mitään työpaikkaa tiedossa.Olen kolmannen polven Helsinkiläinen, ja asunut ennen muuttoa koko elämäni Stadissa.
Paljon hyvää ja uutta, mutta myös paljon kuraa ja paskaa.
Kuppikunnat elää ja voi vahvasti näillä pikkupaikoilla, itse tykkään pukeutua värikkäästi ja ns " puoliboheemisti" ( mies ), ja voi sitä tuijotuksen ja supinan määrää kun pistäydyin paikkaliseen ääs markettiin ostoksille.
Luonto on tosiaan nättiä ja koskematonta, mutta siihen se tuppaa aikalailla jäämään, talvella tulee lunta niin paljon että se lungi "zippailu" ja "dalsiminen" jää n. 5kk pois kokonaan.
Jos nautit elävästä ravintolaskenestä, voit unohtaa sen kokonaan, yleensä näillä kylillä on 1-2 juottolaa + grilli / pizzeria, sekä majoitusliikkeen ravinteli eli lehtipihvi ja lohimedaljonki.
Autolla tosiaan pääsee rullaamaan ja huolella, sain duunia 95 km päästä kotia, eli semmonen 1000km + vapaa-ajan ajot ( kylälle 20 km suunta) per viikko, n. 45 min meni suuntansa tykittää se työmatka, sai polkea kyllä aivan rauhassa niin lujaa kun uskaltaa.
Se mikä järkytti eniten oli sähkölasku, vuokrattiin rouvan kanssa 500 euroon omakotitalo, ja vaikka lämmitettiin puilla, oli se kuukauden lasku siirtoineen aina 180-250 euron hujakoilla.
Enkä sano tätä ilkeilläkseni, mutta kyllä se paikallisväestö oli aivan eri planeetalta kuin minä ja puolisoni.
Nautimme kulttuurista, musiikista, viineistä, ja olemme todella vapaamielisiä ja avoimia ihmisiä.
Sitten taas paikalliset "ukot" oli meininkiä viina, popeda ja pieruvitsit.
Homot on syntisiä epäsikiöitä, ja ilmastonmuutos on kiinalaisten salajuoni, ja tätärataa.Käyminen kotiseudulla olikin sitten semmoinen 8 tuntia / suunta reissu, että kerran-2 vuoteen tuli käytyä.
Loppujen lopuksi takaisin kotiin, ei ollut meitä varten, eikä edes sen edullisempaa elämää kuin stadissa...
Samaa mieltä.
Täällä ei tosiaan kannata poiketa massasta, tai olla muuten erilainen, jos ei halua kuunnella supinaa selän takana. Pitkiä katseita ja arvostelua tulee varmasti, toisin kuin Helsingissä jossa voit näyttää miltä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Olin viikon Lapissa mäkäräisten syötävänä ja se riitti mulle. Oli ihana palata kotiin. Vanhempani vuokrasi kelomökin Jouluksi ja heillä oli kovat odotukset lomaltaan. Ulkona oli niin hyytävän kylmä ja pimeää tuli aikaisin niin eivät sitten uskaltaneetkaan lähteä hiihtämään vaan kököttivät mökissä kahdestaan koko joulun. Sanoivat että oli viimeinen Lappi reissu.
Itse kyllä pidän lomailusta Lapissa, aivan ihana käydä viettämässä jossain tunturissa aikaa perheen kanssa, mutta asuminen ihan toista.
Ei palveluja, ihmisen ovat sisäänpäin lämpeäviä juntteja, ei mahdollisuuksia tehdä mitään. Talvi on pitkä, kylmä ja pimeä, kesä on kylmä ja täynnä hyttysiä. En muuttaisi, olen kyllä asunut.
Rovaniemi on ainakin tosi kiva paikka asua!
Naapurit tervehtii (!), kaupan kassat pääsääntöisesti tosi mukavia ja ylipäätään sellainen leppoisa elämänmeno. Palveluita ja tosi kivoja ravintoloita löytyy myös.
Joskus jos haluaa etelään, lento Helsinkiin kestää reilun tunnin.
Talvella on kyllä pimeää, eli kannattaa ostaa kirkasvalolamppu. Mutta mahtavat ulkoilumahdollisuudet, hiihtoreitit, laskettelurinne ja kauniit jokivarret korvaavat kyllä pimeyttä. Tähtitaivas on myös uskomattoman kaunis kirkkaina pakkasöinä.
Kesää en ole vielä ehtinyt täällä olla mutta talvikausi on ollut hieno kokemus.
Olen asunut etelässä ja pohjoisessa. Pohjoisessa ihmiset on avoimempia ja esim Ivalossa iso osa on muualta tulleita, ei herätä ihmetystä saatika kyräilyä. Kulttuuria on pienissäkin kylissä ja kaupasta saa ihan samaa kuin muualtakin, ei ne ihmiset sen juntimpia ole kuin Itä-Helsingissä. Lumi tuo kaamokseen oman valonsa, etelässä on todella synkempää.
Itse lähtisin kyllä Lapin rauhaan. Tänä aikana saa olla iloinen, jos jostain saa vakituisen viran peräti. Ei niitä enää ole tarjolla oikein missään. Saa rahaa säästöön eikä tarvitse elää kituuttaa viimeisen pennin päälle. Ja nyt on jokaisella TV:t ja internetit, joten minkäänlaista eristymistä ulkomaailmasta ei tarvitse pelätä. Koirankin voi hankkia. Ja kunnillakin on usein asuntoja työntekijöilleen. Kysy voivatko he auttaa. Varmasti voivat!
Moni on kuitenkin sitä mieltä, että todellinen kaamos on etelässä, ei pohjoisessa. Kun pohjoisessa on lumi ja etelässä tihkusade eikä lunta. Tosin talvi 2021 on ollut poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä. Ei koskaan Lapiin eikä Pohjanmaalle eikä Kainuuseen.
Ei koskaan pääkaupunkiseudulle!
Onneksi voi itse päättää, missä asuu, eikä ole pakko työn perässä kituuttaa!!
Höpönlöpön itsellesi. Kaupungeissa ei todellakaan ole pimeää talvisin. Siitä pitää katuvalot huolen.