Muutto Lappiin?
Minulle on tarjottu työpaikkaa Lapista. En ole koskaan aiemmin edes käynyt niin pohjoisessa. Työpaikka olisi pienessä kylässä, jossa on asukkaita alle 5000.
Nyt asun Hakaniemessä. Olen ollut työttömänä puoli vuotta, eikä työn saaminen täältä päin näytä todennäköiseltä.
Mitä plussia ja miinuksia teille tulee mieleen Lappiin ja pienelle paikkakunnalle muuttamisesta?
Kommentit (234)
Ai että. Tsemppiä teille, jotka oikeasti Lappiin muutatte. Itse en ikimaailmassa muuttaisi sinne katkerien ja veemäisten kyräilijöiden joukkoon. Lappi on kiva, mutta Lapin asukkaat ihan karmeita, suomalaisista ehdottomasti hirveimpää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin ennakkoluulottomasti Helsingistä Kainuuseen pikkukylään.
Lähdin vielä ns tyhjän päälle, eli otin loparit, eikä ollut mitään työpaikkaa tiedossa.Olen kolmannen polven Helsinkiläinen, ja asunut ennen muuttoa koko elämäni Stadissa.
Paljon hyvää ja uutta, mutta myös paljon kuraa ja paskaa.
Kuppikunnat elää ja voi vahvasti näillä pikkupaikoilla, itse tykkään pukeutua värikkäästi ja ns " puoliboheemisti" ( mies ), ja voi sitä tuijotuksen ja supinan määrää kun pistäydyin paikkaliseen ääs markettiin ostoksille.
Luonto on tosiaan nättiä ja koskematonta, mutta siihen se tuppaa aikalailla jäämään, talvella tulee lunta niin paljon että se lungi "zippailu" ja "dalsiminen" jää n. 5kk pois kokonaan.
Jos nautit elävästä ravintolaskenestä, voit unohtaa sen kokonaan, yleensä näillä kylillä on 1-2 juottolaa + grilli / pizzeria, sekä majoitusliikkeen ravinteli eli lehtipihvi ja lohimedaljonki.
Autolla tosiaan pääsee rullaamaan ja huolella, sain duunia 95 km päästä kotia, eli semmonen 1000km + vapaa-ajan ajot ( kylälle 20 km suunta) per viikko, n. 45 min meni suuntansa tykittää se työmatka, sai polkea kyllä aivan rauhassa niin lujaa kun uskaltaa.
Se mikä järkytti eniten oli sähkölasku, vuokrattiin rouvan kanssa 500 euroon omakotitalo, ja vaikka lämmitettiin puilla, oli se kuukauden lasku siirtoineen aina 180-250 euron hujakoilla.
Enkä sano tätä ilkeilläkseni, mutta kyllä se paikallisväestö oli aivan eri planeetalta kuin minä ja puolisoni.
Nautimme kulttuurista, musiikista, viineistä, ja olemme todella vapaamielisiä ja avoimia ihmisiä.
Sitten taas paikalliset "ukot" oli meininkiä viina, popeda ja pieruvitsit.
Homot on syntisiä epäsikiöitä, ja ilmastonmuutos on kiinalaisten salajuoni, ja tätärataa.Käyminen kotiseudulla olikin sitten semmoinen 8 tuntia / suunta reissu, että kerran-2 vuoteen tuli käytyä.
Loppujen lopuksi takaisin kotiin, ei ollut meitä varten, eikä edes sen edullisempaa elämää kuin stadissa...
Kyllä. Kuppikunnat, tuijotus ja supina, paikallisten erilainen huumorintaju ja ahdasmielinen arvomaailma. Näitä on varmuudellla tiedossa, jos aikoo muuttaa alle 5000 asukkaan lappilaiselle paikkakunnalle. Se on myös varmaa, että joutuu koko kylän juoruilun kohteeksi. Varsinkin kun tulee Helsingistä. Epäluulot ovat suuret muualta muuttavia ja erityisesti eteläsuomalaisia kohtaan. Eli yksin ei kannata ihan kenen tahansa Lappiin pitkäksi aikaa lähteä, koska saattaa käydä elämä nopeasti melko yksinäiseksi. Vaikka yleensä viihtyisikin omissa oloissa, niin jatkuva muiden silmätikkuna oleminen voi käydä pidemmän päälle todella stressaavaksi. Ei siinä pian enää nauti edes yksinolosta.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyyttä olen miettinyt. Toisaalta, nythän tässä on tottunut siihen, että kavereitakin näkee eniten ruudun äärellä. Luonnossa tykkään kyllä liikkua ja arvostan hiljaisuutta. Se kyllä mietityttää, että minkälaiset valikoimat on paikallisissa ruokakaupoissa ja miten ovat auki. Nyt on tottunut siihen, että kauppa on auki 24h.
Kyseessä ei ole sesonkityö, vaan kunnan virka. Ei tarvitsisi enää koskaan huolehtia työllistymisestä. Muutaman vuoden jälkeen olisi varmaan säästössä niin paljon rahaa, että voisi ostaa asunnon. Tällä hetkellä maksan todella kallista vuokraa ja säästöt ovat huvenneet lähes kokonaan. Muuttamiseen löytyy rahaa, kun saan tästä asunnosta vuokratakuun takaisin.
Katsoin jo, että Kittilän lentoasemaltahan pääsisi sieltä vaikka viikonlopuksi helposti Helsinkiin.
Valikoima alle 5000 asukkaan lappilaisen paikkakunnan ruokakaupassa on todennäköisesti surkea, jos on tottunut Helsingin ruokakauppojen laajaan valikoimaan. Kun minä jouduin muuttamaan määräajaksi Lappiin, jouduin samalla luopumaan osittain ruokavaliostani, joka on terveyden takia hyvin rajoitettu. Rajoituksista joustaminen on minulle mahdollista ilman välitöntä kuolemanvaaraa, mutta lipsuminen vaikuttaa heti terveydentilaani. Valitettavasti jouduin Lapissa ollessani muokkaamaan ruokavalioni uusiksi pakon edessä ja hyvinvointini heikkeni tuona aikana huomattavasti. Mutta tämähän ei tietenkään ole ongelma niille, kenellä ei ole rajoituksia ruokavaliossa. Jos voi syödä mitä tahansa, niin pienen kyläkaupan perusvalikoima ei tule muodostumaan ongelmaksi.
Nykyaikaisen feministinaisen ei todellakaan kannata muuttaa Lappiin. Siellä suunnilla vapaasti rehottavan sovinismin määrä voi tulla niin pahana järkytyksenä, ettei siitä koettelemuksesta toivu enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sulla on nyt elämäsi tilaisuus, hullua jättää käyttämättä. Kyllä niitä kavereita sieltä töistä saa. Ei se Lappi nyt niin ihmeellinen ole, että pelätä tarvii muuttoa, samat Emmerdalet näkyy telkusta.
Aika off topic, mutta ei kyllä välttämättä näy :D Itse asun paikkakunnalla jossa näkyy viisi kanavaa, sama monella muulla pikkupaikkakunnalla. Ja kaupat menee kiinni yhdeksältä, eikä ruokaa voi tilata kotiin vaikka muuten nettiostokset toimiikin. Meidän lähikauppa on hyvä, mutta olen asunut sellaisissakin paikoissa joissa valikoima on surkea. Lappi ei ole vain yksi paikka, jossa kaikki on samanlaista vaan paikkakunnissa on eroja, enkä todellakaan muuttaisi mille tahansa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaisen feministinaisen ei todellakaan kannata muuttaa Lappiin. Siellä suunnilla vapaasti rehottavan sovinismin määrä voi tulla niin pahana järkytyksenä, ettei siitä koettelemuksesta toivu enää ikinä.
Kovat olosuhteet saavat aikaan timantteja, joten Lapissa vietettyjen sovinismin täyteisten vuosien jälkeen Helsinkiin saattaa palata taisteluissa voittamattomaksi hioutunut feministisoturi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, napapiirin yläpuolella on.
Se ainakin on varmaa, että tavaroiden muutto sinne tulisi maksamaan todella paljon.
-AP
Voi tehdä yhteistyötä jonkun kanssa, joka on tyhjän pakun kanssa menossa pohjoiseen tai rekka-autokuskilta kysellä tyhjää nurkkaa rekka-autosta.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä järkytti eniten oli sähkölasku, vuokrattiin rouvan kanssa 500 euroon omakotitalo, ja vaikka lämmitettiin puilla, oli se kuukauden lasku siirtoineen aina 180-250 euron hujakoilla.
Kainuussa osataan ryöstää sähkönsiirrolla. Kun Etelä-Suomessa nostetaan meteli Carunan siirtohinnoista, ne Carunan siirtohinnat ei ole mitään verrattuna Kajave-sähköverkon siirtohintoihin.
Itse etsisin paikkakuntaa, jossa on paikallis sairaala ja keskus sairaala, edes lähellä. Muuten mitä puhtaampi ilma ja luonto, sen terveempänä pysyt.
Mä lähtisin kokeilemaan! Toihan kuulostaa huikealta seikkailulta. Pääseehän sieltä pois.
+ upea luonto, rauha, erilaisuus, ruska, revontulet
+Lapin taika
+halpa asuminen
+vaeltaminen, laskettelu
+ei jää kaduttamaan, ettet edes kokeillut
miinuksena näkisin:
- olet varmasti aina ja ikuisesti "etelän hetelmä" niin kauan kun siellä asut - et pääse ikinä piireihin
- kaamos ja kylmyys - jos olet talvesta ja pimeydestä masentuvaa sorttia
- joka paikkaan on pitkä matka
-rajalliset viihdykkeet, ravintolatarjonta, elokuvateatterit, tapahtumat - no, niinku ikuinen korona
Vierailija kirjoitti:
Tämä ap oli trolli.
Ei mitään väliä, koska joku muu tätä ketjua lukeva saattaa olla miettimässä muuttoa Lappiin.
Niin että Helsingistä ei löydy töitä, mutta Lapin pikkukylästä löytyis :D
Että tällasta trollia tällä kertaa.
Juuri ollaan Lapissa, ei ole mitään kauniimpaa kuin kimmeltävät kevät hanget.
Hauskaa oli niin kauan kuin sitä kesti