Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet täällä nyt työaikaan??

Vierailija
12.03.2021 |

Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

Tiedätkö tyypin, joka käyttää työaikansa hölöttämiseen, netissä surffailuun tai kiireen esittämiseen? Työelämän kireydestä huolimatta jotkut pystyvät lusmuilemaan töissä.
Tietokonealan yrityksessä työskennellyt mies lusmuili luovasti. Mies teki päivän töitä ja videoi ruudunkaappauksen avulla, mitä tietokoneen työpöydällä tapahtui.

– Sen jälkeen hän laittoi videon pyörimään ja räpläili vain puhelintaan, miehen entinen työtoveri kertoo.

– Tätä kesti puolisen vuotta kunnes toinen kollega narautti hänet. Se työsuhde irtisanottiin sitten.

Kuopiolaisen Suora Lähetys Oy:n toimitusjohtaja Markku Kontila tietää tyypin.

Jotkut näyttelevät työn tekoa ja kiireisyyttä.

Yrittäjän kannalta pahimmasta päästä on Kontilan mielestä työntekijä, joka tekee hitaasti, pitää kaikki tauot ja venyttää niitä ja on vielä herkkä sairastumaan. Sairastavuudessa on hänestä yllättävän isot erot. Jotkut eivät sairastu millään ja toiset monta kertaa kuukaudessa.

Siekkisen mukaan moni työnantaja käyttää nykyään työajanseurantaa kaikissa tauoissa. Tupakoinnissa terveyshyötyjen lisäksi tiukempi asenne on reilua muille, kun ylimääräinen taukoaika näkyy omassa liukumassa.

Tietokoneella tehtävä työ voi olla iso ongelma, Suomen pienyrittäjien varapuheenjohtaja Aimo Tasanko sanoo. On erittäin vaikeaa tietää, tekeekö työntekijä töitä vai ei. Hän näyttää ahkeralta, vaikka surffailisi matkasivustoilla tai verkkokaupassa tai hoitaisi lapsensa jalkapallojoukkueen asioita ja maksaisi laskujaan.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005106668.html

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä, mutta työtehtäviä ei oikein ole. Tätä on jatkunut jo pari vuotta. En uskalla sanoa mitään, koska saisin välittömästi varmasti potkut. En tuo tähän firmaan yhtään mitään, olen pelkkä menoerä. Esimiehen vaihtumisen takia työtehtäviä siirrettiin ja vähennettiin ja minä ikään kuin unohduin siinä prosessissa johonkin. Minulle ei yksinkertaisesti riitä tekemistä, vaikka halua olisikin.

Saan 3200 bruttona, joten ihan hirveää hinkua ei ole pois täältä. Omalla työkokemuksellani ja koulutuksellani en saisi mitään työtä yli kolmen tonnin, joten yritän kitkutella.

Tänään olen lajitellut omia valokuviani, kirjoitellut tänne, surffannut netissä.

Vierailija
42/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saikulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tehdä töitä. Ei just tänään huvita. Vituttaa työkavereiden ongelmat ja numeronpyöritys. Lupaan sitten maanantaina olla ahkerampi. Eikös perjantaina saa ottaa vähän iisimmin, että on mukava aloittaa viikonloppu :)

Siis kyllähän mä tässä koneella istun ja parit tilaukset vielä teen mutta muutoin mennyt sluibailuksi tämä päivä. Etätyöt ❤️

Vierailija
44/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen muuta samalla toisella silmällä ja kädellä.  Joku sivu jostain jää melkein aina auki.

Vierailija
45/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuoroni loppui aamulla klo 7.15. Nyt saa makoilla sohvalla.

Vierailija
46/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo mun tämän päivän työt. Mutta en mä saa palkkaa siitä, että surffaan netissä tai olen olemassa. Saan palkkaa vain tehdystä työstä, koska olen yrittäjä.

Vierailija
47/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaslomalla vielä sunnuntaihin asti. Pitäis siivota, mutta ei jaksa.

Vierailija
48/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hankala asia kirjoitettavaksi, monitahoinen, ei millään saa selkeäksi. Yritin yhdellä lailla, nyt pidän paussia ja muutan rakenteen paremmaksi kun vähän aivoja lepuutan. Ja vaikka nyt slarvaan työajalla, pakko saada maanantaiksi valmiiksi - eli itken ja kirjoitan sitten viikonloppuna. Tällaista tutkijan työ.

Vierailija
49/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistykseen kuuluu tietää, että aika helkutin iso osa suomalaisista tekee vuorotyötä, jolloin viikolle voi sattua vapaapäiviä ja työaika voi olla vaikka klo 14-22.  Lisäksi voi tehdä osa-aikatyötä, opiskella tai olla työtön.

Selvensikö?

Vierailija
50/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä, mutta työtehtäviä ei oikein ole. Tätä on jatkunut jo pari vuotta. En uskalla sanoa mitään, koska saisin välittömästi varmasti potkut. En tuo tähän firmaan yhtään mitään, olen pelkkä menoerä. Esimiehen vaihtumisen takia työtehtäviä siirrettiin ja vähennettiin ja minä ikään kuin unohduin siinä prosessissa johonkin. Minulle ei yksinkertaisesti riitä tekemistä, vaikka halua olisikin.

Saan 3200 bruttona, joten ihan hirveää hinkua ei ole pois täältä. Omalla työkokemuksellani ja koulutuksellani en saisi mitään työtä yli kolmen tonnin, joten yritän kitkutella.

Tänään olen lajitellut omia valokuviani, kirjoitellut tänne, surffannut netissä.

Työpäivät ilman mitään tekemistä on hirveän raskaita. Itsellä on kokemusta tuosta kuukauden kesätyöpestissä ja olin työpäivän jälkeen tolkuttoman väsynyt. Päivän työt sain tehtyä tunnissa, sitten piti päivystää toimistolla puhelinta.

Vierailija
51/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa foorumin trollooo keksi pitkän litanian ns. tekosyitä miksi on täällä.

On lomaa, iltavuoroo ja ties mitä skeidaa. Tosiasiassa tää mielisairas

foorumin trollooloo on työttömyys eläkkeellä ja sillä vaj akilla ei ole mitään muuta elämää ku troolloolata täällä aamusta iltaan. Ei tartte paljoakaan tsekata foorumin  aloituksia hiin huomaa tämän.

Vierailija
52/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

Tiedätkö tyypin, joka käyttää työaikansa hölöttämiseen, netissä surffailuun tai kiireen esittämiseen? Työelämän kireydestä huolimatta jotkut pystyvät lusmuilemaan töissä.

Tietokonealan yrityksessä työskennellyt mies lusmuili luovasti. Mies teki päivän töitä ja videoi ruudunkaappauksen avulla, mitä tietokoneen työpöydällä tapahtui.

– Sen jälkeen hän laittoi videon pyörimään ja räpläili vain puhelintaan, miehen entinen työtoveri kertoo.

– Tätä kesti puolisen vuotta kunnes toinen kollega narautti hänet. Se työsuhde irtisanottiin sitten.

Yrittäjän kannalta pahimmasta päästä on Kontilan mielestä työntekijä, joka tekee hitaasti, pitää kaikki tauot ja venyttää niitä ja on vielä herkkä sairastumaan. Sairastavuudessa on hänestä yllättävän isot erot. Jotkut eivät sairastu millään ja toiset monta kertaa kuukaudessa.

Siekkisen mukaan moni työnantaja käyttää nykyään työajanseurantaa kaikissa tauoissa. Tupakoinnissa terveyshyötyjen lisäksi tiukempi asenne on reilua muille, kun ylimääräinen taukoaika näkyy omassa liukumassa.

Tietokoneella tehtävä työ voi olla iso ongelma, Suomen pienyrittäjien varapuheenjohtaja Aimo Tasanko sanoo. On erittäin vaikeaa tietää, tekeekö työntekijä töitä vai ei. Hän näyttää ahkeralta, vaikka surffailisi matkasivustoilla tai verkkokaupassa tai hoitaisi lapsensa jalkapallojoukkueen asioita ja maksaisi laskujaan.

Vierailija
53/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viikon työt tuli tehtyä valmiiksi eilen. Siivoilen tässä samalla konetta poistamalla turhia tiedostoja yms.

Vierailija
54/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surffaan aina työaikaan myös.  Tänään on erityisen hiljainen päivä, mutta eilen taas oli erittäin kiireinen päivä. Työt eivät tule päivittäin samaan tahtiin. Teen töitä sitä mukaan kun niitä tulee. 

Vierailija
55/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsana on toimiva työnkuva. Tällöin kunkin työntekijän esimies ja kollegat tietävät mitä kukakin tekee ja kuinka nopeasti hommasta milläkin tasolla (aloittelija, vähän kokenut, kokenut, ekspertti) selviää, ja tämä koskee myös lähiesimiehen esimiestä. Kun kaikilla on tarpeeksi, ei liikaa tai liian vähän töitä ei tällaista ongelmaa ole. Toimivassa työyhteisössä työnkuvia voidaan muokata ja lisätä tai vähentää jos töitä on liian vähän tai liikaa, ja vastuullinen esimies myös toimii näin. On myös tärkeää, että työtehtävät vastaavat osaamista eikä töitä lisätä siten että ihmiselle tyrkätään jotain hommaa silmänlumeeksi.

Olen itse ollut julkisella tehtävissä, joissa työtä on liian vähän eikä esimiestä ole vähänkään kiinnostanut vaikka olen mennyt pyytämään lisätyötä. Työtehtävässä aloittaessa olen jo ensimmäisenä päivänä huomannut, että töitä ei ole suunniteltu mitenkään eikä ole laskettu paljonko kuhunkin hommaan menee oikeasti aikaa, vaan on vaan otettu joku vuorotteluvapaasijaiseksi aivan eri tehtävää tehneen tilalle, tai projektissa on käyttämätöntä rahaa. Jossain isoissa julkisissa organisaatioissa voi olla toisessa huoneessa ihminen jolla on liikaa työtä ja toisella liian vähän, aikoja sitten poistuneita työnkuvia mutta ihmiselle ei keksitä muuta jne. Toinen ääripää on nykyajan työelämä jossa pitää tehdä 140 % työtä sadan prosentin ajassa...

Vierailija
56/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai haet kuitenkin samalla töitä muualta? Suosittelen, ennen kuin työsuhde päättyy. Työmarkkinoilla nimittäin pidetään hakijoista, jotka ovat jossain töissä. He ovat vetovoimaisempia kuin työttömät.

Jos et muuta tee niin kirjoita hakemusmalleja, päivitä CV, päivitä Linkkari. Kartoita muita paikkoja, listaa mitä olet tehnyt. Pyri kouluttautumaan, järkkääkö nykyinen mitään kursseja tai voitko suorittaa sertifikaatteja tms? Käy työterveydessä hoitamassa kaikki mahdollinen. Ota kaikki irti liikuntaeduista.

Vierailija
57/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounastauko.

Vierailija
58/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen illaksi töihin.

Vierailija
59/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
60/71 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen päivän duunit parissa tunnissa ja lorvailen kuusi tuntia. kuukauden tulot on 4000e nettona.

Kyllä meillä olis varaa verottaa vielä vähän. Pakko tähän todeta rehellisesti näin.

Käsittämätöntä ett meillä on porukkaa jotka raataa niskat limassa ja saa hädintuskin tonnin kuussa :D