Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä ihan tervettä (naisen mustasukkaisuus, onko sairasta?)

Uhri
12.03.2021 |

Parisuhteessani toistuu vähän väliä seuraavat asiat.

1) Katson TV:stä jotain amerikkalaista rikossarjaa. Sarjassa on rannalla kuvattu kohtaus, jossa näkyy parin minuutin ajan bikinipukuisia naisia. Naiseni alkaa huutamaan minulle, niin kuin a) olisi minun vikani, että sarjaan on tällainen kohtaus tehty, b) niin kuin katsoisin sarjaa vain näiden bikiniotosten takia, c) niin kuin bikinikohtauksen katsomisessa olisi jotain väärää tai peräti epänormaalia.

2) Luen Iltasanomia tai Iltalehteä sähköisessä muodossa. Kun sitä selaan, ennemmin tai myöhemmin tulee joku juttu jostain insta- julkkiksesta, ex-missistä tms, jossa on joku lievästi paljastava kuva. Heti alkaa sättiminen, niin kuin a) olisi minun vikani, että lehdessä on tällainen juttu, b) niin kuin katsoisin lehteä vain näiden paljastavien kuvien takia, c) niin kuin ko lehtijutun katsomisessa olisi jotain väärää tai peräti epänormaalia.

3) Sama, mutta jostain nykyään-niin-ärsyttävän-yleisestä, iltapäivälehdessä olevasta seksiin liittyvästä jutusta ("pahimmat seksimokat jne jne")

4) Sama, jos tv:ssä / lehdessä / missä tahansa näkyy mainos, jossa vähäpukeisiä naisia.

Ja niin edelleen. Seuraus - en näytä mitään tietokone- tai kännykkäruutujani hänelle, koska en halua ottaa sitä p@skaa vastaan. Seuraus - hän valittaa miten meillä ei ole avoimuutta, ja epäilee minua vaikka mistä. Täysin ilman syytä.

Onko tämä nyt ihan tervettä ja normaalia, mikä häntä vaivaa ja voiko siitä koskaan parantua?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä. Jätä se sika. 

Vierailija
2/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tervettä. Jätä se sika. 

Jos ei pysty, tai ei vielä haluaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö vaan ottaa tiukka linja ja joka kerran ilmoittaa ykskantaan että tuo ei sovi eikä ole normaalia?

Voiko tuollainen parantua terapiassa?

Vierailija
4/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten pariterapia. 

Vierailija
5/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole tervettä. Puolisollasi on todennäköisesti sairaalloisen huono itsetunto. Jos et halua erota, niin mieti huomioitko häntä tarpeeksi? Teetkö sanoillasi ja teoillasi selväksi että haluat olla juuri hänen kanssaan etkä kenenkään muun, eikä kyse ole tyytymisestä? Onko taustalla pettämistä tms? Voisiko puolisosi harkita terapiaa?

Sinun ei tarvitse sietää tuollaista.

Vierailija
6/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi kärsii asiasta myös ja tarvitsee hoitoa. Ei ole normaalia ja pohjautuu hylätyksi ja sivuutetuksi tulemisen kokemuksiin. Puoliso voi auttaa, jos jaksat olla riittävän empaattinen ja lievittää pelkoja, mutta jos hän itse ajattelee olevansa normaali eikä näe käytöksessään väärää sinua kohtaan, niin sinun täytyy itsesi miettiä suhteen tulevaisuutta. Mustasukkaisuus voi olla myös vaarallista sinulle psyykkisesti ja fyysisestikin, kun rajoja jatkuvasti ylitetään. Kuvaamasi käytös on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
7/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole tervettä. Puolisollasi on todennäköisesti sairaalloisen huono itsetunto. Jos et halua erota, niin mieti huomioitko häntä tarpeeksi? Teetkö sanoillasi ja teoillasi selväksi että haluat olla juuri hänen kanssaan etkä kenenkään muun, eikä kyse ole tyytymisestä? Onko taustalla pettämistä tms? Voisiko puolisosi harkita terapiaa?

Sinun ei tarvitse sietää tuollaista.

Kiitti. Tuntuu ettei sillä huomion määrällä ole mitään merkitystä tuohon asiaan, annan sitä todella paljon.

Vaimolla huonot sosiaaliset taidot, ujo ja introvertti eikä omaa elämää juuri ollenkaan. Jotenkin tuntuu että se liittyy myös tähän juttuun.

Vierailija
8/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo menee sairaalloisen mustasukkaisuuden puolelle. Onko kumppanilla huono itsetunto, oletteko nuoria? 

Tuollainen vähenee usein iän myötä, kun ihmiselle tulee lisää järkeä ja ymmärrystä, mutta sitä ei välttämättä kannata jäädä odottelemaan. Usein vasta erojen myötä ihminen herää tosissaan miettimään, mikä on mennyt pieleen.

Vierailija
9/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä moista katselis, vaihtoon vaan.

Vierailija
10/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ei yleensä parane, pahenee vain. Koska mustasukkainen ihminen on varma, että ainakin haaveilet muista, ja järjenkäyttökehotukset on hänen mielestään vain yrityksiä sumuttaa häntä.

Vierailija
11/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaja ei kerran käy vieraissa, eikä tuijottele vieraita naisia, niin ongelma on naisen ongelma ja hänen kuuluu se selvittää. Aloittajana ilmoittaisin naiselle, että hänen mustasukkaisuutensa mukaan ei suhteessa hypitä, eli miehen ei tarvitse ruveta muuttamaan ihan tavallista käytöstä pyrkien estämään mustasukkaisuuskohtauksia. Hänen ei myöskään tarvitse sietää mustasukkaisuuskohtauksia. Kun niitä ilmenee, on naisen vastuulla koota itsensä ja miettiä käytöstään. Mustasukkaisuus on ikävä vaiva ja siitä kärsivää kohtaan voi tuntea empatiaa, mutta hänen ongelmansa ei saa rajoittaa toisen ihmisen elämää.

Vierailija
12/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta terveelle.

Tulee mieleen teinivuodet kavereiden kanssa kun itsetuntoa ei juuri ( vielä) ollut.

Vierailija
13/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi kärsii asiasta myös ja tarvitsee hoitoa. Ei ole normaalia ja pohjautuu hylätyksi ja sivuutetuksi tulemisen kokemuksiin. Puoliso voi auttaa, jos jaksat olla riittävän empaattinen ja lievittää pelkoja, mutta jos hän itse ajattelee olevansa normaali eikä näe käytöksessään väärää sinua kohtaan, niin sinun täytyy itsesi miettiä suhteen tulevaisuutta. Mustasukkaisuus voi olla myös vaarallista sinulle psyykkisesti ja fyysisestikin, kun rajoja jatkuvasti ylitetään. Kuvaamasi käytös on henkistä väkivaltaa.

Olen huomannut että en esimerkiksi uskalla tv:stä katsoa mitään dokumentteja, jotka voivat edes sivuta seksuaalisuutta. Läppäristä pitää koko ajan olla poistamassa sivuhistoriaa, ettei vaan tulisi mitään raivarin aiheuttavaa. Eli raivoamalla aiheuttaa niin ahdistusta, että en voi seurata minua kiinnostavia asioita kuin normaali aikuinen. Väkivaltaahan se on.

Vierailija
14/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakastat ja haluat olla hänen kanssaan, käykääavointa keskustelua siitä, mistä tuo epävarmuus kumpuaa? Petetty edellisessä suhteessa? Tai monia muitakin syitä miksi ihminen kokee epävarmuutta.

Jos et ole ikinä antanut ymmärtää, että pitäisi olla mustasukkainen, tai epävarma itsestään, niin tee yllämainittu. Jos taas sanallisesti tai epäsuorasti alennat naisen itsetuntoa, tee itse sille jotain. Ei aina tarvitse jättää tai lähteä suhteesta, jos ongelman voi korjata.

Vierailija
15/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo menee sairaalloisen mustasukkaisuuden puolelle. Onko kumppanilla huono itsetunto, oletteko nuoria? 

Tuollainen vähenee usein iän myötä, kun ihmiselle tulee lisää järkeä ja ymmärrystä, mutta sitä ei välttämättä kannata jäädä odottelemaan. Usein vasta erojen myötä ihminen herää tosissaan miettimään, mikä on mennyt pieleen.

Ei todellakaan olla nuoria! Mutta vasta vanhempana olen ymmärtänyt että tämä ei ole ok eikä normaalia.

Vierailija
16/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole tervettä. Ja ihan kokemuksesta sanon, että siitä voi parantua mutta ei saman suhteen aikana. Se on tuolla mustasukkaisuudella jo rikottu.

Vierailija
17/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sairaus. Olen itse ollut tuossa jamassa. Olin varma että mies katseli kokoajan muita ja näki kaikissa muissa parempaa tai jotain mitä minulta puuttui. Koin olevani aina ja kaikessa huonompi kuin joku muu. Menin terapiaan. Minulla oli pientä masennusta ja todella huono itsetunto jonka syyt löytyivät lapsuudesta ja nuoruudesta. Olen myös aika kiltti ja aina ymmärsin miksi joku teki niin kuin oli tehnyt koska ansaitsin sen tai olin itse tehnyt tai ollut jotain mikä oikeutti toiselle teon. No nyt on asiat paremmin. Puhu naisellesi ja pyydä menemään hakemaan apua koska tuo ei ole normaalia ja syö suhteenne pilalle.

N39

Vierailija
18/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy, pillerit tai kierukka? Jos on alkanut yhtäkkiä, niin johtuu siitä. Ehkäisy vaihtoon.

Jos ei ole alkanut yhtäkkiä niin ihmetyttää, miksi asia on alkanut vaivata sinua jo nyt eikä jo tutustumisaikana.

Vierailija
19/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rakastat ja haluat olla hänen kanssaan, käykääavointa keskustelua siitä, mistä tuo epävarmuus kumpuaa? Petetty edellisessä suhteessa? Tai monia muitakin syitä miksi ihminen kokee epävarmuutta.

Jos et ole ikinä antanut ymmärtää, että pitäisi olla mustasukkainen, tai epävarma itsestään, niin tee yllämainittu. Jos taas sanallisesti tai epäsuorasti alennat naisen itsetuntoa, tee itse sille jotain. Ei aina tarvitse jättää tai lähteä suhteesta, jos ongelman voi korjata.

En täysin ymmärrä tätä nykyajan fanaattisen sitoutumisen ja sen jatkuvan toitottamisen tarvetta. Kukaan ei voi omistaa ketään, eikä sitä voi keneltäkään vaatia. Pitäisi olla onnellinen siitä, että joku haluaa vieressä kulkea. Jos koko elämä menee sen vakuutteluun, niin ei hyvältä kuulosta

Vierailija
20/121 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä. Edes siinä tapauksessa että olette kovin nuoria. Maailma on täynnä muitakin naisia ja miehiä kuin se oma kumppani. Jos tätä ei pysty hyväksymään niin elämä menee kyllä ihan helvetin vaikeaksi.