Tilasin siivoojan - mitä huomioida?
Siirryin minäkin nyt sitten porvariluokkaan ja tilasin säännöllisen kotisiivouksen. Mitä kaikkea minun tulee huomioida ensimmäisen kerran kun käy? Meillä on kerrostaloneliö, kaksi alakoululaista, mies ja minä joka työskentelen kotoa käsin. Myös koira. Koirasta ilmoitin jo siivousta tilatessa.
Käyn nyt viikonloppuna ostamassa uusia siivousaineita ja välineitä. Mitä kaikkea siivooja tarvitsee, mitä minun tulisi huomioida, kaikki vinkit tervetulleita! Vähän jännittää!
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on keksitty. Samoin kahvintarjoilut.
Aloitus on mielestäsi keksitty koska...? Koska kotisiivoojia ei oikeasti ole, se on vain myytti, suorastaan legenda, porvareiden konjakkitarjoiluissa keksitty?
Jo tilausvaiheessa sovitaan, mitä siivooja tekee. Heitä tulee yleensä 2 henkeä, jos tilaus tehty yrityksestä. Ja laskutetaan tunnit kahdelta hengeltä.
Yrityksellä pitää olla y-tunnus, jotta työstä saa tehdä kotitalousvähennyksen.
Ikkunanpesijät ovat ihan oma ammattikuntansa, viikkosiivoojat eivät ikkunoita pese.
Näin yleensä, paitsi Porvoossa, jossa ap taitaa asua.
Monet "siivoojat" ovat todellisuudessa varkaita. Laita arvotavarat piiloon ja varaudu tekemään rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jo tilausvaiheessa sovitaan, mitä siivooja tekee. Heitä tulee yleensä 2 henkeä, jos tilaus tehty yrityksestä. Ja laskutetaan tunnit kahdelta hengeltä.
Yrityksellä pitää olla y-tunnus, jotta työstä saa tehdä kotitalousvähennyksen.
Ikkunanpesijät ovat ihan oma ammattikuntansa, viikkosiivoojat eivät ikkunoita pese.
Näin yleensä, paitsi Porvoossa, jossa ap taitaa asua.
Miksi asuisin Porvoossa? Kyseessä on pieni, melko uusi yritys jolla on Y-tunnus. Heiltä lähetetään 1 siivooja paikalle ja laskutetaan 3h ajalta, tai ensimmäisellä kerralla siltä ajalta kuin siihen menee. Uskoisin että voin sopia siivoojan kanssa henkilökohtaisesti mitä tarpeita meidän perheellämme on kodinsiisteyden suhteen. Helsingissä asumme.
Vierailija kirjoitti:
Monet "siivoojat" ovat todellisuudessa varkaita. Laita arvotavarat piiloon ja varaudu tekemään rikosilmoitus.
En jaksa uskoa että se olisi jollakin lailla yleistä. Tämä on pieni firma jonka työntekijät ovat yrittäjälle henkilökohtaisesti tuttuja. En usko että minulta varastetaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Piilota kaikki arvokkaat.
Itse jouduin varkaan käsiin. Tavaraa yli 4000 euron edestä joutui toisen käsiin.
Millaisia tavaroita vietiin? Olitko itse paikalla siivouksen aikana?
Olin saamassa koronan. Makasin sängyssä ja pyysin häntä häipymään.
Mitäkö vietiin. 600 euroa rahaa. 7 kk vanha Lenovo läppäri . Uusi kello, antiikkinen kynttilän jalka Art deco. 20 metriä kangasta lasten huoneesse. Kovaääninen harman kardon plus lahjaksi ostettu pienempi mobiilille. 3 laukkua, 3 paria kenkiä, tosi paljon meikkejä, taulu Liljefors, ei kylläkään aito vaikka on aidon näköinen ja nimikirjoituksella,2 paria uusia pitkiä housuja, paljon porsliinia, monta paria uusia aurinkolaseja, omat lukulasit (kalliit), farkkutakki, arvokas meny grand hotellin 1925, silkkilangalla ommeltu, Lasten filtti, 2 lasista kynttilän jalkaa, porsliinia kasoittain.
Eli hänellä on täytynyt olla apulainen ,jonka kanssa oli ilmeiseti sopinut keikan.
Tämä Tukholmassa.Poliisi ei tee mitään ,koska ei ole todisteita.
Vierailija kirjoitti:
No äkkiä tietysti siivoot ennen kun tulee!
Niin, sitten siivoojan ei tarvitse siivota yhtään. Silloin siivoojan kanssa voidaan viettää kaikki aika makuuhuoneessa.
t. mies
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Piilota kaikki arvokkaat.
Itse jouduin varkaan käsiin. Tavaraa yli 4000 euron edestä joutui toisen käsiin.
Millaisia tavaroita vietiin? Olitko itse paikalla siivouksen aikana?
Olin saamassa koronan. Makasin sängyssä ja pyysin häntä häipymään.
Mitäkö vietiin. 600 euroa rahaa. 7 kk vanha Lenovo läppäri . Uusi kello, antiikkinen kynttilän jalka Art deco. 20 metriä kangasta lasten huoneesse. Kovaääninen harman kardon plus lahjaksi ostettu pienempi mobiilille. 3 laukkua, 3 paria kenkiä, tosi paljon meikkejä, taulu Liljefors, ei kylläkään aito vaikka on aidon näköinen ja nimikirjoituksella,2 paria uusia pitkiä housuja, paljon porsliinia, monta paria uusia aurinkolaseja, omat lukulasit (kalliit), farkkutakki, arvokas meny grand hotellin 1925, silkkilangalla ommeltu, Lasten filtti, 2 lasista kynttilän jalkaa, porsliinia kasoittain.
Eli hänellä on täytynyt olla apulainen ,jonka kanssa oli ilmeiseti sopinut keikan.
Tämä Tukholmassa.Poliisi ei tee mitään ,koska ei ole todisteita.
No hui! Onneksi olen itse hereillä ja paikalla koko ajan.
Kolmesta siivousfirmasta kokemusta: eka toiminimi, omakotitalon siivous, koirien ulkoilutus, silitti miehen paidat (jos ei kolmeen tuntiin ehtinyt, vei silitettäväksi kotiinsa, mistä hain takaisin), erikseen ikkunoiden pesu, mihin otti kaverin. Ihan omien standardien mukainen tulos.Kiitos Ella!
Toinen myös pikkufirma: yksi ihminen sieltäkin, omakotitalon 3 tunnin siivous, koirien ulkoilutus. Omien standardien mukainen tulos.
Noissa oli muistaakseni aineet ja välineet olivat omia, eikä niistä kumpikaan valittanut.
Kolmas tuoreempi parin vuoden takaa, Koti Puhtaaksi: firman aineet, siivousliinat, 2 ihmistä, jotka tekivät siistiä kolmion jokaisesta nurkasta ja ylimääräisistäkin kaapeista, ikkunoista yms. :-( ei sovittuja), työaika 2,5-3 tuntia. Ei koiria, ei silitystä.
Itse jouduin ne siivousliinat pesemään, ärsytti! Siis erikseen, ei muuta pyykkiä samaan koneeseen.
Kun tuo omakotitalo oli melkein 3 x nykykolmioni kokoinen, kokemus ei hyvä, iso firma kehtaa rokottaa tai (etunimien perusteella) nuoret työntekijät nyhjäävät tyhjää... Noilla kahdella ensimmäisellä kolmioni siivous olisi vienyt yhdellä henkilöllä 1,5 -2 tuntia.
Meni sivuraiteelle.
Aloitukseen, aina liiat tavarat paikoilleen, siivooja pyyhkii tyhjät pinnat.
No, mulla ne tavaratkin meni johonki "paniikkilaatikkoon", taitavat olla siellä vieläkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisiivouksia tehdessäni, yleensä iäkkäämät henkilöt tarjosivat kahvia ja pullaa siivouksen jälkeen. Kyllä se maistuikin, itse en sitä merkannut työajaksi, ainoastaan ajan mikä meni siivoukseen.
Ihan oikeasti? Luulisi siivojalla olevan kiire seuraavaan paikkaan?
Minulla ei.
Tämä onkin muuten hyvä pointti, maskihan pitäisi ottaa pois kahvin ajaksi, eli en keittele kahveja. Aion itsekin pitää maskia koko ajan.
Sairastelukierre meidän perheessämme ei ole tarttuvaa vaan kuvaus siitä että perheestämme on ollut pitkän aikaa yksi sun toinen sairaana.