Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilasin siivoojan - mitä huomioida?

Vierailija
12.03.2021 |

Siirryin minäkin nyt sitten porvariluokkaan ja tilasin säännöllisen kotisiivouksen. Mitä kaikkea minun tulee huomioida ensimmäisen kerran kun käy? Meillä on kerrostaloneliö, kaksi alakoululaista, mies ja minä joka työskentelen kotoa käsin. Myös koira. Koirasta ilmoitin jo siivousta tilatessa.
Käyn nyt viikonloppuna ostamassa uusia siivousaineita ja välineitä. Mitä kaikkea siivooja tarvitsee, mitä minun tulisi huomioida, kaikki vinkit tervetulleita! Vähän jännittää!

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle toimis varmaan parhaiten sellainen systeemi, että joka viikko kolme tuntia, jotka käytettäisiin seuraavanlaisesti:

- 2 ekaa tuntia perusylläpitosiivousta: imurointi, pölyt, lattian pesu, vessan pesu, keittiö, järjestely, normihommat, mitä näitä nyt on

- 3. tunti erikseen sovittu työ, esim: suihkun kuuraus, uunin, mikron ja jääkaapin siivous, lakanoiden vaihto, ikkunoiden pesu, keittiönkaappien siivous, silitys tms, joko kiertävällä listalla tai sovitaan esim edellisenä päivänä

Mahtaakohan kukaan tarjota tällaista..?

Ota sellaisesta paikasta, joka tarjoaa myös vanhuksille palveluita niin ovat varmaan tottuneet tekemään vaihtelevia töitä. Minulla oli joskus niin, että kävi 2x 2 h/ vko ja oli myös siivouksen ulkopuolisiakin töitä tehtävänä. 

Vierailija
82/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle toimis varmaan parhaiten sellainen systeemi, että joka viikko kolme tuntia, jotka käytettäisiin seuraavanlaisesti:

- 2 ekaa tuntia perusylläpitosiivousta: imurointi, pölyt, lattian pesu, vessan pesu, keittiö, järjestely, normihommat, mitä näitä nyt on

- 3. tunti erikseen sovittu työ, esim: suihkun kuuraus, uunin, mikron ja jääkaapin siivous, lakanoiden vaihto, ikkunoiden pesu, keittiönkaappien siivous, silitys tms, joko kiertävällä listalla tai sovitaan esim edellisenä päivänä

Olen nyt varannut 3h joka toinen viikko vajaan 100m2. Toive on, että ensisijaisesti pestään lattiat, pyyhitään pölyt ja kuurataan vessa ja kylppärit. Sitten jos olen itse näitä siivonnut tms niin sitten voisi olla juuri jääkaapinpesua tai ikkunoiden pesua. Ymmärsin ainakin puhelimessa että maksan tunneista ja siivooja siivoaa mitä sovitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita siivousyrityksiä, jotka tällaista tekevät. Googlettamalla "kotisivous" löytyy.

Lähetä tarjouspyyntö sähköpostilla tai soita.

Vierailija
84/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole jaloissa. Älä kyylää/kyttää/kävele perässä. Anna työrauha. Älä neuvo. Anna tekijälle riittävästi aikaa tehdä työnsä hyvin ja huolellisesti.

Vierailija
85/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siivota etukäteen, ettette anna huonoa vaikutelmaa huushollistanne. Siivojat ovat pahamaineisia juorukoneita.

Vierailija
86/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kummasta tulee tuo kahvin tarjoaminen, jota vähän väliä ehdotetaan? En ole muutamaan vuoteen tehnyt alan töitä, mutta vain yksinäiset mummot tarjosivat kahvia. Ja luonnollisesti siitä kahvin juontiin kuluvasta ajasta laskutetaan.

Vierailija
87/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ole jaloissa. Älä kyylää/kyttää/kävele perässä. Anna työrauha. Älä neuvo. Anna tekijälle riittävästi aikaa tehdä työnsä hyvin ja huolellisesti.

Pakko sitä on neuvoa että osaa tehdä hommat ja vahtia ettei varastele!

Vierailija
88/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siivooja tuo omia siivousvälineitä? Useimmat meillä käyneet käyttävät vain imuria, muuten kaikki tulee mukana. 

Miettisin ensisijaisesti sitä mitä sinä toivot, siivooja sitten toteuttaa mahdollisuuksien mukaan. Itse tykkään, että on oikeasti siistiä, joten edellisenä iltana järjestellään tavarat paikalleen. Se ei ole välttämätöntä, useimmat siivoojat kyllä keräilee ja nostelee tavarat pois alta. 

Kannattaa myös kertoa, mikä sinulle (tai miehelle) on erityisen tärkeää. Jos siivotun kodin tunteen tuo erityisen puhdas keittiö, pyydä siivoojaa panostamaan siihen. 

Sopimuksessa sovitaan siivotaanko asiakkaan omilla välineillä vai tuoko siistijä omansa.

Vierailija
89/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kummasta tulee tuo kahvin tarjoaminen, jota vähän väliä ehdotetaan? En ole muutamaan vuoteen tehnyt alan töitä, mutta vain yksinäiset mummot tarjosivat kahvia. Ja luonnollisesti siitä kahvin juontiin kuluvasta ajasta laskutetaan.

Tämä laskutusasia tulee muuten joskus yllätyksenä. Kerran asiakas halusi tarjota kahvit ja pullat siivouksen jälkeen ja oli yllättynyt, kun sai laskun ylimääräisestä puolesta tunnista. En tiedä, luuleeko asiakkaat että siivooja jää mieluummin kahvittelemaan kuin lähtee kotiinsa töiden jälkeen.

Vierailija
90/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä itsekin mietin. On ollut siivoojia, mutta en ole ikinä heille kahvia tarjonnut vaan he ovat hoitaneet hommansa ilman kahveja. Ei ole edes tullut mieleen tuollainen. 

Vierailija
91/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisiivouksia tehdessäni, yleensä iäkkäämät henkilöt tarjosivat kahvia ja pullaa siivouksen jälkeen. Kyllä se maistuikin, itse en sitä merkannut työajaksi, ainoastaan ajan mikä meni siivoukseen.

Vierailija
92/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivouksia tehdessäni, yleensä iäkkäämät henkilöt tarjosivat kahvia ja pullaa siivouksen jälkeen. Kyllä se maistuikin, itse en sitä merkannut työajaksi, ainoastaan ajan mikä meni siivoukseen.

Ihan oikeasti? Luulisi siivojalla olevan kiire seuraavaan paikkaan? 

Vierailija
93/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huiskeri

-Siivous joka suoritetaan ennen kotisiivoojan tuloa

"Elimäen tarkoitus"

Vierailija
94/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivositte nopeammin kuin oli sovittu ja jäi luppoaikaa?

Vierailija
95/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat esittää oikeaa porvaria, etkä pelkkää nousukasta, niin kovin likaista tai sekaista ei saa olla. Jos on, sinun pitää pahimmat siivota itse ensin ennen siivoojan tuloa. Krääsää, varsinkaan mitään halpaa kitchiä ei saa olla näkyvillä paikoilla, muuten annat itsestäsi moukan vaikutelman.

Siivojaa tulee tervehtiä ja neuvoa ystävällismielisesti, ei käskyttäen ja komentaen.

Kai tilasit vähän fiinimmän siivojaan, etkä mitään halvinta mahdollista?

Likaista täällä kyllä on. Kaksi adhd-lasta ja sairastelukierre, niin siivoojalle on ihan tarvetta. On pölyä ja pinttyneitä länttejä.

Voin olla ihan nousukaskin tai peräti ihan duunaritavis, ei haittaa yhtään. Olen vain aina ajatellut että kotisiivousta käyttävät vain rikkaammat ihmiset, mutta ei se loppupeleissä niin kamalan hintavaksi tulekaan etteikö sitä voisi ainakin toistaiseksi käyttää kun oma jaksaminen on kortilla.

Keitetäänkö siivojalle kahvit?

Tilaisit ihmisen kotiin, jossa sairastelukierre? Se ei ole enää muodissa.

Vierailija
96/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on keksitty. Samoin kahvintarjoilut.

Vierailija
97/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot monesti halusivat tarjota kahvit kun selvästi halusivat juttuseuraa, minä vähensin sen kahvipaussin omista tunneista. Toki tarjosi myös kunnanjohtaja, periaatteella siinä on pannussa äsken keitetty kahvi jos haluat, jos et niin sammuta keitin ja lähti töihin. Sitä en vähentänyt työajasta jos sen sumpin hörppäsin työn ohesssa muutamassa minuutissa.

Vierailija
98/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja epässäännöllisesti. Ei ole mitään sopimusta vaan soitetaan ja sovitaan aika, kun siltä tuntuu. Keskimäärin kuukauden välein käy. Silloin siivoaa kaikki ja kunnolla. Tällä välillä itse siivotaan, mutta ei niin hyvin ollenkaan. Asunto on 95m2 kolmio sauna ja 2 wc:tä. Siivoamisessa menee noin 4 tuntia ilman saunan siivoamista ja reilu 5 saunaan kanssa. Tosin sanon, että haluan, että siivoaa mieluummin hyvin, kun kiirehtii. Olen useimmiten pois sillä aikaa kun siivooja tekee työtään. Mikäli olen kotona niin olen toisessa huoneessa. Koivutolulla tykkää siivota. Kannattaa kysyä siivoojalta mitä haluaisi käyttää.

Vierailija
99/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja joka toinen viikko. Ei ole koskaan tullut mieleenikään tarjota siivoojalle kahvia, ja on vaikea uskoa, että tässä koronatilanteessa kukaan siivooja sitä suostuisi asiakkaan kotina juomaankaan.

Teen etätöitä. Teemme niin, että siivooja siivoaa ensin työhuoneeni, ja tämän jälkeen menen sinne ja laitan oven kiinni, jolloin siivooja saa siivota loppuasunnon rauhassa.

Ennen siivoojan tuloa järjestelen sen verran, että tasoilla tai lattioilla ei ole mitään tavararöykkiöitä. Meillä on yksi Mersun hintainen tavara. Siivoojan kanssa on sovittu, että hän ei koske siihen.

Siivooja käyttää meidän pölynimuria ja Sinin mikrokuitumoppia (joka hänen mukaansa on hyvä), mutta muuten omia tarvikkeita ja aineita.

Vierailija
100/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kommentit, piilota passit, rahat, arvotavarat jne.. ehkä kannattaa siivota itse tai ottaa sen verran selvää firmasta ettei oletettavasti rosvoja palkkaa kotiinsa. Vuosia siivosin ihmisten koteja, oli todella hyvätuloisia ja se näkyi, ikinä ei olisi tullut mieleenkään tolloilla työpaikkaani. Vain kerran kävi vahinko ja imurin letkulla onnistuin tiputtamaan pöytälampun, onneksi firman vakuutus korvasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi