Tilasin siivoojan - mitä huomioida?
Siirryin minäkin nyt sitten porvariluokkaan ja tilasin säännöllisen kotisiivouksen. Mitä kaikkea minun tulee huomioida ensimmäisen kerran kun käy? Meillä on kerrostaloneliö, kaksi alakoululaista, mies ja minä joka työskentelen kotoa käsin. Myös koira. Koirasta ilmoitin jo siivousta tilatessa.
Käyn nyt viikonloppuna ostamassa uusia siivousaineita ja välineitä. Mitä kaikkea siivooja tarvitsee, mitä minun tulisi huomioida, kaikki vinkit tervetulleita! Vähän jännittää!
Kommentit (111)
Ei sun tarvi siivota etukätetään, noi kommentoijat on sarkastisia, en tiedä miksi.
Olet vaan ystävällinen hänelle, tosiaan voit tarjota kahvia alussa ja sitten kerrot että mitä haluat tehtävän ja mihin ei saa koskea. Kunhan olet ystävällinen kaikki on ok. Heillä on omat välineet mutta jos haluat että käyttää sinun välineitä, niin sano se. Tarvii ainakin rättejä, yleispuhdistusaineen, lattianpesuaineen, wc puhdistusaineet. Älä osta liikaa pesuaineita kuitenkaan, tuolla yleispuhdistajallakin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi siivota etukätetään, noi kommentoijat on sarkastisia, en tiedä miksi.
Olet vaan ystävällinen hänelle, tosiaan voit tarjota kahvia alussa ja sitten kerrot että mitä haluat tehtävän ja mihin ei saa koskea. Kunhan olet ystävällinen kaikki on ok. Heillä on omat välineet mutta jos haluat että käyttää sinun välineitä, niin sano se. Tarvii ainakin rättejä, yleispuhdistusaineen, lattianpesuaineen, wc puhdistusaineet. Älä osta liikaa pesuaineita kuitenkaan, tuolla yleispuhdistajallakin pärjää.
Kiitos vinkeistä! Taidankin aloittaa tuolla kahvilla ja yhdessä sitten käydä läpi että miten tehdään. Toivotaan että menee hyvin, olisi ihana saada homma toimimaan, se helpottaisi arkea ihan älyttömästi!
Ihan peruspuhdistusaineilla pärjää. Voit kysyä siivoojalta ekalla kerralla, onko välineet ja aineet ok, vai onko toivomuksia seuraavaan kertaan. Millään tonnin imurilla tarvii alkaa hifistelemään, työ tehdään niillä välineillä, mitä sinulta löytyy. Hyvä siivooja osaa kyllä käyttää sitä Sinin moppiakin ja saa puhdasta aikaan.
Siivooja tuo välineet, imuri taas minun oma. Se on hyvä siivoojan tuomissa räteissä, ettei tarvitse pestä rättejä eikä myöskään ole kylppärissä rättejä ja luutuja kuivumassa siivoojan käynnin jälkeen.
Yhdessä vaiheessa oli siivooja, joka käytti minun aineita ja välineitä. He antavat kyllä palautetta, että tämä aine on muuten tosi hyvä, osta lisää tms. Ostin silloin siivousliikkeestä kertakäyttöisiä siivousliinoja, jotta rättipyykkiä ei syntynyt ja hygienia säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja tuo välineet, imuri taas minun oma. Se on hyvä siivoojan tuomissa räteissä, ettei tarvitse pestä rättejä eikä myöskään ole kylppärissä rättejä ja luutuja kuivumassa siivoojan käynnin jälkeen.
Yhdessä vaiheessa oli siivooja, joka käytti minun aineita ja välineitä. He antavat kyllä palautetta, että tämä aine on muuten tosi hyvä, osta lisää tms. Ostin silloin siivousliikkeestä kertakäyttöisiä siivousliinoja, jotta rättipyykkiä ei syntynyt ja hygienia säilyy.
Minulla on tuollainen rulla noita ”kertakäyttöisiä” liinoja ja sitten ajattelin ostaa ihan tämän kunniaksi uudet kunnon mikrokuitusiivousliinat. Ajattelin kyllä käydä ihan Tokmannilla tms, toivottavasti sieltäkin löytyy asialliset. Meinasin että laitan siivoojan lähdettyä käyteyt liinat heti pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tee sopimus oman tarpeesi mukaan. Pidä huoli, että myös siivousyritys ymmärtää, mitä haluat.
Itse muutama vuosi sitten tein sopimuksen siivouksesta kerran viikossa mun tarpeiden mukaan. Yritys käsitti sen viikkosiivoukseksi, joten ne teki vain, mitä "kuuluu viikkosiivoukseen". Ei auttanut, vaikka yritin korjata väärinkäsityksen, yritys piti kiinni "viikkosiivouksesta"
Yhteistyö loppui.
Miten ne omat tarpeet kerran viikossa erosi viikkosiivouksesta? Viikkosiivouksestakin voi tehdä, ja jokainen perhe halutessaan tekeekin yksilöllisen. Aika ja palkkio sen mukaan. Jos firman ei kannata lähteä johonkin, niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen rulla noita ”kertakäyttöisiä” liinoja ja sitten ajattelin ostaa ihan tämän kunniaksi uudet kunnon mikrokuitusiivousliinat. Ajattelin kyllä käydä ihan Tokmannilla tms, toivottavasti sieltäkin löytyy asialliset. Meinasin että laitan siivoojan lähdettyä käyteyt liinat heti pesukoneeseen.
Siis mulla on ihan oikeasti kertakäyttöisiä liinoja eikä "kertakäyttöisiä". Ei maailman ekologisinta, mutta toisaalta ei noita nyt niin hirveästi kulu myöskään.
https://www.systeema.fi/siivous/kuituliina-beta-0-4x0-6m-50kpl-biohajoa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee sopimus oman tarpeesi mukaan. Pidä huoli, että myös siivousyritys ymmärtää, mitä haluat.
Itse muutama vuosi sitten tein sopimuksen siivouksesta kerran viikossa mun tarpeiden mukaan. Yritys käsitti sen viikkosiivoukseksi, joten ne teki vain, mitä "kuuluu viikkosiivoukseen". Ei auttanut, vaikka yritin korjata väärinkäsityksen, yritys piti kiinni "viikkosiivouksesta"
Yhteistyö loppui.
Miten ne omat tarpeet kerran viikossa erosi viikkosiivouksesta? Viikkosiivouksestakin voi tehdä, ja jokainen perhe halutessaan tekeekin yksilöllisen. Aika ja palkkio sen mukaan. Jos firman ei kannata lähteä johonkin, niin ei sitten.
Eroaa paljonkin. Olen eri. Kun tein sopimuksen, tein sen nimenomaan tarpeiden mukaan siivouksesta. Nyt kun siitä on nelisen vuotta ja siivoja vaihtunut kahdesti, tämä uusi kuvittelee tulevansa viikkosiivoamaan. No, omat tarpeeni ovat nyt sellaiset, että voin antaa tilanteen olla näin, kun en jaksa alkaa säätämään asiasta juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteistyö loppui.
Eroaa paljonkin. Olen eri. Kun tein sopimuksen, tein sen nimenomaan tarpeiden mukaan siivouksesta. Nyt kun siitä on nelisen vuotta ja siivoja vaihtunut kahdesti, tämä uusi kuvittelee tulevansa viikkosiivoamaan. No, omat tarpeeni ovat nyt sellaiset, että voin antaa tilanteen olla näin, kun en jaksa alkaa säätämään asiasta juuri nyt.
Kyllä minuakin rasittaisi jos siivooja tekisi aina vain saman siivouksen vaikka itse tarvitsisin vaikkapa ikkunoiden pesua tai uuninpesun. Parasta olisi jos voisi siivoojan kanssa aina aluksi sopia mitä tänään tarvitaan ja toimisi sen mukaan. Luulisi että tällaisia sopimuksia jatkettaisiin paljon mieluumin kuin jäykkiä ja toimimattomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä antaisi siivota kotiani välineillä, joilla siivottu muitakin asuntoja joiden hygieniataso voi olla ihan mitä tahansa. Esimerkiksi pölynimuri on todellinen pöpönlevittäjä. Ja muutenkin vähän katsoisin, että onko esimerkiksi aseptinen työjärjestys hallussa. Olen itse ollut työharjoittelussa senioritalossa ja siellä näin sitä touhua siivouksessa kun kierrettiin asunnosta toiseen. Sillä samalla pölynimurilla imuroitiin kaikkien vessojen lattiatkin ja usko tai älä, myös keittiön tasot ja esimerkiksi leivänpaahtimesta murut. On niin kätevää, sanoi työpaikkaohjaaja.
Et tiedä yhtään mistä puhut, mutta se nyt on normaalia. Yhden konemuksen omaavana tiedät luonnollisesti aika vähän. :)
Aika usein asiakkaiden imurit ovat mitä ovat hyvin huonoja, pölypussit ääriään myöten täynnä, suulakkeet pesemättä Jjos niitä edes on, filtterit mustina ja yleensäkin imurit ovat ihan roskiskamaa. Dysonit varsinkin, niihin en koske varpaillakaan. Kunnon ammatti-imuri on paras, siinä on kaikki suodattimet kunnossa ja imuria on huollettu ja hoidettu säännöllisesti.
Työtään arvostavalla ammatti-ihmisellä asiat ovat kunnossa ja sen asian saa periaatteessa muutamalla kysymyksellä helposti selväksi. Ammattilaista ei tarvitse ohjeistaa, vaan hän tietää kyselemättä miten ja mitä tehdä. Hän tietää aineet ja välineet, eikä todellakaan tyydy mihinkään Tokmannin rätteihin tai Viledan levykehysmoppeihin/Sinin parkettimoppiin! Ne ovat ihan naurettavan kurjia leluja, jotka voi jättää kauppaan.
Ylläpitosiivous maksaa tunnilta noin 40 e (tai yli) ja perussiivous on tietenkin muutamia euroja kalliimpaa.
Olen tehnyt siivoustyötä muutenkin, ja ihan tosiaan niiden ammattilaistenkin hygieniakäsityksissä on eroja. Turha siitä on loukkaantua, ihan omankin ammattini edustajissa on jos minkälaista työtapaa.
Varo ettei hän varasta kasvorasvojasi ja pilaa lakanoitasi väärällä pesuohjelmalla. Itselleni kävi noin ikävästi.
Vierailija kirjoitti:
Varo ettei hän varasta kasvorasvojasi ja pilaa lakanoitasi väärällä pesuohjelmalla. Itselleni kävi noin ikävästi.
En usko että Garnierin naamarasvat kiinnostavat miestä kovasti ja pyykit pesen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta sellaisia tosi paksuja mikrokuituliinoja, mitä myydään melkein joka kaupassa. Ovat käsittämättömän huonoja. Niissä ei ole imukykyä lainkaan. Ainoa mihin ne kelpaavat ovat pölyjen pyyhkiminen täysin kuivalla liinalla. Katsoin tokmannin valikoimaa siivousliinoissa. Osta SININ tuotteita. Älä IISIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta sellaisia tosi paksuja mikrokuituliinoja, mitä myydään melkein joka kaupassa. Ovat käsittämättömän huonoja. Niissä ei ole imukykyä lainkaan. Ainoa mihin ne kelpaavat ovat pölyjen pyyhkiminen täysin kuivalla liinalla. Katsoin tokmannin valikoimaa siivousliinoissa. Osta SININ tuotteita. Älä IISIN.
Onko ne Sinin liinat sitten ihan ok? Tuolla tuo ammattisiivooja (?) totesi että ne kannattaisi jättää kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos haluat esittää oikeaa porvaria, etkä pelkkää nousukasta, niin kovin likaista tai sekaista ei saa olla. Jos on, sinun pitää pahimmat siivota itse ensin ennen siivoojan tuloa. Krääsää, varsinkaan mitään halpaa kitchiä ei saa olla näkyvillä paikoilla, muuten annat itsestäsi moukan vaikutelman.
Siivojaa tulee tervehtiä ja neuvoa ystävällismielisesti, ei käskyttäen ja komentaen.
Kai tilasit vähän fiinimmän siivojaan, etkä mitään halvinta mahdollista?
Likaista täällä kyllä on. Kaksi adhd-lasta ja sairastelukierre, niin siivoojalle on ihan tarvetta. On pölyä ja pinttyneitä länttejä.
Voin olla ihan nousukaskin tai peräti ihan duunaritavis, ei haittaa yhtään. Olen vain aina ajatellut että kotisiivousta käyttävät vain rikkaammat ihmiset, mutta ei se loppupeleissä niin kamalan hintavaksi tulekaan etteikö sitä voisi ainakin toistaiseksi käyttää kun oma jaksaminen on kortilla.
Keitetäänkö siivojalle kahvit?
Olen itse siivousalalla ja takavuosina olen tehnyt kotisiivoustakin. Siivooja siivoaa sen, mitä on sovittu, kannattaa kertoa, mihin haluat erityisesti kiinnittää huomiota. Yleensä on sovittu jokin aika, esim. kaksi tuntia, jonka puitteissa katsotaan, mitä ehditään tehdä. Työtä helpottaa kummasti, jos ylimääräiset tavarat on nostettu lattioita ja tasoilta, sillä vaikka siivooja osaa itsekin ne nostaa pois tieltä, niin hän ei järjestele. Sitä olisikin aika mahdoton tehdä, kun ei voi varmasti tietää kaikkien tavaroiden "oikeita " paikkoja.
Kahvia ei ole pakko keittää, mutta itseäni se ilahdutti kyllä aina😊
Toivottavasti tästä oli apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne Sinin liinat sitten ihan ok? Tuolla tuo ammattisiivooja (?) totesi että ne kannattaisi jättää kauppaan.
Viledan mikrokuituliina on on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos haluat esittää oikeaa porvaria, etkä pelkkää nousukasta, niin kovin likaista tai sekaista ei saa olla. Jos on, sinun pitää pahimmat siivota itse ensin ennen siivoojan tuloa. Krääsää, varsinkaan mitään halpaa kitchiä ei saa olla näkyvillä paikoilla, muuten annat itsestäsi moukan vaikutelman.
Siivojaa tulee tervehtiä ja neuvoa ystävällismielisesti, ei käskyttäen ja komentaen.
Kai tilasit vähän fiinimmän siivojaan, etkä mitään halvinta mahdollista?
Likaista täällä kyllä on. Kaksi adhd-lasta ja sairastelukierre, niin siivoojalle on ihan tarvetta. On pölyä ja pinttyneitä länttejä.
Voin olla ihan nousukaskin tai peräti ihan duunaritavis, ei haittaa yhtään. Olen vain aina ajatellut että kotisiivousta käyttävät vain rikkaammat ihmiset, mutta ei se loppupeleissä niin kamalan hintavaksi tulekaan etteikö sitä voisi ainakin toistaiseksi käyttää kun oma jaksaminen on kortilla.
Keitetäänkö siivojalle kahvit?Olen itse siivousalalla ja takavuosina olen tehnyt kotisiivoustakin. Siivooja siivoaa sen, mitä on sovittu, kannattaa kertoa, mihin haluat erityisesti kiinnittää huomiota. Yleensä on sovittu jokin aika, esim. kaksi tuntia, jonka puitteissa katsotaan, mitä ehditään tehdä. Työtä helpottaa kummasti, jos ylimääräiset tavarat on nostettu lattioita ja tasoilta, sillä vaikka siivooja osaa itsekin ne nostaa pois tieltä, niin hän ei järjestele. Sitä olisikin aika mahdoton tehdä, kun ei voi varmasti tietää kaikkien tavaroiden "oikeita " paikkoja.
Kahvia ei ole pakko keittää, mutta itseäni se ilahdutti kyllä aina😊
Toivottavasti tästä oli apua.
Toivottavasti mun siivooja antaa anteeksi, kun näkee ettei keittiössä ole edes keitintä...
Mä nostan kylppäriin lattialle valmiiks aineet, mopit, imurin ym mitä tarvitsee. Ja sanon että saa jättää samaan paikkaan. Säästyy aikaa siivoukseen sekin 10min. Matot rullaan myös valmiiksi ulos vientiä vartenmutta ymmärrän ettei kaikki siihen pysty. Eikä tarvitsekaan mutta kun siihen itse pystyn niin siivousaikakin on aina pysynyt tunnissa. Maksan mielelläni sen 80e/kk(2krt) mitä inhoamaan siivoamiseen saan apua. Lähden aina siksi aikaa kotoa pois ja ihaninta on tulla puhtaaseen kotiin kukkien kanssa. Keski-ikäisen hemmottelua on tämä.
Mulle toimis varmaan parhaiten sellainen systeemi, että joka viikko kolme tuntia, jotka käytettäisiin seuraavanlaisesti:
- 2 ekaa tuntia perusylläpitosiivousta: imurointi, pölyt, lattian pesu, vessan pesu, keittiö, järjestely, normihommat, mitä näitä nyt on
- 3. tunti erikseen sovittu työ, esim: suihkun kuuraus, uunin, mikron ja jääkaapin siivous, lakanoiden vaihto, ikkunoiden pesu, keittiönkaappien siivous, silitys tms, joko kiertävällä listalla tai sovitaan esim edellisenä päivänä
Mahtaakohan kukaan tarjota tällaista..?
Kaupassa käyn joka tapauksessa. En yksinkertaisesti jaksa enää siivota sen jälkeen kun olen tavarat laittanut paikalleen. En koe olevani onneton, vaan ihan simppelisti ylityöllistetty ja väsynyt siivoamiseen.