Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilasin siivoojan - mitä huomioida?

Vierailija
12.03.2021 |

Siirryin minäkin nyt sitten porvariluokkaan ja tilasin säännöllisen kotisiivouksen. Mitä kaikkea minun tulee huomioida ensimmäisen kerran kun käy? Meillä on kerrostaloneliö, kaksi alakoululaista, mies ja minä joka työskentelen kotoa käsin. Myös koira. Koirasta ilmoitin jo siivousta tilatessa.
Käyn nyt viikonloppuna ostamassa uusia siivousaineita ja välineitä. Mitä kaikkea siivooja tarvitsee, mitä minun tulisi huomioida, kaikki vinkit tervetulleita! Vähän jännittää!

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä antaisi siivota kotiani välineillä, joilla siivottu muitakin asuntoja joiden hygieniataso voi olla ihan mitä tahansa. Esimerkiksi pölynimuri on todellinen pöpönlevittäjä. Ja muutenkin vähän katsoisin, että onko esimerkiksi aseptinen työjärjestys hallussa. Olen itse ollut työharjoittelussa senioritalossa ja siellä näin sitä touhua siivouksessa kun kierrettiin asunnosta toiseen. Sillä samalla pölynimurilla imuroitiin kaikkien vessojen lattiatkin ja usko tai älä, myös keittiön tasot ja esimerkiksi leivänpaahtimesta murut. On niin kätevää, sanoi työpaikkaohjaaja.

Vierailija
42/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään siivoa ennen siivoojan tuloa. Irtotavarat on hyvä laittaa mahdollisimman paljon paikoilleen, jotta siivooja mahtuu työskentelemään. 

Minun kotini on kohde, jossa siivoojat yleensä ottaen tykkäävät käydä, en osaa sanoa mistä se johtuu, ehkä meillä vaan synkkaa hyvin (käydään jotain minimaalista small talkia) ja koti itsessään on aika kiva ja valoisa. Siivooja on suhtautunut hyvin myös siihen, että kotona on nyt etätyön vuoksi työröykkiöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä antaisi siivota kotiani välineillä, joilla siivottu muitakin asuntoja joiden hygieniataso voi olla ihan mitä tahansa. Esimerkiksi pölynimuri on todellinen pöpönlevittäjä. Ja muutenkin vähän katsoisin, että onko esimerkiksi aseptinen työjärjestys hallussa. Olen itse ollut työharjoittelussa senioritalossa ja siellä näin sitä touhua siivouksessa kun kierrettiin asunnosta toiseen. Sillä samalla pölynimurilla imuroitiin kaikkien vessojen lattiatkin ja usko tai älä, myös keittiön tasot ja esimerkiksi leivänpaahtimesta murut. On niin kätevää, sanoi työpaikkaohjaaja.

Hui. Meillä on värikoodatut siivousvälineet keittiöön ja kylppäriin. Ehkäpä vain vien ne sinne valmiiksi?

Vierailija
44/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luovuin siivoojasta näin korona-aikaan. Kysy siltä siivoojalta itseltä mitä tarvitsee. Ainakin minä sain listan mitä kaikkea pitää ostaa. Varmaan riippuu siivoojasta. 

Itsekin mietin tuota koronaa. Pitävät maskia kuulemma koko ajan automaattisesti, ostan paketin kertakäyttöisiä kumihanskoja siivoojalle ja käytän itse ffp2-maskia sen aikaa kun on täällä ja tuuletan. Nyt vain ei enää ole jaksamista siivota itse ja nautin siististä kodista niin pakko uskaltaa.

Selvitä kuitenkin tarkkaan, että mitä hän siivoaa milloinkin. Meillä oli perussiivous ja sitten tietyn väliajoin siivosi myös jääkaapin, uunin ja ikkunat (ei samalla kertaa kaikkia). 

Luulen että jos hänen kanssaan onnistuu, niin sovin aina sen kerran aluksi mihin toivoisin hänen sillä kertaa panostavan.

Selvitä kuitenkin mitä kaikkea siihen siivoukseen voi kuulua. En tiedä ottavatko jotkut vaikka extra maksua ikkunoiden pesusta vai onko tietty aika ja sitten katsotaan mitä tehdään milloinkin. 

Varmistan tämän vielä. Käsitin ainakin näin puhelimessa että aika on se mistä maksetaan. Toki tuntiveloitus on mielestäni sen verran edullinen että esim ikkunoiden pesusta voisin ekstraa maksaakin.

Meillä oli niin että, kun ikkkunat pestiin, niin sitten muu siivous tehtiin nopeammin, mutta samassa ajassa pysyttiin. Joskus keskittyi sohvan imuroimiseen paremmin tai johonkin muuhun pieneen extraan. 

Vierailija
45/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sopimus oman tarpeesi mukaan. Pidä huoli, että myös siivousyritys ymmärtää, mitä haluat.

Itse muutama vuosi sitten tein sopimuksen siivouksesta kerran viikossa mun tarpeiden mukaan. Yritys käsitti sen viikkosiivoukseksi, joten ne teki vain, mitä "kuuluu viikkosiivoukseen". Ei auttanut, vaikka yritin korjata väärinkäsityksen, yritys piti kiinni "viikkosiivouksesta"

Yhteistyö loppui.

Tämä on pieni yritys jonka kanssa ilmeisesti voi sopia asioista. Mitä heidän mielestään viikkosiivoukseen sitten kuului?

Mattojen tamppaus, imurointi, pölyjen pyyhintä, lattioiden moppaus, ei muuta.

Kerrostalossa ei todellakaan raahata mattoja tampattavaksi pihalle.

Eikö? Itse vien kyllä pari kertaa vuodessa matot tampattavaksi. Vaikka kuinka imuroisi, niin tekee tamppaus välillä hyvää jotta pöly siellä kuitujen välissä pääsee liikkeelle :)

Vierailija
46/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen yrittäjänä kotisiivouksia ja minulla olisi vinkkejä ja ohjeita todella paljon. Olen tehnyt tätä työtä yli 10 vuotta ja asiakassuhteet ovat pitkiä, joten todellakin tiedän mistä puhuisin.

Tarkista ensinnäkin siivoojan koulutus. Jos koulutus on "ihan itse opittu", niin pistä pois. Samoin, jos hänen koulutuksensa on "olin pari päivää toisen siivoojan kanssa". Jos tyyppi tuo ämpäriä teille muussa tapauksessa kuin saunan siivouksessa, niin heti pois, hänen siivoustavat ovat 70 luvulta, eivät tätä päivää. Jos siivoojan pesee lattioita Tolulla, niin pois ihan saman tien. Tarkista vakuutukset ja että maksaa veronsa.

Siivoussopimus kannattaa aina tehdä toistaiseksi ilman irtisanomisaikoja molemminpuolin. Määritä aika, mutta muista, että ekalla kerralla menee aina enemmän aikaa hyvinkin tunti.

Ihanko totta? Ja kerrostaloneliössä aikaa menee ensimmäisellä siivouskerralla "hyvinkin tunti". Saa siinä suihkia menemään. Olet kyllä todella nopea.

Aikaa menee hyvinkin tunti enemmän kuin ekan kerran jälkeen, koska ensimmäisellä kerralla pitää yleensä ihan väistämättä tehdä perussiivousta. Ymmärsitkö nyt?

Vierailija
47/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi kertaa kuukaudessa siivoojat.

Imuri ja lattianpesukone on meidän, kaiken muun tarvittavan tuovat mukanaan.

Pari vuotta ovat käyneet, on selvä työjärjestys, jonka mukaan tehdään.

Päästän heidät sisään töihin lähtiessäni. Eivät tarvitse päälle katsojaa, samat käy aina.

Jääkaapissa on heille voileivät valmiina ja kahvi termarissa.

Työn jälki on aina huippuluokkaa.

Eikai nyt kukaan ala syömään toisen tekemiä voileipiä, itse en ainakaan huolisi jo pelkästään hygieniasyistä, tiedä kuinka paskasilla käsillä on tehnyt voileipänsä.

Vierailija
48/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen yrittäjänä kotisiivouksia ja minulla olisi vinkkejä ja ohjeita todella paljon. Olen tehnyt tätä työtä yli 10 vuotta ja asiakassuhteet ovat pitkiä, joten todellakin tiedän mistä puhuisin.

Tarkista ensinnäkin siivoojan koulutus. Jos koulutus on "ihan itse opittu", niin pistä pois. Samoin, jos hänen koulutuksensa on "olin pari päivää toisen siivoojan kanssa". Jos tyyppi tuo ämpäriä teille muussa tapauksessa kuin saunan siivouksessa, niin heti pois, hänen siivoustavat ovat 70 luvulta, eivät tätä päivää. Jos siivoojan pesee lattioita Tolulla, niin pois ihan saman tien. Tarkista vakuutukset ja että maksaa veronsa.

Siivoussopimus kannattaa aina tehdä toistaiseksi ilman irtisanomisaikoja molemminpuolin. Määritä aika, mutta muista, että ekalla kerralla menee aina enemmän aikaa hyvinkin tunti.

Ihanko totta? Ja kerrostaloneliössä aikaa menee ensimmäisellä siivouskerralla "hyvinkin tunti". Saa siinä suihkia menemään. Olet kyllä todella nopea.

Aikaa menee hyvinkin tunti enemmän kuin ekan kerran jälkeen, koska ensimmäisellä kerralla pitää yleensä ihan väistämättä tehdä perussiivousta. Ymmärsitkö nyt?

Artikulaatiosi on luokattoman huonoa. 

Vierailija
49/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siivouksen aikana muuten olla itse kotona, toki aina pois siitä huoneesta jossa parhaillaan siivotaan? Olen nimmittäin 100% etätöissä ja siivooja tulee työpäiväni aikana. En voi oikein lähteä työkoneelta minnnekään. Kone on kyllä läppäri eli voin siirtyä sen kanssa pois tieltä asunnon sisällä.

Vierailija
50/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko siivouksen aikana muuten olla itse kotona, toki aina pois siitä huoneesta jossa parhaillaan siivotaan? Olen nimmittäin 100% etätöissä ja siivooja tulee työpäiväni aikana. En voi oikein lähteä työkoneelta minnnekään. Kone on kyllä läppäri eli voin siirtyä sen kanssa pois tieltä asunnon sisällä.

Ainakin tälle firmalle sopi josta itse tilasin. Olen myös täysin etätyössä ja koiran takia olen mielelläni kotona siivoojan täällä ollessa, ainakin kunnes siivooja tottuu. Koira kyllä pärjää, mutta koska on iso ja pelottava niin ymmärrän että vieraita ihmisiä jännittää.

Vierailija
51/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä yhtään mistä puhut, mutta se nyt on normaalia. Yhden konemuksen omaavana tiedät luonnollisesti aika vähän. :)

Aika usein asiakkaiden imurit ovat mitä ovat hyvin huonoja, pölypussit ääriään myöten täynnä, suulakkeet pesemättä Jjos niitä edes on, filtterit mustina ja yleensäkin imurit ovat ihan roskiskamaa. Dysonit varsinkin, niihin en koske varpaillakaan. Kunnon ammatti-imuri on paras, siinä on kaikki suodattimet kunnossa ja imuria on huollettu ja hoidettu säännöllisesti.

Työtään arvostavalla ammatti-ihmisellä asiat ovat kunnossa ja sen asian saa periaatteessa muutamalla kysymyksellä helposti selväksi. Ammattilaista ei tarvitse ohjeistaa, vaan hän tietää kyselemättä miten ja mitä tehdä. Hän tietää aineet ja välineet, eikä todellakaan tyydy mihinkään Tokmannin rätteihin tai Viledan levykehysmoppeihin/Sinin parkettimoppiin! Ne ovat ihan naurettavan kurjia leluja, jotka voi jättää kauppaan.

Ylläpitosiivous maksaa tunnilta noin 40 e (tai yli) ja perussiivous on tietenkin muutamia euroja kalliimpaa.

Vierailija
52/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ekalla kerralla menee aina enemmän aikaa hyvinkin tunti- Tämänhän voi käsittää myös niin, että ekalla kerralla menee enemmän aikaa, tunti hyvinkin, toisella kerralla vähemmän kuin tunti. Ymmärsitkö nyt?

Vierailija
53/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä yhtään mistä puhut, mutta se nyt on normaalia. Yhden konemuksen omaavana tiedät luonnollisesti aika vähän. :)

Aika usein asiakkaiden imurit ovat mitä ovat hyvin huonoja, pölypussit ääriään myöten täynnä, suulakkeet pesemättä Jjos niitä edes on, filtterit mustina ja yleensäkin imurit ovat ihan roskiskamaa. Dysonit varsinkin, niihin en koske varpaillakaan. Kunnon ammatti-imuri on paras, siinä on kaikki suodattimet kunnossa ja imuria on huollettu ja hoidettu säännöllisesti.

Työtään arvostavalla ammatti-ihmisellä asiat ovat kunnossa ja sen asian saa periaatteessa muutamalla kysymyksellä helposti selväksi. Ammattilaista ei tarvitse ohjeistaa, vaan hän tietää kyselemättä miten ja mitä tehdä. Hän tietää aineet ja välineet, eikä todellakaan tyydy mihinkään Tokmannin rätteihin tai Viledan levykehysmoppeihin/Sinin parkettimoppiin! Ne ovat ihan naurettavan kurjia leluja, jotka voi jättää kauppaan.

Ylläpitosiivous maksaa tunnilta noin 40 e (tai yli) ja perussiivous on tietenkin muutamia euroja kalliimpaa.

Millaisia nämä hyvät välineet ja aineet sitten ovat? Tämä siivooja maksaa 35e/h mikä mielestäni on enemmän kuin kohtuullinen.

Vierailija
54/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös katsoa, ettet saa kovin tärkeilevää ja huonon itsetunnon kohottamista yrittävää siivoajaa. Nenänvartta katsellaan sinun hankkimasi uudet siivousvälineet ja moititaan esim. Dyson pasXakasaksi ja Toluun ei kosketa edes tuplahanskat kädessä. Viisastelijasta on turha maksaa mitään. *siivoojalla flippaa*

Vierailija
55/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia nämä hyvät välineet ja aineet sitten ovat? Tämä siivooja maksaa 35e/h mikä mielestäni on enemmän kuin kohtuullinen.

Kannattaa nimenomaan kysyä siltä siivoojalta mitä aineita ja välineitä on tottunut käyttämään. 

Eri

Vierailija
56/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös katsoa, ettet saa kovin tärkeilevää ja huonon itsetunnon kohottamista yrittävää siivoajaa. Nenänvartta katsellaan sinun hankkimasi uudet siivousvälineet ja moititaan esim. Dyson pasXakasaksi ja Toluun ei kosketa edes tuplahanskat kädessä. Viisastelijasta on turha maksaa mitään. *siivoojalla flippaa*

Mietin myös että kehtaakohan tuota meidän dysonia tarjotakaan. Käsi-imurikin on, mutta sekin on... no, Dyson :D Mutta, jospa se helpottaa että olen robotti-imurilla imuroinut ennen siivoojan tuloa niin ei jää niin paljon imuroitavaa?

Onkohan aineissa isoja eroja? Ovatko nuo Kiillon laminaattipesut ja yleispuhdistusaineet ihan susia ammattilaisen makuun? Samoin mielelläni kuulisin mitkä on ne välineet mitä ammattilainen kaipaisi jos saisi valita (sitä imuria lukuunottamatta).

57/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilota kaikki arvokkaat. 

Itse jouduin varkaan käsiin. Tavaraa yli 4000 euron edestä joutui toisen käsiin. 

Vierailija
58/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoat tietysti hyvin ennen kuin siivooja tulee, olis vähän noloa, jos teillä on sotkua.

Vierailija
59/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Piilota kaikki arvokkaat. 

Itse jouduin varkaan käsiin. Tavaraa yli 4000 euron edestä joutui toisen käsiin. 

Millaisia tavaroita vietiin? Olitko itse paikalla siivouksen aikana?

Vierailija
60/111 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on se että tilaa siivoojan menee kauppaan ostamaan siivousvälineitä sitten kertoo täällä että on läikkiä eikä voisi ihan itse ottaa ne siivousvälineet käteen ja pestä ne läikät pois ,järjestää kaapit ja pyyhkiä pölyt . Voi onnetonta. No laita kultakorut piiloon niistä tehdään kultahampaita .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän