Mulla olisi mahdollisuus edetä uralla ns. reittä pitkin. Mitä tekisit?
Luulin, että niin tapahtuu vain elokuvissa ja joskus menneisyydessä. Joku meidän talon sisältä todennäköisesti saa paikan tai sitten se menee hakuun. En ole siihen pätevin, mutta tiedän, että sopisin tehtävään ja olisin hyvä siinä. Esimieheni antoi ymmärtää, että hän voi ajaa minua tehtävään. Hän on ihan miellyttävä ja karismaattinen. Yhtiö on iso, yksityinen, tarkemmin en voi kertoa. Se olisi mun unelmani.
Kommentit (211)
Eihän sitä tarvitse edes tehdä, antaa vain ymmärtää tekevänsä jos saa paikan.
Sitten huvitakaan ja koko homman kauneus on siinä, ettei kukaan voi siitä edes valittaa 😂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä käyttäisi kyllä tällaista reittiä, koska aina on riski kiristämiselle. Entä jos asia tulee ilmi? Mitäs sitten teet?
Miten tulee ilmi tai kuka kiristää? Mitä väliä sillä enää on jos on paikan saanut. Kuittaa vaan paskapuheeksi.
Juorut alkavat levitä kahvipöydässä.
Kuka enää ehtii työpäivän aikana juoruilemaan kahvipöydässä. Onko tällaisia suojatyöpaikkoja vielä olemassa?
Naisille reittä pitkin on ainoa mahdollisuus edetä koskaa harvemmin taidoilla tahi järjellä siihen pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Maailma toimii siten, että ihmiset valitaan useimmiten siksi, että a) he ovat hyviä b) he tuntevat ja ovat hyvissä väleissä oikeiden ihmisten kanssa. Mieshän valitsee aina miehen, jos hänen pitää valita naisesta ja miehestä. Tosin, esimiehesi pitää sinusta sillai 😊, joten hän olisi nyt valitsemassa sinua.
Jos olet sinkku, ala työskentelemään asian suhteen. Eli, et tyrkytä itseäsi pomollesi, vaan olet hieman ujo, etäinen, hieman vaikeasti saatavissa, annat ymmärtää vähän, mutta annat vielä vähemmän. Pistät pomosi antamaan sen paikan sulle ja sitten ehkä annat hänelle pikkumurusen siitä mitä hän tahtoo - ei toisin päin.
Muista, että tässä yhtälössä ainut joka tekee väärin on pomosi. Se, että sinä annat pikku pusun pomollesi, siinä ei ole mitään väärää. Mutta jos hän antaa paikan väärin perustein, siinä on pahasti väärää. Se, että sinä otat vastaan mitä annwtaan, ei kukaan voi syyttää sinua. Jos saat paikan ja pomosi alkaa sinua jotenkin uhkailemaan, niin ihan hiuksenhienosti vihjaat tähän asiaan. Pomosi siinä potkut saa isolta pomolta, etkä sinä. Teet siinä paremmassa positiossa hommia vuoden / pari, sitten vaihdat firmaa ja voilá - olet paremassa duunissa.
Maailma on kovaa, kyynärpäätaktiikalla usein mennään. Tilaisuudet käytetään hyväksi. Niillä avuilla edetään, mitä on. Itse lähtisin tämmöiseen mukaan jo pelkästään siksi, etä on vanhana mitä muistella 😊
Pahinta mitä voisi tapahtua olisi tuossa se, että asia leviäisi työntekijöiden keskuuteen ja joutuisit silmätikuksi, varsinkin, jos et muualta saisi töitä ja joutuisit pakosti jäämään firmaan. Esimieshän ei sinua tämmöisellä voi kiusata/kiristää, kun toisit asian julki ja veisit oikeuteen, voittaisit varmasti. Esimiesten homma on nykyisin käyttäytyä tosi korrektisti meetoo- ja nettiaikana, jolloin asiat leviävät nopeasti, tätähän ne pomot pelkäävät.
Terv. Vaimo, jonka mies on tj isossa putiikissa
Muuten hyvä kirjoitus, mutta mikä tää loppu oli?
”Terv. Vaimo, jonka mies on tj isossa putiikissa”
Meinaatko, että olet vähän niinkuin tj itsekin?
En, mutta olennseurannut hänen uraansa vuoskymmenet ja ollaan usein keskusteltu yhdessä pomon roolista ja muista johtamiseen liittyvistä työasioista. Luulisin, että sen verran mieleen asioita tarttunut, etten ihan ummikko ole.
Tapahtui 80 -luvulla. Osastollani oli noin 15 henkeä, puolet naisia. Pomollani oli ollut seksisuhde yhteen naiseen ennen minun tuloani taloon. Nainen oli myöhemmin saanut jonkilaisen suojatun aseman, Kukaan ei oikeastaan tiennyt mitä hän teki. Hänellä oli joku projekti. Luki usein lehtiä joita piti lipaston laatikossa ja sitten pystyi sulkemaan lipaston nopeasti.
Ostimme yhden yrityksen. Olin mukana palaverissa, jossa pohdittin toimintojen yhdistämistä. Puheeksi tuli eräs 24 -vuotias nainen joka kauneutta kehuttiin. Pomollani silmät välähtivät. Tämä nainen sai yhtenä harvana töitä osastolla tehtävään, jota hän ei osannut ollenkaan. Tyttöparka ei tajunnut miksi oli tullut valituksi. Työsuhde loppui muutama kuukausi myöhemmin.
Sitten se pahin. Pomo aloitti seksisuhteen kolmannen naisen kanssa. Nainen alkoi saada matkoja ja palkankorotuksia. Tämän vielä kaikki olisivat hyväksyneet. Mutta sitten kaikille selvisi, että tämä nainen kertoo pomolle kaiken, mitä työpaikalla puhutaan - eli oli tavallaan pomon silmät ja korvat. Nyt naista alettiin eristää työyhteisöstä. Hän kehitti itselleen jonkinlaisen valtaroolin. Me pikkupomot mentiin sitten salaa esimiehen esimiehen luokse kertomaan tästä kaikesta. Hän lupasi pitää puhuttelun esimiehellemme. Mutta oli jo liian myöhäsitä. Kaikki pikkupomot olivat jo alkaneet katsella uusia töitä ja saivatkin ne helposti. Itselläni palkka nousi noin 40 prosenttia, mikä onkin koko tarinan ainoa hyvä juttu.
Uskomattoman mustavalkoista ajattelua monella ja kaukana todellisuudesta. Ei tämä mikään saippuasarjatilanne ole, jossa esimies ehdottaa, että jos annat seksiä, pääset pomoksi. Mutta kun asia esitetään suunnilleen niin, että voisimme keskustella aiheesta ja edistää sitä rauhallisessa ympäristössä ja tutustua paremmin, viikonloppuna, niin kyllä tyhmempikin ymmärtää, mitä aspekteja siihen voi liittyä. Suhteilla työpaikat muutenkin paljolti saadaan.
Ap
Vietät viikonlopun pomosi kanssa etkä saakaan paikkaa. Tai joudut näitä palveluksia tekemään jatkossakin, jotta saat paikkasi pitää. Melkoinen ansa.
Vierailija kirjoitti:
Vietät viikonlopun pomosi kanssa etkä saakaan paikkaa. Tai joudut näitä palveluksia tekemään jatkossakin, jotta saat paikkasi pitää. Melkoinen ansa.
En kutsuisi sitä palvelukseksi vaan jonkinlaiseksi lähentymiseksi. Jatkossa keskinäinen asetelmamme olisi myös erilainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nooh, haluaisin sanoa, että älä, koska se on moraalitonta jne. ja saattaisit päätyä ylenemään ihan ammatillisilla kyvyillä.
Mutta kyllä mä varmaan ite käyttäisin tilaisuuden hyväksi, joten suosittelen harkitsemaan. Toki siitä ei saa jäädä ns. mitään jälkiä, eli homma täytyy hoitaa niin ettei muut työpaikalla tiedä tai voi edes aavistaa. Toisaalta miten voit olla varma, ettei sua kusta silmään, hmmm. Mutta jos kyse ei olisi vain velvollisuudesta, vaan olisi myös itsellä hauskaa, niin liekö sillä väliä.
N45
Esimiehelläni olisi mielestäni enemmän menetettävää. Tunnen myös niin, että voin luottaa häneen.
Ap
Tunne ei riitä. Olet sinisilmäinen ihmisten suhteen, mutta oma on elämäsi ja valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uralle edetään yleensä juuri reittä pitkin.
Onko näin? En tunne ketään, jolle olisi käynyt niin. Ihan tutkinnoilla ja työkokemuksella itse olen työni saanut ja samoin tuttuni.
Ap
lue uudelleen ajatuksella XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uralle edetään yleensä juuri reittä pitkin.
Onko näin? En tunne ketään, jolle olisi käynyt niin. Ihan tutkinnoilla ja työkokemuksella itse olen työni saanut ja samoin tuttuni.
Aplue uudelleen ajatuksella XD
Huomasin:) Aivoni oikolukivat sen ensin.
Ap
Muistuttaisin, että pomo joka köyrii työnhakijoita, on leväperäinen kaikkialla muuallakin.
Älä suostu suutelemiseen tai suuseksiin ja vaadi kortsua, ellei se ole tutkitusti tauditon tapaus...
Ukko on iskenyt silmänsä sinuun.
Minun tapauksessani oli ihan sama, vaikka kieltäydyin ylennyksestä. Ehdottelu jne. jatkui silti, kunnes se muuttui raivokkaaksi työpaikkaväkivallaksi.
Jos olisin ollut fiksumpi, olisin vaihtanut töitä heti häirinnän alkaessa. Tällä kertaa minulla meni mielenterveys, ennen kuin tajusin lähteä pois siitä applenvalkoisesta loukosta.
Lopputulos on se että annoit reittä kerran, kaksi tai sata kertaa, et etene minnekään. Miksi etenisit?
Jos olet nainen ja kyse on miehestä, hän on unohtanut lupauksensa jo siinä vaiheessa kun nousee päältäsi.
Etkä voi nostaa asiaa esille millään taholla, koska olette molemmat salaisuutenne vankeja. Mahdollisesti varattuja, ja ennen kaikkea rikotte työyhteisön kirjoittamattomia tai sovittuja sääntöjä.
Antamalla signaalia että olet kiinnostunut leikkimään tätä fantasia-leikkiä, ainoastaan menetät kunnioituksen ja loputkin etenemisen mahdollisuudet.
Mahdollisesti tämä on vain testi ja sinulle asetettu ansa.
Omapa on päätöksesi.
Itse alkaisin etsiä uutta työpaikkaa. Olen ollut niin monen työpaikan "kiintiöahdisteltu", etten luottaisi esimiehesi tyytyvän kertaluonteiseen kiksautukseen. Näillä tämäntyyppisillä miehillä on aina jalkavaimofantasiansa. Ahdistelu ei lopu, vaikka asiat puhuisi halki ja esimies esittäisi anteeksipyyntönsä. Pillunhimo yhdistettynä valta-asemaan on ehtymätön voimavara, jolla sinut pyritään jalkavaimouttamaan, vei se kuinka kauan tahansa.
Yhtä suurta paneskelevaa pettäjäkansaa koko Suomen kansa. Kai sulle luvattiin Levin ja Tahkon panoreissut, laivaristeily firman piikkiin ja tietenkin koulutuspäivä kartanohotellissa. Vaadi näitä firmanússimisjuttuja kun nyt reittäpitkin etenet töissä. Me muut lyödään kädet reisiin ja huudetaan: taas tätä samaa oliko mitään muuta asiaa Suomessa!!!!!!!!
Eka viestin perusteella kuulostaa, että hän vain suosittelisi sinua? Eihän siinä ole mitään väärää? Sanoiko suoraan, että haluaa seksiä palvelukseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä käyttäisi kyllä tällaista reittiä, koska aina on riski kiristämiselle. Entä jos asia tulee ilmi? Mitäs sitten teet?
Kuka minua kiristäisi tai kertoisi asiasta? Pelkään sitä, että jos en nyt ota tarjousta vastaan, en pääse ikinä ylemmäksi tai joudun seuraavissa yt:issä ulos.
Ap
TOi on kyllä aika yleistä yksityisissä firmoissa mut mieti riskit.ok sä saat paikan mut sun rooli työyhteisössä kun se dirika saunaillassa kertookin hoidelleensa sua saattaa aiheuttaa sulle hämmentäviä tilanteita uudessa tehtävässä.😎
Jos taas saat kenkää niin teet niinku muutkin. Hankit uuden työn tai ammatin
Vierailija kirjoitti:
Eka viestin perusteella kuulostaa, että hän vain suosittelisi sinua? Eihän siinä ole mitään väärää? Sanoiko suoraan, että haluaa seksiä palvelukseksi?
Ei sanonut suoraan.
Ap
Noita kahden kauppoja tehdessä kannattaa miettiä voiko vastapuoleen luottaa. Muutenhan noista ei kukaan tiedä.
Vastapuolella on usein myös hävittävää, onhan hänelläkin ainakin maine menetettävään. Näin meetoo-aikana ahdistelustakin on vakavia seurauksia.