Raskaana työhaastattelussa
Taas tämä ikuisuuskysymys, mutta: olin tänään työhaastattelussa ja sain työn. Raskaus on alullaan, ei hirveästi näy, joten pitäisikö tuntea huonoa omaatuntoa, kun en siitä kertonut? Työssä on puolen vuoden koeaika, jolloin äitiyslomanikin sitten alkaisi. Itseäni ei nyt hirveästi haittaa, jos työ jääkin tuohon koeaikaan, ei ole vakivirka, mutta olisiko pitänyt silti asiasta mainita?
Kommentit (44)
Mitenkäs suhtaudutte siihen että heti uuden työpaikan saatuaan käykin niin että tulee raskaaksi?
Minusta tuntuu, että tämä on näitä asioita missä nimenomaan naiset tuomitsevat
toisensa herkemmin kuin miehet...
Sisaruus ei tunnu toimivan kovin hyvin, vaan naiset nokkivat toisiaan minkä ehtivät. Tuen sijaan ollaan vahingoniloisia, kademieli tuntuu estävän inhimillisen suhtautumisen toiseen naiseen.
Asiaan: laki on laki, raskaudesta ja lisääntymissuunnitelmista ei saa edes haastattelussa kysyä. Siis voiko sen salaaminen olla väärin? Ei. Tämä on ihan looginen päätelmä.
Toivottavasti saat paikan, AP!
tiedän mitä äitiyslomat maksavat yrittäjälle, ja varsinkin pienyrittäjän ollessa kyseessä, ne rahat on todellakin yrittäjän selkänahasta ja meidän perheeltä pois! Minusta olisi parempi, että työnantajat maksaisivat vain tehdystä työstä, ei siis äitiyslomista, sairasteluista, rokulipäivistä ym., vaan nämä menisivät jostain valtion pussista. Itse olen mukana rekrytoimassa uusia ihmisiä, ja kyllä todellakin pohdimme mieheni kanssa kuinka todennäköisesti kandidaatti on heti jäämässä äitiyslomalle (jos heti jää, niin silloin myös perehdytykseen käytetty aika ja vaiva ja rahat on hukkaan heitettyjä). Valitettavasti naiset, jotka arvostavat työntekoa sen verran että olisivat ainakin pari vuotta töissä ennen äitiyslomalle jäämistä, saattavat näiden epäilyjen takia jäädä myös palkkaamatta:( Tämä on siis realiteetti että tottakai työnantajan on katsottava omia ja perheensä etuja. Työlainsäädäntö ja ammattiliitot koko ajan yrittävät tehdä työllistämisen vaikeammaksi ja riskialttiimmaksi.
Samalla tavalla olen toiminut itsekin. Mielestäni se, että me molemmat saimme haettavana olleen työn, kertoo siitä, että olimme parhaat hakijat. Mutta olisimmeko tulleet valituksi, jos raskaudesta olisi kerrottu haastattelutilanteessa? Tuskinpa. Se olisi siis asettanut meidät epäreiluun asemaan. Et, ap, maininnut oliko työ vakituinen tai muuten pitkäaikainen. Ilmeisesti, kun on kuitenkin puolen vuoden koeaika. Silloinhan ei pitäisi olla mitään merkitystä, teetkö vauvan nyt vai vuoden päästä. Päinvastoin, omalla kohdallani äitiyslomasijainen järjestyi tosi näppärästi, kun firmalla oli jo valmiiksi pitkä lista ihmisiä, jotka olivat kiinnostuneita työstäni. Itse aloitin työni jäämällä äitiyslomalle. Koeaika alkoi sitten kun " palasin" töihin äitiyslomalta. Puolen vuoden koeajan jälkeenkin sain pitää työni, joten eivät kaiketi ihan huonoa valintaa kohdallani tehneet.
Onnea uuteen työhösi!