Raskaana työhaastattelussa
Taas tämä ikuisuuskysymys, mutta: olin tänään työhaastattelussa ja sain työn. Raskaus on alullaan, ei hirveästi näy, joten pitäisikö tuntea huonoa omaatuntoa, kun en siitä kertonut? Työssä on puolen vuoden koeaika, jolloin äitiyslomanikin sitten alkaisi. Itseäni ei nyt hirveästi haittaa, jos työ jääkin tuohon koeaikaan, ei ole vakivirka, mutta olisiko pitänyt silti asiasta mainita?
Kommentit (44)
Sain työpaikan ja vasta 1kk ennen äippäloman alkua kerroin pomolle
(silloin viimeistään pitää ilmoittaa) tuli sille ihan yllätyksenä =) näin pomoani todella harvoin.. koeaikani loppui samana päivänä kun äippäloma alkoi, mutta olipahan äitiyspäiväraha jonkinlainen, eikä tarvinnt kohti sossun luukkua lähteä!!!
Miten voit kirjoittaa, että raskaudesta ei koidu menoja työnantajalle?!?! Sinulla ei näköjään ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä rekrytoiminen maksaa yritykselle?
Tai siitä, että äitiyslomalla olevallekin kertyy lomaa ja yleensä se maksetaan rahana. Aivan varmasti uusi työntekijä löytyy lähtösi jälkeen mutta se taas maksaa ja uuden työntekijän perehdyttäminen kestää ja taas joutuu koko työyhteisö venymään.
Tämän uuden työnantajanko pitää maksaa sitten katkeruudestasi entistä työnantajaa kohtaanko? Jos todella olet menettänyt työsi aikaisemmin äitiysloman vuoksi niin olet oikeutettu korvauksiin.
Ajattelepa vaikka itseäsi kahden lapsen äitinä etsimässä lapsillesi hoitajaa kotiin. Palkkaisit uuden ihmisen hoitamaan lapsia ja juuri kun hän olisi sisäistänyt tapanne ja tyylinne ja lapsesi olisi tottunut häneen (mihin menee noin puoli vuotta) ja sitten hän ilmoittaisi jäävänsä äitiyslomalle. Ei menisi kauaa sinullakaan laskea, että työntekijä on ollut raskaana jo työn vastaanottaessaan. Olisi varmaan taas kivaa etsiä uusi hoitaja? Olisitko varmasti palkannut tämän ihmisen jos olisit tiennyt, että puolen vuoden päästä joudut etsimään hänen tilalleen toisen?
Suomeksi sanottuna: jos lastenhoitajaa palkkaava nainen antaa raskauden vaikuttaa valintaan millään tavalla, hän on rikkonut tasa-arvolakia. Se on rikos.
Ja jos työnantajalle tulee mielestäsi liikaa kustannuksia äitiyslomasta, miksi tuomitset raskaana olevat työnhakijat etkä typerää lainsäädäntöä, joka maksattaa äitiysloman naisen työnantajalla? Miksi et vaadi äitiysloman kustannusten korvaamista kaikkien edunsaajien (=työnantajien) kesken?
Tai siis paikkaa käskettiin hakea. Kysyinkin että onko reilua hakea vuoden määräaikaista paikkaa, kun jään helmikuussa äitoyslomalle. Vastauksesksi sain että eipö ne työnantajatkaan nykyään enää kovin reiluja ole, että älä missään nimessä mainitse asiasta. Nyt on hakemus laitettu.
Kaikki sun työkaverit ja varsinkin pomot kyl varmaan iloitsee sun raskaudesta, hah haa. Must tuntuu et sua pidetään siel työyhteisös aika nolona tapauksena.
No, mut koita edes sinä iloita raskaudestasi :)
Juoruavia työtovereita, joiden mielestä tasa-arvolailla voi pyyhkiä takapuolensa vai parhaana hakijana paikkansa saanutta naista?
toisensa herkemmin kuin miehet...
Aika moni täälläkin on enemmän huolissaan työnantajan edusta kuin työntekijän, joka kuitenkin on yleensä se heikompi osapuoli. Pidettäisiin toistemme puolta ja onhan meillä näissä asioissa lakikin suojanamme!
TYö on itsenäistä, sitä ei tehdä työyhteisössä, joten en usko, että siitä koituu harmia työyhteisölle tässä mielessä. Eikä siinä ole myöskään mitään perehdyttämistä.
En ole katkera, enkä halua kostaa aiempia kokemuksia, kuten kirjoitin jo aiemmin. Mutta tämä työantajan toiminta vaan opetti sen, että jatkossa pidän paremmin omia puoliani.
Juuri sinunlaistesi mielipiteet saavat salaamaan raskauden: jos mainitsee raskaudesta, niin jää palkkaamatta.
Mulla ei olis tohon pokkaa, tuohan on valehtelua.
työnantajan puolia, ettei reppanaa työnantajaa vain riistetä? Nyt vähän järkeä päähän. Siskojen puolia pidetään! raskauden aiheuttamien kustannusten kasautuminen naisvaltaisille aloille on kurjaa ja toivottavasti siitä päästään. Onnea ap:lle vauvan ja työn johdosta. Hyvin omantunnoin teet työsi ja ehkäpä tähän paikkaan sitten otetaan takaisin. Todellakin on työpaikkoja, joissa halutaan pitää hyvä työntekijä, vaikka välillä kävisikin mammalomalla. : )
Tietenkään ei pidä kertoa, sehän olisi suorastaan tyhmää. Täällä on kamalan paljon työnantajan puolesta ajattelevia. Ehdit kuitenkin olla työssä puolivuotta. Keskittykäämme naiset pitämään toistemme puolta, eikä aina vain toistemme haukkumiseen!
ja sähän saatat saada kenkää heti kun raskaus alkaa näkyä... Koeajalla kun ei tartte selitellä.
Hän ilmoitti asiasta seuraavana päivänä, kun koeaika loppui. Hän on ollut äitiyslomalla ja kohta tulee hoitovapaakin täyteen 2 lapsen osalta. Juuri kukaan täällä ei tunne häntä kuin nimenä listoissa henkilöstöosastolla.
Oli kyllä reippaasti ilmoittanut pomolleni, että hän on palaamassa ja tietysti paikkaan, johon hänet aikoinaan valittiin. Onneksi pomoni on reilu nainen, ja saan pitää tämän paikan, jota olen ollut 6 vuotta kehittämässä ja yhteistyökumppaneihin suhteita luomassa. Eli nainen palkattiin vastaaviin tehtäviin samaan aikaan, mutta häneltä jäi jutut kesken, eli ei hänellä ole paikkaa mihin palata.
Hänelle kyllä osoitetaan " samantasoisia" tehtäviä, mutta nähtäväksi jää ottaako hän ne vastaan, koska toimipaikka on hänen tehtävien osalta siirretty Ouluun.
HIENOA, ettet kertonut, tosiasia on että töitä et olis saanu jos olisit sanonut olevasi raskaana. Sitten olisi ollut pienemmät äitiyspäivärahat ym.
On TÄYSIN oikein olla oman itsensä puolella. Laki takaa sen ettei äitiysloman takia saa irtisanoakaan...
Tuli kutsu työhaastatteluun, hakijoita oli vähän vajaa sata, kymmenen haastateltiin - minut valittiin. Olin haastatteluhetkellä raskaana n. viikolla 10, en enää muista tarkkaan. Kun aloitin työt, olin n. viikolla 18, kerroin ekana työpäivänä raskaudesta. Olin " varmistanut selustani" liitosta, että voivatko päättää työsuhteen koeajalla. Liitosta sanoivat, että pitää olla esittää jokin todella iso virhe, muuten joutuvat hurjiin korvauksiin. Pomo oli tietysti asiasta kuullessaan, omien sanojensa mukaan: " pudottaa tekohampaansa" , mutta eihän asialle mitään voinut - EIKÄ TARVINNUTKAAN VOIDA. Ei muuta kuin sijaista etsimään! :)
Olin poissa 1½ vuotta, enkä kadu yhtään mitään. Vuosia tein ennen tätä virkaa lyhyempiä tai pidempiä pätkiä omalla alallani, joten turha tulla sössöttämään yhtään mitään reiluudesta.
Myöhemmin sain kuulla, että henkilöstöpäällikkö oli ohjeistanut työhöni rekrytoijia seuraavasti: valitkaa työhön hedelmällisessä iässä oleva nainen! Joten se siitä nuorten naisten syrjimisestä. Hah. No, edellinen kommentti saattaa johtua siitä, että työskentelen kunnallisella alalla ja työni myötä koko perheemme muutti pysyvästi paikkakunnalle, mikä on täällä meilläpäin kunnalle iso asia.
Viestini lyhyesti, moraalisaarnaajat suut suppuun!
Edellinen työsuhteeni päättyi raskauteni ollessa alussa, ja kun soittelin ja kyselin työpaikkoja, mainitsin jo kysyessäni olevani raskaana ja etsiväni siis noin puoleksi vuodeksi töitä!!! No, on varmaan sanomattakin selvää, ettei kukaan minua ottanut, ja olin siis työttömänä äitiysloman alkamiseen saakka. Ajattelin vain naiivisti olevani reilu työnantajia kohtaan kertomalla heti kättelyssä totuuden...
pimittämiseen suhtautuu.
Ja toisinpäin: ei ole työnantajalla velvollisuutta antaa mitään selitystä kun irtisanoo työsopimuksen koeajalla, ei minkäänlaista. Koeaika on sitä varten. TOki jos työnantaja ja työntekijä minkäänlaisissa väleissä ovat ja nauttivat toistensa arvostusta niin työnantaja kertoo syyn (tuotantovaikeudet, työntekijän sopimattomuus työhön). Meidän alalla ihan riittää että ei vaan saa tulosta aikaiseksi 3kk:n koeajan jälkeen eikä sitä jahkaamista jakseta enää katsoa.
Itse olen kyllä sen kannalla, että nainen voi ilman tunnonvaivoja tehdä työsopimuksen vaikka olisi raskaanakin. Eihän voi kuvitella sellaista työsuhteen ehtoa, että et saa olla raskaana tai tulla raskaaksi työn vastaanottaessasi. Se oli ihan selkeästi lain vastaista.