Poika juo kolme lasillista (7,5 dl) appelsiinimehua aamiaisella, miehen mielestä kasvava poika tarvitsee vitamiineja ja antioksidantteja mehusta
Paino on noussut. Tuostahan tuleekin jo 300kcal, eli 15% päivittäisestä energiankulutuksesta.
Pitäisikö kieltää mehun juominen tai rajoittaa yhteen lasiin?
Kommentit (97)
Todellakin voi ottaa sellaisen säännön käyttöön, että vain yksi lasillinen mehua päivässä. Jos siinä on tosi vaikea pysyä, niin älkää ostako mehua enää joka päivälle vaan esim. ainoastaan viikonlopuille. Kalorit ei ehkä ole tuossa vaarana, mutta ei se kyllä hyväkään ole oppia juomaan noin paljoa mehua päivittäin. Ja mua ärsyttäisi myös toisten huomioimattomuus eli, että kehtaa vetäistä 3/4 osaa purkista yksinään.
Noin 2 dl tuoremehua riittää aamiaisella.
Olipa se sitten appelsiini-omena tai greippi tai jotain muuta tuoremehua.
Tai vaikkapa marjoista tehtyä mustaviinimarja tai muuta smootheita.
Aamupalaan kuuluu muutakin kuin tuoremehu. Tuoremehu antaa vain C-vitamiin ja tietyn määrän energiaa hedelmä-ja marjasokerin ansioita.
Tarvitaan myös hiukan proteiinia ja hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Tuoremehusta energia imeytyy erittän nopeasti, toisin kuin hitaista hiilihydraateista.
Ap:n kannattaisi itse tutustua erilaisiin energiaa antaviin aamupaloihin ja yleensä aterioiden valmistukseen lapsiperheessä.
Mitään yleipätevää ohjetta tuskin on olemassa, sillä harrastukset ja elämäntapa yleensä vaikuttaa siihen, miten paljon kukin yksilö mitäkin ravintoa tarvitsee.
Kuka kantaa kaupasta pojalle litra päivässä juotavaksi? Lopeta mehun ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden kannalta pitäisi.
Höpöhöpö, joka tapauksessa happohyökkäys tulee aamiaisen yhteydessä. Jos tuon koko määrän mehua juo aamiaisella, niin ei sillä hampaiden kannalta ole mitään merkitystä.
Antaisin juoda jos ei muuta halua, kyllähän täysmehuissa on vitamiineja.
Itse join myös teini-iässä appelsiinimehua aamiaisella, muuten en oikein saanut mitään alas.
Lapsen vatsahan venyy aivan tolkuttomasti, jos muun aamiaisen lisäksi sinne survotaan vielä lähes litra nestettä! Ei ihme jos kylläisyydensäätely lakkaa toimimasta ja lapsi lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Mua saa tulla lyömään naamaan, jos mä ikinä alan lapsen ruokahalusta mäkättämään ja lapsen kaloreita vahtimaan.
Vanhemman tehtäviin kuuluu huolehtia terveellisestä ruokavaliosta ja puuttua siihen, jos painoa näyttää kertyvän liikaa. Mäkättäminen on väärä tapa, mutta hillittömän mehun juonnin kieltäminen taas on vaan lapsen etu.
Siitä mehuannoksesta saa liikaa nopeita sokereita ja siksi epäterveellistä. Lasillinen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Laimenna mehu kannuun valmiiksi, jos litra tuoremehua niin litran vettä voi ainakin lisätä.
Oksennus. Valitsen hotellini mehun perusteella. Oikeesti en mene toista kertaa hotelliin jossa on vesitettyä mehua. (ja/tai pekoni puuttuu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvatkaa mehu FUN light tiivisteellä tai sokerittomalla limulla.
Aspartaami ei tee sen enempää hyvää, rottatutkimuksissa on tehnyt mm. reikiä rottien aivoihin.
Onpa siistiä olla reikäpää sitten.
"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia.
Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin.
Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin
monosodiumglutamat (eli natriumglutamaatti E621).
Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".
Marie-Monique Robini ohjelmassa Terveys lautasella - John Olney Ykkösdokumentissa,
Ihan harmitonta. Mutta mieluummin hedelminä, tulisi sitä kuituakin.
Siis 300 kcal on ihan älytön määrä. Ei kukaan niin montaa kaloria tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä edes on mehua aina tarjolla? Arkipäiviltä turhat mehut pois, janoon maitoa ja vitamiineiksi oikeita hedelmiä.
Janoon MAITOA? Kuka antaa noin hullun ohjeen? Janoon juodaan vettä. Maidossa on yhtä paljon kaloreita kuin cokiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi normaalit juomat, kuten vaikka tee?
Aamiaisen päälle vaikka vihreää teetä.
Jopa jotain hyötyä terveydelle ja saa teaniinia ja antisyöpä yhdisteitä.
"Mutq ei maistu hyvältä..." blaa blaa blaa.
Miehesi on täysin väärässä. Appelsiini (appelsiinimehu ja tuore appelsiinihedelmä) sisältää VÄHEMMÄN vitamiineja ja antioksidantteja kuin monet suomalaiset marjat.
Appelsiini on lähes kokonaan vettä, joten kokonaisen hedelmän syöminen tai kokonaisen appelsiinimehupurkin juominen ei tarjoa MITÄÄN sellaista hyötyä, että kenenkään kannattaisi vetää naamaansa appelsiinia joka aamu.
Terveisin,
biologi, elintarvikekemian opiskelija
Toivottavasti ei ole diabetestä suvussa, mutta tuo nostaa verensokerin niin ylös, että ei tee hyvää. Aivan liikaa. Hiilaria saa 75 g eli puolet päivän annoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspartaami ei tee sen enempää hyvää, rottatutkimuksissa on tehnyt mm. reikiä rottien aivoihin.
Onpa siistiä olla reikäpää sitten.
"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia.
Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin.
Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin
monosodiumglutamat (eli natriumglutamaatti E621).Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".
Marie-Monique Robini ohjelmassa Terveys lautasella - John Olney Ykkösdokumentissa,
Ironista että monessa perheessä #1 ruoan maustaja on AROMISUOLA. Aromisuola on kirjaimellisesti natriumglutamaattia.
Heittäkää se helvetti roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa aspartaami ja asesulfaami myrkkyjä lapsille. Tuhoaa hampaat ja on epäterveellistä.
Meillä on aina mehua aamiaisella mutta yksi lasi riittää. Joskus voi poikkeuksellisesti juoda pari lasia mutta etenkin arkena yksi riittää. Muulloin päivän aikana ei mehuja juoda. Erikoispäivät ja leffaillat ynnä muut erikseen, jolloin saa myös limuja. Muuten menisi varmaan litratolkulla joka päivä jos ei rajoitettaisi.
Onko täysmehua vai vedellä ja sokerilla jatkettua mehua? Itsetehty hedelmäsmoothie olisi vitamiinirikkaampi.
Sen hampaat sulaa moisesta määrästä appelsiinimehua, siis kiilteet katoaa. siihen ei sitten auta mikään muu kuin kuorien laitto kun kiilteet on hävinnyt hampaista.
Se siis tarkoittaa sitä että omat hampaat hiotaan nysiksi ja tilalle liimataan oikeasti tekarit vaikka niiden nimi on kuoret.
Tekarit ennen 20v?