Kuntapuolen mielivaltainen rekrytointi
Kokemuksia? Olen seurannut sivusta ja kiinnostuksesta, miten todella epäpätevät tulevat valituksi ja kokeneet osaajat taas eivät. Välillä on joku kunnanjohtajan sukulainen joka saa paikan.
Olen teknisellä alalla (kaavoitus/maankäyttö) ja hakenut myös itse kuntatöitä ja tippunut jo ensimmäisessä vaiheessa. Paljon epäpätevämpi tullut valituksi.
Myös se hämmentää että vaikka hakuvaatimuksessa on esim yliopistotutkinto, on kuitenkin amk-taso valittu vaikka päteviäkin on ollut.
Ilmeisesti kunnissa ei ole samaa vaatimusta kuin valtiolla että pätevin pitää palkata?
Kommentit (110)
Meitä on MONIA. Todella paljon. Siis meitä jotka tiputettu hausta paljon epäpätevämpien kiiriessä edelle. Tästä saisi puhua vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kuten epäilinkin niin asiasta ei ole viranhaltijapäätöstä. Soitin kunnan kirjaamoon. Päätös on kunnahallituksen tekemä ja kunnahallituksen päätökset eivät ole kaikilta osin julkisia jos mukana on henkilötietoja (tämä siis sanallisesti ilmoitettiin).
Ei tässä oikein voi valittaa kun ei ole mitään muuta päätöksentekotekstiä kuin että kunnanhallituksen pöytäkirjassa lukee että päätettiin valita tehtävään NN. Ei mitään muita perusteita.
Valittu henkilö ei ole linkedinissä, etsimällä löytyi muutama vanha työ ja on kyllä kaikilla mittareilla epäpätevä. Moni muukin hakija olisi pätevämpi.No tätähän tämä sitten. Monia muitakin jää harmittamaan. Valittaa ei voi kun maine menee ja sillä ei virkaa itselleen saa.
Ai että ei olisi tehty hakijoiden ansiovertailua. No silloinhan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, eikä ole lain voimainen.
No kunnanhallitus tuskin tekee mitään ansiovertailua. Jos teksii niin se on salainen. Henkilötietosuojalaki!
Vaikka päätöksen tekijä olisikin kunnanhallitus, asialla on aina esittelijä ja valmistelija. Eli kyllä siihen on tehty taustatyötä, vaikka itse päätös olisikin lyhyt. Henkilötietosuojalaki suojaa ainoastaan henkilötietoja, ei kokonaisia asioita. Eli anonymisoituina/ nimet poistettuina nuo asiakirjat on saatavissa.
Kyllä näissä virkaanotoissa on aina, aina tehtävä hakijoiden vertailu, joka on pystyttävä näyttämään toteen. Ihan sama mikä toimielin rekrytoinnin on hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kuten epäilinkin niin asiasta ei ole viranhaltijapäätöstä. Soitin kunnan kirjaamoon. Päätös on kunnahallituksen tekemä ja kunnahallituksen päätökset eivät ole kaikilta osin julkisia jos mukana on henkilötietoja (tämä siis sanallisesti ilmoitettiin).
Ei tässä oikein voi valittaa kun ei ole mitään muuta päätöksentekotekstiä kuin että kunnanhallituksen pöytäkirjassa lukee että päätettiin valita tehtävään NN. Ei mitään muita perusteita.
Valittu henkilö ei ole linkedinissä, etsimällä löytyi muutama vanha työ ja on kyllä kaikilla mittareilla epäpätevä. Moni muukin hakija olisi pätevämpi.No tätähän tämä sitten. Monia muitakin jää harmittamaan. Valittaa ei voi kun maine menee ja sillä ei virkaa itselleen saa.
Ai että ei olisi tehty hakijoiden ansiovertailua. No silloinhan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, eikä ole lain voimainen.
No kunnanhallitus tuskin tekee mitään ansiovertailua. Jos teksii niin se on salainen. Henkilötietosuojalaki!
Vaikka päätöksen tekijä olisikin kunnanhallitus, asialla on aina esittelijä ja valmistelija. Eli kyllä siihen on tehty taustatyötä, vaikka itse päätös olisikin lyhyt. Henkilötietosuojalaki suojaa ainoastaan henkilötietoja, ei kokonaisia asioita. Eli anonymisoituina/ nimet poistettuina nuo asiakirjat on saatavissa.
Kiitos! Aion nyt katsoa onko valitukseen aihetta. Voinko pyytää siis seuraavat asiat (onko siis oikeus pyytää?): hakijoiden pisteytys, ja kunnanhallituksen päätöksen perusteet?
Kunnanhallituksen pöytäkirjassa ei ole mitään muuta tietoa kuin se että hallitus päätti valita henkilön x.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näissä virkaanotoissa on aina, aina tehtävä hakijoiden vertailu, joka on pystyttävä näyttämään toteen. Ihan sama mikä toimielin rekrytoinnin on hoitanut.
Mutta onko tää julkknen? Siis saako sen nähdä pyytämällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rannalle jäänyt hakija pyytäessä saa. Ainakin minulle näin sanottiin kun minut virkaan nimitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rannalle jäänyt hakija pyytäessä saa. Ainakin minulle näin sanottiin kun minut virkaan nimitettiin.
Kiitos! Aion pyytää nyt tätä, saapa nähdä mitä sanotaan.
On myös mahdollista että tuota ei ole tehty koska asian päätti kunnanhallitus (täällä siinä istuu maatilan isäntää ja kaupan myyjää jne).
Työnantaja palkkaa sen jonka haluaa. Julkisiin virkoihin nimitetään kelpoinen. Virkaan ei voida nimittää henkilöä, joka ei täytä kelpoisuuskriteerejä. Jos ainut kelpoinen hakija on henkilö, jota ei haluta palkata, niin silloin virka voidaan jättää täyttämättä.
Ei ole mitään pykälää, jonka perusteella voitaisiin vaatia, että pätevin tulee valita. Kukaan ei voi tietää kuka on se pätevin. Jo pitkään samanlaista tehtävää hoitanut henkilö voi olla itse asiassa hyvinkin huono tehtävän hoidossa.
Elikkä, kuka tahansa haku kriteerit täyttävä henkilö voidaan valita tehtävään.
julkisuuslaki on ulotettava kuntien yhtiöihin.
Onko nyt siis oikeus saada nuo ansiopisteytykset näkyville? Samanlaista täälläkin eli jäin paljon epäpätevämmän jalkoihin enkä tiedä mitä materiaalia on oikeus pyytää valituksen tueksi.