Mania - milloin hoitoon?
Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja mania, milloin hoitoon?
- holtiton ja itsetuhoinen avoimuus henkilökohtaisista asioista
- syömättömyys eli alentunut ruokahalu
- lääkityksen laiminlyönti
- alkoholin suurkulutus
- puhetulvat, tarve puhua, kymmeniä puheluita päivässä
- yksi syrjähyppy
Mikä puuttuu:
- äkillinen työnarkomania ja tavoitteellisuus
- unettomuus tai unentarpeen väheneminen
Minulla on lääkitys, mutta havahduin, että sairaus potkii läpi.
Sairaalaan? Vai annanko ajan kulua ja vahinkojen opettaa?
Kommentit (7)
Ehkä yrittäisin itse pistää sen lääkityksen takas kuntoon ja katsoa mitä sitten tapahtuu, mutta jos et yksin siihen pysty niin hakisin ammattiapaua.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että minulle henkilökohtaisesti on aivan sama. Tee niin kuin itsestäsi tuntuu, jos se tuntuu parhaalta vaihtoehdolta, niin saat mennä sinne ilman ventovieraiden av:laisten lupaakin. Jos ei vielä tilanne ole niin paha, niin ehkä sit kantsii odottaa että se vielä pahenee.
Tarviiko ihan kaikkea kysyä tältäkään palstalta.
Pudotin haarukan. Mitä teen?
Kai sitä nyt vertaisten kokemuksia voi kysyä?
Mikä sinä sitä paitse olet neuvomaan, mistä palstalla saa kirjoittaa ja mistä ei?
Älä avaa, hyvä ihminen, jos kysymykset ärsyttää. Mun neuvo: älä tuhlaa aikaasi vastaamalla jokaiseen keskusteluun ”ihan sama mulle”. Koskaan en ole kohdannut yhtä tyhjänpäiväistä ajanvietto- ja energiantuhlaustapaa.
Ap
Kysyy ja alkaa veeduilemaan, kun joku vaivautuu jotain vastaamaan. Yksinpuhelu on varmaan mukavaa. Saa ainakin mieluisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Kysyy ja alkaa veeduilemaan, kun joku vaivautuu jotain vastaamaan. Yksinpuhelu on varmaan mukavaa. Saa ainakin mieluisia vastauksia.
Jos vastaus on ”mulle ihan sama” niin mitä oikein odotat :D
Ap
Suosittelen hakeutumaan hoitoon ennen kuin tilanne menee pahemmaksi.
Lopeta juominen, lääkitys kuntoon, syö säännöllisesti ja laita vuorokausirytmi kuntoon. Jos ei onnistu/tästä huolimatta sairaus puskee läpi, niin lääkäriin.
Täytyy sanoa että minulle henkilökohtaisesti on aivan sama. Tee niin kuin itsestäsi tuntuu, jos se tuntuu parhaalta vaihtoehdolta, niin saat mennä sinne ilman ventovieraiden av:laisten lupaakin. Jos ei vielä tilanne ole niin paha, niin ehkä sit kantsii odottaa että se vielä pahenee.
Tarviiko ihan kaikkea kysyä tältäkään palstalta.
Pudotin haarukan. Mitä teen?