Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.

Vierailija
08.03.2021 |

Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.

Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?

päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.

Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.

– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin

Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.

Kommentit (544)

Vierailija
361/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergia näkyvälle sipulille on idioottimaisin asia, minkä tiedän.

Tai no, valikoiva keliakia on aika samalla viivalla.

Minun vatsaongelmia tutkitaan juuri. Saan voimakkaan ripulikohtauksen näkyvästä sipulista mutta sipulijauhe taas ei aiheuta kohtausta. Vatsani sietää vähän gluteenia mutta ei suuria määriä, kotioloissa en syö gluteenia kuin satunnaisesti. Mitään täysjyviä ei siedä ollenkaan vaan jos syön leipää on se kaikkein valkoisinta höttöä. Selitä nämä sitten siellä ravintolassa.

Vierailija
362/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ravintolaan tuli kerran pariskunta syömään pitkän kaavan mukaan; alkuruuat, pääruuat, jälkkärit ja eritysesti kaikki juomat mukaan: alkudrinkki, reilusti viiniä, jälkkäriviinit, konjakkia.

Kun oltiin loppupäässä hommaa, alkaa asiakas tivaamaan tarjoilijalta jälkikäteen että ” ei kait tuossa ruuassa ollut pippuria, mähän sanoin ettei saa olla pippuria, olen kamalan allerginen!!!”. Tarjoilija ihan peloissaan, ettei muista kyllä tästä olleen mitään puhetta. Meteliä pidettiin.

Kuulin sen keittiön puolelle ja päätin ratkaista asian. Sanoin että kummityttörelläni on sama juttu, että nyt tilataan ambulanssi ja lähdetään saman tien. Mä laitan putiikin kiinni ja tulen mukaan. Olen tehnyt tuon ruuan ja osaan selittää mistä on kysymys. Mä haen takin ja soitan sen lanssin nyt heti.

”Potilas” alkaa epäröidä: ei kait tässä niin hätä ole, ei tunnu ollenkaan niin pahalta, kurkkukaan ei ole turvoksissa ollenkaan, ei siinä varmaan ollut paljon sitä pippuria, minä vain säikähdin, me mennään vaan kotiin lepäämään niin kyllä tää menee ohi...

Minä vaadin kivenkovaan että kyllä nyt pitää lähteä kiireellä sairaalaan, tiedän tämän sattumalta hyvin, ei voi ottaa yhtään riskiä.

”Potilas” alkaa silmissä parantumaan ja haluaakin kotiinsa huilaamaan.

Ai jaa, no jos olette ihan varmoja, niin ei kat sitte. Tässä olis sitten tämä lasku.

Väite: olivat tehneet tätä ennenkin. Olivat kalastamassa ilmaista juhla-ateriaa ja kännit talon puolesta. Ei onnannut tällä kertaa.

Haha:D. Tätä porukkaa ei ole yhtään ikävä. 

25v ravintola-alalla riitti, ihmeen kauan jaksoin. Mutta on tosiaan jengiä jotka osaa olla todella röyhkeitä. 

Uudenvuoden aatto Sheraton Tukholma. 

Eräs skoonelainen nuori mies istui ,väitti olevansa liikuntakyvytön . Eräs työkaveri sitoi hänen kengännauhoja ja herra osti leveästi kallita drinkkejä ,sikaareja, hyvää ruokaa, ja lisää juotavaa. Tarjosi henkilökunnallekin uudenvuoden aaton kunniaksi parit shampanjat ja niin sinnä sitten ooltiin innoissaan.muut paitsi minä. Sanoin että tässä nyt ei taida kaikki täsmätä. No ,herra laittoi huoneen laskuun ja...oli juhlinut yli 10 000  kruunun edestä ja jätti kaikki muutkin laskut maksamatta.

Knorr eli se hauska ; Joku oli nähnyt hänen kävelevän kiireisesti taksiin takki kainalossaa ja väitti ovimiehelle että oli kiire lentokentällä. Muistaaseni hän istui rullatuolissa kun oli meidän osastolla .Kai se sitten pakattiin matkalaukkuun tai en tiedä. 

10 000 SKr. on n. dona meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiooita oppii arvostamaan yleensä silloin kun niitä ei ole. SItten kun niiitä on liikaa niin ihminen kyllästyy.

Muttta se millä tavoin kulutusta voidaan ohjailla on verotus.

Juuri näin. Kaikelle ulkomaalaiselle ruualle pitää laittaa suuri vero ja avokadoille haittavero. Lähiruoka kunniaan.

Mitä lähempää murkina tulee, sitä kalliimpaa se meillä pyrkii olemaan.

Vierailija
364/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos profiloituu huippukokkina tarjoten kallista ruokaa, joutuu kohtaamaan vaativista vaatimimman asiakasryhmän, eikä ole varaa silloin jaella ehtoja ja neuvoja.

Huippukokki tarjoaa kovan tason ammattitaidollaan itse suunnittelemansa elämyksen, eikä sitä kannata edes sen vaativan asiakkaan yrittää muokata mieleisekseen. Vähän sama kun vaatisi taidegalleriassa, että taiteiljan pitää sutata taulujensa punaiset kohdat yli sinisellä, kun minä en tykkää punaisesta väristä.

Ruokataiteilijan pitää siinä tapauksessa selkeästi ilmoittaa, että hänen taideteoksiinsa ei voi kajota, joten ravintolansa soveltuu vain kaikkiruokaisille. Miksi ravintolat ei tee näin?

Onhan noissa yleensä ihan selvästi kerrottu, että menu on ennakkoilmoituksella saatavilla esimerkiksi vegaanisena tai gluteenittomana. Mielestäni ei erikseen tarvitse ilmoittaa, ettei kaikkia mahdollisia variaatioita ja toiveita voida toteuttaa.

Ei tarvitse ilmoittaa, mutta ei tarvitse silloin myöskään valittaa ravintolaan eksyvistä allergikoista. Jos minua ei erikseen kielletä menemästä ravintolaan, oletan olevani tervetullut ja saavani asiallista palvelua. Ihmeitä en odota, odotan vain että allergioihini suhtaudutaan tosissaan ja minua kohdellaan asiallisesti.

Ravintolat: Tehkää asiakkaille pelisäännöt selväksi. Ketkä ovat tervetulleita ja mitä pystytte/suostutte toteuttamaan. Sanokaa asiakkaalle suoraan, että valitettavasti emme voi toteuttaa toiveitanne (jolloin asiakas jättää tilaamatta ja ravintolalta jää rahat saamatta.) Joko toteutatte tai ette, oma valintanne, mutta lopettakaa ainakin valitus ja asiakkaiden sairauksien olemassaolon kyseenalaistaminen ja arvuuttelu, onko kyseessä oikea vai keksitty ongelma.

Allergiat pyydetään ilmoittamaan etukäteen pöytävarauksen yhteydessä. Siis jos edelleenkin puhutaan oikeista ravintoloista, eikä mistään ”eksyin vahingossa sisään”-liikenneasemista.

Ok. En ole koskaan tehnyt pöytävarausta, ei ole ollut tarvetta. Varmaan puhutaan erilaisista ravintoloista, mulle ravintoloita on kaikki, joissa ruokaa on tarjolla. Itse en hienommissa/eksoottisemmissa käy ollenkaan.

Hmm, ehkä ne hankalat ja vaativat asiakkaat ovatkin näiden hienompien ravintoloiden ongelma? Hinnat ovat korkeat, joten asiakkaat kokevat oikeudekseen vaatia mitä vaan?

Olen samoilla linjoilla. Tässä ei asiakas ja ravintola johtaa. Asiakas olettaa saavansa palvelua ja ravintola odottaa pääsevänsä esittelemään ruokataidettaan.

Itse menen ravintolaan nauttimaan, enkä todellakaan syö sitä mistä en tykkää. Ja jos joku annos on hyvä muuten, mutta siinä on jotain mistä en tykkää, niin kysyn saisinko sen ilman sitä. Olen valitettavasti kapsuudessani/nuoruudessani tottunut, että hienosta ravintolasta voi tilata ihan mitä tahansa. Kokki säveltää. Maailma on muuttunut kokeista on tullut julkkiksia joiden pääasiallinen tehtävä on olla julkisuudessa.

Vierailija
365/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vatsaongelmia tutkitaan juuri. Saan voimakkaan ripulikohtauksen näkyvästä sipulista mutta sipulijauhe taas ei aiheuta kohtausta. Vatsani sietää vähän gluteenia mutta ei suuria määriä, kotioloissa en syö gluteenia kuin satunnaisesti. Mitään täysjyviä ei siedä ollenkaan vaan jos syön leipää on se kaikkein valkoisinta höttöä. Selitä nämä sitten siellä ravintolassa.

Itse sanoisin, että terveysongelmien takia en pysty syömään viljoja, sipulia tai gluteenia, vaikka en olekaan niille allerginen.

Vierailija
366/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsin hitsi, olemme usein vaimon kanssa järjestäneet tilaisuuksia, joissa on ollut kohtuu paljonkin vieraita- Aina olemme itse päättäneet mitä tarjotaan ja ainoastaan kerran on yksi vieraista sanonut, että hän tyytyy voileipään ja teehen, ei ole tulluut mieleenkään kysyä allergioita sun muita haluja.

Itse pidän paljon ruokajuhlia ja muistan ystävieni ruokayliherkkyydet johtui ne mistä tahansa. Mutta aina haluan laittaa sellaista, että jokainen vieras on ruuan suhteen tasa-arvoinen toisten kanssa. Sen verran osaan kikkailla , että saan hyvää ruokaa aikaiseksi vaikka mistä.

Vierailija
367/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma taitaa olla suurin niillä, joille ruuanlaittoa on muutenkin vaikeaa. Tai kaavoihin kangistunutta.

Vierailija
368/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kiva, että siihen ruokaan ei sitten tungettaisi sellaista, mitä ei listalla mainita. Lapsi on maidolle allerginen. Kiva, löytyi ruoka missä ei ollut maitoa ja vielä varmistettiin, että grillikastike on maidotonta. Pihvin päälle oli tungettu maustevoi ja selvisi, että ihan voita oli. Kaverin kanssa tilattiin kerran pihvit. Hän joutui lähettämään omansa takaisin sen päälle silputun persiljan vuoksi. Minä pystyin syömään, mutta en itsekään pidä siitä, en ole kuitenkaan pidä erityisemmin persiljasta. Suomessa sotketaan ruokaan perustason ravintoloissa kaikkea mahdollista. Paremmista taas paistetaan pihvi, tehdään perunat duschessemuotoo ja pannaan parsi parsaa ristiin ja sitten saadaan Michelintähdet. Suomessa on oikeasti todella vähän hyviä ravintoloita ja useimmiten ne hyvät on pienten kaupunkien pieniä paikkoja jossain syrjässä. Muille annetaan tähden pöytäliinoista ja kokin asusta, sekä ruokalitalla olevista kivoista nimistä ja siitä, että annokset on pieniä, maultaan oikeasti se ruokaa eroaa vain vähän huoltoaseman tasosta. Ehkä on aavistuksen parempaa, mutta ei sen parempaa kuin Lissun lounaspaikassa 5000 asukkaan kylässä. 

Jos ei ole mitään käsitystä Michelin tason ravintoloista, tai edes yleisesti fine dining-ravintoloista, kannattaisi olla vaan ihan hiljaa. 

Vierailija
369/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kiva, että siihen ruokaan ei sitten tungettaisi sellaista, mitä ei listalla mainita. Lapsi on maidolle allerginen. Kiva, löytyi ruoka missä ei ollut maitoa ja vielä varmistettiin, että grillikastike on maidotonta. Pihvin päälle oli tungettu maustevoi ja selvisi, että ihan voita oli. Kaverin kanssa tilattiin kerran pihvit. Hän joutui lähettämään omansa takaisin sen päälle silputun persiljan vuoksi. Minä pystyin syömään, mutta en itsekään pidä siitä, en ole kuitenkaan pidä erityisemmin persiljasta. Suomessa sotketaan ruokaan perustason ravintoloissa kaikkea mahdollista. Paremmista taas paistetaan pihvi, tehdään perunat duschessemuotoo ja pannaan parsi parsaa ristiin ja sitten saadaan Michelintähdet. Suomessa on oikeasti todella vähän hyviä ravintoloita ja useimmiten ne hyvät on pienten kaupunkien pieniä paikkoja jossain syrjässä. Muille annetaan tähden pöytäliinoista ja kokin asusta, sekä ruokalitalla olevista kivoista nimistä ja siitä, että annokset on pieniä, maultaan oikeasti se ruokaa eroaa vain vähän huoltoaseman tasosta. Ehkä on aavistuksen parempaa, mutta ei sen parempaa kuin Lissun lounaspaikassa 5000 asukkaan kylässä. 

Kannattaisi varmaan käydä edes muutamassa oikeassa fine dining -paikassa (pöytävaraus etukäteen ja ilmoitus ruokarajoitteista) syömässä ettei tarvitse umpimähkään heitellä valistumattomia arvauksia. Vaikka niinhän se on, että kun siellä Lissun lounaspaikassa on edelleen käytössä ne samat reseptit kuin äitisi nuoruudessa 1940-luvulla, niin onhan se selvää ettei Lissulla ja ABC:llä vakituiseen ruokailevan makuaisti voi kehittyä maistamaan uusia makuja. Paras kun siellä tyytyy vaan siihen jauheliha"lehtipihviin" ja ranskalaisiin niin ei tarvitse valittaa.

Kyllä olen käynyt, montakin kertaa. ABC:lla en käy, joten en tiedä sen tasosta.  Mä vain arvostelen itse, en sen mukaan, mitä joku muu päättää olevan hyvää. Monta monituista kertaa kehuttu paikka on ollut pettymys. Jossain paikoin osa ruuista on hyvää, mutta jälkiruoka on lähes aina ja poikkeuksetta pahaa ja alkuruoka suolatonta tai muuten vain mautonta. Kokin tervehdykset on aina jotain kamalan makuista rasvamössöä, maustettua ranskankermaa. Ei kiitos.  Ulkomailla en ole ehtinyt matkustella, joten en tiedä millaista ruokaa siellä saa. Sellaista kokkia, joka osaisi tehdä kalasta maistuvaa, ei Suomen ravintoloissa ole. No Jyväskylän Pöllöwaarissa käytiin kerran, arkipäivänä, tosin vähän asiakkaita - se oli sellainen paikka, että voisin mennä toistekin vaikka varta vasten syömään. Palvelu ja ruoka oli todella hyvää. Tällaisia paikkoja tarkoitin pienillä hyvillä. 

Vierailija
370/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole mitään käsitystä Michelin tason ravintoloista, tai edes yleisesti fine dining-ravintoloista, kannattaisi olla vaan ihan hiljaa. 

On käsitys. Arvostelijat käyvät kavereidensa ylihinnoitelluissa ravintoloissa Helsingissä, Turussa ja Tampereella ja sitten antavat viisi tähteä perustason ruuasta jossa lähinnä fine diningia on esillepano, maku ei kummoista. Lissun lounaspaikka oli nyt vähän karkea vertaus, mutta Suomessa pienemmissä kaupungeissa on hyviä pieniä yksityisiä ravintoloita, joissa ruokaa tehdään itse paikallisista raaka-aineista ja niissä saa hyvää ruokaa - ei kaikki, osa on todella sottaisia, mutta näitä vain pitää löytää. 

Vierailija
371/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taitaa olla suurin niillä, joille ruuanlaittoa on muutenkin vaikeaa. Tai kaavoihin kangistunutta.

Ongelma on suurin niillä aasiakkailla, jotka kuvittelevat mistä tahansa ravintolasta yhtäkkiä, ilman ennakkoilmoitusta, noin vaan sisään astuessaan, saavansa maidottoman, gluteenittoman, soijattoman, sipulittoman, lihattoman, kalattoman, pavuttoman, sellerittömän, persiljattoman, suolattoman, majoneesittoman, sitruunattoman, munattoman, vegaanittoman jne annoksen samaan hintaan mitä ruokalistalla muuten on ruokia. Siinä sivussa tämä aasiakas odottaa tarjoilijan ja keittiömestarin kumartavan syvään ja levittävän punaisen maton pelkästä siitä ilosta että joku haluaa veetuilla ja leikkiä mahtavaa.

Nämä ylimieliset euroopanomistajat voivat vapaasti pysyä siellä nakkikioskijonossaan kränäämässä sinapin mausta ja muiden jonottajien rumasta naamasta. Ravintolassa on ruokalista ja sen ruokalistan mukaiset ainekset löytyy ravintolan kylmiöstä. Mitään "mäenvoisyödämuutakuinhanhenmaksaa"-asiakkaita varten sinne ei varata tavaraa, koska silloin ravintola joutuisi pitämään varastossa pienen supermarketin verran pilaantuvia raaka-aineita.

Vierailija
372/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan käydä edes muutamassa oikeassa fine dining -paikassa (pöytävaraus etukäteen ja ilmoitus ruokarajoitteista) syömässä ettei tarvitse umpimähkään heitellä valistumattomia arvauksia. Vaikka niinhän se on, että kun siellä Lissun lounaspaikassa on edelleen käytössä ne samat reseptit kuin äitisi nuoruudessa 1940-luvulla, niin onhan se selvää ettei Lissulla ja ABC:llä vakituiseen ruokailevan makuaisti voi kehittyä maistamaan uusia makuja. Paras kun siellä tyytyy vaan siihen jauheliha"lehtipihviin" ja ranskalaisiin niin ei tarvitse valittaa.

Kyllä olen käynyt, montakin kertaa. ABC:lla en käy, joten en tiedä sen tasosta.  Mä vain arvostelen itse, en sen mukaan, mitä joku muu päättää olevan hyvää. Monta monituista kertaa kehuttu paikka on ollut pettymys. Jossain paikoin osa ruuista on hyvää, mutta jälkiruoka on lähes aina ja poikkeuksetta pahaa ja alkuruoka suolatonta tai muuten vain mautonta. Kokin tervehdykset on aina jotain kamalan makuista rasvamössöä, maustettua ranskankermaa. Ei kiitos.  Ulkomailla en ole ehtinyt matkustella, joten en tiedä millaista ruokaa siellä saa. Sellaista kokkia, joka osaisi tehdä kalasta maistuvaa, ei Suomen ravintoloissa ole. No Jyväskylän Pöllöwaarissa käytiin kerran, arkipäivänä, tosin vähän asiakkaita - se oli sellainen paikka, että voisin mennä toistekin vaikka varta vasten syömään. Palvelu ja ruoka oli todella hyvää. Tällaisia paikkoja tarkoitin pienillä hyvillä. 

Et sitten keksinyt mainita muuta ravintolaa kuin paikkakunnan parhaan ykköspaikan Jyväskylästä, muun muassa chaine des rotisseurs -vaakunalla palkitun Pöllöwaarin, ja kehtaat halveerata sitä jotenkin "pieneksi" tai muuten "Lissun baariin" verrattavaksi maalaispaikaksi?

Suosittelen hankkimaan hiukan enemmän kokemusta oikeasta ruoasta ennen kuin jatkat fine dining kokkien ammattitaidon arvostelemista. Ottaen huomioon, että vuoden 2020 listauksessa Pöllöwaari oli vasta sijalla 61 Suomen parhaiden ravintoloiden listauksessa, sinulla on vielä melkoinen työsarka edessäsi. Sikäli kuin edes ymmärrät vajavaisen kokemuksesi ruoasta.

Vierailija
373/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten keksinyt mainita muuta ravintolaa kuin paikkakunnan parhaan ykköspaikan Jyväskylästä, muun muassa chaine des rotisseurs -vaakunalla palkitun Pöllöwaarin, ja kehtaat halveerata sitä jotenkin "pieneksi" tai muuten "Lissun baariin" verrattavaksi maalaispaikaksi?

Suosittelen hankkimaan hiukan enemmän kokemusta oikeasta ruoasta ennen kuin jatkat fine dining kokkien ammattitaidon arvostelemista. Ottaen huomioon, että vuoden 2020 listauksessa Pöllöwaari oli vasta sijalla 61 Suomen parhaiden ravintoloiden listauksessa, sinulla on vielä melkoinen työsarka edessäsi. Sikäli kuin edes ymmärrät vajavaisen kokemuksesi ruoasta.

No ei ole aikaa käydä kaikissa, mutta jos menee johonkin kehuttuun ravintolaan ja eteen tuodaan aluksi mauton maa-artisokkakeitto - olen saanut hyvääkin monta kertaa, tämä on herkkuani - sitten pihvi, joka on medium+ sijaan paistettu ylikypsäksi ja liian makea suklaakakku, en helvetissä suostu sanomaan tuota ruokaa hyväksi, vaikka kuinka olisi saanut tähtiä jossain vertailussa. 

Vierailija
374/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö äitisi ole opettanut että ruoasta ei milloinkaan sanota sen olevan pahaa?! Jos sinulla on lapsia, millaisen käytösesimerkin annat heille?

Tottahan se on että ravintolaruoka harvoin on saman makuista kuin marketin einekset, mutta silti, ruoan maku voi olla erilainen mihin olet tottunut, mutta pahaa? EI!

Ruoka voi olla sinun mielestäsi oudon makuista, mutta siihen auttaa sama kuin pikkulapsille: kun maistaa riittävän monta kertaa jotain uutta ruoka-ainetta, siitä yhtäkkiä alkaakin pitää.

Vierailija
375/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on suurin niillä aasiakkailla, jotka kuvittelevat mistä tahansa ravintolasta yhtäkkiä, ilman ennakkoilmoitusta, noin vaan sisään astuessaan, saavansa maidottoman, gluteenittoman, soijattoman, sipulittoman, lihattoman, kalattoman, pavuttoman, sellerittömän, persiljattoman, suolattoman, majoneesittoman, sitruunattoman, munattoman, vegaanittoman jne annoksen samaan hintaan mitä ruokalistalla muuten on ruokia. Siinä sivussa tämä aasiakas odottaa tarjoilijan ja keittiömestarin kumartavan syvään ja levittävän punaisen maton pelkästä siitä ilosta että joku haluaa veetuilla ja leikkiä mahtavaa.

Nämä ylimieliset euroopanomistajat voivat vapaasti pysyä siellä nakkikioskijonossaan kränäämässä sinapin mausta ja muiden jonottajien rumasta naamasta. Ravintolassa on ruokalista ja sen ruokalistan mukaiset ainekset löytyy ravintolan kylmiöstä. Mitään "mäenvoisyödämuutakuinhanhenmaksaa"-asiakkaita varten sinne ei varata tavaraa, koska silloin ravintola joutuisi pitämään varastossa pienen supermarketin verran pilaantuvia raaka-aineita.

Näistä kirjoituksista tulee vaan aina tunne, että minun keliaakikkona ei kannata tulla ravintolaan henkilökuntaa häiritsemään.

Vierailija
376/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jono seisoo. 

Vierailija
377/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käynyt Michelin-ravintolassa enkä aio koskaan mennäkään. Jos ja kun menen ns. ulos syömään, haluan sellaista ruokaa, joka ei ole minkään kikkailun tulos, vaan rehtiä puhdasta vatsantäytettä. Siitä hienostelusta ja kikkailusta saa vielä maksaa itsensä kipeäksi. Siitä sentään lienee jo päästy, että isolla lautasella on vain joku pieni kikkare ruokaa, pari ruohosipulin vartta taiteellisesti aseteltuna koristeeksi sekä kapea viiru jotain soosia. Ja hinta monta kymmentä euroa. Ei kiitos! Ennen vaikka torin nakkikiskalle.

Kun itse kerrot että et ole koskaan käynyt Michelin-ravintolassa, miten voit vertailla niiden ravintoloiden ruokatarjontaa yhtään mihinkään? Yhtä lapsellista kuin pikkuveljeni päiväkoti-ikäisenä tokaisema: mä en tykkää persikoista, mä en ole koskaan maistanut mutta mä tiedän että mä en tykkää.

Vierailija
378/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin, että terveysongelmien takia en pysty syömään viljoja, sipulia tai gluteenia, vaikka en olekaan niille allerginen.

Noin sanomalla sulkee pois paljon sellaistakin, mitä voi syödä, mikä puolestaan vaikeuttaa ruuan tekemistäkin, eikö vaan? Sipuliakin laitetaan kaikenlaisiin fondeihin, dippeihin, pestoihin jne. joten helpottaahan se varmaan kokkiakin jos tietää, että vain "näkyvä sipuli" on ongelma. Sama juttu gluteenin kanssa, helpompi tehdä vähägluteeninen kuin täysin gluteeniton.

Minulta on ravintolassa joskus kysytty, kuinka vakavasta allergiasta on kyse ja haittaako kontaminaatio tai "saattaa sisältää"-tuotteet. Joskus jopa tuotu valmissalsapurkki nenän eteen, että lue siitä sopiiko. Hyvä näin. En tosin usko, että fine dining-ravintoloissa tällaista tapahtuisi, mutta niihin nyt en muutenkaan jalallani astuisi. Saavat pitää taideteoksensa.

Vierailija
379/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kirjoituksista tulee vaan aina tunne, että minun keliaakikkona ei kannata tulla ravintolaan henkilökuntaa häiritsemään.

Syyttävä sormesi osoittaa ihan väärään suuntaan. Ei vika ole ravintoloissa, vaan valehtelevissa asiakkaissa.

Kaikki wannabe-keliaakikot ja muut luulotautiallergiset ovat pilanneet oikeiden keliaakikkojen maineen. Sorry siitä. Niin kauan kuin "keliaakikko" haluaa ravintolassa vaihtaa etukäteen tilatun gluteenittoman jälkiruokansa vehnään leivottuun omenapiirakkaan (koska se näyttää paremmalta kuin gluteeniton jälkiruoka), niin kauan oikeitakaan keliaakikkoja ei oteta vakavasti.

Vierailija
380/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos profiloituu huippukokkina tarjoten kallista ruokaa, joutuu kohtaamaan vaativista vaatimimman asiakasryhmän, eikä ole varaa silloin jaella ehtoja ja neuvoja.

Huippukokki tarjoaa kovan tason ammattitaidollaan itse suunnittelemansa elämyksen, eikä sitä kannata edes sen vaativan asiakkaan yrittää muokata mieleisekseen. Vähän sama kun vaatisi taidegalleriassa, että taiteiljan pitää sutata taulujensa punaiset kohdat yli sinisellä, kun minä en tykkää punaisesta väristä.

Ruokataiteilijan pitää siinä tapauksessa selkeästi ilmoittaa, että hänen taideteoksiinsa ei voi kajota, joten ravintolansa soveltuu vain kaikkiruokaisille. Miksi ravintolat ei tee näin?

Onhan noissa yleensä ihan selvästi kerrottu, että menu on ennakkoilmoituksella saatavilla esimerkiksi vegaanisena tai gluteenittomana. Mielestäni ei erikseen tarvitse ilmoittaa, ettei kaikkia mahdollisia variaatioita ja toiveita voida toteuttaa.

Ei tarvitse ilmoittaa, mutta ei tarvitse silloin myöskään valittaa ravintolaan eksyvistä allergikoista. Jos minua ei erikseen kielletä menemästä ravintolaan, oletan olevani tervetullut ja saavani asiallista palvelua. Ihmeitä en odota, odotan vain että allergioihini suhtaudutaan tosissaan ja minua kohdellaan asiallisesti.

Ravintolat: Tehkää asiakkaille pelisäännöt selväksi. Ketkä ovat tervetulleita ja mitä pystytte/suostutte toteuttamaan. Sanokaa asiakkaalle suoraan, että valitettavasti emme voi toteuttaa toiveitanne (jolloin asiakas jättää tilaamatta ja ravintolalta jää rahat saamatta.) Joko toteutatte tai ette, oma valintanne, mutta lopettakaa ainakin valitus ja asiakkaiden sairauksien olemassaolon kyseenalaistaminen ja arvuuttelu, onko kyseessä oikea vai keksitty ongelma.

Allergiat pyydetään ilmoittamaan etukäteen pöytävarauksen yhteydessä. Siis jos edelleenkin puhutaan oikeista ravintoloista, eikä mistään ”eksyin vahingossa sisään”-liikenneasemista.

Ok. En ole koskaan tehnyt pöytävarausta, ei ole ollut tarvetta. Varmaan puhutaan erilaisista ravintoloista, mulle ravintoloita on kaikki, joissa ruokaa on tarjolla. Itse en hienommissa/eksoottisemmissa käy ollenkaan.

Hmm, ehkä ne hankalat ja vaativat asiakkaat ovatkin näiden hienompien ravintoloiden ongelma? Hinnat ovat korkeat, joten asiakkaat kokevat oikeudekseen vaatia mitä vaan?

Olen samoilla linjoilla. Tässä ei asiakas ja ravintola johtaa. Asiakas olettaa saavansa palvelua ja ravintola odottaa pääsevänsä esittelemään ruokataidettaan.

Itse menen ravintolaan nauttimaan, enkä todellakaan syö sitä mistä en tykkää. Ja jos joku annos on hyvä muuten, mutta siinä on jotain mistä en tykkää, niin kysyn saisinko sen ilman sitä. Olen valitettavasti kapsuudessani/nuoruudessani tottunut, että hienosta ravintolasta voi tilata ihan mitä tahansa. Kokki säveltää. Maailma on muuttunut kokeista on tullut julkkiksia joiden pääasiallinen tehtävä on olla julkisuudessa.

Ravintolaan kyllä mennään syömään sitä, mitä kullakin ravintolalla on tarjolla.  Ei luettelemaan omia aineksia.  Pitää vain tilata kokki omaan kotiin ohjeiden kera sitten.  Itseäni häiritsee esteettisesti kaikki ne pikkulaput ruoissa, vaikka tarpeeseellisiahan ne tieysti ovat.