Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.

Vierailija
08.03.2021 |

Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.

Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?

päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.

Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.

– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin

Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.

Kommentit (544)

Vierailija
341/544 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan myös ihmeellisen "ylpeitä" omista ruokarajoitteista, olivat ne sitten nirsoilua tai aitoja allergioita. Eräällä kaverillani alkaa oikein silmät loistaa, kun hän pääsee (varmaan sadatta kertaa) jauhamaan siitä, kuinka hän ei tykkää mistään merenelävistä. Varmasti tuo olisi ihan olennaista mainita ohimennen, jos joku ehdottaisi vaikkapa treffejä sushibuffettiin, mutta melkein mikä tahansa mainita kalasta saa tämän kaverin innostumaan. Miten joku voi olla suorastaan ylpeä siitä, että on nirso?

Olin myös kerran työn puolesta tutustumassa hotelliin, joka tarjosi yrityksille erilaisia virkistyspäiviä ja kokouspaketteja. Esittelyn lopussa ravintolan kokki esitteli erilaisia menu-vaihtoehtoja. Eräs keski-ikäinen nainen sitten pyysi puheenvuoroa ja kysyi, että onhan erityisruokavaliot otettu huomioon. Kokki totesi, että tietenkin, kunhan nämä ilmoitetaan etukäteen. Tämä vastaus ei riittänyt, vaan nainen alkoi jauhaa, että hänellä on niin haastavaa löytää ruokaa, kun hänellä on laktoosi-intoleranssi ja gluteeniyliherkkyys, muttei kuitenkaan keliakiaa, ja oikeastaan päärynä ja omenakin aiheuttaa vähän sitä ja tätä ja ja ja... Siinä sitten työkaverin kanssa katsottiin toisiamme silmät pyöreinä ja mietittiin, että miksi 100+ ihmisen työaikaa tuhlattiin siihen, että tämä matami pääsee huomion keskipisteeksi ruokarajoitteillaan.

Miten usein sitä onnistuu saamaan tuollaisen yleisön olematta julkkis? Ihan itselleen ja omille huolilleen vielä, kun useimmat joutuvat rajaamaan puheoikeuttaan tuollaisen yleisön edessä tiukan ammatillisiin aiheisiin. 

Huomionkipeys ei ole harvinainen vaiva Suomessa. Ei kai se ole mitenkään ihme. 

Oma mieheni oli gluteenilakkoilija, sukulaiset olivat käsityksessä, että keliakia on. No eipä taida olla kun ei mennyt edes lääkäriin. Nautti niin kun toiset laittoivat erikoiseväät häntä varten ja jakoivat huomiota. 

On vanhemmiten unohtunut, kun on löytänyt järkevämpiä kanavia huomiontarpeelleen. Meillä niitä on monen tosi vaikea edes lähteä etsimään. Joten negatiivisen kautta mennään. 

Vierailija
342/544 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja noudatan melko tarkasti ruokarajoituksia / suosituksia. Työni puolesta olen korona-aikanakin ollut jonkin verran ollut tilaisuuksissa ja pidemmissä tuotannoissa, joissa tarjoillaan ruokaa. Varsinkin alkuvaiheessa kun en halunnut raskaudesta mainita, oli ruoan tilaaminen välillä todella haastavaa. Päädyin sitten usein ilmoittamaan vegaanisen ruokavalion annoksen, koska siinä jäi automaattisesti pois raa'at ja vakuumikalat, punaiseksi jäänyt liha, pastöroimattomat ja homejuustot jne. Onhan sitä joku varmaan katsellut vinosti, kun pääruoaksi olen tilannut vegaanista, mutta esim. seisovassa kahvi- ja aamiaspöydässä onkin maistunut leikkeleet, muna ja maitoon tehdyt leivonnaiset :D Noh, kukaan ei sanonut tai huomauttanut mitään, niin voihan se olla että meni ohi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta hieman ihmettelen kuinka paljon ihmiset ruokaa mättävät. En ole kertaakaan lähtenyt fine dining -ravintolasta nälkäisenä varsinkin, jos ateria on koostunut alku-, pää ja jälkiruuasta. Yleensä en edes syö jälkiruokaa, sillä en pidä makeasta. En ole mikään anorektikko vaan lievästi ylipainoinen ruumiillista työtä tekevä nainen.

No itse olen käynyt monen tyylisessä fine dining-ravintolassa ja joskus on jäänyt kauhea nälkä, kun taas joskus ruokaa on ollut jopa liikaa (!). Perinteisesti fine dining on todella pieniä annoksia joita maistellaan, mutta nykysuuntaus ainakin täällä Suomessa on että ateriasta tulee myös täyteen. Useimmiten ateriat on suunniteltu sopivan täyttäviksi, mutta muutaman kertaa olemme saaneet niin mitättömän pienet annokset että oikein ihmeteltiin oliko tämä tarkoitus vai unohtuiko jotain?

Kaksi esimerkkiä viime vuodelta (kumpikin ravintolasta joka kutsuu ruokaansa fine diningiksi ja jonka hintataso menyylle on jotain 70-100e luokkaa):

Ravintola 1: alkupalaksi keksi jolla jotain kalamuhennosta, pääruoaksi kaksi Ribs-luuta jonka ympärillä lihaa kastikkeessa sekä lisukkeena raastesalaattia, välipala 4 palaa sushia, ei jälkiruokaa -> Kaikilla seurueessa jai nälkä

Ravintola 2: alkupalaksi puurolautasellinen hummusta ja iso juureen leivottu sämpylä sekä salaattia, pääruoaksi kukkurallinen riisiä ja puurolautasellinen intialaista currya, jälkiruoaksi neljäsosa suklaakakusta -> Jopa seurueen raavain mies jätti ruokansa kesken

Ravintola 2 ei ole fine diningia (tai ylipäätään mitään järjellistä ravintolaa) nähnytkään.

Mikä ihmeen ravintola sekoittaa eri keittiöitä noin sopimattomasti? Siinä on kyllä ravintolalla pahemman luokan identiteettikriisi.

Vierailija
344/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.

Eli sulla on FODMAP? Eikä ravintolan henkilökunta sua tai montaa muutakaan ryhmää pidä muotikeliaakikkona/muotifodmappina. Mutta yleisesti ne ihmiset harmittaa, joilla on joku vihamielinen asenne jo valmiiksi ravintolaan astuessa. Osalla on matkalaukullinen erilaisia lääkkeitä, joilla vielä elvistelee, kuinka mulla on se ja se ja se. Osalla täysin ilman syytä, niinkuin kaverillani, joka sanoi, että ku KELA -korvaus on olemassa niin why not! Hieman ikävää, että oikeat allergikot ja yliherkkyyksistä kärsivät saavat sitten kärsiä tällaisesta.

Eikös se kela-korvaus ole keliaatikoilta poistettu? Ja tuskin sitä korvausta saa/sai oman ilmoituksen perusteella. Fobmab on ruokavalio ja vielä yksilöllinen eli jokaisella omansa. Eli sen ilmoittaminen ei keittiöhenkilökuntaa auta pitkälle.

No kyllä joo poistettiin keliakiakorvaus, ja syystä. Alkoi olla yllättävän paljon ns. keliaakikkoja. Ja tässä on asian vaikeus. Ne oikeat allergikot hautautuvat sinne "allergikkojen" alle myös terveydenhuollossa, kuten ravintoloissakin. Ravintolassa ollaa erittäin herkällä korvalla erityisruokavalioista, samoin terveydenhuollossa. Mutta jos jokaisen ruuan palastelusta tulee maha kipeäksi, niin kyllä siinä alkaa olla terveydenhuolto ihmeissään, ravintolasta puhumattakaan. Kyllä tällaiset tapaukset jossain vaiheessa alkavat tuntua keksityiltä ja kiusanteoilta. Miten ravintola voi enää tarjota mitään muuta kuin vettä? Hekin yrittävät tehdä kaikkensa ja silti ei riitä.

Käsittääkseni keliakia diagnoosiin tarvitaan verikoe ja suolen tähystys, joissa selkeästi näkyy jos sitä sairastaa. Tai liekö se olla ominaisuus eikä sairaus. Ei sitä niin vain kelakorvausten takia voi itselleen loihtia. Jos erityisruokavalioiden ymmärtäminen on tämän keskusteluketjun tasolla, niin en ihmettele jos erityisruokavalioinen kuulee mitä oudoimpia möläytyksiä.

Tämän takia suosittelisinkin että ravintoloissa normaalit ihmiset jäävät pöytään nauttimaan toistensa seurasta ja ateriasta, kun taas suomalaiset erikoisruokavaliomääkijät viedään erilliseen tilaan peräsuolen tähystykseen. Kuka tietää, ehkä siellä on ne aivon rippeet myös.

Vierailija
345/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen raskaana ja noudatan melko tarkasti ruokarajoituksia / suosituksia. Työni puolesta olen korona-aikanakin ollut jonkin verran ollut tilaisuuksissa ja pidemmissä tuotannoissa, joissa tarjoillaan ruokaa. Varsinkin alkuvaiheessa kun en halunnut raskaudesta mainita, oli ruoan tilaaminen välillä todella haastavaa. Päädyin sitten usein ilmoittamaan vegaanisen ruokavalion annoksen, koska siinä jäi automaattisesti pois raa'at ja vakuumikalat, punaiseksi jäänyt liha, pastöroimattomat ja homejuustot jne. Onhan sitä joku varmaan katsellut vinosti, kun pääruoaksi olen tilannut vegaanista, mutta esim. seisovassa kahvi- ja aamiaspöydässä onkin maistunut leikkeleet, muna ja maitoon tehdyt leivonnaiset :D Noh, kukaan ei sanonut tai huomauttanut mitään, niin voihan se olla että meni ohi. 

Kyllä tätä samaa monetkin tekee vain välttääkseen niitä tilanteita, että yhtäkkiä edessä on lautasellinen ruokaa, josta ei pidä.

Itse olen aika tarkka siitä, millaista lihaa ja missä muodossa sitä syön, joten joskus sen takia ilmoitan kasvisruokavalion. Ei siihen kukaan juuri koskaan kiinnitä huomiota. Tosin joskus kyllä iskee annoskateus sitten, kun ruoat tulevat pöytään, mutta koskaan ei ole tullut mieleenkään alkaa siinä vaiheessa enää vaihtamaan omaa tilaustani!

Vierailija
346/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen alemman keskiluokan  ilmiö tämä, ikäryhmä usein 20-45 naispuoliset henkiöt.

Kun mennään alas duunareihin tai yläluokkaan allergiat häviävät. Samoin 50 v ylöspäin henkiin ovat jäänneet ei-vaikeasti-sipulille-allergiset. 

Hienosti jälleen saatiin syyllistettyä nuoria naisia :D

Lähes kaikki tuntemani jotka eivät ole suostuneet syömään mitään hiemankaan eksoottista ovat olleet pitsalla ja makkaralla elävät poikamiehet 25-35v tienoilla... Lisäksi muutama +60 sukulainen.

On eri asia olla vegaani kuin nirso, mutta varmasti löytyy myös noita ruokavalion vaihtajia jälkiruoan saapuessa. Arvostan todella paljon ravintolatyöntekijöiden jaksamista, kun joutuvat vielä tuollaistakin katselemaan.

Vierailija
347/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osaan lukea ravintolassa mitä mikäkin annos sisältää ja valitsen sitten sieltä itselleni sopivan vaihtoehdon. En ole allerginen millekkään, mutta kaikkea en syö. Mutta se onkin sitten toinen juttu voiko niihin oikeasti luottaa.

Tästä on jo tovi aikaa, mutta yhdellä kerralla katsoin listasta , että kantarellikeitto vaikuttaa makoisalta. Ainesosina oli tuore kanttarelli, kerma, vesi, suola , jauho, mausteet. Sain keiton eteeni ja aloin syödä. Kummastelin makua, keitto maistui aivan juustokeitolle ja juustokeittoa en syö missään muodossa.

Kysyin tarjoilijalta onko tässä keitossa juustoa, kun maistuu ihan juustolle ja tuoteselosteessa ei kyllä juustoa mainittu. Hetken päästä tarjoilija palasi ja sanoi, että keitto on tehty kantarellituorejuustosta.

Kun sanoin, että tuoteselosteessa ei ole sanallakaan mainittu tuorejuustosta, niin miten voitte väittää keittoa tuoreista kantarelleista tehdyksi. Vastauksesi sain vai olankohautuksia. 

Sen verran pitää olla järkeä myös ravintoloilla, että ne listassa mainitut aineet pitävät paikkansa.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että missä ravintolassa ilmoitetaan kaikki ainesosat listalla?

Ei taida olla kovin tyypillistä. Muuten varsinkin fine dining-mestojen menut ne vasta mystisiä onkin, jos siis ei jostain tunnetusta klassikosta ole kyse. Olettaisin että se on olevan osa elämystä, ei ihan tiedä millainen annos eteen tuodaan, allergikon vaan kannattaa sitten jo etukäteen ilmoitella mahdollisista rajoitteista.

Jos on paljon ruokarajoitteita, ei kannata mennä syömään fine diningia. Kun siellä keittiömestarit ovat viikkotolkulla hioneet kohti täydellisyyttä upeita makuyhdistelmiä ja joiden annosten valmistaminen voi kestää useita päiviä (vesihauteessa, kylmäsavustuksessa, raakakypsyttämällä ym), on itsestään selvää ettei jokaiselle mahdolliselle nirsoilijalle voida tehdä omanlaistaan annosta. Ravintolassa ei välttämättä ole edes sellaisia aineksia. Ei ravintolaa voida velvoittaa varaamaan Matti ja Maija Nirsonnaukujalle juuri heidän vaatimiaan aineksia, ainakaan samaan hintaan. Toki, jos etukäteen on ilmoitettu ruokarajoitteista, voi odottaa saavansa eteensä jotain sellaista korviketta jota ei kehdattaisi tarjota kenellekään muulle. Joka tapauksessa kaikkien erikoisannosten valmistaminen vie täysin yhden kokin työpanoksen.

Itse nautin siitä kun ravintolassa voin tilata maistelumenun ja ilmoittaa tarjoilijalle että kaikki käy.

Jos ravintolaruoka ei maistu, voi kokata kotonaan. Samoin voi itse leikata hiuksensa, poistaa itse oman umpisuolensa, rakentaa itse oman talonsa ja korjata itse oman kulkuneuvonsa.

Vierailija
348/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo ratkaisu: tarjoilija ilmoittaa, että annos voidaan vaihtaa, mutta vaihto maksaa 300 euroa per vaihdettu annos. Alkaa kelpaamaan se, mitä on alun perin tilattu.

Vierailija
349/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla eri mantereilla nelisenkymmentä vuotta. Viimeksi Yhdysvalloissa. Meillä oli todella vilkas seuraelämä, kutsuja isoille dinnereille ja partyihin viikottain. Myös pidin noin kerran kuukaudessa kotonani kolmen ruokalajin dinner partyn.

Koskaan en kuullut kenenkään vaativan erikoisruokavaliota tai kieltäytyvän syömästä allergioihin vedoten. Vegetaristitkin olivat niin fiksuja etteivät sitä toitottaneet kaikelle kansalle vaan söivät mitä söivät, jättivät lihat ja kalat pois lautaseltaan.

Eräällä tutulla oli keliakia ja laktoosi-intoleranssi.. Hän ei siitä tehnyt numeroa, söi yleensä kotona ennen juhliin lähtöä ja juhlissa sanoi aina löytävänsä jotain syötävää. Hän ei koskaan vaatinut erikoisruokia itselleen.

Paitsi sitten se Suomesta tullut nainen, joka toitotti joka paikassa että hän ei voi syödä gluteenia. Ravintolassa halusi välttämättä tilata hampurilaisen ja vannotti tarjoilijaparkaa tekemään sen gluteenittomaan sämpylään. Ehdotin että söisi vaikka ison salaatin kun en luottanut hienojenkaan ravintoloiden kykyyn tarjota gluteenitonta. Ei, hampurilainen piti saada ja kun se tuotiin sämpylä oli ihan sama kun niiden muiden jotka tilasivat hampurilaisen. Hän pisti asiasta kauhean huudon ja aloin jo etsimään tarjoilijaa palauttaakseni hampurilaisen kun hän sanoi että oikeastaan voikin syödä tavallista gluteenista sämpylää ....halusi vain olla hienompi kun muut!

Kun tulin Suomeen olin kauhuissani kuinka täällä isoissa tilaisuuksissa hyysättiin kaiken maailman ” allergikkoja”. Jos sadasta yhdellä oli ruokarajoitteita piti tehdä häntä varten oma täytekakku sun muut tarjottavat kun ”on oikeus syödä ja vaatia erikoisannoksia kun ilmaiseksi tarjotaan”. Kahviin on miljoonia erilaisia maitoja ja kermoja jne.

Missään en ole tavannut yhtä sairasta ruokarajoitteista sakkia kun Suomessa.

Tätäpä tämä nykyään on. Säälin ravintoloita ja sairaaloja, joilla on miljoonia ruokarajoitteisia ja ylipainoisia aasiakkaita. Ihmiset ovat ennakkoluuloisia. Jossain Kuppilat kuntoon-ohjelmassa kiteytyy suomalaisten suosimat ruuat. Ihmiset syövät mielikuvituksetonta valmisruokaa. "Parempana" itseään pitävät ovat keksineet olevansa vegaaneja tai keliaakikkoja, vaikka ruhon paino on yli 100 kg.

Ei maistu tuoreet kasvikset, juurekset eikä täysjyväviljat. Sienistä, linsseistä ja sisäelimistä puhumattakaan. Osa ei jostain syystä syö minkäänlaista kalaa. Ja suomalaiset käyttävät vain 12 % tuloistaan ruokaan, kun se Ranskassa on yli 20 %. Sitä voi vain miettiä, miten ihmiset syövät..

Olin ulkomailla sairaalassa ja minulta kysyttiin tarkkaan mitä haluan syödä. Ruoka tehtiin sen mukaan.

Uskonnolliset syyt? Mitä sait?

Sain mitä halusin. Pyysin aina jäätelöä ja hedelmiä. Ruuaksi normaaleja sen maan ja kansainvälisesti tunnettuja ruokia.

Ei ollut uskonnolliset syyt, vaan sairaalan tapa. He tarjosivat ruokaa ravintolatyyliin.

Mikähän maa mahtoi olla kyseessä? Ja mikä oli sairaalalaskun loppusumma?

Vierailija
350/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen alemman keskiluokan  ilmiö tämä, ikäryhmä usein 20-45 naispuoliset henkiöt.

Kun mennään alas duunareihin tai yläluokkaan allergiat häviävät. Samoin 50 v ylöspäin henkiin ovat jäänneet ei-vaikeasti-sipulille-allergiset. 

Lähes kaikki tuntemani jotka eivät ole suostuneet syömään mitään hiemankaan eksoottista ovat olleet pitsalla ja makkaralla elävät poikamiehet 25-35v tienoilla... Lisäksi muutama +60 sukulainen.

On eri asia olla vegaani kuin nirso, mutta varmasti löytyy myös noita ruokavalion vaihtajia jälkiruoan saapuessa. Arvostan todella paljon ravintolatyöntekijöiden jaksamista, kun joutuvat vielä tuollaistakin katselemaan.

Ei syyllistämistä vaan fakta.  Kun työpaikan ruokajonossa on vain kaksikin 20-45 -vuotiasta naishenkilöä, koko jono seisahtuu lähes puoleksi tunniksi kun nämä tenttaavat kokilta "onhan siinä nyt sitä, entäs tätä, eihän siinä vaan ole tuota, minä olen sillejasille allerginen että ei ainakaan sitä..." jne jne jne. Ja jos näitä naishenkilöitä eksyy jonoon useampia, on vaan parasta kääntyä ja hakea kaupasta eväät jotta ehtisi syömään ruokataukonsa puitteissa. Tämä fakta todettakoon yli 20 vuoden kokemuksella.

Vierailija
351/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä kiva, että siihen ruokaan ei sitten tungettaisi sellaista, mitä ei listalla mainita. Lapsi on maidolle allerginen. Kiva, löytyi ruoka missä ei ollut maitoa ja vielä varmistettiin, että grillikastike on maidotonta. Pihvin päälle oli tungettu maustevoi ja selvisi, että ihan voita oli. Kaverin kanssa tilattiin kerran pihvit. Hän joutui lähettämään omansa takaisin sen päälle silputun persiljan vuoksi. Minä pystyin syömään, mutta en itsekään pidä siitä, en ole kuitenkaan pidä erityisemmin persiljasta. Suomessa sotketaan ruokaan perustason ravintoloissa kaikkea mahdollista. Paremmista taas paistetaan pihvi, tehdään perunat duschessemuotoo ja pannaan parsi parsaa ristiin ja sitten saadaan Michelintähdet. Suomessa on oikeasti todella vähän hyviä ravintoloita ja useimmiten ne hyvät on pienten kaupunkien pieniä paikkoja jossain syrjässä. Muille annetaan tähden pöytäliinoista ja kokin asusta, sekä ruokalitalla olevista kivoista nimistä ja siitä, että annokset on pieniä, maultaan oikeasti se ruokaa eroaa vain vähän huoltoaseman tasosta. Ehkä on aavistuksen parempaa, mutta ei sen parempaa kuin Lissun lounaspaikassa 5000 asukkaan kylässä. 

Vierailija
352/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähipiirissä on maitoallerginen... Siitä kohkataan kuin viimeistä päivää. Lapsena oli hirveä haloo ravintolassa, jos ei löytynyt kuin yhtä sopivaa sorbettia lapselle, kun muut lapset söivät jäätelöä. Se teki muiden jälkiruoan syömisestä kiusallista... Oltiin kuin syyllisiä, kun me saatiin jäätelöä.

Vierailija
353/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kiva, että siihen ruokaan ei sitten tungettaisi sellaista, mitä ei listalla mainita. Lapsi on maidolle allerginen. Kiva, löytyi ruoka missä ei ollut maitoa ja vielä varmistettiin, että grillikastike on maidotonta. Pihvin päälle oli tungettu maustevoi ja selvisi, että ihan voita oli. Kaverin kanssa tilattiin kerran pihvit. Hän joutui lähettämään omansa takaisin sen päälle silputun persiljan vuoksi. Minä pystyin syömään, mutta en itsekään pidä siitä, en ole kuitenkaan pidä erityisemmin persiljasta. Suomessa sotketaan ruokaan perustason ravintoloissa kaikkea mahdollista. Paremmista taas paistetaan pihvi, tehdään perunat duschessemuotoo ja pannaan parsi parsaa ristiin ja sitten saadaan Michelintähdet. Suomessa on oikeasti todella vähän hyviä ravintoloita ja useimmiten ne hyvät on pienten kaupunkien pieniä paikkoja jossain syrjässä. Muille annetaan tähden pöytäliinoista ja kokin asusta, sekä ruokalitalla olevista kivoista nimistä ja siitä, että annokset on pieniä, maultaan oikeasti se ruokaa eroaa vain vähän huoltoaseman tasosta. Ehkä on aavistuksen parempaa, mutta ei sen parempaa kuin Lissun lounaspaikassa 5000 asukkaan kylässä. 

Kannattaisi varmaan käydä edes muutamassa oikeassa fine dining -paikassa (pöytävaraus etukäteen ja ilmoitus ruokarajoitteista) syömässä ettei tarvitse umpimähkään heitellä valistumattomia arvauksia. Vaikka niinhän se on, että kun siellä Lissun lounaspaikassa on edelleen käytössä ne samat reseptit kuin äitisi nuoruudessa 1940-luvulla, niin onhan se selvää ettei Lissulla ja ABC:llä vakituiseen ruokailevan makuaisti voi kehittyä maistamaan uusia makuja. Paras kun siellä tyytyy vaan siihen jauheliha"lehtipihviin" ja ranskalaisiin niin ei tarvitse valittaa.

Vierailija
354/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katson aina netistä etukäteen menun ja arvosteluja jos ei ole tuttu paikka. Nirsot ja allergiset voisivat tehdä saman, ja kysyä etukäteen mitä kiinnostavalta vaikuttava annos sisältää ja voiko siihen tehdä muutoksia.

Vierailija
355/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisille äo 85 ehdoton kielto ravintoloihin!

Vierailija
356/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt Michelin-ravintolassa enkä aio koskaan mennäkään. Jos ja kun menen ns. ulos syömään, haluan sellaista ruokaa, joka ei ole minkään kikkailun tulos, vaan rehtiä puhdasta vatsantäytettä. Siitä hienostelusta ja kikkailusta saa vielä maksaa itsensä kipeäksi. Siitä sentään lienee jo päästy, että isolla lautasella on vain joku pieni kikkare ruokaa, pari ruohosipulin vartta taiteellisesti aseteltuna koristeeksi sekä kapea viiru jotain soosia. Ja hinta monta kymmentä euroa. Ei kiitos! Ennen vaikka torin nakkikiskalle.

Vierailija
357/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

baarum "venäläinen renkas merkki" on se ikävää jos parista salaatin lehdestä ja tipasta hesen kastiketta ei maksetakkaan 50-80e. haukutte abc,ä siellä kuitenkin saa rahoilleen vastinetta. minulle ruoka on fyysistä ei optista jopa pahaa. nua kokki homojen ohjelmat tuovat lähinnä myötä häpeää. ihme kun muissa ammatti kunnissa ei tilata JOTAIN ITSE RIITTOSTA PELLEÄ. neuvomaan miten pitää tehdä. jos noin tyhmiä yrittäjiä miten mahtaa hygienia puolikaan olla

Vierailija
358/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas 45+ miehet ovat työpaikkaruokalassa syy siihen, että ruoka on ankeaa. He kun alkavat heti nyrpistellä nenäänsä, jos tarjolla on vaikkapa intialaista kasvisruokaa. Heillä kun ei nälkä kuulemma lähde kuin lihaa syömällä. Eivät ymmärrä mitään esim. palkokasvien ja papujen ravintoarvoista. Ovat niin äänekkäitä ja hankalia, että heidän mielikseen ruoaksi saadaan sitten jotain nakit ja muussi -osastoa. Onneksi sentään on vaihtoehtona kasvisnakkeja. Pizzan pitää heille olla jauheliha- tai kinkkupizzaa ja salaatissa ei saa olla muuta kuin kurkkua ja jäävuorisalaattia. Silloinkin he ottavat kasviksia lautaselleen niin vähän, että tulee mieleen ekaluokkalainen, jota ei ole kotona opetettu syömään terveellisesti.

Ei syyllistämistä vaan fakta.  Kun työpaikan ruokajonossa on vain kaksikin 20-45 -vuotiasta naishenkilöä, koko jono seisahtuu lähes puoleksi tunniksi kun nämä tenttaavat kokilta "onhan siinä nyt sitä, entäs tätä, eihän siinä vaan ole tuota, minä olen sillejasille allerginen että ei ainakaan sitä..." jne jne jne. Ja jos näitä naishenkilöitä eksyy jonoon useampia, on vaan parasta kääntyä ja hakea kaupasta eväät jotta ehtisi syömään ruokataukonsa puitteissa. Tämä fakta todettakoon yli 20 vuoden kokemuksella.

Vierailija
359/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani ei voi syödä gluteenia. Paitsi silloin, kun ei ole gluteenitonta jälkiruokaa tarjolla.. Ymmärrän ihan hyvin, että ärsyttää.

Vierailija
360/544 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta, mutta koskee vain toimistotyöläisiä ja usein myös miehiä..