Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin juuri, ettei mua auta kukaan vanhana

Vierailija
08.03.2021 |

Toinen lapseni on kehitysvammainen, toinen lähti Helsinkiin opiskelemaan, ja tuskin muuttaa kotopaikkakunnalle koskaan takaisin.
Itse autan lähellä asuvaa lähes 80v äitiäni viikottain, esim tietokoneasioissa, kuskaamisessa, jne. Hänen ei itse tarvinnut auttaa vanhempiaan, kuolivat suht nuorena, kuten suvun miehetkin.
Kaikki apu kun ei ole sellaista, että voi ostaa palveluna, vähän alkoi mietityttää.

Kommentit (371)

Vierailija
221/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.

Nyt voitkin alkaa varautumaan siihen. Otat selvää, mistä apua saa, mitä maksaa jne, onko jotain apuvälineitä, milloin kunta on velvollinen auttamaan, missä voi tutustua ihmisiin, mitä kaikkea kivaa voi harrastaa itsekseen kotona jne. Niin me muutkin tehdään.

Kaikkein isoimmassa liemessä ovat kroonista puheripulia potevat ekstrovertit joiden pitäisi saada kaikki ilmaiseksi ja hetipaikalla. Niin kuin tuo yksi joka ei voi viedä kodinkonettaan takuuhuoltoon taksilla koska taksi maksaa. No niin maksaa juu, mutta huolto ei edelleenkään maksa, ja kone tulee kuntoon, eli ongelma poistuu päiväjärjestyksestä taksimatkan hinnalla. Ei se lasten apukaan lopulta ilmaista ole, niitä pitää syöttää, vipata rahaa, olla ilmaisena lastenhoitoapuna jne.

Säälittää vanhemmat jotka ovat laskeneet lastensa avuliaisuuden varaan, mutta lapset ovatkin päättäneet elää omaa elämäänsä, mihin heillä onkin täysi oikeus.

Kohtuullisena pitäisin, että jos vanhempi auttaa aikuisia lapsiaan taloudellisesti ja esim. hoitaa lapsenlapsia, käy loma-aikoina tsekkaamassa postit ja kastelee kukat + pihan ym. normaalia, niin lapsetkin puolestaan tekevät pieniä palveluksia toiseen suuntaan. Voisihan vanhempikin vaan kieltäytyä, jolloin lasten olisi mietittävä miten asiat hoitavat. Mutta todennäköisesti sitä seuraisi perhesuhteiden viilentyminen.

Olen miettinyt itse paljon sitä että avun pitäisi olla vastavuoroista. Mulla on aika kamalat vanhemmat, eivät oikein välitä lapsistaan, heittivät jokaisen lapsensa kotoa kun 18v tuli täyteen. Sen jälkeen kukaan lapsista ei saanut mitään apua tai tukea, ei rahaa, ei edes joululahjaa koskaan, ei neuvoja tai ohjeita.

Vanhemmat päin näköä sanoi että missään emme auta koskaan, itse saatte hoitaa ongelmanne.

Uhkaus on pitänyt. Pahassakaan hädässä en ole saanut apua koskaan edes pieneksi hetkeksi. Lapsiani ei ole hoidettu tietenkään koskaan, eivät välitä lapsenlapsistaan eivätkä halua ollenkaan tavata heitä. Eivät ole kiiinnostuneet yhtään millään lailla lastensa perheistä tai elämistä.

Miten tällaisen tylytyksen ja paskan vanhemmuuden jälkeen saa kaivettua mitään halua auttamiseen? Ovat nyt 74 ja 75 eli ihan voimissaan, mutta miten pitkään, en tiedä. Ei tippaakaan huvita auttaa kun on saanut aina vain ilkeää kohtelua. Mutta sen verran ovat osanneet syyllistää lapsiaan että koen kuitenkin syyllisyydentuntoa että on PAKKO auttaa.

Epämiellyttäviä ja itsekkäitä ovat enkä rakasta tippaakaan vanhempiani. Ovat olleet aina kylmiä ja ilkeitä ja pahantahtoisia.

OK. Ymmärrän. Mun vanhemmat ovat pitäneet minua ja sisaruksiani kuin kukkaa kämmenellä, olemme olleet aina heidän silmäteränsä. Minua on kannustettu ja halattu, on tuettu kaikessa ja sanottu, että saan ihan itse valita, mitä haluan elämässäni tehdä, he tukevat. Ovat auttaneet sekä muutoissa että lastenhoidossa ja kaikessa elämässä vastaan tulleissa asioissa, myös rahallisesti. Lapseni ovat viettäneet heillä usein ihania lomia, ja hekin ovat innoissaan isovanhemmistaan.

Kun vanhempani tarvitsevat apua, olen heti valmiina auttamaan. Olenkin autellut erilaisissa pikkujutuissa, kuten kukkien kastelussa matkojen aikana, omakotitalon pihahommissa jne. Ei ole yhtään iso juttu, mielelläni auttelen ja tulen auttamaan.

Samoin, olen 50+ ikäinen mies.

Vierailija
222/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites nää ystäväpalvelut toimii näin korona-aikana?

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta keväällä luin juttua nuoresta opiskelijasta, jota ei ennen pandemiaakaan kiinnostanut bileet ja baareissa riekkumiset. Hän eli siis omaehtoisessa karanteenissa muuten, mutta kerran viikossa kävi tapaamassa jotain vanhusta. 

Ja näitä auttajia riittää tulevaisuudessa kaikille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
223/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella ja tietokoneella, yksinäisyyteen auttaa juttelu jonkun kanssa.

Vierailija
224/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen saanut lukea, että henkilökohtaisenavustajan työ on vihonviimeinen homma ja josta oikein varoitellaan. Ja pitäisi olla etukäteen selvää mitä työhön kuuluu ja mitä ei. On se nyt kauheeta, jos joutuu jakkaralla seisoen vaihtamaan palovaroittimeen patterin tai että pitäis omalla kustannuksella hommata hautajaisvaatteet.

aiheesta oli viime viikolla ketju, kun naapurin mummo oli pyytänyt patterinvaihto apua, pyykin ripustamista  yms. Ei edes joka viikko.

Se oli aivan kamalaa suomalaiselle. Tuommoinen lähimmäisen auttaminen. Ohjeet oli, että lapsiin tai sossuun yhteyttä. Eihän tuo mummo noin saa ketään häiritä jatkuvasti.

Mun naapurissani asuu yli 70 v nainen. Liikkuu huonosti kepin kanssa. Käy kuitenkin todella usein hoitamassa lapsenlapsiaan. Mutta arvaapa, käykö hänen lapsensa auttamassa äitiään? No ei käy. Multa välillä pyytää, voisko mun poikani tulla vaihtamaan palovarottimiin paristot tms. Kyllä mun poikani käy, mutta välillä mietin, miksi hänen tyttärensä ei hoida tällaisia asioita. 

Vierailija
225/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ahdistaisi ihan mielettömästi, jos tietäisi että vanhemmat suunnittelevat itsekseen, että sittenpä vain soittelen vaikka keskellä yötä ja monta kertaa viikossa apua, kyllä ne lapset hoitaa. Ja jeesustelee että tämä on sitten merkki siitä aidosta välittämisestä.

Kuulkaas: minulla on tässä oma elämä elettävänä. Yksi ainut elämä. Haluan tehdä vaikka mitä. Haluan työuran, haluan ehkä asua ulkomailla joskus. Ja sinä suunnittelet heittäytyväsi minun apuni varaan kun olet vanha. Maksan valtavasti veroja, että ylläpidämme järjestelmää joka turvaa vanhuutesi. En elä sinua varten, haluan elää itse.

Miksi olet katkera vanhemmillesi? Kyllä hekin veroja ovat maksaneet ja sinua kasvattaneet. Yölliset itkusi ovat hoitaneet ja pyllyn pyyhkineet. Toki, jos näin ei ole, niin olet syystäkin katkera.

Ei rakkaus ole velka eikä lapset velvollisia omien lastensa ja työn ohella passaamaan itsekästä vanhempaansa. Ei edes maailman kilteintä ja rakastavinta vanhempaa.

Katsos kun eivät ne lapset päättäneet tänne syntyä eivätkä valinneet vanhempiaan.

Vanhustenhoito on meillä pitkälti työmarkkinoiden ja työnantajien toiveesta näin päätetty veronmaksajien rahalla järjestää ja jos kaipaat ylisukupolvisia suurperheitä ja olematonta sosiaaliturvaa, niin mars vaikka niihin eteläisiin maihin, joissa tuollainen järjestelmä vallitsee.

Ei se sielläkään pelkkää auvoa ole.

Vierailija
226/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden vanhukset ovat varmaan vähemmän yksinäisiä, kun kaikki ovat tottuneet nettiin, josta löytää kaikenlaista tekemistä ja seuraa ja netistä saa niitä palveluitakin tilattua. Mummot ja papat vaan kirjoittelee av-palstalla... 

Vierailija
227/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta keväällä luin juttua nuoresta opiskelijasta, jota ei ennen pandemiaakaan kiinnostanut bileet ja baareissa riekkumiset. Hän eli siis omaehtoisessa karanteenissa muuten, mutta kerran viikossa kävi tapaamassa jotain vanhusta. 

Kirjoitinko muka niin? Vastasin kysymykseen, miten ystäväpalvelut toimivat korona- aikana. Ihan vinkiksi: kun lukee kommentin, kannattaa katsoa, mihin kommentilla vastattiin. 

Vierailija
228/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuuden vanhukset ovat varmaan vähemmän yksinäisiä, kun kaikki ovat tottuneet nettiin, josta löytää kaikenlaista tekemistä ja seuraa ja netistä saa niitä palveluitakin tilattua. Mummot ja papat vaan kirjoittelee av-palstalla... 

Sinähän sen sanoit! Täällä me kysellään vinkkejä, miten saisi kattilan alas kaapin ylähyllyltä, Ja muut sitten kertovat, että voi vaikka huitaista kattilaa kävelykepillä, mutta kannattaa laittaa pyöräilykypärä päähän, jos kattila kopsahtaakin vähän väärän paikkaan. 

Vierailija
229/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisen avustajan voi palkata, esim kaupan ilmoitustaululle lappu tai työvoimatoimistot sivuille ilmoitus. Sanoo vaikka 5 tuntia viikossa ja keksii erilaista apupuuhaa

Ja sinä luulet, että osaavia, rehellisiä jokapaikan höyliä tulisi jonossa pimputtamaan ovikelloa? Dream on. Avustajien palkka on yleensä n. 10€/h. Kiinnostaisiko itseäsi tämmöinen pikku hyväntekeväisyys?

No viimeksi kun etsittiin läheiselle avustjaa, niin yllätyin, miten paljon hakemuksia tuli. Ja eikai kukaan millään 10 eurolla mitään tee: 14€ ainakin meillä on ollut palkkana.

Tuo kymmenisen euroa on kyllä ihan virallinen henk koht avustajan tuntipalkka, eikä siihen tule mitään ilta- tms lisiä. Tietysti avuntarvitsija voi maksaa sen päälle niin paljon kuin haluaa, mutta moni ei pysty eikä halua. Tämä siis yhteiskunnan tukemaa apua, jota eiedes myönnetä kuin selkeästi vammaisille ja kykenemättömille.

Entäs ne/me kaikki muut vanhukset, jotka myöskään emme pärjää ihan yksinämne?

Kannattanee aiheuttaa itselleen joku vamma, joka mahdollistaa avun palkkaamisenyhteiskunnan piikkiin.

Kyllähän henk.koht.avustaja saa ihan normaalisti ilta- ja viikonloppulisät, ei kai sitä hommaa kukaan muuten jaksaisi tehdä noin avuttomalla palkalla. Ellei jokin ole muuttunut viimeisen parin vuoden aikana, mutta eikös nuo lisät ole ihan lakisääteisiä? Itsellä monia kavereita jotka tehnyt noita hommia, ja se on ollut kannattavaa vain ja ainoastaan siksi, että hommat ajoittuu usein juuri iltaan ja säännöllisesti myös viikonloppuun, jolloin lisistä tulee sen verran ekstraa että hommalla jotenkuten elää.

No ei todellakaan saa mitään lisiä. Voisin linkittää tähän useita avoimia paikkoja, joissa kerrotaan palkka sellaisena kuin se avustajalle maksetaan, tietysti mahdolliset verot ym. maksut vielä vähennettynä. Olen tehnyt nimenomaan viikonlopputyönä avustamista ja sain tismalleen saman minkä arkiavustaja.

Sulla ei sitten vissiin ole palkkaus tessin mukainen? Tarkistin henk.koht.avustajan työehtosopimuksesta, että sunnuntai/pyhäpäiväpalkka on tosiaan sen 100% lisää, lauantai 25%, ilta 15% ja yötyö 30% lisää. Kaikki kaverit, jotka on tehnyt avustajahommia on saaneet nuo lisät ja silloin kun itse olen molin sivulta noita katsellut niin niissä on kyllä lukenut että palkkaus tessin mukaan.

Katselin nyt vielä pikaisesti molista avustajan paikkoja, useimmissa palkkaus näytti olevan yksityisen sosiaalipalvelualan mukainen. Tarkistin myös tämän työehtosopimuksen, ja ihan kuule samat lisät oli sielläkin. Joten kuulostaa nyt siltä, että sinua ns. kustaan silmään. Sinuna etsisin paikan, jossa kunnioitetaan alan työehtosopimuksia, eihän tuossa nyt ole mitään järkeä tehdä raskasta työtä ilman kunnon lisiä, joihin pitäisi olla oikeutettu. Toki saat tehdä työtäsi minimipalkalla jos niin haluat, mutta ei kuitenkaan ehkä kannata väittää netissä, että tämä olisi jotenkin yleinen tapa alalla, kun selvästi työehtosopimuksessa lukee muuta ja näitä työehtosopimuksia myös alalla ihan yleisesti käytetään.

Vierailija
230/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 luvunlapsi kirjoitti:

Mitä sitä nyt tarvitsee enää oppia vanhana jos ei halua. Tietotekniikasta kitisevät mutta sehän ei ole vaikeaa ja siihenkin saa apua pienellä korvauksella. Olen tietenkin jäävi tietotekniikasta puhumaan koska olen tehnyt työurani asentamalla ja ohjelmoimalla tietokoneita 40 vuoden ajan.

75-vuotias vanhus[/quotel

Hei sinulla nimimerkki väärin. Olet 40-luvun lapsi

Vierailija
231/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini halusi mennä ystävänsä hautajaisiin (ennen koronaa). Minä olin siellä mukana saattajana, katsottiin vaatteet, hommasin kukat, kuskasin jne. En kyllä tiedä mistä tällaisen palvelun olisi halutessaan voinut ostaa.

No ihan palkata ihminen sitä hoitamaan. Itse ainakin sijoitan ja säästän, jotta vanhana on varaa palkata apua noita kaikkia pikkujuttuja hoitamaan vaikka se mukava naapurin teini. Rahalla kyllä saa.

Laitapa linkki, mistä se ihminen tilataan

www.mol.fi

Ihan ilmaiseksi saa ilmoituksen laittaa. 

Työehdot 2h nyt heti tällä viikolla (vaatteet +kukat) ja sitten 2viikon päästä ne hautajaiset 3h. Oma auto pitää olla ja omat hautajaisiin sopivat vaatteet. Palkka 20e/h. Siihen päälle työsopimuksen teko, vakuutus, sivukulujen ja verojen maksu. Tähän pitää palkata eri henkilö. No hoituu kyllä keltä vaan 80-vuotiaalta.

En todellakaan lähtisi ventovieraan kanssa läheisen hautajaisiin. Enkä laittaisi omaa äitiäni mol.fi henkilön kanssa matkaan, kyllä tuollaiselle reissulle pitää löytyä joku tuttu ihminen.

Monella paikkakunnalla on uusosuuskuntia. Niissä on monialaosuuskuntia tai hoivapalveluihin erikoistuneita. Niistä saa palvelua ostettua laskulla, joten ei tarvitse itse olla työnantajina. Myös kyläyhteisöillä voi olla palveluita ostettavaksi.

Vierailija
232/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksihän noita auttajia koetetaan saada maahan. Meillä olisi 100% työllisyys jos kortiston väki koulutettaisiin näihin hommiin.

Vaan kun kortisto väki ei halua, ei pysty eikä kykene, niin väkeä on saatava muualta.

Enkä minäkään haluaisi itseäni hoitamaan jotain ihmisvihaajaa, joka on pirikoukusta pakotettu hoitoalalle.

Vierailija
233/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ahdistaisi ihan mielettömästi, jos tietäisi että vanhemmat suunnittelevat itsekseen, että sittenpä vain soittelen vaikka keskellä yötä ja monta kertaa viikossa apua, kyllä ne lapset hoitaa. Ja jeesustelee että tämä on sitten merkki siitä aidosta välittämisestä.

Kuulkaas: minulla on tässä oma elämä elettävänä. Yksi ainut elämä. Haluan tehdä vaikka mitä. Haluan työuran, haluan ehkä asua ulkomailla joskus. Ja sinä suunnittelet heittäytyväsi minun apuni varaan kun olet vanha. Maksan valtavasti veroja, että ylläpidämme järjestelmää joka turvaa vanhuutesi. En elä sinua varten, haluan elää itse.

Miksi olet katkera vanhemmillesi? Kyllä hekin veroja ovat maksaneet ja sinua kasvattaneet. Yölliset itkusi ovat hoitaneet ja pyllyn pyyhkineet. Toki, jos näin ei ole, niin olet syystäkin katkera.

Ei rakkaus ole velka eikä lapset velvollisia omien lastensa ja työn ohella passaamaan itsekästä vanhempaansa. Ei edes maailman kilteintä ja rakastavinta vanhempaa.

Katsos kun eivät ne lapset päättäneet tänne syntyä eivätkä valinneet vanhempiaan.

Vanhustenhoito on meillä pitkälti työmarkkinoiden ja työnantajien toiveesta näin päätetty veronmaksajien rahalla järjestää ja jos kaipaat ylisukupolvisia suurperheitä ja olematonta sosiaaliturvaa, niin mars vaikka niihin eteläisiin maihin, joissa tuollainen järjestelmä vallitsee.

Ei se sielläkään pelkkää auvoa ole.

Olen hoidellut oman äitini ja anopin asioita jo vuosia. Kyllä ihmettelen, miten he pärjäisivät, jos meitä aikuisia lapsia ei olisi auttamassa. Pelkästään yhteiskunnan armoilla olisi varsin kolkkoa viettää loppuelämä. Kuka hoitaa vanhuksen asoita, jos hän itse ei jaksa? Yhteiskunta ei kuuntele vanhan ihmisen murheita, eikä pidä kädestä kiinni. Yhteiskunta ei anna inhimillistä lämpöä ja välittämistä. Sitä tarvitsee kuitenkin kaikki ihmiset, myös sinäkin.

Vierailija
234/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on usein länkytetty ikäeropareista ja naisia on peloteltu, että jos mies on vanhempi, niin onpa hauskaa olla omaishoitajana kun itse parhaassa iässä. Minulle tulee todella kauhea mielikuva tuollaisista täysin empatiakyvyttömistä naisista. Tulevaisuudessa tuskin on niin hyviä palveluita vanhuksille, joten on paljon järkevämpää hoitaa asia jo ennakolta kuntoon. Eli miesten kannattaa ottaa sen verran nuorempi vaimo, ettei joudu mihinkään laitokseen, vaan oma rakas vaimo on tukena ja turvana viimeiseen saakka.

Voi reppana, kun ne naisetkaan ei mahdottomia jaksa ja kestä. Kun iso mies ei pääse yksin vessaan, hän tarvitsee siihen apua ellei halua olla vaipat housussa. Siinä kannattaa ottaa tarpeeksi iso ja riuska nainen puolisoksi, jos häneltä haluaa fyysistä apua.

Vierailija
235/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän sen sanoit! Täällä me kysellään vinkkejä, miten saisi kattilan alas kaapin ylähyllyltä, Ja muut sitten kertovat, että voi vaikka huitaista kattilaa kävelykepillä, mutta kannattaa laittaa pyöräilykypärä päähän, jos kattila kopsahtaakin vähän väärän paikkaan. 

Miten se vanhus on saanut kattilan sinne ylähyllylle?

Vierailija
236/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä apua ei voi ostaa palveluna? 

Mistä ostaisit esim avun, jos on hölmöyttään tilannut puhelinmyyjältä ET-lehden, muttei haluakaan sitä, eikä osaa netissä sitä perua?

Läheinen huomaisi tuon ja peruisi.

Vieras kotipalvelu ei huomaisi ja vanhus ei kehtaisi tai osaisi pyytää auttaa.

Vierailija
237/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On itse laittanut vwtreämpänä tai joku kotipalvelu tyyppi on laittanut.

Vierailija
238/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinko muka niin? Vastasin kysymykseen, miten ystäväpalvelut toimivat korona- aikana. Ihan vinkiksi: kun lukee kommentin, kannattaa katsoa, mihin kommentilla vastattiin. 

Voi kyynel. Kylläpä minua nyt niin harmittaa, kun loukkasin etikettiä. Rangaistuksekseni luen ääneen tuhat Ave Mariaa ja paastoan viikon. Onko riittävä rangaistus?

Vierailija
239/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä apua ei voi ostaa palveluna? 

Mistä ostaisit esim avun, jos on hölmöyttään tilannut puhelinmyyjältä ET-lehden, muttei haluakaan sitä, eikä osaa netissä sitä perua?

Läheinen huomaisi tuon ja peruisi.

Vieras kotipalvelu ei huomaisi ja vanhus ei kehtaisi tai osaisi pyytää auttaa.

Kotipalvelu saattaa huomata, mutta ei jaksa kiinnostua. Sitäpaitsi on jo kiire seuraavan vanhuksen luo. Jos olisi oma aikuinen lapsi, niin hän hoitaisi homman kahdestakin syystä. Välittämisen vuoksi ja jos ei välitä, niin on ainakin kiinnostunut perinnöstä. Ei haluaisi, että perintö hukkaantuu typeriin lehtitilauksiin. Jo pelkästään perintö saa monet ajamaan vanhuksen etua, vaikka muuten ei olisi huolissaan.

Vierailija
240/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se laittoi sen sinne silloin, kun pystyi vielä kiipeämään keittiötikkaille. Sitten se unohti, että sillä on sellainen kattila. Kunnes vuosia myöhemmin katsoi ylöspäin ja huomasi kattilan ylähyllyllä. Ei tässä ole oikeasti mitään kummallista. Mullakin oli vaikka kuinka paljon erilaisia astioita kaapin ylähyllyllä, mutta en yhteen aikaan saanut niitä sieltä alas. Olin laittanut astiat sinne, kun polvieni nivelrikko ei ollut vielä paha. Ja kun en päässyt enää kiipeämään keittiötikkaille, en saanut niitä sieltä poiskaan. Noh, nyt mulla on tekonivelet polvissa ja pystyn taas käyttämään keittiötikkaitakin.  Olen kuitenkin jo alkanut varautua vanhuuteenikin, vaikka eläkeikään on vielä 5 vuotta,  ja kuukauden päästä alkaa keittiöremontti. Ei enää yläkaappeja, joihin en ylety.