Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin juuri, ettei mua auta kukaan vanhana

Vierailija
08.03.2021 |

Toinen lapseni on kehitysvammainen, toinen lähti Helsinkiin opiskelemaan, ja tuskin muuttaa kotopaikkakunnalle koskaan takaisin.
Itse autan lähellä asuvaa lähes 80v äitiäni viikottain, esim tietokoneasioissa, kuskaamisessa, jne. Hänen ei itse tarvinnut auttaa vanhempiaan, kuolivat suht nuorena, kuten suvun miehetkin.
Kaikki apu kun ei ole sellaista, että voi ostaa palveluna, vähän alkoi mietityttää.

Kommentit (371)

Vierailija
261/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia hankita siksi, että olisi joku joka auttaa kun on itse vanha. Lapset saattavat muuttaa työn perässä ulkomaille, lapsi voi kuolla ennen vanhempiaan, välit voivat mennä jostain syystä poikki jne., ja muutenkaan lapsilla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan, he voivat elää ihan omaa elämäänsä.

Itse aion hankkia kaikki mahdolliset ostopalvelut, ja jos en pärjää, niin eihän sille sitten mitään voi.

En lapsia vanhuuden turvaksi hankkinutkaan, vaan tajusin asian vasta nyt kun itse autan äitiäni enenevässä määrin.

Ap

Koska äitisi on reilu 80-vuotias, kuten kerrot, olet itse 45-55-vuotias, Aika myöhään heräät tajuamaan tilanteesi. Juna meni jo. Olisit tehnyt tarpeeksi lapsia, jotta joku heistä tarjoaa avun sinulle vanhuuden päivilläsi. Ihminen on parvieläin, jolla on perhe ympärillä, vauvasta vaariin. Niin makaa kuin petaa, sanotaan. Tosi yleistä on nykyään, että vanhus on jossain laitoksessa elonsa viime vaiheissa, säilöttynä muista sukulaisistaan erilleen.

Vierailija
262/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis ettei tarvi kauheen monen elää vanhaksi jos iskee sepelvaltimo tauti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia hankita siksi, että olisi joku joka auttaa kun on itse vanha. Lapset saattavat muuttaa työn perässä ulkomaille, lapsi voi kuolla ennen vanhempiaan, välit voivat mennä jostain syystä poikki jne., ja muutenkaan lapsilla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan, he voivat elää ihan omaa elämäänsä.

Itse aion hankkia kaikki mahdolliset ostopalvelut, ja jos en pärjää, niin eihän sille sitten mitään voi.

En lapsia vanhuuden turvaksi hankkinutkaan, vaan tajusin asian vasta nyt kun itse autan äitiäni enenevässä määrin.

Ap

Koska äitisi on reilu 80-vuotias, kuten kerrot, olet itse 45-55-vuotias, Aika myöhään heräät tajuamaan tilanteesi. Juna meni jo. Olisit tehnyt tarpeeksi lapsia, jotta joku heistä tarjoaa avun sinulle vanhuuden päivilläsi. Ihminen on parvieläin, jolla on perhe ympärillä, vauvasta vaariin. Niin makaa kuin petaa, sanotaan. Tosi yleistä on nykyään, että vanhus on jossain laitoksessa elonsa viime vaiheissa, säilöttynä muista sukulaisistaan erilleen.

Eihän ne sukulaiset uskalla mennä sinne kattomaan sitä vanhusta, ketä kituu siinä pedissä viimeisiä elinhetkiään.

Vierailija
264/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin useita lapsia tai alfa-uros puolisona. Sellainen, joka on vahva ja pitkäikäinen

Vierailija
265/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikki eivät pysty saamaan lapsia.

Vierailija
266/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan totta. Jos ainoa omainen on viranomainen, on kyllä vanhana lirissä. Tämän tietävät kaikki, joilla on iäkkäitä sukulaisia.

Vierailija
267/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan totta. Jos ainoa omainen on viranomainen, on kyllä vanhana lirissä. Tämän tietävät kaikki, joilla on iäkkäitä sukulaisia.

Asi on nimenomaan näin.

Ne, jotka muuta väittävät, eivät tiedä todellisuutta. Heillä ei ole vielä kokemusta asioista.

Kaverini on töissä paikassa, johon tehdään mm terveydenhuollon kanteluja. Hän on kauhuissaan, sillä hän on itse tahattomasti lapseton. Kauhuissaan siitä, mitä hänelle käy vanhana.

Vierailija
268/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni luulee, että rahoillan saavat sitten hyvät palvelut vanhana.

Jos muisti vähänkin alkaa reistata ja ei ole lapset perään katsomassa, huonoa on elo.

Ei ne ostopalvelut ja kunta toimi enää toivitull tavalla, jollei siinä ole omainen vaatimassa.

Vierailija
269/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lapsia, ei kukan käy kylässäkään, jos itse elää hyvin vanhaksi.

Kaikki kaverit ovat siinä kunnossa, etteivät pysty.

Vierailija
270/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä eivät tajua ne 70-75v ikäiset ITSE? Kun edelleen kohtelevat lapsiaan kuin paskakasaa. Täysin rajattomasti, ilkeyksiä satelee, jatkuvaa loukkausten sarjaa. Omar vanhemmat tällaisia.

Itse ja NYT ajattelen aina sitä että olisin mahdollisimman hyvä vanhempi jotta lapset haluaisi olla aikuisina tekemisissä kanssani.

Mun vanhempia ei kiinnosta olla hyvä, ovat aina olleet todella huonot ja ilkeät vanhemmat. Mutta siis luulisi että NYT kun ovat 75 niin tajuaisivat itse että kannattaisi ehkä alkaa käyttäytyä jos haluaa että lapset kuuluvat elämäänsä tästä eteenpäin. Mutta ehei, tällainen ei kiinnosta, ajatustakaan ei tälle uhrata.

Vierailija
271/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 luvunlapsi kirjoitti:

Yksinelävät kestävät paremmin jos kumppani kuolee, eivät ole olleet toisesta riippuvaisia. Jos vakavasti sairastuu niin kyllä hoitoa saa, eihän terve ihminen mitään suurempaa hoitoa tarvitse, taloustöihin saa apua kohtuuhintaan.

Terveellisiä elämäntapoja on syytä noudattaa niin pystyy vanhanakin elämään mukavaa elämää.

Miten yksinelävältä voi kuolla kumppani?

Vierailija
272/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että kaikki nuo 75v ja muut boomer-ikäiset ei jotenkin tajua asiaa. Ovat niin olevinaan ylpeinä yhteiskunnan korkeinta kastia, rehvastelaan ja ylpeillään ja luullaan olevan kuolemattomia.

Ehkä tuo on pakoa ahdistavista ajatuksista, meillä kuitenkin sekä omat että miehen vanhemmat ihan samanlaisia. Mitkään edunvalvontavaltuutukset jne ei kiinnosta eikä asia heitä koske koska ”nehän on vanhoille”.

Mitä oikein ajattelee 76v mies kun teeskentelee ettei ole vanhus. Miesten elinikä keskimäärin 78v joten en nyt sanoisi että nuori on jos elinikää laskennallisesti enää pari vuotta jäljellä!

Vierailija
273/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika näyttää mitä tulee tapahtumaan, mutta onneksi en tehnyt lapsia tuota asiaa ajatellen. Se loppuvanhuus on vain yksi osa elämää kuitenkin ajatellen koko elämää. Sittenhän tuon näkee mitä taphtuu, mutta en murehdi asiaa etukäteen. Ehkä kuolla kupsahdan saappaat jalassa kuten vanhempani. 

Vierailija
274/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjääminen iäkkäänä on riippuvainen ihmisen terveydentilasta.

Terveet vanhukset pystyvät asumaan pitkään kotona ja liikkumaan itsenäisesti rollaattorin avulla.

Mutta mitä enemmän sairauksia, sitä enemmän joutuu turvautumaan muidena apuun.

Kotona asumista tuetaan pitkään kotihoidolla.  Hoitajat käyvät kolme kertaaa päivässä pikaisesti jakamassa lääkkeet ja katsomassa onko vanhus syönyt.

Mutta ne hoitajat huolehtivat vain tuon. Ei muuta.  Eivät he käy kaupassa, eivät siivoa, eikä muutakaan.

Kaikkeen noihoin tarvitaan eri palvelut.

Eikä se kotihoitokaan ilmaista ole, se peritään vanhuksen eläkkeestä.  Myös valmiin ruuan voi vanhus tilata kunnalta kotiin, mutta siitä menee eri maksu.

Jos jotkut luulevat, että se kunta hoitaa kaiken ja vielä ilmaiseksi, niin se ei pidä paikkaansa.

Eläkeestä peritään niin kotihoito kuin laitoshoitokin.

Paitsi että tuossa menee nyt sekaisin sairaanhoitoapu ja normaali avustajan työ. Avustaja voi toki tehdä myös sairaanhoidollisiia toimenpiteitä, mutta usein hänen tehtävänsä vastaavat entisajan kodinhoitopalveluja: siivous, pyykinpesu, ruoanlaitto, kaupassakäynti jne. Asiakkaan kunnosta riippuen voidaan tarvita myös pukeutumia/riisuuntumisapua ja apua peseytymisessä, sekä varmistaa että lääkkeet tulee otettua oikeaan aikaan. Tämä siis käy ihan kouluttamattomalta avustajaltakin, ei tarvi olla edes perushoitaja.

Vanhukset ja vammaiset voivat saada tuettuna palveluna avustajan tietylle tuntimäärälle pv/vk/kk:ssa. Riippuu paljon kunnastakin kuka saa tukea ja miten paljon.

Vierailija
275/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäintaloon mars

katsotaan alkaako lasta kiinnostaa että käytät perinnön (jos sellaista jäisi) johonkin palveluihin  :)

Vierailija
276/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäintaloon mars

katsotaan alkaako lasta kiinnostaa että käytät perinnön (jos sellaista jäisi) johonkin palveluihin  :)

Mut on narsisti jättänyt jo perinnöttä (olen se syntipukki) ja kaikki on jo annettu sille suosikkilapselle. Millään perinnöllä ei voi todellakaan mua kiristää tai uhata kun sitä ei ole tulossa muutenkaan!

Vierailija
277/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että kaikki nuo 75v ja muut boomer-ikäiset ei jotenkin tajua asiaa. Ovat niin olevinaan ylpeinä yhteiskunnan korkeinta kastia, rehvastelaan ja ylpeillään ja luullaan olevan kuolemattomia.

Ehkä tuo on pakoa ahdistavista ajatuksista, meillä kuitenkin sekä omat että miehen vanhemmat ihan samanlaisia. Mitkään edunvalvontavaltuutukset jne ei kiinnosta eikä asia heitä koske koska ”nehän on vanhoille”.

Mitä oikein ajattelee 76v mies kun teeskentelee ettei ole vanhus. Miesten elinikä keskimäärin 78v joten en nyt sanoisi että nuori on jos elinikää laskennallisesti enää pari vuotta jäljellä!

Minä kyllä olen tajunnut kuolevaisuuteni jo aikaa sitten, vaikka en ole kuin vasta 63 v.

Ongelmani on päinvastainen: lapseni eivät millään ymmärrä, etten ole enää se kaikkialle ehtivä ja jaksava tukipilari, jolle voi työntää kaikki omien ruuhkavuosien ylipursuavat työt.

Vierailija
278/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ahdistaisi ihan mielettömästi, jos tietäisi että vanhemmat suunnittelevat itsekseen, että sittenpä vain soittelen vaikka keskellä yötä ja monta kertaa viikossa apua, kyllä ne lapset hoitaa. Ja jeesustelee että tämä on sitten merkki siitä aidosta välittämisestä.

Kuulkaas: minulla on tässä oma elämä elettävänä. Yksi ainut elämä. Haluan tehdä vaikka mitä. Haluan työuran, haluan ehkä asua ulkomailla joskus. Ja sinä suunnittelet heittäytyväsi minun apuni varaan kun olet vanha. Maksan valtavasti veroja, että ylläpidämme järjestelmää joka turvaa vanhuutesi. En elä sinua varten, haluan elää itse.

Miksi olet katkera vanhemmillesi? Kyllä hekin veroja ovat maksaneet ja sinua kasvattaneet. Yölliset itkusi ovat hoitaneet ja pyllyn pyyhkineet. Toki, jos näin ei ole, niin olet syystäkin katkera.

Ei rakkaus ole velka eikä lapset velvollisia omien lastensa ja työn ohella passaamaan itsekästä vanhempaansa. Ei edes maailman kilteintä ja rakastavinta vanhempaa.

Katsos kun eivät ne lapset päättäneet tänne syntyä eivätkä valinneet vanhempiaan.

Vanhustenhoito on meillä pitkälti työmarkkinoiden ja työnantajien toiveesta näin päätetty veronmaksajien rahalla järjestää ja jos kaipaat ylisukupolvisia suurperheitä ja olematonta sosiaaliturvaa, niin mars vaikka niihin eteläisiin maihin, joissa tuollainen järjestelmä vallitsee.

Ei se sielläkään pelkkää auvoa ole.

Ennen vanhaan lapset osasivat olla kiitollisia siitä, että vanhemmat olivat heitä hyvin hoitaneet. Tätä opetettiin ihan koulussakin.

Lapset sitten mielellään auttoivat vanhempiaan heidän vanhuudessaan.

Minua järkyttää tämä nykyisten nuorten itsekkyys. Ajattelu, että en ole päättänyt syntyä tänne enkä ole mitään vanhemmilleni velkaa on täyttä sontaa ja psykopatiaa.

Olen seurannut kavereideni toimia ja ovat hyvin paljon joutuneet auttamaan vanhuksiaan. Puolien pitämisessä tarvitaan apua. On myös tärkeää, että lapset katsovat raha-asioiden perään. (virkaholhooja (edunvalvoja) ei pysty saman tapaan seuraamaan arkea.)

Juuri nyt tuttavani äiti on niin dementoitunut, että karkailee kotoaan. Tuttuni sisaruksineen on siellä nyt vuorotellen vahtimassa ja vaativat samalla laitospaikkaa. Kotihoito ei tällaiseen ole ruvennut. Laitoksiin on jonoa. Parin viikon päästä pääsee jonnekin vasta arvioitavaksi.

Minun vanhemmat syntyivät 1930-luvulla. Kumpikaan heistä ei tehnyt mitään vanhempiensa hyväksi, kun nämä olivat vanhoja. Äitini vanhemmat hoiti heidän miniänsä lähes loppuun asti. Kuulemma ei mitään apua saanut kuin neuvoja päivittäin puhelimitse anopin tyttäriltä. Sekä isä että äiti muuttivat nuorina pois kotipaikkakunniltaan. Sama juttu se on nykyään monella, mutta ehkäpä niiden vanhuksien pitäisi muuttaa lasten perässä. Jos ei halua vaihtaa paikkakuntaa, niin sitten heidän pitää muuttaa kerrostaloon palvelujen ääreen.

Vierailija
279/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut vanhana auttamaan sekä itseäsi, että kehitysvammaista aikuista lastasi. Tilanteesi tulee olemaan hankalampi, kuin lapsettomalla

Vierailija
280/371 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä hämmentävää. Samaan aikaa meillä on paljon työttömiä ja paljon varakkaita apua tarvitsevia eläkeläisiä. Kuitenkaan kestään noista työtä tarvitsevista ei ilmeisesti ole palkattavaksi vanhuksia auttamaan. Kuitenkin jostain taikaiskusta ne omat lapset osaavat auttaa, näkevät mitä vanhus tarvitsee tai huomaavat likaiset kupit altaassa. Eikö ne omaiset ole noita samaisia työntekijöitä tai työttömiä, joiden kaikki kyvykkyys laskee kuin napista, kun työvuoro alkaa? Ja nyt nimenomaan yksityisellä toimiessa, jossa aikataulut eivät paina päälle? 

Jos sitä omaa vanhusta autetaan iltaisin ilmaiseksi, niin miksei sitä samaa työtä pysty tekemään päivällä palkattuna? 

Omituista ajattelua..