Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niin kateellinen menestyjille, joilla on kaikkea

Vierailija
07.03.2021 |

Jo lapsuudesta asti harrastuksia, joissa tullut menestystä. Koulu sujunut hyvin, menty lukioon, kirjoitettu ylioppilaaksi. Sen jälkeen ehkä vaihtarivuosi kielitaitoa edistäen. Sitten yliopistoon ja maisterin tutkinto. Uran luomista, naimisiin toisen menestyneen ja älykkään kanssa, talon rakennus ja lapset. Lasten kanssa sama menestys jatkuu. Aktiivista elämää, yhdistyksiin osallistumista, vanhempain toimikuntia, harrastuksia. Lapsille luodaan mahdollisuuksia. Samalla pidetään huolta ulkonäöstä ja kunnosta ja parisuhteesta. Miten toiset ovat tuollaisia menestyjiä? Itsellä ei mitään kunnianhimoa ja juuri ja juuri selviän työstä ja perhearjesta. Olen tyhmä surkimus.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lähtökohdat on oikeat, ne itsessään jo tukevat sitä matkaa jota menestykseen tarvitaan, joten ihmisen ei tarvitse itse nähdä muuta vaivaa kuin olla sössimättä. Tekee vain itsestään selvät asiat kuten opiskelee ahkerasti jne.

Kun taas huonoilla lähtökohdilla ihmisen pitäisi kyetä yksin toisintamaan joka ikinen tarvittava vaihe, sellainenkin josta ne paremman lähtökohdan ihmiset eivät ole itsekään tietoisia. Pitäisi nähdä asiat eri tavalla kuin mitä ympäristö opettaa näkemään. Pitäisi kyetä ihmeisiin.

Tämä on taas niitä saamattomien ihmisten lässytyksiä. Tietysti hyvät lähtökohdat helpottavat asiaa, mutta jos oikeasti tahtoa löytyy ja jotain on korvienkin välissä, niin on mahdollisuudet vaikka mihin.

Tuo on taas niiden juttuja, jotka eivät tiedä mitä kaikkea etuja heillä on matkallaan ollut. Siitä seuraa juuri tuollaista ylimielistä asennetta muita kohtaan.

"jos oikeasti tahtoa löytyy ja jotain on korvienkin välissä, niin on mahdollisuudet vaikka mihin"

Niin, eli tajuat varmaan itsekin, että huonoilla lähtökohdilla tarvitsee muita enemmän tätä mystistä tahtoa, niin paljon ettei se ole monelle inhimillisesti mahdollista. Ja se mitä on "korvien välissä" on paljolti kiinni geeneistä ja ympäristöstä.

Toivottavasti et nyt luule, että hyvät lähtökohdat ovat sama asia kuin vaikkapa rikas perhe tai jokin muu klisee. Hyvät lähtökohdat voi tarkoittaa hyvin erilaisia asioita.

Totta. Rikkaan perheen kakara joutuu näkemään ihan saman vaivan jos haluaa lääkäriksi kuin mitä köyhän yh:kin kakara. 

On totta, että Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimpia maita tässä suhteessa, ja sosiaalinen nousu opiskelujen kautta on helpompaa kuin monessa muussa maassa. Esim. USA:ssahan opiskelu vaatii todella suuria taloudellisia panostuksia keskiverto-opiskelijoilta joidenkin huippujen ja urheilijoiden tms. toki saadessa stipendejä. Itse olen saanut hyvät koulutukseen kannustavat lähtökohdat vähävaraisesta mutta henkisesti rikkaasta perheestä ja päässyt alani kärkiyliopistoon ja lisäksi arvostettuun yliopistoon ulkomailla. Jos täytyy miettiä mitä olisin rikkaan perheen vesana voinut tehdä toisin ja mistä olisin voinut saada etua, niin en olisi varmaan tehnyt fyysisesti vaativaa kokopäivätyötä heti yo-kirjoitusten jälkeen samalla kuin valmistauduin pääsykokeisiin. Ei ollut tuolloin vapaa-ajan ongelmia...Mutta pointti on kuitenkin se, että pitää olla tavoitteita ja päämääriä, ja tehdä pitkäjänteisesti töitä niiden eteen. Se alkaa siitä, että hankkii kunnon osaamispohjan hyvillä arvosanoilla käyttäjälle ilmaisessa koulujärjestelmässämme.

Vierailija
102/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lähtökohdat on oikeat, ne itsessään jo tukevat sitä matkaa jota menestykseen tarvitaan, joten ihmisen ei tarvitse itse nähdä muuta vaivaa kuin olla sössimättä. Tekee vain itsestään selvät asiat kuten opiskelee ahkerasti jne.

Kun taas huonoilla lähtökohdilla ihmisen pitäisi kyetä yksin toisintamaan joka ikinen tarvittava vaihe, sellainenkin josta ne paremman lähtökohdan ihmiset eivät ole itsekään tietoisia. Pitäisi nähdä asiat eri tavalla kuin mitä ympäristö opettaa näkemään. Pitäisi kyetä ihmeisiin.

Tämä on taas niitä saamattomien ihmisten lässytyksiä. Tietysti hyvät lähtökohdat helpottavat asiaa, mutta jos oikeasti tahtoa löytyy ja jotain on korvienkin välissä, niin on mahdollisuudet vaikka mihin.

Tuo on taas niiden juttuja, jotka eivät tiedä mitä kaikkea etuja heillä on matkallaan ollut. Siitä seuraa juuri tuollaista ylimielistä asennetta muita kohtaan.

"jos oikeasti tahtoa löytyy ja jotain on korvienkin välissä, niin on mahdollisuudet vaikka mihin"

Niin, eli tajuat varmaan itsekin, että huonoilla lähtökohdilla tarvitsee muita enemmän tätä mystistä tahtoa, niin paljon ettei se ole monelle inhimillisesti mahdollista. Ja se mitä on "korvien välissä" on paljolti kiinni geeneistä ja ympäristöstä.

Toivottavasti et nyt luule, että hyvät lähtökohdat ovat sama asia kuin vaikkapa rikas perhe tai jokin muu klisee. Hyvät lähtökohdat voi tarkoittaa hyvin erilaisia asioita.

Totta. Rikkaan perheen kakara joutuu näkemään ihan saman vaivan jos haluaa lääkäriksi kuin mitä köyhän yh:kin kakara. 

On totta, että Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimpia maita tässä suhteessa, ja sosiaalinen nousu opiskelujen kautta on helpompaa kuin monessa muussa maassa. Esim. USA:ssahan opiskelu vaatii todella suuria taloudellisia panostuksia keskiverto-opiskelijoilta joidenkin huippujen ja urheilijoiden tms. toki saadessa stipendejä. Itse olen saanut hyvät koulutukseen kannustavat lähtökohdat vähävaraisesta mutta henkisesti rikkaasta perheestä ja päässyt alani kärkiyliopistoon ja lisäksi arvostettuun yliopistoon ulkomailla. Jos täytyy miettiä mitä olisin rikkaan perheen vesana voinut tehdä toisin ja mistä olisin voinut saada etua, niin en olisi varmaan tehnyt fyysisesti vaativaa kokopäivätyötä heti yo-kirjoitusten jälkeen samalla kuin valmistauduin pääsykokeisiin. Ei ollut tuolloin vapaa-ajan ongelmia...Mutta pointti on kuitenkin se, että pitää olla tavoitteita ja päämääriä, ja tehdä pitkäjänteisesti töitä niiden eteen. Se alkaa siitä, että hankkii kunnon osaamispohjan hyvillä arvosanoilla käyttäjälle ilmaisessa koulujärjestelmässämme.

Tarkennan vielä, että yo-keväänä kesken raskaan työnteon en vielä hakenut myöhemmän alani kärkiyliopistoon, mutta onnistuin kuitenkin saamaan heti paikan toisessa yliopistossa, joka ei ollut sillä kertaa ykköstoiveeni, eli aivan putkeen se alku ei mennyt, mutta melko hyvin kuitenkin, ja sen jälkeen ovat ovet auenneet muuallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

153 miljardin euron maallinen mammona ei riitä Elon Muskille. Lisää tekee mieli. Ihminen on ahne p-skiainen.

Vierailija
104/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

erailija

klo 10:21 | 8.3.2021

Menestys vaatii sitä, että ei anna periksi. Että pystyy tekemään pitkäkestoisia suunnitelmia eikä ns. ”Elä hetkestä hetkeen”. Nämä hetkestä hetkeen elävät ihmiset menee sinne minne tuuli sattuu osoittamaan miettimättä huomista tai ylihuomisesta. Minustakin olisi ollut mukavaa lähteä lukion jälkeen reppureissaamaan Aasiaan tai Australiaan, mutta sen sijaan opiskelin ja valmistuin. Nyt teen töitä. Olisi mukavaa myös syödä mitä huvittaa, mutta se ei ole terveydelle hyväksi. Yritän siis syödä niin terveellisesti kuin pystyn ja urheilla. Etsin kauan keinoa laihtua ja en lakannut yrittämästä. En voi koskaan enää lakata yrittämästä pitää itsestäni huolta. Olisi helppoa jättää kasvot hoitamatta ja hampaat pesemättä. Mutta se ei olisi hyväksi minulle.

Vierailija
105/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan olet, me kaikki ollaan tässä vain max. muutama sata kuukautta enää ja sen jälkeen on ikuinen pimeys. Mikään täällä ei merkkaa loppupeleissä mitään.

Oletko varma? Mietipä uudestaan.

Vierailija
106/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsuudenperheestä periaatteessa ihan hyvät ainekset elämään. Vanhemmat kannustivat ja tukivat, olin koulussa aika hyvä oppilas. Mutta olin todella ujo ja arka, jäin heti ulkopuoliseksi. Jouduin jossain määrin koulukiusatuksi ja todella herkkänä ihmisenä imin kaiken ivaamisen itseeni kuin sieni. Koko aikuisikäni olen kärsinyt mielenterveysongelmista, enkä ole kunnolla päässyt käsiksi työelämään. Olen kyllä yrittänyt tehdä elämästäni parempaa kaikin tavoin, mutta vaikeaa se on, koska itsetunto on aivan nollassa. Eli elämässä menestyminen tai menestymättömyys voi olla kiinni niin monesta asiasta. Monesti olen miettinyt, että miksi minulla on näin vaikeaa, koska joku muu samassa tilanteessa oleva olisi vain sisukkaasti ajatellut, että kyllä minä täältä ponnistan. Olen varmaankin antanut liian ison painoarvon kiusaajien sanomisille, eli ehkä vähän pienempi herkkyyden määrä olisi pelastanut minut. Kuka tietää.

Vierailija
107/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen. He ovat työtä tehneet asian eteen, saaneet ehkä paremmat lähtökohdat jne. Teen sellaista työtä missä kohtaan ihmiset silloin, kun heille tulee elämässään ongelmia tai joku kriisi. Tästä syystä tiedän, ettei kenenkään elämä ole surua, huolta ja ongelmia vailla. En ole nähnyt 50 -vuotisen elämäni aikana yhtään ihmistä tai elämää, joka saisi haluamaan vaihtaa paikkoja kyseisen ihmisen kanssa.

Vierailija
108/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomio! Kyse on myös onnesta. Jos ei ole vastoinkäymisiä elämässä, on helppo saavuttaa välitavoitteet ja päämäärä. Osa "huonompiosaisista, joiden elämän me menestyjät kustannamme" ovat oikeasti fiksuja ihmisiä, joille elämä on näyttänyt ikävät puolensa pitkin matkaa. Sairauksia, läheisten kuolemia ei voi oikein estääkään.

Nöyryys on se mikä erottaa onnistujista ne todelliset menestyjät. Ymmärrys siitä, että oman ahkeruuden lisäksi kyse tähtien oikeista asennoista. Hämmästyttävän moni lankeaa oman ylivertaisuutensa harhaan.

Olen päässyt elämässä pitkälle, mutta vieläkin pidemmälle olisin päässyt, jos en vuosia olisi auttanut rakasta sisarustani ja hänen lapsiaan. Tähän meni kaikki vapaa-aika, voimat ja rahat. Valinta oli minun enkä sitä kadu. Harva tietää minun toimineen näin enkä siitä ole puhunut kuin lähimmille ihmisilleni.

Aina ei ole kyse ahkeruudesta tai onnesta. Valinnoillakin on merkitystä. Mielestäni tein oikean valinnan. Rakkailla ihmisillä asiat ovat nyt hyvin.

Vierailija
109/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella vanhemmat on jeesannut paljon. Auttanut taloudellisesti opiskeluissa, ostanut ehkä asunnon tai auton jne jne. Itselläni jo 20€ lainaaminen omalta vanhemmaltani ruokarahaksi sai vanhemman marttyyriksi ja syyttelyitä päälle opiskeluaikana. Kyllä silläkin on jotenkin merkitystä miten perhe on tuonut turvaa; niin henkistä kuin taloudellista ja sellaiselta pohjalta on turvallisempi ponnistaa kuin sellaisen joita vanhemmat syyllistää ja jotenkin suhtautuvat tiettyihin asioihin hyvin negatiivisesti.

Joillakin on itsestään selvää että lapsia tuetaan, autetaan ja kehutaan jne. Itselläni olen vaan saanut jotenkin syyllistämistä osakseni.

Lähipiirissä on henkilöitä joita vanhemmat auttoivat opiskeluaikojen ylitse taloudellisesti. Koska heidän ei tarvinnut taloudesta stressata niin saivat hyvät eväät tulevaisuuteen ja olivat jotenkin kovin itsevarmoja ja kunnianhimoisia. Raha tuo kuitenkin jotakin turvaa vaikkei se välttämättä onnea tuo.

Vierailija
110/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on sanomattakin selvää ettei kaikki vaan pysty kaikkeen, ihmiset on niin erilaisia. Se mikä sujuu toiselta tuosta vaan ei onnistu toiselta vaikka miten yrittäisi. Itse ajattelen tämän kai aika mustavalkoisesti. On ne jotka onnistuvat kaikessa mihin ryhtyvät ja sitten on ne epäonniset jotka eivät vain onnistu vaikka miten hampaat irvessä yrittävät. Sitten on vielä ne jotka eivät edes yritä.

Vierailija
111/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minulta mitenkään pois. Jokaisella on oma, sopivanlaisensa elämä.

Vierailija
112/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsuuden lähtökohdilla on merkitystä mihin asti tulee etenemään. Mun lapsuudenperhe oli suhteellisen köyhä, joka mielestäni vaikutti siihen etten noussut aivan eliittiin. Olin taviskoulussa yleensä se paras, menin yliopistoon, pääsin kohtuu hyviin hommiin, mutta suhteet/kunnianhimo ei riittänyt etenemään uralla. Olen kyllä erittäin tyytyväinen elämääni.

Omissa lapsissani huomaan eron omaan lapsuuteeni. He periaatteessa saavat kaiken mahdollisen henkisen/kultuurillisen/taloudellisen tuen ja kun älykkyys ja sosiaaliset taidot ovat erinomaiset, niin polku huipulle on selkeästi näkyvissä. Opiskelu ns eliittikoulussa on luonut aivan uusia verkostoja, joista itse en saman ikäisenä tiennyt mitään. Jo nyt he suunnittelevat opiskeluja ulkomaisissa huippuyliopistoissa ja tavoitteena heillä on päästä töihin maailman parhaimpiin yhtiöihin. Unelmia, joita en osannutedes unelmoida.

Olet siis kasvattanut pikku kermaperseet. 

Vierailija
113/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menestynyt työelämässä, mutta en ole ikinä halunnut puolisoa tai perhettä. Minulla on fwb-suhde, joka riittää aivan hyvin. En kadehdi ketään.

Vierailija
114/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen menestys on sitä, että ei tarvitse vastata puhelimeen jos ei huvita. Voi vetäytyä Välimerelle syksyksi, eikä yksikään sähköposti tai työpuhelu häiritse. Menestys on sitä, että voi loikoilla aamulla sängyssä kymmeneen ja saunoa puoleen yöhön ja rytmittää päivän omien ehtojensa mukaan. Kallispalkkainen orja on orja, vaikka olisi Audi, Rolex ja 500m2 tontilla oleva ruotsalainen valmistalo.

Toisin sanottuna pitkäaikasityötön on "menesynyt" ehkä tuota välimeren reissua lukuunottamatta.

Vierailija
115/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menestynyt työelämässä, mutta en ole ikinä halunnut puolisoa tai perhettä. Minulla on fwb-suhde, joka riittää aivan hyvin. En kadehdi ketään.

Huorahan sinä olet. Naisen kuuluu sanoa ehdoton ei fwb ja yhden yön jutuille.

Vierailija
116/122 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muut ole kateellisia tuollaisille menestyjille? Vai oletteko itse niitä?

En ole kateellinen. Jos ei sairauksia oteta huomioon, niin kaikilla on mahdollisuudet tehdä nuo listaamasi asiat. Toiset vain ovat välkympiä ja kovempia tekemään töitä ja kunnianhimoisesti haluavat sinne määränpäähänsä. Toiset vain keksii tekosyitä ja viettää aikansa esimerkiksi tällä palstalla.

Ei mene ihan noin. Mulla on esim. se kuuluisa maisterintutkinto, jota pidetään osoituksena "välkkyydestä". Kovasti olen myös tehnyt töitä, aina kun niitä olen saanut.  Silti surkea itsetunto, aiemmin läheisriippuvuus ja nykyisin estynyt persoonallisuus ovat tehneet sen, etten ole päässyt koskaan mihinkään varsinaiseen uraan kiinni. Pelkkää räpiköintia. Sama ihmissuhderintamalla. Viiskymppisenä olen toimeentulotuen varassa.

Vierailija
117/122 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä kateudesta tai tahtosinko olla menestyjä. Lähinnä tahtoisin vain normaalin elämän, ilman kaikenlaisia traumoja lapsuudesta ja nuoruudesta tai muita pahoja asioita joita on minulle sattunut. Mutta kun elämäni ei ole ollut normaalia koskaan, niin ei voi mtn. Ikävää kun ei ole oikein hyviä muistoja joita jakaa kenenkään kanssa, mun elämä ollut tosi traumaattista vain.

Vierailija
118/122 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena ysin/jopa kympin oppilas, moniongelmaisesta perheestäni ja koulukiusaamisesta huolimatta. Palkinnoksi kaikesta ahkeruudestani ja yrittämisestä sain jo lapsena raskaan, somaattisen sairauden ja aikuisena päälle pitkäaikaistyöttömyyttä ja vakavia mt-ongelmia. Ikinä en ehtinyt elää, esim. ura, parisuhde,lapsi(a) jne.,ja nyt on myöhäistä, vaikka melko nuori yhä olenkin..kuulunhan jo yhdellä ongelmakohdallani ihmisten paaria-luokkaan tämänkin palstan mukaan ja näkyy kyllä reaalielämässäkin ihmisten asenteissa varsin hyvin mitn ei-toivottu ihminen onkaan ja täysi nolla. Siitä sitten menestymään vaan ja asenteesta vain kiinni, juu..

Vierailija
119/122 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, kateellisia sellaisia. Lähipiirissä on yksi sukulaisperhe ja nyt he ovat pistäneet välit poikki, kun mies on niin sairaan kateellinen. Tämän elämän rauha ja rakkaus on omasta asenteesta paljonkin kiinni. Miksi pilata elämä kateudella. Onni on tässä, en ikinä ole ollut kateellinen. Ei tarvitse olla.❤️

Vierailija
120/122 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muut ole kateellisia tuollaisille menestyjille? Vai oletteko itse niitä?

En ole kateellinen. Jos ei sairauksia oteta huomioon, niin kaikilla on mahdollisuudet tehdä nuo listaamasi asiat. Toiset vain ovat välkympiä ja kovempia tekemään töitä ja kunnianhimoisesti haluavat sinne määränpäähänsä. Toiset vain keksii tekosyitä ja viettää aikansa esimerkiksi tällä palstalla.

Millainen ihminen siellä ruudun takana mölisee? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan