Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te tekisitte tilanteessani?

Vierailija
07.03.2021 |

Olen ollut muutaman vuoden riitaisassa parisuhteessa. Suhde on minulle ensimmäinen. Ongelmat johtuvat pääosin vain minusta ja huonosta itsetunnostani.

Mieheni on ainoa ihmissuhteeni ellei lasketa lapsuudenperheitämme.

Olen todella väsynyt tilanteeseen ja suhteemme ongelmien ajattelu saa minut voimaan pahoin. Mies ei halua erota ja minä en uskalla. Mies on kaikesta huolimatta paras ystäväni ja meillä on välillä oikein mukavaa yhdessä.

Olen erittäin yksinäinen ja epätoinen.

Miten voisin lähteä parantamaan elämääni/mahdollisesti pelastaa parisuhteemme?

Tähän mennessä olen aloittanut terapian, olen jatkanut opintojani pitkän tauon jälkeen ja valmistun pian. Koulussa olen turvavälien rajoissa yrittänyt olla sosiaalinen ja puhua muille. Ajoittain lamaannuttava epätoivo valtaa mieleni, mutta en ole vielä täysin luovuttanut. Tuntuu että olen pahinta saastaa mitä tämä maa kantaa.

Kommentit (487)

Vierailija
301/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten menee?

Vierailija
302/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnossa, todella sekaisin vain. Jutellaan lisää huomenna jos pystyn.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet kunnossa. Kiitos kun vastasit. Hyvää yötä. Huomiseen.

Vierailija
304/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla, että olet kunnossa. Paljon haleja ja rauhaa sekavien ajatusten ja tunteiden keskelle <3 Pääasia, että olet turvassa.

Vierailija
305/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, kiitos vastauksesta. Jaksamisia!

Vierailija
306/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä ap.

Jos haluat huomenna puhua niin täällä ollaan.

Jos sinulla on yhteys terapiaan niin käytä sitäkin. Tai soita naistenlinjalle tms.

Pidä itsestäsi huolta.

Vierailija
307/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Lepää hyvin, asioita ehtii käsittelemään myöhemminkin. Olet rohkea, kun otit eron puheeksi. Suosittelisin pitämään taukoa yhteydenpidosta mieheen, miettimään asioita rauhassa ja keskustelemaan asioista terapiassa ja muiden ihmisten kanssa. Koita myös löytää stressiä helpottavia keinoja mm. ulkoilu, hyvät sarjat/elokuvat, harrastukset - jotakin millä saa ajatusmyllyn hetkeksi pysähtymään. 

En tiedä oletko läheisriippuvainen, mutta riippuvaisella käynnistyy usein eron yhteydessä eroahdistus. Silloin korostuu suhteen hyvät puolet, huonot mitätöityvät ja vieroitusoireet saattavat muistuttaa päihderiippuvaisen tuskaa päihteestä. Kyse on usein lapsuudenaikaisten kiintymyssuhdeongelmien aktivoitumisesta, jolla ei ole mitään tekemistä kyseisen parisuhteen kanssa - eikä realiteettien kanssa.  Tiedostaminen auttaa, samoin aika purkaa riippuvuussuhteen. Olisi hyvä kun pystyisit tunnistamaan vihaa, kiukkua niitä tekoja kohtaan, joita mies on tehnyt sinua kohtaan. Suhde on ollut ristiriitainen eikä ole hyvistä puolista huolimatta psyykellesi turvallinen. Asian syvällinen hyväksyminen auttaa eteenpäin. Sinulla on kaikki eväät saada vielä mielekäs, itsesi näköinen elämä.

Tiedän kokemuksesta, että eroaminen on vaikeaa. Omalla kohdalla (kirjoitin jo aiemmin) palasin monta kertaa, mutta viimeisellä kerralla se ei ollutkaan enää vaikeaa. Tunsin vain valtavaa helpotusta kaikesta siitä, mitä minun ei enää tarvitse pelätä eikä olla. Se harmittaa eniten, että en hakenut ammattiapua enkä puhunut kenellekään, mitä suhteen kulissien takana tapahtui. Olisin todennäköisesti päässyt eroon paljon aiemmin. Nykyään en salaa enää mitään.  Toivoisin sinulle, että löydät oman tiesi ulos. Mutta jos jäät jumittamaan, älä häpeä vaan jatka yrittämistä. 

Vierailija
308/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, laitoin aiemmin viestin jossa konkreettiset ohjeet toimimiseen. Toivon että olet päässyt omaan kotiisi ja pystyt huomenna puhumaan terapeuttisi kanssa tilanteestasi.

Itse otan tällaiset avaukset tosissani, sillä tiedän että joskus anonyymi nettipalsta on matalin kynnys ongelmien purkamiseen. Muista kuitenkin, ettei sinulla ole mitään velvollisuutta raportoida tänne tilannettasi tai taustojasi yhtään enempää. Voi olla jopa parempi, että parin päivän sisään annat tämän ketjun hautautua niiden kymmenien ellei satojen tuhansien avausten hautausmaalle ja puhut tilanteestasi ammattilaisten kanssa. Lisäksi sinulla on rakastavat vanhemmat.

Tukea manipulatiivisesta suhteesta irrottautumiseen on saatavilla esimerkiksi tuolta Naisten linjalta, josta osaavat myös vinkata turvallisiin, suljettuihin vertaistukiryhmiin. Suosittelen voimakkaasti ottamaan sinne yhteyden, osaavat myös avustaa tarvittaessa kiristys-, uhkailu ja oikeustoimiasioiden kanssa.

Voimia ja uskoa parempaan huomiseen! 💫

Vierailija
309/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä selviät, pystyt ja osaat! Hyvää yötä! <3

Vierailija
310/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuestanne. Luen kaikki viestinne, vaikka en nyt kykene vastaamaan. Ainoa asia mitä kadun on se, etten aiemmin uskaltanut kysyä keneltäkään suoraan neuvoa. Olette ihania ihmisiä. Hyvää yötä kaikille.

Jos minusta ei kuulu hetkeen huomenna, niin olen kyllä kunnossa. Yritän kasata itseäni, etten kirjoittaisi mitään höpöhöpöä tänne isojen tunteiden vallassa. Lupaan etten katoa ketjusta ilmoittamatta ensin, jos tulee olo ettei enää tarvitse jatkaa keskustelemista.

Toivottavasti tämä ketju ei täysin katoa ja joku muukin nuori nainen, jonka suhteessa tapahtuu samoja asioita, mutta ei kehtaa kertoa kenellekään, saisi tietää että vika ei ole hänessä.

Ap

Vierailija
311/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa Ap, että olet turvassa.

Kuten toinen tuolla sanoikin, niin et ole mitenkään velvollinen raportoimaan meille. Mutta jos haluat kirjoittaa joku päivä, niin täällä ollaan.

Hyvää yötä. Hae apua terapiasta ole hyvä itsellesi. Ansaitset kaikkea hyvää!

Vierailija
312/487 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oot ihana ihminen. Toivon sinulle kaikkea hyvää ❤️

Vierailija
313/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on vähän liikaa aukkoja ollakseen tositarina:

- ap opiskelee isommassa kaupungissa arjet ja viettää viikonloput miehen luona: kuitenkin on ollut arki-iltapäivänä miehen luona, käynyt keskellä päivää laavulla paistelemassa makkaraa jne

- ap on kertonut erotoiveestaan miehelleen tiistai-iltapäivänä klo 14, vaikka mies on työssäkäyvä

- ap on kertonut kärsivänsä tunne-elämän säätelystä, mutta on silti kykeneväinen kesken huoneistossa käynnissä olevaa erokeskustelua kirjoittamaan palstalle jäsenneltyä tekstiä

- ap on muutamassa vuorokaudessa voimaantunut käsittämään, että parisuhteen ongelma ei olekaan hänen huonommuutensa, vaikka lähtöasetelma on ollut se, että ap pitää itseään syvästi viallisena

- avaus on kirjoitettu ja nostettu kruunupaikalle sopivasti naistenpäivän hujakoilla

Vierailija
314/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukkoja tai ei, erittäin tärkeää ja hyvää keskustelua käyty tässä ketjussa.

Vierailija
315/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukkoteoreetikolle:

-Useassa isossa kaupungissa on nyt sulku joka vaikuttaa mm kouluihin

-Töitä on muitakin kuin kahdeksasta neljään ma-pe, on myös talviloma-aika

-Tunne-elämän häiriöt eivät estä järjen juoksua, ap:n teksteistä on käynyt ilmi että on todella analyyttinen ja järkeilee kaiken mutta on ollut haasteita ymmärtää ihmisten välisiä rajoja, mikä on asiatonta käytöstä mieheltä, irroittautua emotionaalisesti vahingollisesta suhteesta ja niin edelleen. Näitä ongelmia voi olla vaikka olisi Aleksis Kivi ja älykkyysosamäärä olisi 140

-Yleensä oman tilanteen ymmärtämistä edeltää se, että oma alitajunta ja hälytyskellot soi jopa vuosia ennen kuin tulee joku asia joka saa tilanteen kulminoitumaan ja tuuppaa muutoksen käyntiin. Ap on käynyt terapiassa jo jonkin aikaa joten ymmärrys ei ole tullut parissa päivässä. Myös uskallettuaan puhua omasta tilanteestaan hän on vasta saanut useita näkökulmia tilanteeseensa samoja asioita läpikäyneiltä ihmisiltä. Kun on fiksu niin ei siihen kauaa vaadita että silmät rävähtää sepposen selälleen kun kokonaisuus hahmottuu

-Ap tuskin voi vaikuttaa keskustelun nostoon muulla kuin sillä että on tunnollisesti pitänyt ketjun elossa

Vierailija
316/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan taas. Ei varmaan pitäisi ottaa itseensä ja vastata, mutta vastaan silti.

Minulla on hiihtoloma tällä hetkellä. Koulua minulla on iltaisin ma-to, mutta en aina saa lähdettyä sinne.

Miehellä on vuorotyö. Tänään hänellä alkoi neljän päivän vapaat.

Keskustelumme ei ollut millään tapaa riitaisa. Myös mies teki välillä omia asioitaan. Tilanteessa minulla oli myös hyvin epätodellinen olo.

En ole aivan niin oppikirjamaisesti eronnut, en

ole useampaan tuntiin kirjoittanut sen vuoksi.

Jos ihmiset toimisivat vain järjellä ja tiedolla, niin ei meillä täällä maailmassa olisi mitään ongelmia.

Moni meistä tietää esimerkiksi kuinka syödä terveellisesti, mutta erinäisistä syistä se ei aina onnistu, ei vaikka miten tietäisi ja muut neuvoisivat.

Ongelmani on todellinen minulle ja minua hävettää ja surettaa, että kirjoitat noin.

Ap

Vierailija
317/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään menossa terapiaan. Itkin eilen niin paljon, että tällä hetkellä ei oikeastaan tunnu yhtään millään.

Ajattelin aamulla viime keväänä aloittamaani terapiaa. Nyt muistan, että jo silloin ero oli joitain kertoja aiheena. En tosin uskaltanut kertoa seksiongelmista ollenkaan, mutta mustasukkaisuus oli paljon pinnalla tuolloin.

En enää muista mistä terapeuttini oli niin huolissaan, mutta hän ehdotti turvakotiin lähtemistä ja erosuunnitelman tekoa. Pidin sitä silloin ylireagointina, eihän meillä mitään niin pahaa suhteessa ollut.

Myös ollessani osastohoidossa muutaman viikon, oltiin tilanteestani huolissaan. Omahoitajani tarjoutui juttelemaan mieheni kanssa, mutta kieltäydyin. Mielestäni muut vain käänsivät sanomani pahemmaksi kuin se oli tai käsittivät täysin väärin.

Järjessäni ei luultavasti ole mitään sen suurempaa vikaa. (vaikka usein pohdin tätä mahdollisuutta sen vuoksi että elämäni on tässä jamassa ja huonojen päätösten ketju on pysynyt melko jatkuvana, ellei edellisen vuoden pientä kehityssuuntaa lasketa)

Häpeän itsessäni päätösten teon vaikeutta ja sitä että en kestä epävarmuutta kovin hyvin. Tuntuu että viihdyn mieluummin huonossa, mutta tutussa (turvallisessa?) tilanteessa, kuin hyppäisin tuntemattomaan ja ehkä parantaisin tilannettani (tai pahentaisin)

Tiedän että en ole ainoa, mutta varsinkin tänään tuntuu sille.

Ap

Vierailija
318/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ota nyt tilanne oikeasti keskusteluun terapeutin kanssa. Tsemppiä🌸

Vierailija
319/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kuin omasta elämästäni. Parikymppisenä seurustelin miehen kanssa, jolla juuri samankaltaisia addiktioita ja ongelmia kuin ap:lla. Mies sai minut tuntemaan itseni vialliseksi ja epäseksikkääksi ja oli samalla todella mustasukkainen ja omistushaluinen.

20 vuotta yhteistä elämää, lapsikin siinä tuli tehtyä, kunnes vihdoin uskalsin kertoa tilanteestani täysin ulkopuoliselle. Hänen avullaan pääsin pois ja ymmärrän jälkeen päin, että kyseessä oli narsistisen miehen henkinen väkivalta.

Annan ainoastaan tämän neuvon ap:

Puhu ulkopuolisille ja usko heidän neuvojaan. Elämä ei lopu eroon vaan uusi valoisa tulevaisuus voi alkaa.

Ole rohkea ja usko siihen, että elämä kantaa.

Kaikkea hyvää❤️

Vierailija
320/487 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen syvällä äänellä neuvon sua erossa:

Sano selkeästi miehelle, että sinä eroat nyt hänestä.

Älä ala neuvotella, koska kyseessä on manipulointiyritys.

Voit sanoa että olet päätöksesi tehnyt, olet pahoillasi ja toivot hänelle kaikkea hyvää.

Voit sanoa että nyt et pysty keskustella asiasta, voitte ehkä jutella joskus myöhemmin kun osaat selittää paremmin.

Pakkaa tavarasi vaikka mies kieltäisi.

(Jos koet väkivallan uhkaa, älä jää pakkaamaan tavaroita vaan lähde johonkin turvalliseen paikkaan.)

Lähde pois hänen luotaan.

Älä mene takaisin.

Älä ala neuvotella tai selitellä puhelimessa vaan sano että voit ehkä joskus myöhemmin keskustella.

Juttele jollekin asiasta; äidille, isälle, kenelle vaan. Varaa pikapikaa aika terapeutilta.

Vaikka mielessä myllertää pelko ja epäilys, pysy vahvana. Olet arvokas ja ansaitset parempaa.