Sinä lapseton oletko ajattellut omaisuuttasi kuolemasi jälkeen
Itse olen tehnyt testamentin siskon lapsille.
Kommentit (157)
Olen miettinyt ja testamentti olisi tehtävä. En vaan saa varattua aikaa lakimiehelle. Kai se on pian tehtävä. Tuskin pelkkä itse raapusteltu paperinpala kelpaa?
Olen ajatellut erittäin tarkkaan. Pidän hyvin tarkan huolen siitä, että minulta ei jää jälkeen lantin latia. Mieluummin velkaa.
Olisi ajankohtaista jos vaikka koronaan kupsahtaa. Kai sen testamentin saisi puhelinajalla lakimiehen kanssa tehtyä? En tiedä siis. Testamentin tehneet - miten olette käytännössä toimineet?
Lapsettomien avioparien muuten kannattaa huolehtia testamenttiasiat kuntoon jo molempien eläessä, mikäli heille ei ole yhdentekevää, mitä omaisuudelle tapahtuu molempien kuoltua. Leski ei nimittäin voi tehdä testamenttia kuolleen puolison omaisuudesta.
https://omaaikalehti.fi/nain-jaetaan-lapsettoman-perinto/
https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-lapseton-pariskunta
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitan testamentillani Perussuomalaisille.
Täältä pesee myös!
T. Kylli Eirasta
Testamentti kannattaa tietenkin tehdä, jos haluaa asioiden menevän jotenkin muuten kuin mitä laki siitä perintökaaresta sanoo. Jos ei halua esim. sisaruksille menevän.
Netissä on ohjeita testamentin kirjoittamiseen. Valmis paperi kannattaa antaa juristin tarkistettavaksi.
Olen tehnyt testamentin mieheni hyväksi, mutta hänen jälkeensä minulta peritty omaisuus siirtyy sisaruksilleni tai heidän lapsilleen. Näin vältetään perintökaaren mukainen kierto vanhempieni kautta, mikäli kuolen ennen heitä, kuten myös se, että sisarusteni lapset joutuisivat tulevaisuudessa riitelemään perintömökistä mieheni lastenlasten kanssa.
Yritän tuhlata kaiken asumalla jossain lämpimässä yli varojeni ja sitten kun kunto heikentyy tulen persaukisena takaisin Suomeen elätettäväksi. Siihenhän tämä yhteiskunta on suunniteltu. Omaisuutta on kohtuullisesti kertynyt, joten ei ole ihan helppoa saada hommaa osumaan kohdilleen, joten joku varatestamentti pitää kai tehdä.
Olen tehnyt testamentin lakimiehen kanssa Ei maksanut paljon, mutta nyt menee sinne miten pitääkin. Ja yksi asia valitettavasti oli, ettei sisareni peri minua.
Eipä tarvi miettiä moista, kun ei ole mitään perittävää. Kaikki on mennyt sairastamiseen. Ei ole miestä eikä lapsia eikä mitään muutakaan. Arkkurahan olen yrittänyt säästää.
Näin lapsettomana pitää ihan oikesti miettiä kuka sinut lopulta perii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisaruksille menee kaikki.
Sisarusten lapsille menee mun. Perintöveroja ajattelin, kun näin päätin.
Muuten, miten olisitte ratkaisseet, jos toisella sisaruksella on yksi lapsi ja toisella kaksi, antaisitteko kaikille 1/3 vai kummallekin sukuhaaralle saman verran, eli 1/2 + 1/4 + 1/4? Ja miksi?
Jokaiselle saman verran. Yksilöitähän he ovat. Jos haluaa jättää saman verran jokaiselle sukuhaaralle, silloin perintö jätetään omille sisaruksille.
Onhan siinä se verojutut vielä. Jospa haluaa antaa molemmille sukuhaaroille yhtä paljon, mutta säästää yhden sukupolven verot.
Ei siltikään reilua. Sama, kuin vanhempi antaisi yksin syntyneelle lapselle oman viikkorahan ja kaksosille yhteisen.
Joten sisaruksille pitäisi antaa sen mukaan, miten monta lasta heillä on. Muutenhan sisarusten lapset jäävät eriarvoiseen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sisaren lapsille on testamentti, mutta ajatuksena kutkuttaa että jos tekisin kuitenkin testamentin ainakin osasta omaisuutta nuoruuden rakkauteni tyttärelle, jota en ole kyllä koskaan tavannut. Isänsäkin on kuollut eikä tytär ehkä ole edes tietoinen suhteestamme ennen hänen syntymäänsä. Omaisuutta olisi vähän vajaa kaksi miljoonaa.
Jos teet tuon niin jätäthän myös jonkinlaisen kirjeen jossa kerrot tarinasi, muuten tuo tyttö viettää lopun ikäänsä miettien mitä kaikkea häneltä oikein on salattu eikä enää ole jäljellä ketään jolta kysyä. Tuskin ainakaan uskoisi että suhteenne on loppunut ennen hänen syntymäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitan testamentillani Perussuomalaisille.
Nyt on jännää. Stigan lätkäpelin ja Jallun, Kallen ja Raton vuosikerran?
Ei ollenkaan huonoja lahjoja. Lätkä ja seksi aina kiinnostaa normaaleja.
Niinpä.
Ja persuja niiden sijaan Stiga, Jallu, Kalle ja Ratto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten, miten olisitte ratkaisseet, jos toisella sisaruksella on yksi lapsi ja toisella kaksi, antaisitteko kaikille 1/3 vai kummallekin sukuhaaralle saman verran, eli 1/2 + 1/4 + 1/4? Ja miksi?
Jokaiselle saman verran. Yksilöitähän he ovat. Jos haluaa jättää saman verran jokaiselle sukuhaaralle, silloin perintö jätetään omille sisaruksille.
Onhan siinä se verojutut vielä. Jospa haluaa antaa molemmille sukuhaaroille yhtä paljon, mutta säästää yhden sukupolven verot.
Ei siltikään reilua. Sama, kuin vanhempi antaisi yksin syntyneelle lapselle oman viikkorahan ja kaksosille yhteisen.
Joten sisaruksille pitäisi antaa sen mukaan, miten monta lasta heillä on. Muutenhan sisarusten lapset jäävät eriarvoiseen asemaan.
Mulle ainakin sisarusten lapset ovat kaikki samanarvoisessa asemassa ja siirrän heille ihan saman summan kuukausitain.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvi miettiä moista, kun ei ole mitään perittävää. Kaikki on mennyt sairastamiseen. Ei ole miestä eikä lapsia eikä mitään muutakaan. Arkkurahan olen yrittänyt säästää.
Voi kultaseni. Käytä sekin raha itseesi, ei sinua hautaamatta jätetä. Voimia
Oon ajatellu puolet rahoista menee mun velien tyttärelle ja toisen puolen lahjotan johonkin eläinkotiin yms.
Ajoin myydä auton ennen kun kuolen jos en ehdi niin sitten velien tytär saa sen.
en omista kämpää vaan asun vuokralla niin, ei oo sitä ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä reiluimmalta kuulostaisi sama 1/3 jokaiselle. Mutta miten toimisitte jos toisella sisaruksella on myös yksi tytärpuoli, joka on tullut sukuun vasta 16-vuotiaana? Häneen ei ole päässyt syntymään samanlaista tunnesidettä kun muihin lapsiin, jotka on tuntenut vauvasta asti, mutta tuntuisi jotenkin karulta jättää hänet ulkopuolellekaan.
Minulla ei tuollaista tilannetta ole, mutta ehkä joku pienempi summa olisi ok, jos hän olisi aidosti osa perhettä, tai sitten ei mitään.
Riippuu testamentintekijän tunnesiteestä häneen. Tähän ei ole yhtä oikeaa ratkaisua.
Sisaren lapsille on testamentti, mutta ajatuksena kutkuttaa että jos tekisin kuitenkin testamentin ainakin osasta omaisuutta nuoruuden rakkauteni tyttärelle, jota en ole kyllä koskaan tavannut. Isänsäkin on kuollut eikä tytär ehkä ole edes tietoinen suhteestamme ennen hänen syntymäänsä. Omaisuutta olisi vähän vajaa kaksi miljoonaa.