Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä lapseton oletko ajattellut omaisuuttasi kuolemasi jälkeen

Vierailija
06.03.2021 |

Itse olen tehnyt testamentin siskon lapsille.

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaren lapsille on testamentti, mutta ajatuksena kutkuttaa että jos tekisin kuitenkin testamentin ainakin osasta omaisuutta nuoruuden rakkauteni tyttärelle, jota en ole kyllä koskaan tavannut. Isänsäkin on kuollut eikä tytär ehkä ole edes tietoinen suhteestamme ennen hänen syntymäänsä. Omaisuutta olisi vähän vajaa kaksi miljoonaa.

Vierailija
82/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ja testamentti olisi tehtävä. En vaan saa varattua aikaa lakimiehelle. Kai se on pian tehtävä. Tuskin pelkkä itse raapusteltu paperinpala kelpaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut erittäin tarkkaan. Pidän hyvin tarkan huolen siitä, että minulta ei jää jälkeen lantin latia. Mieluummin velkaa.

Vierailija
84/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ajankohtaista jos vaikka koronaan kupsahtaa. Kai sen testamentin saisi puhelinajalla lakimiehen kanssa tehtyä? En tiedä siis. Testamentin tehneet - miten olette käytännössä toimineet?

Vierailija
85/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomien avioparien muuten kannattaa huolehtia testamenttiasiat kuntoon jo molempien eläessä, mikäli heille ei ole yhdentekevää, mitä omaisuudelle tapahtuu molempien kuoltua. Leski ei nimittäin voi tehdä testamenttia kuolleen puolison omaisuudesta.

https://omaaikalehti.fi/nain-jaetaan-lapsettoman-perinto/

https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-lapseton-pariskunta

Vierailija
86/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitan testamentillani Perussuomalaisille.

Täältä pesee myös!

T. Kylli Eirasta

Vierailija
87/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti kannattaa tietenkin tehdä, jos haluaa asioiden menevän jotenkin muuten kuin mitä laki siitä perintökaaresta sanoo. Jos ei halua esim. sisaruksille menevän.

Vierailija
88/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on ohjeita testamentin kirjoittamiseen. Valmis paperi kannattaa antaa juristin tarkistettavaksi.

Vierailija
89/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt testamentin mieheni hyväksi, mutta hänen jälkeensä minulta peritty omaisuus siirtyy sisaruksilleni tai heidän lapsilleen. Näin vältetään perintökaaren mukainen kierto vanhempieni kautta, mikäli kuolen ennen heitä, kuten myös se, että sisarusteni lapset joutuisivat tulevaisuudessa riitelemään perintömökistä mieheni lastenlasten kanssa.

Vierailija
90/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tuhlata kaiken asumalla jossain lämpimässä yli varojeni ja sitten kun kunto heikentyy tulen persaukisena takaisin Suomeen elätettäväksi. Siihenhän tämä yhteiskunta on suunniteltu. Omaisuutta on kohtuullisesti kertynyt, joten ei ole ihan helppoa saada hommaa osumaan kohdilleen, joten joku varatestamentti pitää kai tehdä.

Vierailija
91/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt testamentin lakimiehen kanssa Ei maksanut paljon, mutta nyt menee sinne miten pitääkin. Ja yksi asia valitettavasti oli, ettei sisareni peri minua. 

Vierailija
92/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvi miettiä moista, kun ei ole mitään perittävää. Kaikki on mennyt sairastamiseen. Ei ole miestä eikä lapsia eikä mitään muutakaan. Arkkurahan olen yrittänyt säästää. 

Vierailija
93/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsettomana pitää ihan oikesti miettiä kuka sinut lopulta perii. 

Vierailija
94/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisaruksille menee kaikki.

Sisarusten lapsille menee mun. Perintöveroja ajattelin, kun näin päätin.

Muuten, miten olisitte ratkaisseet, jos toisella sisaruksella on yksi lapsi ja toisella kaksi, antaisitteko kaikille 1/3 vai kummallekin sukuhaaralle saman verran, eli 1/2 + 1/4 + 1/4? Ja miksi?

Jokaiselle saman verran. Yksilöitähän he ovat. Jos haluaa jättää saman verran jokaiselle sukuhaaralle, silloin perintö jätetään omille sisaruksille.

Onhan siinä se verojutut vielä. Jospa haluaa antaa molemmille sukuhaaroille yhtä paljon, mutta säästää yhden sukupolven verot.

Ei siltikään reilua. Sama, kuin vanhempi antaisi yksin syntyneelle lapselle oman viikkorahan ja kaksosille yhteisen.

Joten sisaruksille pitäisi antaa sen mukaan, miten monta lasta heillä on. Muutenhan sisarusten lapset jäävät eriarvoiseen asemaan.

Vierailija
95/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisaren lapsille on testamentti, mutta ajatuksena kutkuttaa että jos tekisin kuitenkin testamentin ainakin osasta omaisuutta nuoruuden rakkauteni tyttärelle, jota en ole kyllä koskaan tavannut. Isänsäkin on kuollut eikä tytär ehkä ole edes tietoinen suhteestamme ennen hänen syntymäänsä. Omaisuutta olisi vähän vajaa kaksi miljoonaa.

Jos teet tuon niin jätäthän myös jonkinlaisen kirjeen jossa kerrot tarinasi, muuten tuo tyttö viettää lopun ikäänsä miettien mitä kaikkea häneltä oikein on salattu eikä enää ole jäljellä ketään jolta kysyä. Tuskin ainakaan uskoisi että suhteenne on loppunut ennen hänen syntymäänsä.

Vierailija
96/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitan testamentillani Perussuomalaisille.

Nyt on jännää. Stigan lätkäpelin ja Jallun, Kallen ja Raton vuosikerran?

Ei ollenkaan huonoja lahjoja. Lätkä ja seksi aina kiinnostaa normaaleja.

Niinpä.

Ja persuja niiden sijaan Stiga, Jallu, Kalle ja Ratto.

Vierailija
97/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten, miten olisitte ratkaisseet, jos toisella sisaruksella on yksi lapsi ja toisella kaksi, antaisitteko kaikille 1/3 vai kummallekin sukuhaaralle saman verran, eli 1/2 + 1/4 + 1/4? Ja miksi?

Jokaiselle saman verran. Yksilöitähän he ovat. Jos haluaa jättää saman verran jokaiselle sukuhaaralle, silloin perintö jätetään omille sisaruksille.

Onhan siinä se verojutut vielä. Jospa haluaa antaa molemmille sukuhaaroille yhtä paljon, mutta säästää yhden sukupolven verot.

Ei siltikään reilua. Sama, kuin vanhempi antaisi yksin syntyneelle lapselle oman viikkorahan ja kaksosille yhteisen.

Joten sisaruksille pitäisi antaa sen mukaan, miten monta lasta heillä on. Muutenhan sisarusten lapset jäävät eriarvoiseen asemaan.

Mulle ainakin sisarusten lapset ovat kaikki samanarvoisessa asemassa ja siirrän heille ihan saman summan kuukausitain. 

Vierailija
98/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvi miettiä moista, kun ei ole mitään perittävää. Kaikki on mennyt sairastamiseen. Ei ole miestä eikä lapsia eikä mitään muutakaan. Arkkurahan olen yrittänyt säästää. 

Voi kultaseni. Käytä sekin raha itseesi, ei sinua hautaamatta jätetä. Voimia

Vierailija
99/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ajatellu puolet rahoista menee mun velien tyttärelle ja toisen puolen lahjotan johonkin eläinkotiin yms.

Ajoin myydä auton ennen kun kuolen jos en ehdi niin sitten velien tytär saa sen.

en omista kämpää vaan asun vuokralla niin, ei oo sitä ongelmaa

Vierailija
100/157 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä reiluimmalta kuulostaisi sama 1/3 jokaiselle. Mutta miten toimisitte jos toisella sisaruksella on myös yksi tytärpuoli, joka on tullut sukuun vasta 16-vuotiaana? Häneen ei ole päässyt syntymään samanlaista tunnesidettä kun muihin lapsiin, jotka on tuntenut vauvasta asti, mutta tuntuisi jotenkin karulta jättää hänet ulkopuolellekaan.

Minulla ei tuollaista tilannetta ole, mutta ehkä joku pienempi summa olisi ok, jos hän olisi aidosti osa perhettä, tai sitten ei mitään.

Riippuu testamentintekijän tunnesiteestä häneen. Tähän ei ole yhtä oikeaa ratkaisua.