Olen vasta eron jälkeen tajunnut miten paljon ex vedätti ns miesten töissä
Myönnän heti, että oivallus kuulostaa tyhmältä ja itse asiassa koenkin itseni huijatuksi. Meillä siis oli aika perinteinen jako exän kanssa kotitöissä. Ex saattoi tuntikausia käyttää johonkin auton laittoon, jonka jälkeen hän oli niin väsynyt ettei voinut muuta kuin maata sohvalla. Korjaamolle ei voinut viedä, kun se oli niin kallista. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita oli, että ex halusi välttämättä käyttää tuntikausia aikaa johonkin, koska vieraalla teettäminen olisi ollut niin kallista. Ex myös teki ison numeron auton viemisestä katsastukseen, vaikka se ei paljoa vaadi aikaa tai muutakaan. Itse en viitsinyt, koska samaan aikaan huolehdin pienistä lapsista ja kodinhoidosta.
Nyt eron jälkeen olen omaan autooni teettänyt samoja huoltoja yms ja olen oikeasti yllättynyt etteivät ne ole niin paljoa maksaneet mitä ex antoi ymmärtää suhteessa siihen, että kannattaisi käyttää vapaapäivä kokonaan johonkin hommaan, kun ammattilainen tekee saman asian ammattitaidolla. Nyt jälkikäteen naurattaa sekin miten exän päivän työksi riitti renkaiden vaihto, vaikka homman voi teetättä parillakympillä liikkeessä vartissa. Ylipäänsä eron jälkeen on tuntunut oudolta, kun edelleen niitä ns naisten hommia saa tehdä päivittäin, mutta ne raskaat miesten hommat hoituu muutamalla kympillä /satasella. Paitsi, että nykyään tarvitsee siivota ja laittaa ruokaa vähemmän, kun on yksi possu poistettu tästä taloudesta.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen kiitollinen, että mies korjaa autot, vaihtaa renkaat ja muuta, ettei tarvitse aina olla lompakko auki. Yhden kodin nyt sillävälin siivoaa itse nopeasti ja lapset tekee oman osansa. Eikä niitä "miesten töitä" kuitenkaan joka päivälle ole.
Renkaiden vaihto ja säilytys maksaa niin vähän, että mieluummin se maksetaan yhdessä, mutta myös siivotaan yhdessä.
Renkaiden vaihtoon menee mieheltä alle puoli tuntia ja renkaat mahtuu talliin. Miksi lähteä sen vuoksi ajelemaan vaihtorenkaat kyydissä ja katsomaan vierestä kun joku muu vaihtaa.
No just tämän takia! Niin menee alle puoli tuntia, mutta sillä muka kuitakaan koko vuoden siivoukset sitten omalta osuudelta. Viedään auto renkaiden vaihtoon 15 minuutiksi ja maksetaan yhdessä, mutta sitten myös siivotaan yhdessä koko vuosi.
Onhan siinä pieni ero kun rengasliikkeessä paiskaavat vain renkaat alle ja vanhat jonnekin varastoon.
Itse aina putsaan jarrut, tarkastan jarrupalat, letkut, nivelet ym. Pesen ja vahaan vanteet, hommaan tarpeen vaatiessa uudet renkaat, kesällä saa talvirenkaat poistomyynnistä halvalla ja kesärenkaat talvella.
Vaihdan myös itse renkaat vanteille ja tasapainotan ne.
Vasta vaihdoin vaimon autoon jakoketjun, liikkeessä olisi ollut 1500€, osat olivat 350€ kun itse vaihdoin, samalla meni myös apulaitehihna ohjuripyörineen ja tulpat, liikkeessä olisivat maksaneet vielä erikseen lisää.
Nuo "miesten työt" on monelle miehelle ns. harrastus ja keino päästä vähän ulos (= autotalliin tai varastoon). Nainen voi sillä aikaa hoitaa ne sisällä tapahtuvat kotityöt, jotka on jokapäiväisiä ja toistuvia.
Siivoukseen voi saada apua, mutta siivoojan palkkaaminen on edelleen vähän noloa tai hienostelevaa, ikäänkuin ei jaksaisi tai pystyisi siivoamaan itse, tai olisi liian rikas tehdäkseen niin tylsiä hommia. Robotti-imurit on jotkut ihan käteviä, mutta eivät korvaa muuta siivoamista, eivät esim. nostele likaisia sukkia lattialta tai vie sanoma-/mainoslehtiä kierrätykseen.
Osa miehistä pitää kunnia-asiana sitä, että vaihtavat itse renkaat. No vaihtaa itse tai ei, se on kaksi kertaa vuodessa tehtävä asia, eli vaikka siinä vähän kestäisikin yliaikaa, ei se ole mitään verrattuna ruuanlaittoon, siivoukseen ja pyykinpesuun käytettävään aikaan vuositasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi lapsiparat. Mikään ei ole erossa kauheampi, kuin että toinen osapuoli puhuu eksästä noin rumasti. Se on lapsille todella raskasta.
Petetty olo ja siitä purkaus todennäköisesti. Mulla oli auto ja siitä huolehtiminen oli kyllä yksi helpointa hommaa. Pikkurahalla vaihdettiin renkaat tai hehkut tarvittaessa, tietysti isommat rempat maksavat, mutta harva niitä muutenkaan itse tee. Etätöiden myötä myin autoni eikä sitä pienintäkään vaivaa ole enää huollettavana.
Mitkä hehkut? Hehkulamput?
Harvalla on jako naisten työt/miesten työt. Jos tilastoja katsot ja tutkimuksia, niin selviää että on yhteiset kotityöt ja miesten työt erikseen. Naisten työt ovat kadonneet tyystin. Silti miesten työt ovat olemassa.
Ja tarkoitan niitä perinteisesti miesten/naisten töiksi miellettyjä töitä. Eli ei tarvitse siitä aloittaa keskustelua.
Hyvä ja osuva pointti oli: miksi ihmeessä et ITSE tee noita töitä. Todennäköisesti jätät monia tärkeitä asioita hoitamatta/huoltamatta. Eihän moni mieskään ymmärrä miksi jääkaappi pitäisi joskus edes pestä tai pakastin sulattaa tai lapselle järjestää juhlia.
Et sinä eroa tuollaisesta miehestä millään tavalla.
Yhteistyöllä ja tasa-arvolla eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Eli ap joutuu ostamaan ulkopuoliselta miehen tekemiä töitä. Mahtaakohan aapeen eksmies joutua ostamaan joltakulta apua imurointiin tai ruuanlaittoon. Epäilen.
Tämä. Erossa miehet eivät joudu hankkimaan kalliita ulkopuolisia työntekijöitä kotitöihin. Itse asiassa ne sujuvat heiltä hyvin ja rennommin. Ei ole kukaan karjumassa, et teet väärin tai sohvatyynyt on huonosti.
Sen sijaan me naiset joudutaan hankkimaan lähes aina ulkopuolista apua niihin töihin mitkä mies hoiti.
Huomasin tämän masentuneena eron jälkeen. Ei mies kuollutkaan nälkään ja likaan. Itse asiassa oli ihan hävyttömän iloinen siitä, että sai vihdoin sisustaa oman maun mukaan. Miehen koti myös pysyi ihan siistinä.
Minä jouduin alkaa maksamaan auton huollosta, laitteiden asennuksista, rempoista ja kaiken maailman kotiinkuljetuksista hunajaa. Ennen mies aina peräkärryllä kuljetti huonekalut ja muut.T: Ikisinkku Pertti
Jengillä, on ihan ihme ennakkoluuloja erosta. Ne hommat ei vaan mene koko ajan tasan. Ottakaa se tun ero, niin se riitely loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Eli ap joutuu ostamaan ulkopuoliselta miehen tekemiä töitä. Mahtaakohan aapeen eksmies joutua ostamaan joltakulta apua imurointiin tai ruuanlaittoon. Epäilen.
Tämä. Erossa miehet eivät joudu hankkimaan kalliita ulkopuolisia työntekijöitä kotitöihin. Itse asiassa ne sujuvat heiltä hyvin ja rennommin. Ei ole kukaan karjumassa, et teet väärin tai sohvatyynyt on huonosti.
Sen sijaan me naiset joudutaan hankkimaan lähes aina ulkopuolista apua niihin töihin mitkä mies hoiti.
Jos olisin parisuhteessa ja mies ottaisi hoitaakseen kaikki kotityöt sillä vaihtokaupalla, että minä pidän autot kunnossa niin suostuisin siihen diiliin ihan välittömästi.
Kuulostaa hyvältä, jos olisit vaimoni niin hoitaisitko autoni jakopää remontin?
Bmw 320tdi n47 moottori.
Vierailija kirjoitti:
Renkaat vaihtaa itse tunnissa. Rengasliikereissu on huomattavasti vaivalloisempi eikä sopivaa aikaa saa helposti.
Juuri näin. Jos minä lähden täältä vaihtamaan renkaita niin ensin ne pitää pakata mukaan. Sitten ajaa 20 min korjaamolle. Odottaa sen 20-30 min kun vaihdetaan. Sitten 20 min takaisin. Sitten siirtää renkaat varastoon. Aikaa on hyvin mennyt 1,5h ja rahaa sen 30e.
Kotona otan tunkin ja iskuvääntimen. 5 min/rengas ja pesu 20 min. Homma ohi 40 minuutissa.
Lisäksi vaimo on aina mukana vaihtamassa yhden renkaan omaan autoonsa. Se kun on hyvä osata jos rengas menee tien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelenkin miksi mies ei voi osallistua kotitöihin avioliiton aikana, kun ne häneltä niin hienosti sujuvat. Avioliiton aikana miesten työt vei voimat mutta eron jälkeen jää miesten töiden jälkeen aikaa ja intoa siivota, pestä pyykkiä ja tehdä ruokaa.
Pitää varmaan naida eronnut mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi lapsiparat. Mikään ei ole erossa kauheampi, kuin että toinen osapuoli puhuu eksästä noin rumasti. Se on lapsille todella raskasta.
Petetty olo ja siitä purkaus todennäköisesti. Mulla oli auto ja siitä huolehtiminen oli kyllä yksi helpointa hommaa. Pikkurahalla vaihdettiin renkaat tai hehkut tarvittaessa, tietysti isommat rempat maksavat, mutta harva niitä muutenkaan itse tee. Etätöiden myötä myin autoni eikä sitä pienintäkään vaivaa ole enää huollettavana.
En tiedä, mutta olen vain mennyt korjaamolle, kun lamppu on palanut. Onko se sitten polttimo oikealta sanalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieseli ei lähde kylmällä käyntiin jos hehkut ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin parisuhteessa ja mies ottaisi hoitaakseen kaikki kotityöt sillä vaihtokaupalla, että minä pidän autot kunnossa niin suostuisin siihen diiliin ihan välittömästi.
Kuulostaa hyvältä, jos olisit vaimoni niin hoitaisitko autoni jakopää remontin?
Bmw 320tdi n47 moottori.
En todellakaan lupaa maksaa sitä, jos sinulla on joku sikakallis auto, jonka huollattaminen maksaa maltaita verrattuna tavalliseen perheautoon. Mutta voin varata ajan, viedä auton sinne, kuskata sinua, kun autosi on huollossa ja hakea auton pois.
Vierailija kirjoitti:
Nuo "miesten työt" on monelle miehelle ns. harrastus ja keino päästä vähän ulos (= autotalliin tai varastoon). Nainen voi sillä aikaa hoitaa ne sisällä tapahtuvat kotityöt, jotka on jokapäiväisiä ja toistuvia.
Siivoukseen voi saada apua, mutta siivoojan palkkaaminen on edelleen vähän noloa tai hienostelevaa, ikäänkuin ei jaksaisi tai pystyisi siivoamaan itse, tai olisi liian rikas tehdäkseen niin tylsiä hommia. Robotti-imurit on jotkut ihan käteviä, mutta eivät korvaa muuta siivoamista, eivät esim. nostele likaisia sukkia lattialta tai vie sanoma-/mainoslehtiä kierrätykseen.
Osa miehistä pitää kunnia-asiana sitä, että vaihtavat itse renkaat. No vaihtaa itse tai ei, se on kaksi kertaa vuodessa tehtävä asia, eli vaikka siinä vähän kestäisikin yliaikaa, ei se ole mitään verrattuna ruuanlaittoon, siivoukseen ja pyykinpesuun käytettävään aikaan vuositasolla.
Ihminen joka vertaa tällä tavalla kodinhuoltotöitä ja (muita) kotitöitä ei ole kovin reilu ajatusmaailmaltaan. Sinä voit googlettaa mitä kotona p i t ä i s i tehdä, mutta mitä et koskaan tee, koska mies/veli/isä tai sitten laiminlyöt kaiken. No, voihan siivoamattakin jättää ja sitten ihmetellä että miksi siihenkin täytyisi aikaa käyttää kun ilmankin pärjää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaat vaihtaa itse tunnissa. Rengasliikereissu on huomattavasti vaivalloisempi eikä sopivaa aikaa saa helposti.
Juuri näin. Jos minä lähden täältä vaihtamaan renkaita niin ensin ne pitää pakata mukaan. Sitten ajaa 20 min korjaamolle. Odottaa sen 20-30 min kun vaihdetaan. Sitten 20 min takaisin. Sitten siirtää renkaat varastoon. Aikaa on hyvin mennyt 1,5h ja rahaa sen 30e.
Kotona otan tunkin ja iskuvääntimen. 5 min/rengas ja pesu 20 min. Homma ohi 40 minuutissa.
Lisäksi vaimo on aina mukana vaihtamassa yhden renkaan omaan autoonsa. Se kun on hyvä osata jos rengas menee tien päällä.
Kaikilla ei ole pihalla oikein paikkaa missä vaihtaa renkaita ja etenkään pestä niitä. Ikävää on myös se, että vaihtoaikaan on aina kylmä maa ja viileä ilma, oli sitten kevät tai syksy. Kesällä olisi kiva vaihdella renkaita XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Seitsemänkymppinen äitini on koko ikänsä vaihtanut itse autoonsa renkaat. Itse jäin leskeksi ja yllätyin siitä, miten vähän työmääräni lisääntyi, kun aloin tekemään kaikki omakotitaloon liittyvät työt yksin. Auton olen aina ennenkin korjauttanut merkkiliikkeessä (takuu vaatii sen), mutta pienet jutut, kuten nesteiden lisäykset, polttimoiden ja sulkien vaihdot osaan tehdä itsekin. Polkupyörän kumien paikkauksen äitini opetti minulle jo ollessani teini-ikäinen. Lumitöitä olen tehnyt aina, leikannut nurmikkoa ja lämmittänyt saunaa puilla. Lamppujen tai sulakkeiden vaihto ei ole minulle mikään ongelma. Tulee mieleen vain pari asiaa, joita en ollut ennen tehnyt. Räystäskourujen puhdistaminen syksyisin ja suodattimien vaihto pari kertaa vuodessa olivat uusia, mutta helppoja töitä. Olen myös kunnostusmaalannut jotain osia talosta. Nämä työt eivät todellakaan ole rasittavia ja kuluta aikaani päivittäin, toisin kuin pakolliset kotityöt lapsiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen sinkkumiehiä ja heillä käy kyllä siivooja. Tosin ilmeisesti ajattelevat, että tulee halvemmaksi palkata siivoojaa kuin ottaa vaimoa, jos seksiä muutenkin saa.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on jako naisten työt/miesten työt. Jos tilastoja katsot ja tutkimuksia, niin selviää että on yhteiset kotityöt ja miesten työt erikseen. Naisten työt ovat kadonneet tyystin. Silti miesten työt ovat olemassa.
Ja tarkoitan niitä perinteisesti miesten/naisten töiksi miellettyjä töitä. Eli ei tarvitse siitä aloittaa keskustelua.
Hyvä ja osuva pointti oli: miksi ihmeessä et ITSE tee noita töitä. Todennäköisesti jätät monia tärkeitä asioita hoitamatta/huoltamatta. Eihän moni mieskään ymmärrä miksi jääkaappi pitäisi joskus edes pestä tai pakastin sulattaa tai lapselle järjestää juhlia.
Et sinä eroa tuollaisesta miehestä millään tavalla.
Yhteistyöllä ja tasa-arvolla eteenpäin!
Jokapäiväiset kotityöt, esim. siivous, pyykkäys, kokkaus, lastenhoito on kaikkien töitä. Auton laitto voi olla miesten työ, naisen työ voi olla vaikkapa se jääkaapin pesusta huolehtiminen, lasten vaatehuolto, korjausompelu tai vaikka niiden verhojen ompelu (moni mieskin tykkää, jos on kiva sisustus, mutta mielellään antavat sen naisen hoidettavaksi) ym. Näitä voi aika hvvin verrata keskenään, ne pitää tietyin välein hoitaa ja ne vaatii tietyn verran perehtymistä sujuakseen helposti. Mutta noita päivittäishommia ei voi jollain auton rassauksella välttää, jos halutaan että työt jakaantuu edes suunnilleen tasan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen kiitollinen, että mies korjaa autot, vaihtaa renkaat ja muuta, ettei tarvitse aina olla lompakko auki. Yhden kodin nyt sillävälin siivoaa itse nopeasti ja lapset tekee oman osansa. Eikä niitä "miesten töitä" kuitenkaan joka päivälle ole.
Renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa: Nostat renkaat varastosta takakonttiin, ajat korjaamolle, jossa on kunnolliset tunkit ja muut tarvikkeet. Sillä välin kun pari rivakkaa miestä vaihtaa renkaat ja pesee varastoon menevät renkaat, voit itse käydä lounaalla/asioilla/lenkillä/kaupassa. Maksat sen 20 - 30 euroa kaksi kertaa vuodessa. Kotona tietysti joutuu toiset renkaan nostelemaan autosta takaisin varastoon. Mutta tuo ei ole mikään "työ" edes minulle toimistotyötä tekevälle ja pienikokoiselle keski-ikäiselle naiselle.
Tässä teille muutamia Kusetuksia edelleen vuonna 2021
- mies: tasataan kuukausikulut, minä maksan nää isommat laskut eli vastikkeen ja kotivakuutuksen. Hoida sinä noi pienemmät menot eli kauppalasku ja lasten vaatteet+muut menot, kun niistä ei paljoa tuu. Lopputulos: miehen kuukausimenot
300e, naisen 1000e tai enemmän.
- mies: ostetaan tää yhteinen auto mun nimiin, on niin paljon yksinkertasempaa kun papreissa on vaan yksi nimi. Maksetaan puoliksi koska onhan se molempien ja kummatkin käyttää yhtä paljon. Lopputulos: mies ajelee kaikki työmatkat mukavasti autolla vaikka töihin pääsisi yhdellä bussilla. Nainen vaihtaa kolme kertaa julkista välinettä työ- ja kotimatkalla ja vie kakarat tarhaan sekä raahaa selkä vääränä kauppakassit kotiin useampana päivänä viikossa.
- mies: jaetaan kotityöt. Hoida sinä koti, lapset ja ruokahuolto, minä hoidan miesten työt. Tässä tarkoitetaan auton huoltoa ja lumitöitä jollei asuta kerrsotalossa tai jollei huoltoyhtiö hoida niitä. Huolto tässä tarkottaa oljyn ja lasinpesunesteen lisäämistä, renkaat vaihtuu jos vaihtuu. AIka moni mies ei osaa edes noita. Lumitöitä ei välttämättä tule kertaakaan koko talven aikana tai joskus harvoin voi joutua vähän kolaamaan muutaman kerran viiden kuukauden aikana. Koti, lapset ja ruokahuolto = 24/7/365.
Tasapuolista? Ja silti, edelleen, niin niin moni nainen suostuu törkeään riistoon ja siipeilyyn miesten taholta.