Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vasta eron jälkeen tajunnut miten paljon ex vedätti ns miesten töissä

Vierailija
06.03.2021 |

Myönnän heti, että oivallus kuulostaa tyhmältä ja itse asiassa koenkin itseni huijatuksi. Meillä siis oli aika perinteinen jako exän kanssa kotitöissä. Ex saattoi tuntikausia käyttää johonkin auton laittoon, jonka jälkeen hän oli niin väsynyt ettei voinut muuta kuin maata sohvalla. Korjaamolle ei voinut viedä, kun se oli niin kallista. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita oli, että ex halusi välttämättä käyttää tuntikausia aikaa johonkin, koska vieraalla teettäminen olisi ollut niin kallista. Ex myös teki ison numeron auton viemisestä katsastukseen, vaikka se ei paljoa vaadi aikaa tai muutakaan. Itse en viitsinyt, koska samaan aikaan huolehdin pienistä lapsista ja kodinhoidosta.

Nyt eron jälkeen olen omaan autooni teettänyt samoja huoltoja yms ja olen oikeasti yllättynyt etteivät ne ole niin paljoa maksaneet mitä ex antoi ymmärtää suhteessa siihen, että kannattaisi käyttää vapaapäivä kokonaan johonkin hommaan, kun ammattilainen tekee saman asian ammattitaidolla. Nyt jälkikäteen naurattaa sekin miten exän päivän työksi riitti renkaiden vaihto, vaikka homman voi teetättä parillakympillä liikkeessä vartissa. Ylipäänsä eron jälkeen on tuntunut oudolta, kun edelleen niitä ns naisten hommia saa tehdä päivittäin, mutta ne raskaat miesten hommat hoituu muutamalla kympillä /satasella. Paitsi, että nykyään tarvitsee siivota ja laittaa ruokaa vähemmän, kun on yksi possu poistettu tästä taloudesta.

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten työt ovat nykyään tosi helppoja. Moniko teistä naisista menee pyykkilaudan kanssa jokivarteen, nostaa tiskiveden kaivosta ja lämmittää sen padassa?

No tule sinä sitten tekemään ne.

En tule. Teen ihan omassa kodissani mieluummin.

Miksi? Kun se on niin helppoa niin kai sinä nyt voit? Vai oletko noin laiska? Minulla on tosi vaativa työ, voisit nyt vähän jeesata.

Vierailija
122/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, miksi useissa maalaistaloissa traktorihommat ovat yksinomaan miehen töitä? Johtuu siitä, että monissa traktoreissa ohjaamo on mitoitettu yli 165 cm pitkille ihmisille. Tyttäreni on 163 cm pitkä, ja maatalousalalla. Hän on kertonut, että vaikka penkin säätää mahdollisimman lähelle polkimia, pitää siltikin joissakin traktoreissa istua penkin etureunalla, että ylettyy polkimille. Tunnen useita maatalousyrittäjä naisia, jotka ovat lyhyempiä kuin tyttäreni. He eivät aja traktorilla. Nyt tiedän, miksi. Syy ei ole sukupuoli, vaan pituus, tai lähinnä sen puute.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten työt = autojen "rassaaminen"?

Kuka teillä vaihtaa sulakkeet, lamput, tsekkaa palovaroittimet, huoltaa ilmalämpöpumput, avaa tukkeutuneet viemärit, korjaa lasten lelut/harrastuskamat, korjaa ja huoltaa huonekalut, huoltaa pyörän valot, leikkaa nurmikon, luo lumet, puhdistaa rännit, avaa lattiakaivot, asentaa uudet laitteet, tarkistaa liitännät, puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit jne jne..

Tähän tulee varmaan moni nainen nyt vastaamaan kuinka tekee kaiken em., mutta tilastollisesti se ei ole todennäköistä.

Mut ku ne miehet vaan tykkää omaks iloks puuhastella ja ihan naisten kiusaks! Eihän ne muuta tee ku vähän rassailee menopelejään...

Säälittäviä olette.

Ja suuri osa noista luetelluista on myös ihan kerros- tai rivitaloasujia koskevia.

Oliko tämä joku vitsi?

-Sulakkeitä ei ole meillä palanut vuosikausiin ja jos palaisi, niin vaihtoon menee 2 minuuttia, kun joutuu kävelemään lämpöhuoneeseen ulkokautta.

-Palovaroittimiin on vaihdettu paristoja korkeintaan kerran vuodessa ja aikaa hommaan kuluu 2 minuuttia, kun noutaa ensin pariston laatikosta ja kiipeää sen jälkeen  vaihtamaan pariston.

-Tukkeutuneen viemärin avaamiseen menee vähän enemmän aikaa, mutta sitäkään meillä ei ole tarvinnut tehdä edes joka vuosi.

-Lasten luistimet on viety suutarille teroitettavaksi ja harrastuskamoja käydään ostamassa kaupasta tai Torista (mies ei hoida meillä näitä)

- Huonekalut on ostettu valmiina kaupasta tai jos on ollut palasina, niin kokoamiseen on käytetty 10 vuoden aikana korkeintaan muutama tunti aikaa.

-Pyörän valoja ei ole tarvinnut huoltaa. Kerran ostin pojan pyörään uuden valaisimen.

- Lumitöitä on ollut vain muutamana päivänä tänä talvena ja viime talvena ei tarvinnut edes ottaa lumikolaa esiin varastosta.

- Ruohon olen leikannut kerran viikossa tai kahdessa viikossa ja aikaa siihen kuluu noin tunti.

- Suodattimet on vaihdettu ilmakoneeseen pari kertaa vuodessa ja hommaan menee korkeintaan vartti.

- Lattiakaivoja ei ole ollut tarpeen avata. Sen päällä olevan siivilän puhdistan kerran-pari kuukaudessa ja aikaa menee minuutti.

- Jokainen perheenjäsen osaa meillä asentaa omat laitteensa. Viimeksi lapsille on ostettu pleikat ja puhelimet ja itse saivat ne käyttökuntoon. Muita laitteita ei olekaan hankittu vuosikausiin.

-Rännien puhdistukseen en ole saanut kulumaan tuntia kauempaa ja sen teen kerran vuodessa.

Siis ihanko oikeasti joku pitää näitä satunnaisesti tehtäviä pikkuhommia isona työmääränä ja vertaa niitä päivittäisiin pakollisiin arkiaskareisiin (kaupassakäynti, ruoanlaitto, siivous, tiskit, pyykit, lastenhoito, lasten harrastukset yms.)? Melkoinen vässykkä saa olla, jos ei ymmärrä ajankäytöllistä suhteettomuutta näiden välillä.

Vierailija
124/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä vaihtaa sulakkeet, lamput, tsekkaa palovaroittimet, huoltaa ilmalämpöpumput, avaa tukkeutuneet viemärit, korjaa lasten lelut/harrastuskamat, korjaa ja huoltaa huonekalut, huoltaa pyörän valot, leikkaa nurmikon, luo lumet, puhdistaa rännit, avaa lattiakaivot, asentaa uudet laitteet, tarkistaa liitännät, puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit jne jne..

Tähän tulee varmaan moni nainen nyt vastaamaan kuinka tekee kaiken em., mutta tilastollisesti se ei ole todennäköistä.

Mut ku ne miehet vaan tykkää omaks iloks puuhastella ja ihan naisten kiusaks! Eihän ne muuta tee ku vähän rassailee menopelejään...

Säälittäviä olette.

Ja suuri osa noista luetelluista on myös ihan kerros- tai rivitaloasujia koskevia.

Oliko tämä joku vitsi?

-Sulakkeitä ei ole meillä palanut vuosikausiin ja jos palaisi, niin vaihtoon menee 2 minuuttia, kun joutuu kävelemään lämpöhuoneeseen ulkokautta.

-Palovaroittimiin on vaihdettu paristoja korkeintaan kerran vuodessa ja aikaa hommaan kuluu 2 minuuttia, kun noutaa ensin pariston laatikosta ja kiipeää sen jälkeen  vaihtamaan pariston.

-Tukkeutuneen viemärin avaamiseen menee vähän enemmän aikaa, mutta sitäkään meillä ei ole tarvinnut tehdä edes joka vuosi.

-Lasten luistimet on viety suutarille teroitettavaksi ja harrastuskamoja käydään ostamassa kaupasta tai Torista (mies ei hoida meillä näitä)

- Huonekalut on ostettu valmiina kaupasta tai jos on ollut palasina, niin kokoamiseen on käytetty 10 vuoden aikana korkeintaan muutama tunti aikaa.

-Pyörän valoja ei ole tarvinnut huoltaa. Kerran ostin pojan pyörään uuden valaisimen.

- Lumitöitä on ollut vain muutamana päivänä tänä talvena ja viime talvena ei tarvinnut edes ottaa lumikolaa esiin varastosta.

- Ruohon olen leikannut kerran viikossa tai kahdessa viikossa ja aikaa siihen kuluu noin tunti.

- Suodattimet on vaihdettu ilmakoneeseen pari kertaa vuodessa ja hommaan menee korkeintaan vartti.

- Lattiakaivoja ei ole ollut tarpeen avata. Sen päällä olevan siivilän puhdistan kerran-pari kuukaudessa ja aikaa menee minuutti.

- Jokainen perheenjäsen osaa meillä asentaa omat laitteensa. Viimeksi lapsille on ostettu pleikat ja puhelimet ja itse saivat ne käyttökuntoon. Muita laitteita ei olekaan hankittu vuosikausiin.

-Rännien puhdistukseen en ole saanut kulumaan tuntia kauempaa ja sen teen kerran vuodessa.

Siis ihanko oikeasti joku pitää näitä satunnaisesti tehtäviä pikkuhommia isona työmääränä ja vertaa niitä päivittäisiin pakollisiin arkiaskareisiin (kaupassakäynti, ruoanlaitto, siivous, tiskit, pyykit, lastenhoito, lasten harrastukset yms.)? Melkoinen vässykkä saa olla, jos ei ymmärrä ajankäytöllistä suhteettomuutta näiden välillä.

Ehkä noihin vaihtohommiin menee aikaa, jos ne vaihdot suorittaa peniksellä. Muutenhan nuo eivät edes ole mitenkään sukupuolisidonnaisia mitenkään. 

Vierailija
125/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on jako naisten työt/miesten työt. Jos tilastoja katsot ja tutkimuksia, niin selviää että on yhteiset kotityöt ja miesten työt erikseen. Naisten työt ovat kadonneet tyystin. Silti miesten työt ovat olemassa.

Ja tarkoitan niitä perinteisesti miesten/naisten töiksi miellettyjä töitä. Eli ei tarvitse siitä aloittaa keskustelua.

Hyvä ja osuva pointti oli: miksi ihmeessä et ITSE tee noita töitä. Todennäköisesti jätät monia tärkeitä asioita hoitamatta/huoltamatta. Eihän moni mieskään ymmärrä miksi jääkaappi pitäisi joskus edes pestä tai pakastin sulattaa tai lapselle järjestää juhlia.

Et sinä eroa tuollaisesta miehestä millään tavalla.

Yhteistyöllä ja tasa-arvolla eteenpäin!

Minne ne "naisten työt" on oikein kadonneet? Kertokaa heti missä on asunto joka siivoontuu itsestään, ruoka ilmestyy pöytään sekä tiskit ja pyykit ilmestyy puhtaina kaappiin. Onko nyt sekaantunut hotelli vai mamman helmat omillaan asumiseen?

Ootko tyhmä? Naisten työt ovat muuttuneet yhteisiksi töiksi. Miesten ei. Siitä on kyse.

Ootko itse tyhmä? Nykyään ei ole enää perinteisiä miestentöitä. Miehet eivät tee maatöitä, raivaa peltoja, eivät rakenna omia talojaan ja piharakennuksia, eivät kaada metsästä puita ja lämmitä niillä kotejaan, eivät tee eläimille aitauksia, eivät valvo eläinten poikimisia ja kasvata niille ruokaa ja ruoki niitä.

Vierailija
126/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittäviä olette.

MInä teen nämä kaikki yksin kotitöiden lisäksi ja kuten jo kerroin, niin huomasin leskeksi jäätyäni, että yllättävän vähän aikaa menee näihin luettelemiisi töihin verrattuna jokapäiväisiin pakollisiin kotitöihin lapsiperheessä. Ihan turhaa itsensä ylentämistä on luetella näitä harvoin tehtäviä pikkuhommia, jos toinen aikuinen hoitaa kaikki paljon aikaavievät päivittäiset kotityöt yksin. t. leski

Monessako tuntemassasi perheessä oikeasti nainen hoitaa KAIKKI päivittäiset kotityöt yksin? Siitä on kyse. Kotitöitä jaetaan, mutta noita huoltotöitä ei.

Ja sori vaan, en todellakaan usko, että olet kaiken hoitanut yksin. (Tai ainakaan kovin hyvin) Muuten et aliarvioisi kunnostus- korjaus- ja remonttitöitä.

Kyse on kotitöiden tasaisesta jakaantumisesta ajankäytöllisesti molempien aikuisten kesken ja se toteutuu huonosti erittäin harvassa perheessä yhä nykyäänkin. Tästä löytyy tuoreita tutkimuksiakin, mutta en ala niitä nyt sinulle kaivelemaan.

Vierailija
127/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole miesten tai naisten töitä, on vain töitä jotka pitää tehdä. Ja jos näistä pitäisi valita, tekisin itse mieluummin miesten työt.

Itselle napsahti "työnjohtajan" rooli, mikä välillä käy hermoille. Eli lähes kaikki työt pitää joko tehdä vähin äänin itse tai pyytää mies tekemään. Yleensä teen 2-4 kertaa itse, sitten pyydän miestä tekemään. Mies ei vain hahmota töitä samalla tavalla. Ja pyytäminen on pyytämistä, ei nalkuttamista. Pyydän kerran, mies tekee, homma selvä. En vain halua "liian usein" pyytää, niin teen itse enemmän. Ja siivouksen suhteen ollaan molemmat aika rentoja.

Kun oikein mietin, niin on joitain asioita mitä mies ei tee (tai osaa tehdä). Kaikki ompeluun liittyvä (ei ole omakaan vahvuus, mutta kyllä sauman saan korjattua ja napin ommeltua), hiusten leikkuu (voisi toki ulkoistaa, mutta niin lähes kaiken), huonekalujen huolto ja korjaus ja viemäreiden avaus.

Itse en ole vielä puhdistanut rännejä. Osin siksi, että miehellä on työautossa hyvät tikkaat, niin ei ole omia tarpeeksi pitkiä tullut hankittua. Ja en mene kysymättä niitä hakemaan. Ja mies ymmärtää tikkaiden kysymisen pyyntönä puhdistaa rännit...

Tehdään paljon myös yhdessä. Isommat remontit, hankalat huonekalujen kasaamiset, isommat siivoukset (esim. ikkunoiden pesu) ja ne renkaiden vaihdot.

Vierailija
128/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa myös eksän autonkatsastushössötys. Puhui, että ”kohta pitää katsastaa auto”, ensi kuussa ”on se autonkin katsastus tulossa” ja katsastuspäivää suunniteltiin ja alustettiin huolella.

Nykyisin päätän työpäivän aikana, kun eräpäivä on lähellä, että tänään voisi käydä, varaan ajan ja maksan netissä ja ajan konttorin kautta kotiin. Jos pikku korjausta tulee, ajan vielä tutun korjaamon kautta.

Ennen oli koko perheen päivät pilalla jos autoon tulikin jotain laittoa. Ja pitkät selostukset, kuinka katsastuskonttorin miehellä oli ollut erikoinen ilme ja oli varmaan jo sisään ajaessa päättänyt että jotain vikaa löytää. Sitä sitten vatvottiin ja vatvottiin.

Vierailija
129/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittäviä olette.

Meillä

vaihtaa sulakkeet - ei tarvitse, ei ole (vivun osaa kääntää oikeaan asentoon kumpi vaan - iso sulake on palanut YHDEN kerran tässä 26 vuoden aikana)

lamput - minä (mikä juttu tää ees on, kun aina otetaan esille - kenen mielestä lampun punominen kantaan on jokin ponnistelua vaativa suoritus?)

tsekkaa palovaroittimet - kuka milloinkin, useimmiten kuitenkin minä

huoltaa ilmalämpöpumput - ei ole

avaa tukkeutuneet viemärit - minä

korjaa lasten lelut/harrastuskamat - enää ei ole, mies huoltaa omat harrastekamansa

korjaa ja huoltaa huonekalut - minä yleensä maalaukset yms., mies vääntelee isoimmat ruuvit ja pultit

huoltaa pyörän valot - mies huoltaa oman pyöränsä, mulla ei ole

leikkaa nurmikon - mies (koska ei anna mun ajaa ajoleikkurilla)

luo lumet - mies yleensä enimmät, minä tarkon

puhdistaa rännit - huoltomies (talomme on tavattoman korkea, en päästä miestä killumaan katonreunaan henkensä kaupalla)

avaa lattiakaivot - ei ole koskaan ollut tukossa, mutta putsauksen teen minä

asentaa uudet laitteet - elektroniikan minä, vesi-sähköliitönnät pesukoneisiin tuttu LVI-asentaja (yhdessä maksamme)

tarkistaa liitännät - mitkä liitännät? Jos vesi, niin molemmat tarkkailemme ja tartumme tarvittaessa tilanteeseen. Jos sähkö, ammattilainen.

puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit - ei saa itse koskea sisuksiin. Päältä pyyhin minä. LVI-ammattilainen huoltaa röörit ja laitteet määräajoin.

jne jne..

Autotallin siivous - mies

Kaikki muut ulkovarastot - minä

Korjausompelut ja muu vaatehuolto - minä

Jääkaapin perusteellisempi puhdistus - mies

Pakastimien sulatus - minä

Keskuspölynimurin putsaus ja muu huolto - mies

Liesituulettimen suodattimen putsaus - minä

Mattojen pesu - minä

Autojen pesu - mies (tai alan ammattilainen, jos vahauskin)

Jne. Jne.

Vierailija
130/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittäviä olette.

Minulla on rivarissa muutaman neliön nurmikko, jonka hurauttaa hetkessä trimmerillä. Lunta ei viime vuosina ole juuri tarvinnut, mutta muutaman metrin väylän lapioiminen auki ei ole iso juttu. Rännit yms hoitaa taloyhtiö. Sulakkeet, lamput yms hoidan itse silloin harvoin, kun niitä tarvitsee vaihtaa. Pyörän huolto maksaa 50-100 euroa, jos on tullut enemmän fillaroitua.

Syy miksi en noita tehnyt itse avioliiton aikana johtuu varmaan siitä, että olin tyytyväinen, että mies tekee JOTAIN. En jaksanut käyttää energiaa enää siihen, että lasken kuinka epätasaisesti hommat jakautuu. 

Eron jälkeen on tarvinnut siivota ja pyykätä harvemmin. Ruokaan menee vähemmän rahaa ja ruokaa tarvitsee tehdä vähemmän. Sen lisäksi energiaa säästyy, kun ei tarvitse aina pettyä toiseen tai odottaa toiselta mitään.

Eron jälkeen tulleet uudet hommat ovat olleet auton huolto kerran vuodessa, katsastus ja renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa ja auton pesettäminen. Noiden hoitaminen ei ole hammaslääkäriä kummoisempia ja vuositasolla kustannus on max 500 euroa. Kerran olen joutunut uudessa kodissa vaihtamaan lampun ja kerran sulakkeen. 

ap

Vierailija
131/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa myös eksän autonkatsastushössötys. Puhui, että ”kohta pitää katsastaa auto”, ensi kuussa ”on se autonkin katsastus tulossa” ja katsastuspäivää suunniteltiin ja alustettiin huolella.

Nykyisin päätän työpäivän aikana, kun eräpäivä on lähellä, että tänään voisi käydä, varaan ajan ja maksan netissä ja ajan konttorin kautta kotiin. Jos pikku korjausta tulee, ajan vielä tutun korjaamon kautta.

Ennen oli koko perheen päivät pilalla jos autoon tulikin jotain laittoa. Ja pitkät selostukset, kuinka katsastuskonttorin miehellä oli ollut erikoinen ilme ja oli varmaan jo sisään ajaessa päättänyt että jotain vikaa löytää. Sitä sitten vatvottiin ja vatvottiin.

Tämä oli hauska ja valitettavan tutulta kuulosti. Juuri tuo ihme vatvominen miten joskus monen kuukauden päästä pitäisi auton katsastus hoitaa. Ja sitten miettiä, että meneeköhän se läpi ja jos ei niin miksei. Nykyään omankin auton huolto ja katsastuskuvio menee, kuten kuvasit. Netistä sopiva aika, varaa ja maksaa. Varattuna aikana vien auton konttorille ja juon kahvit odotellessa. Jos auto on kaivannut huoltoa, olen oikein laiskana/kiireisenä aikana tilannut korjaamon hakemaan auton työpaikan pihalta ja palauttamaan sen huollon jälkeen. Palvelu on maksanut n 60 euroa, joka on mielestäni varsin kohtuullinen, koska minun ei tarvitse kuin varata aika ja maksaa lasku. Kaikki sujuu helposti eikä tarvitse kuunnella mitään draamaa.

ap

Vierailija
132/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta aika halvalla saa renkaiden vaihdon verrattuna siinä nähtävään vaivaan. Sitä en tiedä, miten miehesi sai tuohon päivän kulumaan. Minultakin onnistui tunnissa, mutta olen aika hidas ja mieluummin käytän ammattilaisella.

Vierailija
133/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Eli ap joutuu ostamaan ulkopuoliselta miehen tekemiä töitä. Mahtaakohan aapeen eksmies joutua ostamaan joltakulta apua imurointiin tai ruuanlaittoon. Epäilen.

Ei varmaankaan kun äiti käy imuroimassa ja mies ulkona syömässä tai ostaa einespizzoja.

Vierailija
134/134 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Eli ap joutuu ostamaan ulkopuoliselta miehen tekemiä töitä. Mahtaakohan aapeen eksmies joutua ostamaan joltakulta apua imurointiin tai ruuanlaittoon. Epäilen.

Ei varmaankaan kun äiti käy imuroimassa ja mies ulkona syömässä tai ostaa einespizzoja.

Tai elää paskassa. Harvalla miehellä on kovinkaan korkeat siisteysstandardit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi