Olen vasta eron jälkeen tajunnut miten paljon ex vedätti ns miesten töissä
Myönnän heti, että oivallus kuulostaa tyhmältä ja itse asiassa koenkin itseni huijatuksi. Meillä siis oli aika perinteinen jako exän kanssa kotitöissä. Ex saattoi tuntikausia käyttää johonkin auton laittoon, jonka jälkeen hän oli niin väsynyt ettei voinut muuta kuin maata sohvalla. Korjaamolle ei voinut viedä, kun se oli niin kallista. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita oli, että ex halusi välttämättä käyttää tuntikausia aikaa johonkin, koska vieraalla teettäminen olisi ollut niin kallista. Ex myös teki ison numeron auton viemisestä katsastukseen, vaikka se ei paljoa vaadi aikaa tai muutakaan. Itse en viitsinyt, koska samaan aikaan huolehdin pienistä lapsista ja kodinhoidosta.
Nyt eron jälkeen olen omaan autooni teettänyt samoja huoltoja yms ja olen oikeasti yllättynyt etteivät ne ole niin paljoa maksaneet mitä ex antoi ymmärtää suhteessa siihen, että kannattaisi käyttää vapaapäivä kokonaan johonkin hommaan, kun ammattilainen tekee saman asian ammattitaidolla. Nyt jälkikäteen naurattaa sekin miten exän päivän työksi riitti renkaiden vaihto, vaikka homman voi teetättä parillakympillä liikkeessä vartissa. Ylipäänsä eron jälkeen on tuntunut oudolta, kun edelleen niitä ns naisten hommia saa tehdä päivittäin, mutta ne raskaat miesten hommat hoituu muutamalla kympillä /satasella. Paitsi, että nykyään tarvitsee siivota ja laittaa ruokaa vähemmän, kun on yksi possu poistettu tästä taloudesta.
Kommentit (134)
Ja miesten työt = autojen "rassaaminen"?
Kuka teillä vaihtaa sulakkeet, lamput, tsekkaa palovaroittimet, huoltaa ilmalämpöpumput, avaa tukkeutuneet viemärit, korjaa lasten lelut/harrastuskamat, korjaa ja huoltaa huonekalut, huoltaa pyörän valot, leikkaa nurmikon, luo lumet, puhdistaa rännit, avaa lattiakaivot, asentaa uudet laitteet, tarkistaa liitännät, puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit jne jne..
Tähän tulee varmaan moni nainen nyt vastaamaan kuinka tekee kaiken em., mutta tilastollisesti se ei ole todennäköistä.
Mut ku ne miehet vaan tykkää omaks iloks puuhastella ja ihan naisten kiusaks! Eihän ne muuta tee ku vähän rassailee menopelejään...
Säälittäviä olette.
Ja suuri osa noista luetelluista on myös ihan kerros- tai rivitaloasujia koskevia.
Miten tähän ajaudutaan?
Kannattaisi heti alusta lähtien jakaa kaikki hommat puoliksi niin ei tulisi ongelmaa myöhemminkään.
Monesti perhe tuntuu olevan naisen projekti, ensiksi järkätään vaaleanpunaiset häät joissa ei paljon miehen mielipidettä kysellä, sitten sisustetaan naisen mielen mukaan, hankitaan pari lasta jotka nimetään naisen suvun mummien ja vaarien mukaan ja tätä rataa. Ja sitten uuvutaan.
Jakakaa KAIKKI asiat heti alusta lähtien ja tehkää päätökset YHDESSÄ ja kunnioittakaa toistenne mielipiteitä. Avioliitto ei ole kilpailu.
Minä taidan olla miehesi naisvastine. Nytkin mies lähti tontille taloa rakentamaan, minä makaan sohvalla netissä. Eilen siivosin yhden keittiönkaapin ja muistin tehdä siitä ison numeron. Nyt meneekin noissa kaapeissa ainakin se pari viikkoa ja aina lähdetään sitä kaappia ihailemaan, kun mies tulee kotiin. Kerron miten oli paksussa liassa ja liotella sai. Olemme siis muuttaneet toiseen asuntoon, jota siivoan.... jahka jakselen ja mielellään juuri ennen, kuin mies tulee, jotta olenkin sitten tarmokkaan näköinen. Ei ole sitten provo tämä, ihan laiska ihminen vain kirjoittelee aikansa ratoksi...
Kaikki ihmiset eivät vain ole niin tarmokkaita ja aikaansaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen kiitollinen, että mies korjaa autot, vaihtaa renkaat ja muuta, ettei tarvitse aina olla lompakko auki. Yhden kodin nyt sillävälin siivoaa itse nopeasti ja lapset tekee oman osansa. Eikä niitä "miesten töitä" kuitenkaan joka päivälle ole.
Renkaiden vaihto ja säilytys maksaa niin vähän, että mieluummin se maksetaan yhdessä, mutta myös siivotaan yhdessä.
Renkaiden vaihtoon menee mieheltä alle puoli tuntia ja renkaat mahtuu talliin. Miksi lähteä sen vuoksi ajelemaan vaihtorenkaat kyydissä ja katsomaan vierestä kun joku muu vaihtaa.
No just tämän takia! Niin menee alle puoli tuntia, mutta sillä muka kuitakaan koko vuoden siivoukset sitten omalta osuudelta. Viedään auto renkaiden vaihtoon 15 minuutiksi ja maksetaan yhdessä, mutta sitten myös siivotaan yhdessä koko vuosi.
Mieskö ei mitään muuta tee vuoden aikana, kun vaihtaa kaksi kertaa renkaat.
Joo sama. Eksällä meni yli puoli vuotta saada naulakko eteisen seinään, ja laittoi sen seinälle vasta kun minulla napsahti yhtenä päivänä ja raivonaulasin sen suoraan puun läpi. Eiköhän silloin ollut samalla punaisella sekunnilla neuvomassa jostain plugeista ja porakoneista.
Nyt sinkkuna on paljon pienemmällä vaivalla ilmestynyt mm. kokoseinän säilytysjärjestelmä, hyllyköt, lamput ja kaikki muu paikoilleen ajoissa, nalkuttamatta, ja pienemmällä huokailulla ja työmäärällä. Takaisin katsoen tuo typerä menneisyyden naulakkokin oli 5 min homma. Ihan naurettavaa että mies ei saanut tuollaista aikaan puolessakaan vuodessa, vaikka kovasti lupasi.
Mä ymmärrän ainakin aloittajaa täysin. Oma exäni oli myös näitä ”tein itse ja säästin” -miehiä, paitsi että hän jätti myös paljon tekemättä (ja valitti siitä, kun minä en osannut tehdä mitään).. Kuitenkaan ulkopuolista apua ei todellakaan ”ollut varaa” ostaa, vaikka yhteenlasketut bruttotulomme olivat noin kymppitonnin. Hän sai raivarin jopa siitä, kun ostin Kodin putkimiestä avaamaan tukkeutunutta viemäriä. Eron jälkeen olen teettänyt remonttia, vaihdattanut öljyt ja auton renkaat jne. menemättä konkurssiin, vaikka nyt käytettävissä on vain yhdet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Kuka teillä vaihtaa sulakkeet, lamput, tsekkaa palovaroittimet, huoltaa ilmalämpöpumput, avaa tukkeutuneet viemärit, korjaa lasten lelut/harrastuskamat, korjaa ja huoltaa huonekalut, huoltaa pyörän valot, leikkaa nurmikon, luo lumet, puhdistaa rännit, avaa lattiakaivot, asentaa uudet laitteet, tarkistaa liitännät, puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit jne jne..
Tähän tulee varmaan moni nainen nyt vastaamaan kuinka tekee kaiken em., mutta tilastollisesti se ei ole todennäköistä.
Mut ku ne miehet vaan tykkää omaks iloks puuhastella ja ihan naisten kiusaks! Eihän ne muuta tee ku vähän rassailee menopelejään...
Säälittäviä olette.
Ja suuri osa noista luetelluista on myös ihan kerros- tai rivitaloasujia koskevia.
Vai säälittäviä.
Mies hoitaa autoasiat meillä. Minua ei kiinnosta, miestä kiinnostaa - oikeasti kiinnostaa. Mies ei vaihda sulakkeita, on automaattisulakkeet. Palohälyttimet alkoivat soida pari vuotta sitten; huitasin ne katosta hemmettiin huutamasta. Ovat vielä jossain laatikossa ja pitäisi pois heittää ja uudet ostaa. Ei ole tämä miestä kiinnostanut. Lumet luon minä, lehdet, nurmikot hoidan minä. Viemärit minä, mutta nyt yksi niin tukossa, että mies toi rassin, todennäköisesti itse hoitaa sen. Painovoimainen ilmanvaihto ei puhdistettavaa siltä osin. Ilmalämpöpumppu, huolto hoitaa ja minä maksan on minun taloni. Lattiakaivot hoidan minä.
Joo, olen minä niin säälittävä, että listaltasi ainoa asia, jonka mies hoitaa ovat nuo rännit ja sekin hirveän itkemisen ja valituksen jälkeen. Minä en kiipeä katolle ja niin pitkää vehjettä millä ne voi putsata maasta käsin ei ole olemassa. Jos mies ei putsaisi, soittaisin jollekin mökkitalkkarille tai vastaavalle. Ai niin lapsia ei ole, joten niitä ei tarvitse hoidella, olisi jäänyt sekin puuha minulle, joten miehen toiveista huolimatta jätin suosiolla lisääntymättä.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on jako naisten työt/miesten työt. Jos tilastoja katsot ja tutkimuksia, niin selviää että on yhteiset kotityöt ja miesten työt erikseen. Naisten työt ovat kadonneet tyystin. Silti miesten työt ovat olemassa.
Ja tarkoitan niitä perinteisesti miesten/naisten töiksi miellettyjä töitä. Eli ei tarvitse siitä aloittaa keskustelua.
Hyvä ja osuva pointti oli: miksi ihmeessä et ITSE tee noita töitä. Todennäköisesti jätät monia tärkeitä asioita hoitamatta/huoltamatta. Eihän moni mieskään ymmärrä miksi jääkaappi pitäisi joskus edes pestä tai pakastin sulattaa tai lapselle järjestää juhlia.
Et sinä eroa tuollaisesta miehestä millään tavalla.
Yhteistyöllä ja tasa-arvolla eteenpäin!
Minne ne "naisten työt" on oikein kadonneet? Kertokaa heti missä on asunto joka siivoontuu itsestään, ruoka ilmestyy pöytään sekä tiskit ja pyykit ilmestyy puhtaina kaappiin. Onko nyt sekaantunut hotelli vai mamman helmat omillaan asumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi lapsiparat. Mikään ei ole erossa kauheampi, kuin että toinen osapuoli puhuu eksästä noin rumasti. Se on lapsille todella raskasta.
Eksä on lapsen vanhempi. Lapselle todella rakas ja tärkeä ihminen.
Mies erosi sinusta ei lapsista. Toivottavasti et puhu eksästä lasten kuullen noin.
Lapsille todella tärkeä ja rakas, voi olla, tai ei, sitä emme tiedä. Kaikki isät eivät ole lasten elämässä niin, että lapset haluaisivat näitä nähdä. Surullistahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä olette.
Siis mitä :D Listaatko sinä sulakkeen tai lampun vaihdon "työksi"?! Meillä on neljän vuoden aikana vaihdettu 1 sulake, aikaa meni pari minuuttia. Kyllä on työstä puutetta kun tuollainen pitää erikseen mainita.
Ja mitäs ihmettä on se mystinen ilmalampöpumpun huolto? Pölyjen imurointi suodattimesta vai? Joo, kerran kahden vuoden aikana tarvinnut tehdä.
Ihan pelleilyä koko listasi. Ja miksi sinä edes ruohoa leikkaat? Anna kasvaa! Taas noita ukkojen hömpötyksiä.
M kirjoitti:
Meillä akka kiukkuaa kötitöistä ja sanoinkin että teen mielelläni ruuat meille ja imuroin kämpän jos vaimo käy tekemässä lumityöt ja kantaa samalla puut sisälle.
Ei kelvannut sekään eikä tarvita mitään erikoisosaamista
Minulle olisi kelvannut oikein hyvin tuo vaihtokauppa. Nyt teen kaikki nämä työt yksin. t. leski (totaaliyksinhuoltaja)
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä olette.
Ja suurin osa naisista niitä myös tekee. Ei tarvita muuta kuin reissuhommissa oleva mies, niin käytännössä kaikkia kotihommia on osattava tehdä. Mutta en kyllä ala keittiö- ja siivoushommien päälle vielä noita tekemään vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on jako naisten työt/miesten työt. Jos tilastoja katsot ja tutkimuksia, niin selviää että on yhteiset kotityöt ja miesten työt erikseen. Naisten työt ovat kadonneet tyystin. Silti miesten työt ovat olemassa.
Ja tarkoitan niitä perinteisesti miesten/naisten töiksi miellettyjä töitä. Eli ei tarvitse siitä aloittaa keskustelua.
Hyvä ja osuva pointti oli: miksi ihmeessä et ITSE tee noita töitä. Todennäköisesti jätät monia tärkeitä asioita hoitamatta/huoltamatta. Eihän moni mieskään ymmärrä miksi jääkaappi pitäisi joskus edes pestä tai pakastin sulattaa tai lapselle järjestää juhlia.
Et sinä eroa tuollaisesta miehestä millään tavalla.
Yhteistyöllä ja tasa-arvolla eteenpäin!
Minne ne "naisten työt" on oikein kadonneet? Kertokaa heti missä on asunto joka siivoontuu itsestään, ruoka ilmestyy pöytään sekä tiskit ja pyykit ilmestyy puhtaina kaappiin. Onko nyt sekaantunut hotelli vai mamman helmat omillaan asumiseen?
Ehkä miehelle pitäisi kutoa villasukat joka talvi ja parsia sukat ja housut.
Monelle naiselle neulominen on mieluisa harrastus kuten miehelle auton kanssa ropaaminen. Harva (tuskin kukaan) tekee näitä enää siksi, että olisi jotenkin pakko.
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän ajaudutaan?
Kannattaisi heti alusta lähtien jakaa kaikki hommat puoliksi niin ei tulisi ongelmaa myöhemminkään.
Monesti perhe tuntuu olevan naisen projekti, ensiksi järkätään vaaleanpunaiset häät joissa ei paljon miehen mielipidettä kysellä, sitten sisustetaan naisen mielen mukaan, hankitaan pari lasta jotka nimetään naisen suvun mummien ja vaarien mukaan ja tätä rataa. Ja sitten uuvutaan.
Jakakaa KAIKKI asiat heti alusta lähtien ja tehkää päätökset YHDESSÄ ja kunnioittakaa toistenne mielipiteitä. Avioliitto ei ole kilpailu.
Sinulla ainakin on selkeä näkemys miten tähän ajaudutaan. Kaikki on naisen syytä. Yksinkertaisesti kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et jo yhdessä ollessa kiikuttanut autoa korjaamolle ja maksanut laskua itse? Niin, taisi olla sittenkin kiva kun mies korjasi ilmaiseksi. Enää vaan ei ole sitä vaihtoehtoa. 🤭
Tuskin mies on antanut viedä kun hän tekee itse.
Koska sillä tavalla mies säästää rahaa.
Mies käyttää mieluummin koko vapaapäivän renkaan vaihtoon (ensin etsitään tunkkia ja pultteja, sitten äherretään räntäsateessa pihalla ja ihmetellään, miten renkaat saa puhtaina ja kuivina varastoon) kuin maksaa moisesta 15 minuutin hommasta vieraalle.
Meillä on sitä varten 100m2 autotalli missä nosturi, voi touhuta aina lämpimässä, auton voi pestäkin tallissa.
Kalliiksi tulee rakentaa tuollaiset systeemit. Halvempaa on viedä renkaat ammattilaisen vaihdettavaksi, jos pihalla ei itse voi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä olette.
Siis mitä :D Listaatko sinä sulakkeen tai lampun vaihdon "työksi"?! Meillä on neljän vuoden aikana vaihdettu 1 sulake, aikaa meni pari minuuttia. Kyllä on työstä puutetta kun tuollainen pitää erikseen mainita.
Ja mitäs ihmettä on se mystinen ilmalampöpumpun huolto? Pölyjen imurointi suodattimesta vai? Joo, kerran kahden vuoden aikana tarvinnut tehdä.
Ihan pelleilyä koko listasi. Ja miksi sinä edes ruohoa leikkaat? Anna kasvaa! Taas noita ukkojen hömpötyksiä.
Pienistä asioista koostuu iso kokonaisuus kuitenkin. Se on pelleilyä silloin, kun ei itse tee noita juttuja. Ihan samalla tavalla kun moni mies pitää pelleilynä joulukorttien lähettämistä tai lastenjuhlien valmisteluja. Olen muuten nainen. Joko voi arvostaa sitä mitä toinen tekee ja huomaa toisen työpanoksen, tai sitten voi tapella kaikesta ja kuvitella, että kaikki mitä itse tekee, on tärkeää ja kaikki mitä toinen tekee on "hömpötystä" ja "pelleilyä".
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä olette.
MInä teen nämä kaikki yksin kotitöiden lisäksi ja kuten jo kerroin, niin huomasin leskeksi jäätyäni, että yllättävän vähän aikaa menee näihin luettelemiisi töihin verrattuna jokapäiväisiin pakollisiin kotitöihin lapsiperheessä. Ihan turhaa itsensä ylentämistä on luetella näitä harvoin tehtäviä pikkuhommia, jos toinen aikuinen hoitaa kaikki paljon aikaavievät päivittäiset kotityöt yksin. t. leski
Tuo olisi hyvä kauppa. Ajan niin vähän, että auton huolto kerran vuodessa riittää, renkaat on hotellissa, ne lähettää mulle tekstarilla ajan, jonka hyväksyn, ajelen sinne, renkaat vaihdetaan ja taas takaisin. Ei rasita kovinkaan paljoa. Asun rivitalossa. Miksi ihmeessä käyn työssä ja ansaitsen rahaa, jos en käytä sitä helpottamaan arkeani?
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä olette.
- sulakkeet = minä; sulakkeet on kytkimiä, eli 1 sekunnin homma
- lamput = minä; 5 minuutin homma
- tsekkaa palovaroittimet = minä; kerran vuodessa 1-5 min homma
- huoltaa ilmalämpöpumput = ei pumppua
- avaa tukkeutuneet viemärit = minä; ja pidän putket kunnossa ja puhtaana niin ei ole edes tukkeutumia.
- korjaa lasten lelut/harrastuskamat = ei lapsia.
- korjaa ja huoltaa huonekalut = minä; eipä nuo hirveän usein rikkoudu
- huoltaa pyörän valot = minä; ehkä kerran vuodessa uudet patterit (5 min)
- leikkaa nurmikon, luo lumet, puhdistaa rännit = huoltoyhtiö
- avaa lattiakaivot = minä; puhdistus eli siivous paljon useammin
- asentaa uudet laitteet = minä; ei ole hankalaa eikä vaikeaa, enemmänkin harrastus
- tarkistaa liitännät = mitkä hiton liitännät? Ei ole usein tarvetta mennä tuijottamaan kaapeleita
- puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit = minä tai huoltoyhtiö.
Noista Hirveän Vaikeista ja Teknisistä Miehen Työtehtävistä tulee vuositasolla alle parin tunnin potti, uskaltaisin väittää että useimmilla jopa vähemmän. Huijaat kumppaniasi jos noilla yrität ostaa 24/7/365 kotipalvelun ja täysylläpidon kumppaniltasi. Oikeisiin kotitöihin kun menee sama aika PÄIVÄSSÄ. Laiska se töitään luettelee.
t. kodinomistaja sinkkunainen
Meillä on sitä varten 100m2 autotalli missä nosturi, voi touhuta aina lämpimässä, auton voi pestäkin tallissa.